Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
23 januari 2018 ·

Brådhis skrev:

Evildan skrev:

Soulman skrev:

Om du nu tycker att "alla" missförstår din fråga behöver du kanske hjälp med att skriva om den? Alternativt har du otroligt svårt att ta in att det kan finnas andra uppfattningar än din egen, som du anser är den enda du kan acceptera?

Frågeställningen:
"Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?"

Vad av detta är det du har problem med att tillgodogöra dig?

Enkel svenska: Vad förstår du inte av frågorna?
Jag förklarar gärna.

Men vad exakt förväntar du dig egentligen för svar? Att folk ska säga att dom inser att dom borde köpa en annan bil? Dom flesta som äger en viss modell, synnerhet här, har ju förmodligen inte bara köpt den för att ha "en bil"...

//Brådhis

Frågan ställdes inte till dig utan till Soulman då han tydligen inte förstår frågan.
Du har ju svarat.

Muttley
23 januari 2018 ·

SportPilot skrev:

Muttley skrev:

SportPilot skrev:

volvos bussmotorer avskräckte mig

Ja fast de var ju inte svaret riktigt på vad jag skrev.

Nej, svaret har du fått innan.. gas är inte i närheten av lika tillgängligt som bensin, så av ren bekvämlighet så tankar man bensin istället.

Vad bra att vi inte är överens smile Båda från Skåne.

Vi hade gasbilar som taxi,  var inte otillgängligt någonstans i mitt arbetsområde.  Enda gångerna man hade större problem var på sjukresorna till Göteborg, då arbetsgivaren bara hade Eon och de fanns inga lätttillgängliga inom vettigt avstånd till och från sjukhuset smile

Annars i Skåne så funkade de iallafall 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.

Norrland funkar de bara om man håller sig i närheten av de få som finns.

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2018 · 10 280 Inlägg

Evildan skrev:

Brådhis skrev:

Evildan skrev:

Frågeställningen:
"Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?"

Vad av detta är det du har problem med att tillgodogöra dig?

Enkel svenska: Vad förstår du inte av frågorna?
Jag förklarar gärna.

Men vad exakt förväntar du dig egentligen för svar? Att folk ska säga att dom inser att dom borde köpa en annan bil? Dom flesta som äger en viss modell, synnerhet här, har ju förmodligen inte bara köpt den för att ha "en bil"...

//Brådhis

Frågan ställdes inte till dig utan till Soulman då han tydligen inte förstår frågan.
Du har ju svarat.

För all del, men jag undrar ändå... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
23 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Cracksoup skrev:
Bensin och diesel har i 100 år varit självklart. Etanol var en god temporär lösning och jag tror att många såg en framtid i det. Men? Dyr framställning? Regeringen skattade ju sönder etanolen liksom så mycket annat. Då var det bättre att köra med bensin i samma bil i stället. Gasbilar? Var det någon biogasbil som var riktigt bra? Volvo och VAG försökte/försöker, men jag tycker bara man läst om problem ang dem? På senare år är det tydligare än någonsin att framtiden är eldriven, så vem vill köpa en gasbil nu? Dessutom är infrastrukturen svag.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/
Det lär vara ännu sämre utomlands om man vill kunna använda bilen där någon gång.

Elhybrid är nästa försök att göra bilarna lite mer miljövänliga och det har hittills fungerat bra, MEN tyska, svenska och japanska biltillverkare (utom Toyota) har varit vidrigt långsamma i utvecklingen mot hybrid-alternativ. Toyota är duktiga och jag ser ingen anledning att köpa ex en rent bensindriven Auris när det finns Auris HSD (såvida man inte vill kunna dra släp).

Det jag vill komma till är att om man ska investera hundratusentals kronor i en miljöbil så ska det vara en elhybrid idag. Gas är på väg bort och etanol är dött. Dock behövs det fortfarande alternativ av elhybrider i de olika bilmodellerna, annars framstår hybrider fortfarande som en niche och är inget seriöst alternativ i gemene mans ögon.

Som Caromania är inne på, problemet kommer lösa sig själv i sinom tid nu när stora biltillverkare har vaknat. Jag kan också tänka mig att åka miljöbil. Gillar suget från elmotorn i första växeln, men det är Lexus IS 300h eller inget för min del. Bmw 330e och Mercedes 350e är alldeles för dyra och det är dem jag helst vill ha. Alternativt Kia Optima plug-in som också är för dyr.

Svar på frågan:
Miljövänliga alternativ har varit en niche-produkt i en värld av diesel och bensin.
• Miljötänk har varit och är en trend som måste gå över till att bli en självklarhet och i sin tur en rutin.
• Miljövänliga alternativ har inte givit en tillräckligt stor ekonomisk besparing.
Tills nu. Marknaden för hybrider växer, likaså för elbilar. Men det kommer ta lite tid
.

Välformulerad fundering! En liten stjärna i min lilla bok blev det faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
23 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:

Brådhis skrev:

Evildan skrev:

Frågeställningen:
"Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?"

Vad av detta är det du har problem med att tillgodogöra dig?

Enkel svenska: Vad förstår du inte av frågorna?
Jag förklarar gärna.

Men vad exakt förväntar du dig egentligen för svar? Att folk ska säga att dom inser att dom borde köpa en annan bil? Dom flesta som äger en viss modell, synnerhet här, har ju förmodligen inte bara köpt den för att ha "en bil"...

//Brådhis

Frågan ställdes inte till dig utan till Soulman då han tydligen inte förstår frågan.
Du har ju svarat.

Jag har svarat som jag tolkar dina frågor och dina påståenden. Finns ingen anledning att jag repeterar mig. Bläddra tillbaka och läs igen om du inte hänger med.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
23 januari 2018 ·

Soulman skrev:

Evildan skrev:

Brådhis skrev:

Men vad exakt förväntar du dig egentligen för svar? Att folk ska säga att dom inser att dom borde köpa en annan bil? Dom flesta som äger en viss modell, synnerhet här, har ju förmodligen inte bara köpt den för att ha "en bil"...

//Brådhis

Frågan ställdes inte till dig utan till Soulman då han tydligen inte förstår frågan.
Du har ju svarat.

Jag har svarat som jag tolkar dina frågor och dina påståenden. Finns ingen anledning att jag repeterar mig. Bläddra tillbaka och läs igen om du inte hänger med.

Vad har du så svårt att förstå av den initiala frågeställningen?
Jag ser det som så att antingen begriper du inte den och därav ger jag dig en möjlighet att förstå den eller så förstår du den och bara trollar nu igen.
Vilket är det?

Soulman
23 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:

Soulman skrev:

Evildan skrev:

Frågan ställdes inte till dig utan till Soulman då han tydligen inte förstår frågan.
Du har ju svarat.

Jag har svarat som jag tolkar dina frågor och dina påståenden. Finns ingen anledning att jag repeterar mig. Bläddra tillbaka och läs igen om du inte hänger med.

Vad har du så svårt att förstå av den initiala frågeställningen?
Jag ser det som så att antingen begriper du inte den och därav ger jag dig en möjlighet att förstå den eller så förstår du den och bara trollar nu igen.
Vilket är det?

Tack snälla Evildan för att du ger mig möjligheten. Men eftersom du är blockerad och resistent mot vidare resonemang än de du är mottaglig för är det liksom ingen idé. Jag har uppfattat att vi har lite olika åsikt i frågan helt enkelt och jag har inget behov av att försöka övertyga dig om att det finns andra åsikter och uppfattningar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
23 januari 2018 ·

Soulman skrev:

Evildan skrev:

Soulman skrev:

Jag har svarat som jag tolkar dina frågor och dina påståenden. Finns ingen anledning att jag repeterar mig. Bläddra tillbaka och läs igen om du inte hänger med.

Vad har du så svårt att förstå av den initiala frågeställningen?
Jag ser det som så att antingen begriper du inte den och därav ger jag dig en möjlighet att förstå den eller så förstår du den och bara trollar nu igen.
Vilket är det?

Tack snälla Evildan för att du ger mig möjligheten. Men eftersom du är blockerad och resistent mot vidare resonemang än de du är mottaglig för är det liksom ingen idé. Jag har uppfattat att vi har lite olika åsikt i frågan helt enkelt och jag har inget behov av att försöka övertyga dig om att det finns andra åsikter och uppfattningar.

Det uppfattar jag som att du inte förstår frågeställningen och därför svarar du undflyende samt trollar i något försök att dölja dina tillkortakommanden svarsmässigt. Hade du förstått frågeställningen hade du även förstått att det inte handlar om några åsikter utan om anledningar.

-Akerfeldt-
24 januari 2018 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:

Evildan skrev:
Frågeställningen går över huvudet igen ser jag.
Jag gör det lättfattligt.
Bil X finns med en miljösnällare motor eller en smutsigare motor medans bilen i övrigt är likvärdig, varför då köpa den smutsigare?

en anledning kan vara att den är billigare, en annan kan vara att den smutsiga har mer effekt eller trevligare karaktär... detta har du också fått svar på flera gånger i tråden

Passerade visst igen.

Hur många sådana alternativ finns det på marknaden där en biltillverkerare har 2 likvärdiga bilar av samma modell, där det finns både en miljösnällare motor och en smutsigare motor med samma specifikation?

rcy
24 januari 2018 · 1 705 Inlägg

Evildan skrev:
Frågeställningen:
"Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?"

Vad av detta är det du har problem med att tillgodogöra dig?

Enkel svenska: Vad förstår du inte av frågorna?
Jag förklarar gärna.

Men det är ju helt enkelt ett felaktigt påstående. Det finns inte jämförbara alternativ i alla prisklasser och konfigurationer.

Eller menar du *om* det rent hypotetiskt fanns alternativ, varför skulle man då inte köpa det? Då är det ett rent hypotetiskt scenario så då är frågan väldigt annorlunda, men om nu det scenariot skulle uppstå så tror jag inte att folk längre skulle undvika dom miljövänliga alternativen, så då dör ju frågan av sig själv.

rcy
24 januari 2018 · 1 705 Inlägg

Evildan skrev:
Att vara likvärdigt innebär inte att bilen i övrigt uppfyller allas krav.
Men då någon köper/köpte en bil med ett miljösnällare alternativ såsom de alla SAABar med biopower som då ansågs vara miljöbilar eller V90 som finns med två likvärdiga motorer både prestandamässigt och karaktärsmässigt förutom att den ena är klassad som miljöbil, för att nämna två vanliga bilmodeller i den in hemska bilparken.
Varför inte då välja det mindre miljövidriga alternativet?
Tydligare än så ska jag väl inte behöva vara anser jag.

Vad gäller Saab's biopower så slaktades etanolen i Svensk media vilket skrämde bort köparna.
Ford hade stora problem med sina flexifuel bilar och etanolen fick ta skulden, vilket gjorde att även dom etanolbilar som faktiskt fungerade blev svartmålade.
Jag kör faktiskt fortfarande på etanol i flera av mina bilar och har aldrig haft några problem med det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2018 · 17 478 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

SportPilot skrev:

en anledning kan vara att den är billigare, en annan kan vara att den smutsiga har mer effekt eller trevligare karaktär... detta har du också fått svar på flera gånger i tråden

Passerade visst igen.

Hur många sådana alternativ finns det på marknaden där en biltillverkerare har 2 likvärdiga bilar av samma modell, där det finns både en miljösnällare motor och en smutsigare motor med samma specifikation?

Kia Optima Plug-in / Kia Optima CRDI diesel för att nämna en modell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
24 januari 2018 · 7 232 Inlägg

Hybrid_ skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

Passerade visst igen.

Hur många sådana alternativ finns det på marknaden där en biltillverkerare har 2 likvärdiga bilar av samma modell, där det finns både en miljösnällare motor och en smutsigare motor med samma specifikation?

Kia Optima Plug-in / Kia Optima CRDI diesel för att nämna en modell.

hybriden börjar på strax över 400k och dieselen på 275k ... kan vara en anledning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mr_B
24 januari 2018 · 330 Inlägg

caromania skrev:
Exempel är ju Volvos utspel förra året om att alla deras ska vara hybrider om några år.

När sa Volvo det? Det jag har sett från Volvo är att alla deras bilar ska ha elmotor, som hjälp till den bränsledrivna. Det jag läst pekar mot att Volvo har för avsikt att installera en liten kapacitetsbank, troligtvis bestående av "superkondensatorer", och en liten hjälp motor. Visst, de kommer göra att man klarar sig med färre hästar för att få samma acceleration vis start, och omkörningar, och med hjälp av "regenerative braking" ska man få upp bränsleekonomin lite. Men det är så vitt jag förstår inte Volvos avsikt att alla deras bilar ska ha 100 kilo batterier, och gå att köra på el enbart, så länge man har laddmöjligheter.

Jag kan förstås ha missat något nytt nyhets-utskick, och om så är fallet tar jag gärna till mig mer information.

Muttley skrev:
Vi hade gasbilar som taxi,  var inte otillgängligt någonstans i mitt arbetsområde.  Enda gångerna man hade större problem var på sjukresorna till Göteborg, då arbetsgivaren bara hade Eon och de fanns inga lätttillgängliga inom vettigt avstånd till och från sjukhuset smile

Annars i Skåne så funkade de iallafall 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.

Problemet med gasbilar verkar snarare vara att de är notoriskt opålitliga. Det går inte ett år utan att ett par stadsbussar står och brinner, pga läckage mellan motor och gastankar, och det är knappt ett halvår sedan senaste explosionen där chauffören till en lastbil som stod och "tankade", överlevde enbart för att han klättrat in i hytten, när något fick för sig att orsaka en explosion som väckte folk ett par kilometer bort. Jag har inga minnen av att dieselbussarna stod i ljusan låga jämt och ständigt, och sist någon orsakade en explosion genom att tanka varesig bensin eller diesel, är nog ett tag sedan.

https://www.hd.se/2017-06-07/gastank-pa … exploderat
https://www.hd.se/2016-02-05/gastanksta … -explosion
https://www.hd.se/2015-10-22/lastbil-bo … gasstation
(Att stadsbussarna läcker, eller brinner är numera så vanligt att det inte ens blir nyheter av det.)

rcy skrev:
Jag kör faktiskt fortfarande på etanol i flera av mina bilar och har aldrig haft några problem med det.

Jag har för avsikt att etanolkonvertera min bil, men för att göra det måste jag bryta mot lagen, och kommer de på mig vid besiktning, blir fordonet underkänt. Löjligt.

SportPilot skrev:
hybriden börjar på strax över 400k och dieselen på 275k ... kan vara en anledning

Och inte är de speciellt likvärdiga att köra.

Senast redigerat av Mr_B (24 januari 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2018 · 17 478 Inlägg

Mr_B skrev:

caromania skrev:
Exempel är ju Volvos utspel förra året om att alla deras ska vara hybrider om några år.

När sa Volvo det? Det jag har sett från Volvo är att alla deras bilar ska ha elmotor, som hjälp till den bränsledrivna. Det jag läst pekar mot att Volvo har för avsikt att installera en liten kapacitetsbank, troligtvis bestående av "superkondensatorer", och en liten hjälp motor. Visst, de kommer göra att man klarar sig med färre hästar för att få samma acceleration vis start, och omkörningar, och med hjälp av "regenerative braking" ska man få upp bränsleekonomin lite. Men det är så vitt jag förstår inte Volvos avsikt att alla deras bilar ska ha 100 kilo batterier, och gå att köra på el enbart, så länge man har laddmöjligheter.

Jag kan förstås ha missat något nytt nyhets-utskick, och om så är fallet tar jag gärna till mig mer information.

Muttley skrev:
Vi hade gasbilar som taxi,  var inte otillgängligt någonstans i mitt arbetsområde.  Enda gångerna man hade större problem var på sjukresorna till Göteborg, då arbetsgivaren bara hade Eon och de fanns inga lätttillgängliga inom vettigt avstånd till och från sjukhuset smile

Annars i Skåne så funkade de iallafall 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.

Problemet med gasbilar verkar snarare vara att de är notoriskt opålitliga. Det går inte ett år utan att ett par stadsbussar står och brinner, pga läckage mellan motor och gastankar, och det är knappt ett halvår sedan senaste explosionen där chauffören till en lastbil som stod och "tankade", överlevde enbart för att han klättrat in i hytten, när något fick för sig att orsaka en explosion som väckte folk ett par kilometer bort. Jag har inga minnen av att dieselbussarna stod i ljusan låga jämt och ständigt, och sist någon orsakade en explosion genom att tanka varesig bensin eller diesel, är nog ett tag sedan.

https://www.hd.se/2017-06-07/gastank-pa … exploderat
https://www.hd.se/2016-02-05/gastanksta … -explosion
https://www.hd.se/2015-10-22/lastbil-bo … gasstation
(Att stadsbussarna läcker, eller brinner är numera så vanligt att det inte ens blir nyheter av det.)

rcy skrev:
Jag kör faktiskt fortfarande på etanol i flera av mina bilar och har aldrig haft några problem med det.

Jag har för avsikt att etanolkonvertera min bil, men för att göra det måste jag bryta mot lagen, och kommer de på mig vid besiktning, blir fordonet underkänt. Löjligt.

SportPilot skrev:
hybriden börjar på strax över 400k och dieselen på 275k ... kan vara en anledning

Och inte är de speciellt likvärdiga att köra.

Man kan inte rakt av jämföra en diesel med en hybrid. Givetvis är hybriden klart piggare iväg. Just den modellen jag nämnde krafsar gärna med framdäcken på torr asfalt om man är det minsta oförsiktig med gasen. Men det blir ju så. Men visst är prisskillnaden kännbar. Trots detta så pumpas det ut plug-inversionen i nuläget.

Det är helt skilda körsätt som måste läras in.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
24 januari 2018 · 463 Inlägg

Antingen svindyr, eller svinful, eller båda

Muttley
24 januari 2018 ·

Mr_B skrev:

Muttley skrev:
Vi hade gasbilar som taxi,  var inte otillgängligt någonstans i mitt arbetsområde.  Enda gångerna man hade större problem var på sjukresorna till Göteborg, då arbetsgivaren bara hade Eon och de fanns inga lätttillgängliga inom vettigt avstånd till och från sjukhuset smile

Annars i Skåne så funkade de iallafall 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.

Problemet med gasbilar verkar snarare vara att de är notoriskt opålitliga. Det går inte ett år utan att ett par stadsbussar står och brinner, pga läckage mellan motor och gastankar, och det är knappt ett halvår sedan senaste explosionen där chauffören till en lastbil som stod och "tankade", överlevde enbart för att han klättrat in i hytten, när något fick för sig att orsaka en explosion som väckte folk ett par kilometer bort. Jag har inga minnen av att dieselbussarna stod i ljusan låga jämt och ständigt, och sist någon orsakade en explosion genom att tanka varesig bensin eller diesel, är nog ett tag sedan.

https://www.hd.se/2017-06-07/gastank-pa … exploderat
https://www.hd.se/2016-02-05/gastanksta … -explosion
https://www.hd.se/2015-10-22/lastbil-bo … gasstation
(Att stadsbussarna läcker, eller brinner är numera så vanligt att det inte ens blir nyheter av det.)

Självklart var passaten opålitlig, men de var mycket mer än gasen som var opålitligt, typ växellåda. Fel hjulvinklar från fabrik med mera.

Faktum är ju att fortfarande har fler volvo brunnit pga sätesvärmaren än gasfordon har brunnit upp i Sverige.

Det jag lyfte fram var att de var inte otillgängligt någonstans här nere.  Ovanför stockholm är det otillgängligt.

Evildan
24 januari 2018 ·

totte1015 skrev:
Antingen svindyr, eller svinful, eller båda

Konstruktivt.
Vilken bil anser du ligger rätt i pris och design? Är nyfiken även om du inte gav ett svar på självaste frågan.

Muttley
24 januari 2018 ·

totte1015 skrev:
Antingen svindyr, eller svinful, eller båda

En ok hybrid är inte svindyr.   Aurisen ser ut som en alldaglig modern bil smile

Mr_B
24 januari 2018 · 330 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Man kan inte rakt av jämföra en diesel med en hybrid.

Man inte bara kan, utan rent av måste. Att jämföra blir annars äpplen mot päron.

Hybrid_ skrev:
Givetvis är hybriden klart piggare iväg. Just den modellen jag nämnde krafsar gärna med framdäcken på torr asfalt om man är det minsta oförsiktig med gasen. Men det blir ju så.

Visst. Samma motor som i den vanliga + 67 hästar elmotor. Det är mer än 25% extra, så kan deras antispin inte hantera det, blir det däckslitage. Det är ju till bilens fördel. Till hybridens nackdel är att man inte får någon värme... Tur vi går mot sommar och varmare väderlek. Jag blir inte klok på om den saknar el-uppvärming helt, eller om den bara klipper när den anser att man har för lite ström, men den blir aldrig varm, om man kör på el enbart. Som tur är bilen dessutom helt omöjlig att köra på enbart elmotorn, även om man trycker på knappen för ren eldrift så startar den bensinmotorn mest för jämnan, för att man accelererar.
Vilket gör siffrorna för bränsleförbrukning löjliga. 0l/milen i stadskörning? Låter spännande. Här startar den motorn var gång jag försöker komma iväg från rött ljus, alternativet är att köra iväg långsammare än cyklisterna, och vara i vägen för alla medtrafikanter. Jag vet faktiskt inte riktigt vad den dricker, men det är då definitivt mer än 0 l/mil.

Muttley skrev:
Faktum är ju att fortfarande har fler volvo brunnit pga sätesvärmaren än gasfordon har brunnit upp i Sverige.

Möjligt, men jag ser inte riktigt hur det är relevant. Om det ska vara relevant får man nog göra statistik som visar hur många fordon med sätesvärmare det funnits, och hur länge dessa fordon varit i bruk, och jämföra med gasfordon, och hur länge de varit i bruk.
Vad jag menar är att bara för att antalet lyckade självmord med handgranat är lågt, innebär inte det att handgranater är omöjliga att begå självmord med, om du förstår vad jag menar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang