Automat eller Manuell låda?

Forummoderator · 6 957 Inlägg
Skrivet 19 februari #41

Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Grundare av MidNightMeet · 1 306 Inlägg
Skrivet 19 februari #42

Manuell: Bara kärringar som inte klarar av tre pedaler smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
15 193 Inlägg
Skrivet 19 februari #43

caromania skrev:
Min Amazon -64a hade automat. Minns att om man körde kick-down så hängde den kvar på tvåan 100kmh i 2-3s innan den växlade upp. Lexusen är lite mjukare.

Ville inte ventilerna upp genom motorhuven för att se vem som körde på det viset?
Jag hade en Civic -76 med tvåstegsautomat 1999, den betedde sig på ett liknande vis och så även den Admiral med ngn tvåstegs th-låda i jag ägde 1996.

When interviewed by Gay Byrne Stephen Fry was asked what he would say if he came face-to-face with God. Fry said: "Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world where there is such misery that’s not our fault? It’s utterly, utterly evil. Why should I respect a capricious, mean-minded, stupid God who creates a world which is so full of injustice and pain?"
Forummoderator · 6 957 Inlägg
Skrivet 19 februari #44

Evildan skrev:

caromania skrev:

Ville inte ventilerna upp genom motorhuven för att se vem som körde på det viset?
Jag hade en Civic -76 med tvåstegsautomat 1999, den betedde sig på ett liknande vis och så även den Admiral med ngn tvåstegs th-låda i jag ägde 1996.

Nä det var då den växlade upp. 60 på ettan och 100 på tvåan. Det ena i början av månaden och det andra lagom till lön, vilket var bra eftersom den med acc-pumpen ställd i ”powah mode” sög i sig 1.6liter per mil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
627 Inlägg
Skrivet 19 februari #45

Automat. Mycket bekvämare att köra

15 193 Inlägg
Skrivet 19 februari #46

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Nä det var då den växlade upp. 60 på ettan och 100 på tvåan. Det ena i början av månaden och det andra lagom till lön, vilket var bra eftersom den med acc-pumpen ställd i ”powah mode” sög i sig 1.6liter per mil.

Trestegat, ni bortskämda 08or asså
Din pump stod liksssm i Zenith

When interviewed by Gay Byrne Stephen Fry was asked what he would say if he came face-to-face with God. Fry said: "Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world where there is such misery that’s not our fault? It’s utterly, utterly evil. Why should I respect a capricious, mean-minded, stupid God who creates a world which is so full of injustice and pain?"
1 062 Inlägg
Skrivet 19 februari #47

Low skrev:
Haha tycker också då att ni ska ta bort styrservo för känna av bilen:-)

Nä ännu en tråd som går övetstyr:-)

Gärna, jag ser inte fördelen med styrservo. Det blir lite lättare att fickparkera men i gengäld får man ännu en teknisk anordning som kan gå sönder

5 442 Inlägg
Skrivet 19 februari #48

Svarte_Orm skrev:

Low skrev:

Gärna, jag ser inte fördelen med styrservo. Det blir lite lättare att fickparkera men i gengäld får man ännu en teknisk anordning som kan gå sönder

och hur ofta har en sådan pajjat?? har bytt en pump på alla mina år å bilar,, läckage finns medel mot idag  smile

1 062 Inlägg
Skrivet 19 februari #49

granadadr skrev:

Svarte_Orm skrev:

Low skrev:

och hur ofta har en sådan pajjat?? har bytt en pump på alla mina år å bilar,, läckage finns medel mot idag  smile

Kanske finns medel men det är emot mina principer att fuska med dåliga tätningar på en hydraulcylinder wink

Forum- och sitemoderator · 10 631 Inlägg
Skrivet 19 februari #50

Automat rakt av.

Nuvarande pendlarpulka har manuell vilket gör Evildan tror att jag kommer att sälja den vilken dag som helst. Därför har jag kvar den ännu.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
15 193 Inlägg
Skrivet 19 februari #51

Hybrid_ skrev:
Automat rakt av.

Nuvarande pendlarpulka har manuell vilket gör Evildan tror att jag kommer att sälja den vilken dag som helst. Därför har jag kvar den ännu.

Du är inte klok Madicken...

En manuell Mercedes, hujedamig vad för tok hittar du på härnäst? Börjar du åka longboard till arbetet?

1 412 Inlägg
Skrivet 20 februari #52

Manuell i en busbil men annars automat.
Kör 6vxl manuell i firmabilen och det är ibland lite tjatigt.

Har haft mer problem med manuella lådor (koppling, bussningar i växellänkage m.m) än med automatlådor.

Jag har iofs bara haft automatlådor på bilar med minst 6 cylindrar så orken finns ju där då, enda som var lite udda var väl en tryckknappsautomat utan "P" läge.

10 Inlägg
Skrivet 2 mars #53

OpelP1 skrev:
Manuell i en busbil men annars automat.
Kör 6vxl manuell i firmabilen och det är ibland lite tjatigt.

Har haft mer problem med manuella lådor (koppling, bussningar i växellänkage m.m) än med automatlådor.

Jag har iofs bara haft automatlådor på bilar med minst 6 cylindrar så orken finns ju där då, enda som var lite udda var väl en tryckknappsautomat utan "P" läge.

Instämmer att det kan bli lite småjobbigt med så många växlar, känns som fem är optimalt, sex växlar är en växel för mycket.

24 Inlägg
Skrivet 2 mars #54

Jag föredrar manuell växelåda då det känns som man har mer kontroll över bilen samt så kan man alltid välja vilken växel man själv vill köra i. Men jag tycker också automat kan vara bra om man tex bor i en stad som Stockholm med mycket rödljus och sånt skit då kan det vara lite mer skönt med automat.

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck