Ni vag/audifolk med oljeproblem, när började era problem?

berisen
22 januari 2018 · 85 Inlägg

Ni VAG/Audi-ägare som har problem med att era kärror drar olja, när började era med detta sköna beteende? Blev det värre med tiden eller kom problemet plötsligt?

Har en S3 -08 som gått 7500 mil och hittills har den inte dragit någon olja i min ägo (ca 1800 mil) men jag kanske har tråkigare tider att vänta om jag har otur? Det är ju inte direkt vanligt med 2.0tfsi som inte dricker olja verkar det som så därför jag är nyfiken. Kanonmotorer det där..

Byter alltid olja/filter minst en gång per år och tänker fortsätta så. Hade dock en gammal Volvo som förra bil och den drog olja som satan oavsett hur ofta man servade eller hur bra man tog hand om den så inte alltid man kan göra så mycket kanske.

Evildan
22 januari 2018 ·

Jag förutspår att det inte kommer dyka in en endaste folkvagnsägare som har några som helst problem med sin motor eller tidigare ägda bilars motorer från koncernen.
Detta verkar endast ha drabbat oss som inte längre kör/äger en produkt från koncernen eller arbetar med produkterna på ett märkesobundet vis.

I andra delar av världen betalar VAG ut skadestånd för detta.
https://www.carcomplaints.com/news/2014 … suit.shtml

Senast redigerat av Evildan (22 januari 2018)

berisen
22 januari 2018 · 85 Inlägg

Evildan skrev:
Jag förutspår att det inte kommer dyka in en endaste folkvagnsägare som har några som helst problem med sin motor eller tidigare ägda bilars motorer från koncernen.
Detta verkar endast ha drabbat oss som inte längre kör/äger en produkt från koncernen eller arbetar med produkterna på ett märkesobundet vis.

I andra delar av världen betalar VAG ut skadestånd för detta.
https://www.carcomplaints.com/news/2014 … suit.shtml

Haha hoppas inte alla är så trångsynta utan kliver fram och berättar även om det smärtar lite smile

Uppenbart är ju att något är fel när så många har problem med samma sak, fruktansvärt dålig konstruktion i kombination med folks hemska servicevanor blir ju katastrof i slutändan. Men även en blind höna verkar ju hitta ett korn ibland och några motorer verka fungera hyggligt (typ min) men frågan är om det är för evigt? Lite det jag ville se om det finns svar på smile

Senast redigerat av berisen (22 januari 2018)

Johan_N
22 januari 2018 · 30 Inlägg

Finns ju massor av Audiägare i olika forum som har klagat på oljeförbrukningen på framförallt 2.0Tfsi och 1.8Tfsi motorerna. Problemet är en felkonstruktion på kolvringarna som inte underlättas av att serviceintervallerna på oljebytena kan uppgå till 3000 mil eller två år. Dessa motorer har tyvärr fler problem men enligt Audi ska dom vara fixade från årsmodell 2012.

Sedan är ju vissa motorer uppbyggda med mindre intern friktion (ökad tolerans) som då ska ge lägre bränsleförbrukning men som också då ger en oljeförbrukning i varierande grad.

Bra oljekvalitet och byte varje år eller max 1000 mil är väl en bra förebyggande åtgärd. Att låta motoroljan bli varm innan man hårdbelastar motorn är också en bra åtgärd och har man turbo så se till att den är någorlunda sval innan man stänger av motorn så oljan inte "koksar".

Min gamla A4 B5 drar ingen olja trots snart 25.000 mil. Men å andra sidan drar den mer bränsle.

Observera att jag inte är någon motorexpert.

Janneutanb
23 januari 2018 · 7 267 Inlägg

Kompisen hade en s5 typ 2011 årsmodell med v8 tfsi motorn. Tror hade gått drygt 3000 mil när han köpte den.
Audi tyckte det var fullt normalt att den drog olja för 3 oljebyten mellan servicarna.

Han bytte in den till slut och nåt år senare dök den upp på blocket med bytt motor.

Znixer
24 januari 2018 · 145 Inlägg

Johan_N skrev:
Finns ju massor av Audiägare i olika forum som har klagat på oljeförbrukningen på framförallt 2.0Tfsi och 1.8Tfsi motorerna. Problemet är en felkonstruktion på kolvringarna som inte underlättas av att serviceintervallerna på oljebytena kan uppgå till 3000 mil eller två år. Dessa motorer har tyvärr fler problem men enligt Audi ska dom vara fixade från årsmodell 2012.

Sedan är ju vissa motorer uppbyggda med mindre intern friktion (ökad tolerans) som då ska ge lägre bränsleförbrukning men som också då ger en oljeförbrukning i varierande grad.

Bra oljekvalitet och byte varje år eller max 1000 mil är väl en bra förebyggande åtgärd. Att låta motoroljan bli varm innan man hårdbelastar motorn är också en bra åtgärd och har man turbo så se till att den är någorlunda sval innan man stänger av motorn så oljan inte "koksar".

Min gamla A4 B5 drar ingen olja trots snart 25.000 mil. Men å andra sidan drar den mer bränsle.

Observera att jag inte är någon motorexpert.

Du får gärna utveckla vad toleranserna har med det hela och göra. Toleranserna är enligt teknisk standard även i lågfriktionsmotorer. Öka på toleranserna leder bara till kraftigt varierande och genomgående lägre kvalitet på motorn.

Men med tanke på sista meningen din så låter vi det passera smile

Senast redigerat av Znixer (24 januari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang