Volvo V50 2010 2,0d har tryckt ur sig olja och gått torrt

* Voff voff * · 4 289 Inlägg
Skrivet 12 februari #21

Hiphoppucko skrev:
Bytt oljefilterhållare, fyllt på olja, startar bilen och den tickar fortfarande, låtit den gå på tomgång som en mekaniker sa, ingen skillnad, måste vara ett lagerras?

Tickar eller knackar? Tick är ju oftast ventil-relaterat och knack oftast lager-relaterat.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
49 Inlägg
Skrivet 12 februari · Inlägg av trådskaparen #22

Brådhis skrev:

Hiphoppucko skrev:
Bytt oljefilterhållare, fyllt på olja, startar bilen och den tickar fortfarande, låtit den gå på tomgång som en mekaniker sa, ingen skillnad, måste vara ett lagerras?

Tickar eller knackar? Tick är ju oftast ventil-relaterat och knack oftast lager-relaterat.

//Brådhis

Är nog mer knack, men det låter inte jätte högt och följer med varv

1 362 Inlägg
Skrivet 12 februari #23

Då är det nog risk för ett dåligt lager

49 Inlägg
Skrivet 12 februari · Inlägg av trådskaparen #24

Svarte_Orm skrev:
Då är det nog risk för ett dåligt lager

Antagligen ja... Kommer hit en Volvomek om nån timme, han ger sig även på motorbytet om det vore så illa...

49 Inlägg
Skrivet 13 februari · Inlägg av trådskaparen #25

Har kommit fram till att det är cylinder 2 framifrån sett, eller cylinder 3 som fransmännen räknar, från v-lådan alltså som knackar mest då knacket blir lägre om man rycker kontakten till spridaren.

Plockade idag ner oljetråg och överfall samt glidlagren till den kolven, det var jack och repor ända ner i stålet, även små jack på vevaxeln. Dock inte djupa repor men fullt kännbara med nageln.

Ska nån dag framöver plocka ner de andra lagrena också och se om de också är skadade.

Tror ni att det går att köra vidare på nya lager eller är det motorbyte tro?

Kan bifoga bilder om någon vill se.

2 021 Inlägg
Skrivet 13 februari #26

repig vevaxel = byt motor, är en vanlig motor så borde inte vara några problem att hitta en vettig utbytes för okej pengar.

49 Inlägg
Skrivet 13 februari · Inlägg av trådskaparen #27

Rille0 skrev:
repig vevaxel = byt motor, är en vanlig motor så borde inte vara några problem att hitta en vettig utbytes för okej pengar.

Verkar inte vara lätt att hitta en till vettigt pris, motor ink. arbete går loss på 25k, då är det en privatmek och en motor som gått 13k mil, som suttit i en Citroen.

Fri fart för ett fritt folk! · 9 484 Inlägg
Skrivet 14 februari #28

Ändrar sig ljudet något när du gasar lite     tar en stund innan lyftare fylls upp av olja igen

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
49 Inlägg
Skrivet 14 februari · Inlägg av trådskaparen #29

Growe skrev:
Ändrar sig ljudet något när du gasar lite     tar en stund innan lyftare fylls upp av olja igen

Nej ljudet blir bara snabbare, har kört tomgång 6 min utan framgång och lagret på cylinder 2 (3 psa språk) är kasst, ska kolla lager 1 (4) om det är likadant, får tag på lager gratis så kostar ju inget att prova

25 Inlägg
Skrivet 15 februari #30

du kan behöva putsa veven med fint slippapper ifall det sitter fast några metallrester

49 Inlägg
Skrivet 15 februari · Inlägg av trådskaparen #31

leffe skrev:
du kan behöva putsa veven med fint slippapper ifall det sitter fast några metallrester

Aa ska göra det samt byta vevlager, tror du något mer kan ha tagit skada?


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang