E30Anders skrev:
Tråkigt med motorhaveri men tyvärr är det väl något man får ha med i beräkningarna vid sånna effektuttag
Nu är det ju svårt att analysera orsaken till raset när allt är så pass skadat, men en tanke som slog mig var att kolven kanske spruckit vid kolvbulten så den har släppt från kolven och staken sedan gått av efter det.
Tycker bsr-stakarna ser grova och fina ut om man jämför många andra h-profilare som folk kör liknande effekt/vrid med.
Kör själv med en 2.8L m50 med eagle stakar och wiseco kolvar med 1008hk/1172Nm så därför blir man ju lite nyfiken på vad orsaken till raset kan vara.
Vad blir det för kolvar i nya motorn?
Lycka till med bygget!
Mvh/ Anders
Ja det är tyvärr lite så! Man ser ganska tydligt när man tittar på kolven att staken har böjt sig och därmed vridit och slitit loss överfallen till kolvbulten i kolven då cylindern har orkat hålla emot kraften i sidled. Har svårt att tro att det är kolvens fel i det här fallet, den satt dessutom kvar i loppet oskadd förutom sDet är JE kolvar jag kört med och kommer köra med samma sorts kolvar igen.
Tycker bsr stakarna ser klena ut när man tittar lite närmare på materialtjockleken. själva designen är det nog inget fel på.
Nu blir man ju lite nyfiken
Har du bromsat dom siffrorna på naven eller i motorn räknat? Hur mycket har du kört, och vilken sorts körning?
Senast redigerat av Streetdrifter (15 februari 2018)