Automat eller Manuell låda?

caromania Forummoderator
19 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
19 februari 2018 · 1 312 Inlägg

Manuell: Bara kärringar som inte klarar av tre pedaler smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
Evildan
19 februari 2018 ·

caromania skrev:
Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

Ville inte ventilerna upp genom motorhuven för att se vem som körde på det viset?
Jag hade en Civic -76 med tvåstegsautomat 1999, den betedde sig på ett liknande vis och så även den Admiral med ngn tvåstegs th-låda i jag ägde 1996.

caromania Forummoderator
19 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

Ville inte ventilerna upp genom motorhuven för att se vem som körde på det viset?
Jag hade en Civic -76 med tvåstegsautomat 1999, den betedde sig på ett liknande vis och så även den Admiral med ngn tvåstegs th-låda i jag ägde 1996.

Nä det var då den växlade upp. 60 på ettan och 100 på tvåan. Det ena i början av månaden och det andra lagom till lön, vilket var bra eftersom den med acc-pumpen ställd i ”powah mode” sög i sig 1.6liter per mil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
n_andersson
19 februari 2018 · 689 Inlägg

Automat. Mycket bekvämare att köra

Evildan
19 februari 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

Ville inte ventilerna upp genom motorhuven för att se vem som körde på det viset?
Jag hade en Civic -76 med tvåstegsautomat 1999, den betedde sig på ett liknande vis och så även den Admiral med ngn tvåstegs th-låda i jag ägde 1996.

Nä det var då den växlade upp. 60 på ettan och 100 på tvåan. Det ena i början av månaden och det andra lagom till lön, vilket var bra eftersom den med acc-pumpen ställd i ”powah mode” sög i sig 1.6liter per mil.

Trestegat, ni bortskämda 08or asså
Din pump stod liksssm i Zenith

Utmarks-Loke
19 februari 2018 · 5 809 Inlägg

Low skrev:
Haha tycker också då att ni ska ta bort styrservo för känna av bilen:-)

Nä ännu en tråd som går övetstyr:-)

Gärna, jag ser inte fördelen med styrservo. Det blir lite lättare att fickparkera men i gengäld får man ännu en teknisk anordning som kan gå sönder

granadadr
19 februari 2018 · 7 268 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Low skrev:
Haha tycker också då att ni ska ta bort styrservo för känna av bilen:-)

Nä ännu en tråd som går övetstyr:-)

Gärna, jag ser inte fördelen med styrservo. Det blir lite lättare att fickparkera men i gengäld får man ännu en teknisk anordning som kan gå sönder

och hur ofta har en sådan pajjat?? har bytt en pump på alla mina år å bilar,, läckage finns medel mot idag  smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Utmarks-Loke
19 februari 2018 · 5 809 Inlägg

granadadr skrev:

Svarte_Orm skrev:

Low skrev:
Haha tycker också då att ni ska ta bort styrservo för känna av bilen:-)

Nä ännu en tråd som går övetstyr:-)

Gärna, jag ser inte fördelen med styrservo. Det blir lite lättare att fickparkera men i gengäld får man ännu en teknisk anordning som kan gå sönder

och hur ofta har en sådan pajjat?? har bytt en pump på alla mina år å bilar,, läckage finns medel mot idag  smile

Kanske finns medel men det är emot mina principer att fuska med dåliga tätningar på en hydraulcylinder wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2018 · 17 379 Inlägg

Automat rakt av.

Nuvarande pendlarpulka har manuell vilket gör Evildan tror att jag kommer att sälja den vilken dag som helst. Därför har jag kvar den ännu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
19 februari 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Automat rakt av.

Nuvarande pendlarpulka har manuell vilket gör Evildan tror att jag kommer att sälja den vilken dag som helst. Därför har jag kvar den ännu.

Du är inte klok Madicken...

En manuell Mercedes, hujedamig vad för tok hittar du på härnäst? Börjar du åka longboard till arbetet?

OpelP1
20 februari 2018 · 1 412 Inlägg

Manuell i en busbil men annars automat.
Kör 6vxl manuell i firmabilen och det är ibland lite tjatigt.

Har haft mer problem med manuella lådor (koppling, bussningar i växellänkage m.m) än med automatlådor.

Jag har iofs bara haft automatlådor på bilar med minst 6 cylindrar så orken finns ju där då, enda som var lite udda var väl en tryckknappsautomat utan "P" läge.

Bengan__
2 mars 2018 · 14 Inlägg

OpelP1 skrev:
Manuell i en busbil men annars automat.
Kör 6vxl manuell i firmabilen och det är ibland lite tjatigt.

Har haft mer problem med manuella lådor (koppling, bussningar i växellänkage m.m) än med automatlådor.

Jag har iofs bara haft automatlådor på bilar med minst 6 cylindrar så orken finns ju där då, enda som var lite udda var väl en tryckknappsautomat utan "P" läge.

Instämmer att det kan bli lite småjobbigt med så många växlar, känns som fem är optimalt, sex växlar är en växel för mycket.

Dennis99
2 mars 2018 · 26 Inlägg

Jag föredrar manuell växelåda då det känns som man har mer kontroll över bilen samt så kan man alltid välja vilken växel man själv vill köra i. Men jag tycker också automat kan vara bra om man tex bor i en stad som Stockholm med mycket rödljus och sånt skit då kan det vara lite mer skönt med automat.

BeerFace
19 augusti 2018 · 1 Inlägg

I mitt tycke är manuell bättre. Främst för jag tycker att känslan av kontroll och att köra själv blir starkare.
När man kör automat tycker jag att det mer känns som att man "bara åker med".

NIzmO Ollikkala Racing
19 augusti 2018 · 1 724 Inlägg

Manuell låda utan att blinka.

Kort och gott körglädje, kommer aldrig överens med automater hur moderna som än är så tycker jag det saknas något.
Dock bor jag ej i storstad med oändliga köer och dras troligen till bilar som passar bättre med manuell låda än andra.

- Time Attack -
panda666
19 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

NIzmO skrev:
Manuell låda utan att blinka.

Kort och gott körglädje, kommer aldrig överens med automater hur moderna som än är så tycker jag det saknas något.
Dock bor jag ej i storstad med oändliga köer och dras troligen till bilar som passar bättre med manuell låda än andra.

har du prövat e cvt? dom som sitter i prius tex och andra hybrider. Skönaste lådorna. Har kört automat nu senaste månaderna till jobbet och tbax och tänker inte byta tillbaks till manuell på ett bra tag. Fööör skönt me automat, man sitter o cruisar på motorvägen o bryr sig inte om vilken växel är i osv, bara att åka och kolla på naturen som man åker igenom. Även min gammel volvo har en skön låda, växlar lite när den känner för men endå vem bryr sig, jag kommer väldgit bra överens me bilen^^

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2018 · 17 379 Inlägg

Den manuella bil jag hade i Februari blev såld i Mars och utbytt till en automatare. Fick nog. Dessutom hade den manuell AC och ingen klimat. Någon måtta på allt pyssel fick det vara!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2018 · 13 669 Inlägg

skulle aldrig välja en automat på en begagnad bil..  det är så stor risk för problem att jag inte skulle överväga en bil med automat.    Vilket garanterat kommer kosta mer än det smakar..   dessutom är jag utrustad med 2fungerande armar och 2fungerande ben.  så finns ingen anledning att ens överväga en automatlåda..  har automat på min buss och jag hatar det..    den väljer ALDRIG rätt växel den väljer ALLTID att växla när det inte passar. och den fattar aldrig vad man tänker göra.. rulla in mot en rondell och man ser att det är fritt och att slå ner gaspedalen kommer resultera i att den inte vet vilken växel den ska välja så det tar 5sec innan den lägger i en växel   samma sak när man rullar fram till en korsning.. så man måste stanna eller välja manuellt läge för att man ska kunna köra ut i en korsning när det är tight   dessutom på bussarna blir skiten så förbannat jävla trötta..    och jag växlar en manuell låda  på 1/10 av tiden en automat tar på sig att få i en växel på bussar som har identiska lådor men ena är styrd via en dator och växlar själv och en manuell är som det låter helt och hållet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2018 · 17 379 Inlägg

Growe skrev:
skulle aldrig välja en automat på en begagnad bil..  det är så stor risk för problem att jag inte skulle överväga en bil med automat.    Vilket garanterat kommer kosta mer än det smakar..   dessutom är jag utrustad med 2fungerande armar och 2fungerande ben.  så finns ingen anledning att ens överväga en automatlåda..  har automat på min buss och jag hatar det..    den väljer ALDRIG rätt växel den väljer ALLTID att växla när det inte passar. och den fattar aldrig vad man tänker göra.. rulla in mot en rondell och man ser att det är fritt och att slå ner gaspedalen kommer resultera i att den inte vet vilken växel den ska välja så det tar 5sec innan den lägger i en växel   samma sak när man rullar fram till en korsning.. så man måste stanna eller välja manuellt läge för att man ska kunna köra ut i en korsning när det är tight   dessutom på bussarna blir skiten så förbannat jävla trötta..    och jag växlar en manuell låda  på 1/10 av tiden en automat tar på sig att få i en växel på bussar som har identiska lådor men ena är styrd via en dator och växlar själv och en manuell är som det låter helt och hållet

Vet inte vad du grundar detta på? Haft problem med manuella men aldrig automater. Å andra sidan så har ju dagens bilar dubbelkopplingslådor som man måste lära sig att köra. Våra bilar har gamla hederliga lådor plus en med E-CVT.

När vi ska byta nästa gång så blir det givetvis dubbelkopplingslåda till mig och E-CVT till frun eftersom vi då ska ha lite nyare bilar. Får väl erkänna att det stör mig lite i mitt fall men den denna konstruktion gör gott för bränsleförbrukning.

Kör Fiat 500 ibland på jobbet. DÄR har du en robotlåda som troligen är ihopsatt av ett gäng påtända myrslokar! Jag tror lådan skickar ett mail till Italien varje gång den ska växla och frågar om det är ok...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang