Automat eller Manuell låda?

Forummoderator · 7 206 Inlägg
Skrivet 19 februari #41

Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Grundare av MidNightMeet · 1 307 Inlägg
Skrivet 19 februari #42

Manuell: Bara kärringar som inte klarar av tre pedaler smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Evildan
Skrivet 19 februari #43

caromania skrev:
Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

Ville inte ventilerna upp genom motorhuven för att se vem som körde på det viset?
Jag hade en Civic -76 med tvåstegsautomat 1999, den betedde sig på ett liknande vis och så även den Admiral med ngn tvåstegs th-låda i jag ägde 1996.

Forummoderator · 7 206 Inlägg
Skrivet 19 februari #44

Evildan skrev:

caromania skrev:
Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

Ville inte ventilerna upp genom motorhuven för att se vem som körde på det viset?
Jag hade en Civic -76 med tvåstegsautomat 1999, den betedde sig på ett liknande vis och så även den Admiral med ngn tvåstegs th-låda i jag ägde 1996.

Nä det var då den växlade upp. 60 på ettan och 100 på tvåan. Det ena i början av månaden och det andra lagom till lön, vilket var bra eftersom den med acc-pumpen ställd i ”powah mode” sög i sig 1.6liter per mil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
634 Inlägg
Skrivet 19 februari #45

Automat. Mycket bekvämare att köra

Evildan
Skrivet 19 februari #46

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

Ville inte ventilerna upp genom motorhuven för att se vem som körde på det viset?
Jag hade en Civic -76 med tvåstegsautomat 1999, den betedde sig på ett liknande vis och så även den Admiral med ngn tvåstegs th-låda i jag ägde 1996.

Nä det var då den växlade upp. 60 på ettan och 100 på tvåan. Det ena i början av månaden och det andra lagom till lön, vilket var bra eftersom den med acc-pumpen ställd i ”powah mode” sög i sig 1.6liter per mil.

Trestegat, ni bortskämda 08or asså
Din pump stod liksssm i Zenith

1 272 Inlägg
Skrivet 19 februari #47

Low skrev:
Haha tycker också då att ni ska ta bort styrservo för känna av bilen:-)

Nä ännu en tråd som går övetstyr:-)

Gärna, jag ser inte fördelen med styrservo. Det blir lite lättare att fickparkera men i gengäld får man ännu en teknisk anordning som kan gå sönder

5 539 Inlägg
Skrivet 19 februari #48

Svarte_Orm skrev:

Low skrev:
Haha tycker också då att ni ska ta bort styrservo för känna av bilen:-)

Nä ännu en tråd som går övetstyr:-)

Gärna, jag ser inte fördelen med styrservo. Det blir lite lättare att fickparkera men i gengäld får man ännu en teknisk anordning som kan gå sönder

och hur ofta har en sådan pajjat?? har bytt en pump på alla mina år å bilar,, läckage finns medel mot idag  smile

1 272 Inlägg
Skrivet 19 februari #49

granadadr skrev:

Svarte_Orm skrev:

Low skrev:
Haha tycker också då att ni ska ta bort styrservo för känna av bilen:-)

Nä ännu en tråd som går övetstyr:-)

Gärna, jag ser inte fördelen med styrservo. Det blir lite lättare att fickparkera men i gengäld får man ännu en teknisk anordning som kan gå sönder

och hur ofta har en sådan pajjat?? har bytt en pump på alla mina år å bilar,, läckage finns medel mot idag  smile

Kanske finns medel men det är emot mina principer att fuska med dåliga tätningar på en hydraulcylinder wink

Forum- och sitemoderator · 11 034 Inlägg
Skrivet 19 februari #50

Automat rakt av.

Nuvarande pendlarpulka har manuell vilket gör Evildan tror att jag kommer att sälja den vilken dag som helst. Därför har jag kvar den ännu.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Evildan
Skrivet 19 februari #51

Hybrid_ skrev:
Automat rakt av.

Nuvarande pendlarpulka har manuell vilket gör Evildan tror att jag kommer att sälja den vilken dag som helst. Därför har jag kvar den ännu.

Du är inte klok Madicken...

En manuell Mercedes, hujedamig vad för tok hittar du på härnäst? Börjar du åka longboard till arbetet?

1 412 Inlägg
Skrivet 20 februari #52

Manuell i en busbil men annars automat.
Kör 6vxl manuell i firmabilen och det är ibland lite tjatigt.

Har haft mer problem med manuella lådor (koppling, bussningar i växellänkage m.m) än med automatlådor.

Jag har iofs bara haft automatlådor på bilar med minst 6 cylindrar så orken finns ju där då, enda som var lite udda var väl en tryckknappsautomat utan "P" läge.

10 Inlägg
Skrivet 2 mars #53

OpelP1 skrev:
Manuell i en busbil men annars automat.
Kör 6vxl manuell i firmabilen och det är ibland lite tjatigt.

Har haft mer problem med manuella lådor (koppling, bussningar i växellänkage m.m) än med automatlådor.

Jag har iofs bara haft automatlådor på bilar med minst 6 cylindrar så orken finns ju där då, enda som var lite udda var väl en tryckknappsautomat utan "P" läge.

Instämmer att det kan bli lite småjobbigt med så många växlar, känns som fem är optimalt, sex växlar är en växel för mycket.

25 Inlägg
Skrivet 2 mars #54

Jag föredrar manuell växelåda då det känns som man har mer kontroll över bilen samt så kan man alltid välja vilken växel man själv vill köra i. Men jag tycker också automat kan vara bra om man tex bor i en stad som Stockholm med mycket rödljus och sånt skit då kan det vara lite mer skönt med automat.

1 Inlägg
Skrivet 19 augusti #55

I mitt tycke är manuell bättre. Främst för jag tycker att känslan av kontroll och att köra själv blir starkare.
När man kör automat tycker jag att det mer känns som att man "bara åker med".

Ollikkala Racing · 1 688 Inlägg
Skrivet 19 augusti #56

Manuell låda utan att blinka.

Kort och gott körglädje, kommer aldrig överens med automater hur moderna som än är så tycker jag det saknas något.
Dock bor jag ej i storstad med oändliga köer och dras troligen till bilar som passar bättre med manuell låda än andra.

- Time Attack -
2 660 Inlägg
Skrivet 19 augusti #57

NIzmO skrev:
Manuell låda utan att blinka.

Kort och gott körglädje, kommer aldrig överens med automater hur moderna som än är så tycker jag det saknas något.
Dock bor jag ej i storstad med oändliga köer och dras troligen till bilar som passar bättre med manuell låda än andra.

har du prövat e cvt? dom som sitter i prius tex och andra hybrider. Skönaste lådorna. Har kört automat nu senaste månaderna till jobbet och tbax och tänker inte byta tillbaks till manuell på ett bra tag. Fööör skönt me automat, man sitter o cruisar på motorvägen o bryr sig inte om vilken växel är i osv, bara att åka och kolla på naturen som man åker igenom. Även min gammel volvo har en skön låda, växlar lite när den känner för men endå vem bryr sig, jag kommer väldgit bra överens me bilen^^

Forum- och sitemoderator · 11 034 Inlägg
Skrivet 19 augusti #58

Den manuella bil jag hade i Februari blev såld i Mars och utbytt till en automatare. Fick nog. Dessutom hade den manuell AC och ingen klimat. Någon måtta på allt pyssel fick det vara!

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Fri fart för ett fritt folk! · 9 440 Inlägg
Skrivet 19 augusti #59

skulle aldrig välja en automat på en begagnad bil..  det är så stor risk för problem att jag inte skulle överväga en bil med automat.    Vilket garanterat kommer kosta mer än det smakar..   dessutom är jag utrustad med 2fungerande armar och 2fungerande ben.  så finns ingen anledning att ens överväga en automatlåda..  har automat på min buss och jag hatar det..    den väljer ALDRIG rätt växel den väljer ALLTID att växla när det inte passar. och den fattar aldrig vad man tänker göra.. rulla in mot en rondell och man ser att det är fritt och att slå ner gaspedalen kommer resultera i att den inte vet vilken växel den ska välja så det tar 5sec innan den lägger i en växel   samma sak när man rullar fram till en korsning.. så man måste stanna eller välja manuellt läge för att man ska kunna köra ut i en korsning när det är tight   dessutom på bussarna blir skiten så förbannat jävla trötta..    och jag växlar en manuell låda  på 1/10 av tiden en automat tar på sig att få i en växel på bussar som har identiska lådor men ena är styrd via en dator och växlar själv och en manuell är som det låter helt och hållet

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Forum- och sitemoderator · 11 034 Inlägg
Skrivet 19 augusti #60

Growe skrev:
skulle aldrig välja en automat på en begagnad bil..  det är så stor risk för problem att jag inte skulle överväga en bil med automat.    Vilket garanterat kommer kosta mer än det smakar..   dessutom är jag utrustad med 2fungerande armar och 2fungerande ben.  så finns ingen anledning att ens överväga en automatlåda..  har automat på min buss och jag hatar det..    den väljer ALDRIG rätt växel den väljer ALLTID att växla när det inte passar. och den fattar aldrig vad man tänker göra.. rulla in mot en rondell och man ser att det är fritt och att slå ner gaspedalen kommer resultera i att den inte vet vilken växel den ska välja så det tar 5sec innan den lägger i en växel   samma sak när man rullar fram till en korsning.. så man måste stanna eller välja manuellt läge för att man ska kunna köra ut i en korsning när det är tight   dessutom på bussarna blir skiten så förbannat jävla trötta..    och jag växlar en manuell låda  på 1/10 av tiden en automat tar på sig att få i en växel på bussar som har identiska lådor men ena är styrd via en dator och växlar själv och en manuell är som det låter helt och hållet

Vet inte vad du grundar detta på? Haft problem med manuella men aldrig automater. Å andra sidan så har ju dagens bilar dubbelkopplingslådor som man måste lära sig att köra. Våra bilar har gamla hederliga lådor plus en med E-CVT.

När vi ska byta nästa gång så blir det givetvis dubbelkopplingslåda till mig och E-CVT till frun eftersom vi då ska ha lite nyare bilar. Får väl erkänna att det stör mig lite i mitt fall men den denna konstruktion gör gott för bränsleförbrukning.

Kör Fiat 500 ibland på jobbet. DÄR har du en robotlåda som troligen är ihopsatt av ett gäng påtända myrslokar! Jag tror lådan skickar ett mail till Italien varje gång den ska växla och frågar om det är ok...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang