Glapp, bakljus, honda accord 2.0 -92

Lirpa
22 januari 2018 · 4 Inlägg

Hej!
Har en honda accord 2.0 från 92.
Har från och till haft glapp i bakljusen.
Notera att de andra fungerar såsom framljus, helljus samt back och blinkers. Dock inte handbromsljuset samt bakljusen.

Har fått för mig att det satt i relän i fram under ratten då man vickade på denna kunde de hoppa igång. Sedan slocknade de igen efter en biltur med ett och annat gupp. Nu fungerar det inte alls att vicka på dosan då inget händer.
Har fixat på kopparpasta och kontrollerat dosan så den får kontakt samt sett att hanarna har ström.
Förut innan det nu helt dog, så funderade även bakljuset när jag hade helljus igång men inte annars.

Någon där ute som kan tänkas ha en aning om vad det rör sig om och/eller hur jag eventuellt gör för att få det att fungera?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Om du tror det är reläet så prova att byta med ett annat.
Har du ett mätinstrument så är det ju enkelt att kolla..
Ena tampen mot chassiejord och den andra mot ledaren på kabeln, och mätaren inställd på 20 volt likström..
På en sån gammal häck som du har så är det inte fel att motionera reläer och säkringar så de får ordentlig kontakt.
En annan sak är lödningar mot reläer på undersidan som kan ha degenererats /lossnat av tidens tand..
Det håller lixom inte i en evighet när fukta och miljö får tillträde och då speciellt  utomhus..

Senast redigerat av insatsen (23 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lirpa
28 januari 2018 · 4 Inlägg

insatsen skrev:
Om du tror det är reläet så prova att byta med ett annat.
Har du ett mätinstrument så är det ju enkelt att kolla..
Ena tampen mot chassiejord och den andra mot ledaren på kabeln, och mätaren inställd på 20 volt likström..
På en sån gammal häck som du har så är det inte fel att motionera reläer och säkringar så de får ordentlig kontakt.
En annan sak är lödningar mot reläer på undersidan som kan ha degenererats /lossnat av tidens tand..
Det håller lixom inte i en evighet när fukta och miljö får tillträde och då speciellt  utomhus..

Hej!
Kan inte säga säkert att det är mitt relä och det skulle i sådant fall kosta en 500ing bara för att kolla. Dumt om jag inte är säker.
Hittade dock en jäkligt suspekt kontakt under huven som är dragen direkt till pluspolen på batteriet, kontakterna satt ej ihop (vet inte om de gjort det tidigare) och ena delen trillade av då jag i princip petade på den, så jag testar att dra en ny sladd därifrån och kopplar ihop dessa igen så ska vi se om det hjälper.

Kan eventuellt knäppa bilder för att förtydliga.
Alltså, det ser ut som någon haft jäkligt kul och sladdar är dragna kors och tvärs, det är ett nät av någons nödlösningar.

Lirpa
28 januari 2018 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226940/226940-fb9b4b025b76840649792859d5c03e39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226940/226940-1a692d86bac66327c074468621a1f381.jpg



en del av kabelhärvan samt stumpen där det suttit en kontakt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang