torsen skrev: Vilken intressant och mysig tråd. Synd att jag missat den tidigare. Har själv genomlidit flera år i en 2121 M -11. Du har inte funderat på att lägga in en 1700 Niva-motor med Bosch Multipoint? Mina reservdelar köpte jag från Mathias och Umeå Offroad och import. Bra priser och snabba leveranser.
Under tidiga 70-talet, när Södertälje Kommun övertalade Matreco att flytta från Gävle till Södertälje, svarade Kommunen med att som motprestation köpa ett mycket stort antal Lada-bilar. Om jag minns rätt mellan 150 och 170 bilar. Alla orange. Allt fler och fler "lador" blev med tiden reservdelsdonatorer. Kommunens område i Ekensberg påminde mer och mer om en Lada-skrot. De sista "Ladorna" såldes till högstbjudande genom budgivning, i första hand till de kommunalanställda. Gick även 3 Land Rover 109 seriebilar samt ett par mindre FIAT-lastbilar till högstbjudande. Tror inte någon av bilarna betingade över 5.000:-. Minns att jag för en tjejs räkning kollade en, om minnet inte sviker mig, på 2.000 mil och 3 år som hon lade för lågt bud på. Den gick för under 5.000:-. Rena Lada-slakten.
Själv har jag ägt 2 "original" - nämligen FIAT 1500 Juventus 1964. En grå och en vit. Ett bestående minne är att det inte var samma gänga på hjulmuttrarna på båda sidor. Min Niva hade samma gänga på alla hjulmuttrarna - som även passar på Suzuki. Fälgarna från en Sukka passar Niva - men inte tvärt om.
Den här tråden kommer jag att följa.
Tackar! Motorn är faktiskt från en niva! 1700 med förgasarinsprut som jag kör med enbart förgasare på! Kom över den så jäkla billigt så de var inte sant!
Idag har jag målat och lagt flake på ventilkåpa och oljetråg. Första gången jag lagt flake och det var mer eller mindre ett test. På tok för litet munstycke i sprutan så fick inte den täckningen jag ville ha, men det får duga, det är bara en motor!
Monterat tråg och ventilkåpa ikväll. Men nu är jag osäker på om jag inte måste måla om blocket med tanke på färgskillnaden och att det kanske blir för mycket orange? Hmm..
Har ägt bilen i 4-5 år nu och aldrig riktigt tittat ordentligt i bilhandlingsboken, men gjorde det idag så jag stötte på den av en slump egentligen. Tog med den hem och rengjorde den och kollade igenom allt. I alla böcker finns chassienummer och registreringsnr inskrivet. I serviceboken så finns namn och adress på herren som tog ut bilen som ny. Fullstämplad bok fram tills -91. Visitkort till bilhandlaren som sålde den liggee fortfarande i. Kul grejer att ha! Har även fått motorfästen och lite skit målade svart nu nu ska jag vänta tills snön försvinner och det blir lite torrt på vägen så jag kan ta in bilen till jobbet och tektylera den undertill
Har nu äntligen fått lite grejer beställt till ladan. Beställde även lite grejer till ännu en lada som jag ska hämta hem till helgen som ör tänkt ska bli en vinterbrukis. 5-21 arbetsdagar så är grejerna hemma i Sverige!
Köpte fälgar och fick en caddy på köpet igår och hämtar hem ännu en lada idag. 1,7l förgasarinsprut och 5växlad låda. Karossbetäckning 2104 och är faktiskt en -96a så tyvärr intr skattefri ännu, men blir nog en bra vinterbrukis av denna! Koppling skulle sitta fast, tryckte till på pedalen på plats och så släppte den. Tog knappa 5 minuter att få igång den efter ca 8år när ja lastat av den. Bra skit
Var en sväng ner till garaget idag och provmonterade fälgarna ja köpt. Var osäker om de skulle passa riktigt med tanke på ET va 15 och de förra hade 35. Meen det passade som handen i handsken så tror de blir gött! Observera att fronten kommer ner mot backen sen när motorn kommer i igen
Stannade kvar på jobbet efter 16:00 idag och började pilla med den nya ladan lite. Bytte batteri till att börja med. Hade med mig baksäte som fattades, jäkla tur jag hade ett liggnas. Men måste ta med mig bälten också då de tydligen saknades. Svetsat lite rost för syns skull och gett den första tvätten på 8år. Måste riva bromsar för något har lossnat inuti trumman höger bak tyvärr..
Fick hem ett liitet paket idag för ja har hört att det är dom små detaljerna som gör skillnad så köpte ju ventilhattar med ladaemblem på haha
Stannade kvar på jobbet idag igen för att se varför höger bakhjul vill låsa sig ibland och går tungt när den gick görlätt när jag hämtade den. Hissade upp bilen och ställde på bockar och hade dän hjulet. När väl hjulet var av så upptäckte jag ett hål som inte skulle vara där. Dessutom så var halva trumman sprucken. Har förmodligen spruckit när förra ägaren bankat på hjulet för att få loss bromsarna. Det är väl nackdelen med aluminiumtrummor.. En bit av trumman där hålet nu var har legat inuti trumman och då lagt sig fel och låst hjulet. Ett snabbt samtal till bror min så kom han med en ny trumma till mig. Nu går de lätt och fint igen handtaget vid förardörren har varit lite trög och råkade visst dra sönder de när ja skulle kliva in i bilen. Tur man har grejer på lager iaf!
Idag är ingen vanlig dag för idag har har fått hem mina grejer till ladan äntligen! Plus en öl som företaget va så snälla att skicka med nu väntar jag bara på ett paket till med min nya koppling så är det sen komplett! Myckrt rolig dag!
Började att provmontera och montera lite av de nya grejerna jag fick hem igår. Fick bland annat hem en ny generator, men får visst modda det tillhörande fästet för att få den att passa. Fästet verkar felgjort.. Men i det stora hela så blir det nog alldeles utmärkt dehär!
Fick borra upp hålet i generatorfästet. Var 7mm och ska då få i en m8skruv.. hålet var ändå snett borrat dessutom. Filat av lite gods på ena örat så generatorn går imellan. Får se om jag orkar dra till garaget efter jobbet och provmontera.