Subaru Legacy RS -93, totalt ombyggd och genomgången

Subaru Legacy Turbo från 1993 som byggs om till 1989-1991 RS utseende och identisk exteriör med 1993 års Prodrive grupp A bilar
  • 66 Följare
  • 37 721 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 mars 2018
Gussam
22 december 2016 · 619 Inlägg

Kommer blis riktigt fet... och kul att du väljer en mindre erkänd modell (från europa sett) att bygga på.

ImprezaGC8
22 december 2016 · 373 Inlägg

Gussam skrev:
Kommer blis riktigt fet... och kul att du väljer en mindre erkänd modell (från europa sett) att bygga på.

Jo det är skoj, nu har jag hållt på så länge med Legacy (5år) så jag brukar glömma hur ovanliga de faktiskt är! Samtidigt är det kul att man inte kompromissar med funktionen eftersom potentialen är lika stor i en Legacy som i vilken Impreza som helst, är ju samma bottenplatta på Impreza fram till 2007 som en Legacy från 1989-1993, bara axelavståndet som skiljer 60mm mellan dem smile Det gör ju också byggandet lättare när man kan använda Impreza delar rakt av.

Anledningen att jag ville ha en Legacy var för att min stora barndomidol Richard Burns började sin seriösa karriär i en Grupp N Legacy 1992 och en Grupp A Legacy 1993, även Colin McRae tävlade i Legacyn från åren 1991-1993. smile https://www.youtube.com/watch?v=wRS-77ixb2s

ImprezaGC8
24 december 2016 · 373 Inlägg

Dags för en julaftonsuppdatering! Jag känner att det är dags för en rejäl förändring nu (för det har ju inte hänt än?! big_smile ) så detta är färgkombon bilen ska ha nästa år!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-e0234f45a86ac046f275387f923e7f73.jpg

Renault 242 Blue des Iles heter färgen, det är den färgkoden som 555 Subaru World Rally Team använde mellan åren 1993-1996, det är alltså ingen färg som någon Subaru produktionsbil har använt, den mest lika heter 53C från Subaru men den har inte lika mycket lila i sig. Denna färgen ska användas överallt på bilen, under, inne, utvändigt, på buren etc.

Eftersom jag även bygger en Legacy turbo kombi, så kom jag på idén att jag ska ta hela fronten, dörrarna och allt annat som passar från min sedan och flytta över till kombi krossen som då lackeras röd istället, så man inte behöver lackera om redan fina delar i onödan smile Jag har dubbel uppsättning av de flesta karossdelar som jag då istället kommer lackera blåa. Då kan man även passa på att lätta det som går, tex ta bort förstärkningar i dörrarna etc.

Senast redigerat av ImprezaGC8 (24 december 2016)

ImprezaGC8
12 februari 2017 · 373 Inlägg

Jag jobbar vidare med bilen, mycket grejer som inte syns som tar tid... Men så är det när man inte håller på med elmiabyggen... wink

Via bra kontakter i england så fick jag tar på mannen som designade och tillverkade ALL dekor åt Prodrive på 90 talet, och han har fortfarande kvar alla originalfiler för dekoren trots att det är 24 år sedan! Så det slutade med en liten beställning...

Taket:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-914c323259bfcdf2f9b698171c58853b.jpg

Sidodörrarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-333a93095829679adf23af470d10a6b1.jpg

Startnummer:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-fbe4103cd8eeda55bfc942c0e944b3b4.jpg

Motorhuv och bagagelucka:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a222f12af22d3655af7efa83c8be543e.jpg

Fram och bakskärmar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ef5fd405eb99903128917e5d2d2463d6.jpg

Bakstötfångare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-85c1faad5c30496a5832da13a017a1d8.jpg

Framstötfångare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-f2270b70f2daceede023325c104d5aff.jpg

Under motorhuven:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-1cff284afb098a6306ff99a75a098228.jpg

Framrutebanner:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-744ec84c0f509988d2e7a1d388d51152.jpg

Bakre brandvägg i bilen mot bagaget:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ef9403d31dc21fdc84c59afb6adcbe07.jpg

Colin McRae, Rally Portugal 1993:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-804be940df8adbcaf624f950c9c9cac9.jpg

ImprezaGC8
12 februari 2017 · 373 Inlägg

Jag har skrapat och slipat vidare på underredet, mycket slip kvar innan jag är nöjd nog för att lägga på epoxigrund, men underredsmassan är iaf borta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c5c99898720163a8bbdf74668982eb0b.jpg

Jag tog även tag i livet och började öva med svetsen för 2 veckor sedan, hade aldrig svetsat innan dess. Är grymt glad att jag tog mig i kragen för jag vet inte hur jag har klarat mig innan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-8c454f551b76e479519e1575a7938969.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6cbd373b4df5177fa261da4d1d1a66a3.jpg

Fjädertornen bak förstärks med inspiration från hur Prodrive gjorde, bla med 45mm hålet som är borrat i 3mm plåten, vilket medförde en massa extrajobb för att få det snyggt, men det var det värt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-4f9f0012177087c15c0ae217fe935329.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-be8ebd3abf4e8b79013972a126d53021.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7608c56dae6032761dea918f2ed4208b.jpg

Hatthyllan tätas fullständigt för att bilen byggs med Grupp A inspiration och det kommer dessutom sitta swirl pot och bränslefilter i skuffen, då ska det vara tätt in mot kupen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b38ef3afccf458310ba1938bb65f349f.jpg

Det ska givetvis slipas ner så det blir osynligt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b57a392488797817edb2bd485e22e77c.jpg

Gussam
13 februari 2017 · 619 Inlägg

Riktigt hästjob du gör.. kommer dock vara värt det när du ser slutresultatet.
Kul att se att du inte tar genvägar smile

ImprezaGC8
14 februari 2017 · 373 Inlägg

Gussam skrev:
Riktigt hästjob du gör.. kommer dock vara värt det när du ser slutresultatet.
Kul att se att du inte tar genvägar smile

Ja fyfan, det är inte första gången jag gör idiotjobb av den här kalibern heller, men å andra sidan så är man ju lite härdad nu! smile

Här ett bevis på hur långt jag går i mitt nörderi, jag har köpt de mest basic och budget dörrsidor som finns, för dessa betalade jag 4500 rikstaler för de är grymt sällsynta och eftertraktade i rallykretsar... Och jag har sedan tidigare 5 uppsättningar turbo dörrsidor och 2 uppsättningar GX dörrsidor, alla i bra skick, men jag var tvungen att ha just dessa med manuella fönstervevar, för det hade Grupp A bilarna! big_smile Ja sen är det ytterligare en anledning, de vanliga dörrsidorna med elhissar tar emot huvubågen där bak, det gör inte dessa då de är mkt mer slimmade.

Helt ok skick för 25 år gamla grejer..

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-987bb2de4a6e98494f5dd23db911d339.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c934b0da8399a96720cb4fe878604e1a.jpg

Samma dörrsidor som i de Prodrive byggda fabriksbilarna
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10590445_1505668966401103_3809543490041091423_n.jpg?oh=32777ca4f4919c5689c63ca296a8c96e&oe=5949231F

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1937166_1505893293045337_102503939782631769_n.jpg?oh=5f18bfa1abb407e318ba18d43c6b389d&oe=58FD7470

Jag har även köpt Speedline Challange 2110 fälgar i 8x17" med ET48, grymt sällsynta för just Subaru och har inte sålts på många år, det är den modellen på fälg som Grupp A Legacyn hade på asfalt 1993, så de blir helrätta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-9809ad570d928316e28d769406ec1334.jpg

Bonusbild
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-9f9cfc2053b1baeefbf91212aa90e90a.jpg

Som ni ser så är det helt tätt mellan bagage och kupe på grupp a bilarna, eftersom tanken låg i bagaget. Jag gör samma på min, och kommer limma och popnita fast en aluminium skiljevägg på samma sätt som Prodrive gjorde
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12376242_1505893176378682_6140839349987752267_n.jpg?oh=d6157b3d0be203182bbe5ab110889c3b&oe=58FE4316

Det är därför jag svetsar igen alla hål i hatthyllan, Prodrive tätade alla mindre hål med aluminiumtejp pga vikt och enkelhet, men jag vill svetsa allt och göra det permanent och hållbart när man ska lägga en fin lack inne i bilen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ae1433c535ea021eb1c6e3e1f0393b2c.jpg

Senast redigerat av ImprezaGC8 (14 februari 2017)

ImprezaGC8
14 februari 2017 · 373 Inlägg

Jag försöker ju få till alla smådetaljer så rätt som möjligt, men en grej jag inte ska imitera är att montera 6p bältena i bilens bakre golv som grupp a bilen..

Det var nämligen en av anledningarna till att Rodger Freeth omkom i en Legacy i Australien 1993
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15894419_362218127477331_5868520388098437909_n.jpg?oh=8b447922f3b69b50c791d7084aad9ba2&oe=59488EBB

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15825974_362218110810666_6369551386487400593_n.jpg?oh=b7a0e2efe3d5ab56f638ff7a1576f77c&oe=59379941

Jag ska skära bort krysset i buren och sätta dit enkelt diagonalstag som det var på Legacy Grupp A, men även sätta ett rör mellan fjädertornen på buren där bälterna ska fästas, som på de nyare Impreza 555 Grupp A

Curse
15 februari 2017 · 686 Inlägg

vilka guldfynd du hittat smile o bygget ser int allt för pjåkigt ut heller smile

Mazda 6 "MPS" (2006)
ImprezaGC8
15 februari 2017 · 373 Inlägg

Curse skrev:
vilka guldfynd du hittat smile o bygget ser int allt för pjåkigt ut heller smile

Tack smile

Idag kom senaste guldfyndet wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-184dae3c114d7ab611792b77d9bf28eb.jpg

http://rs3.pbsrc.com/albums/y100/autohabit/McRaeTDCLegacy1993.jpg?w=480&h=480&fit=clip

Senast redigerat av ImprezaGC8 (16 februari 2017)

ImprezaGC8
2 maj 2017 · 373 Inlägg

Dags för en välbehövlig update, det har hänt mycket och planerna har ändrats till det bättre!

Kastade ur skurvburen, beställde hem rör från Finess.se, vart missnöjd med främre burens rör och specialbeställde nya med främre bockningen 11cm längre fram för att buren skulle bli så lik grupp a som möjligt.

Förstärkningsplattorna i karossen är inspirerade av prodrives sätt att bygga på den tiden, de är gjorda i 3mm plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d8de8ff94422d76f68c5591a3c05cc99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-e809f78f533c4bafa33c8918ba18054f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-0a9fe6fc4502b610aeee38251aa5b69e.jpg

Bygga en bur när man inte gör det på fri hand utan försöker få det att likna en i detta fallet grupp a bur är extremt mycket jobb, bara få huvudbågen i rätt vinkel krävde massor av studerande av bilder på gamla fabriksbilar, studerade hål och pressveck i takbalkarna för att sedan mäta ut vart den skulle hamna, som synes är den vinklad framåt och det ska den vara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-41026fc5a93485ee8d05079ecf5e2eb5.jpg

Samma visa med dörrkryssen, då jag ville få samma höjd i framkant och bakkant som på originalburen, och även få de skarvade rören i exakt linje med varandra vilket tog väldigt mycket finjusterande..

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b9294a4d0528a1f3e57f7bd78cb2f809.jpg

Hål ut för rören till fjädertornen fram

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7a9632ed1621a878b16faaf1d8fdc298.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ea4d5815d2a03a3af8076661e0c147dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-2f2772693534fa90c8ebafe9f0471b90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-22a9a99e90c8dbd65b3097befadc9bdb.jpg

Hörnförstärkningar tillverkade av mig i 2mm plåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-24d233ff262a2029b19950df4986dcac.jpg

Buren sänktes ner genom golvet i bakkant så att jag kunde svetsa runt alla rören

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-5c471a5565c6225b7dae97eac6816d85.jpg

2mm förstärkning över kardantunneln

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-3a69ec40f94e1e01922c8c5ee1582346.jpg

Jag har försökt kopiera grupp a buren så gott det går, största skillnaden är att jag har lagt till 2 extra rör i min som förbättrar säkerheten och vridstyvheten avsevärt, det är rören mellan fjädertornen bak och över kardantunneln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-122679bbc852558b51f4ecc8962f0dca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-04ee87afdfddc133fa36882035b87814.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-47f6a4399668f595801aee13d857cdb2.jpg

Som synes inget kryss i buren utan ett enkelt diagonalstag, det är för att buren ska likna en grupp a bur som endast hade enkelt diagonalstag där bak.

Vissa ställen har varit extremt svåra att svetsa men jag har lyckats få svetsfog runt alla rören, det är priset man betalar när det ska ligga så tajt mot karossen som det bara går!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b9c400db402e9b7039e316c2da8aae32.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ef4d30d528aaf204f39db6cc1af8182b.jpg

Det som återstår på buren är att svetsa rören till de främre fjädertornen, det ska göras när motorn är bortlyft så karossen är helt avlastad där fram, sedan är det en del förstärkningsplåtar mellan bur och kaross som ska göras med stansade hål, plus grupp a B stolpe förstärkningarna som jag har beställt från Custom Cages i uk då de har både pressade hål och kanter vilket jag inte kan göra själv.

Mkt nöjd med resultatet må jag säga! Men det har inte varit lite jobb....

ImprezaGC8
2 maj 2017 · 373 Inlägg

Här är lite bilder på riktiga Prodrive Legacys och det är denna buren jag försökt kopiera i det stora hela

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c6a265229e9bd9a3b43927fa84b6eab8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-955ba38d2011aee75342a6042f7bd556.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-3d0f7d8aa3ffafb75f4adb38b7245f23.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-88a0c695403aedc27918aa00cd8fdaa4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-2c16beebe0dbd64965bca0b928678349.jpg

Gussam
3 maj 2017 · 619 Inlägg

Stiligt. Kommer vara värt jobbet när du är ute på första rundan med den smile

Malovski
20 februari 2018 · 3 Inlägg

Grymt snyggt jobbat, prem lagd!

ImprezaGC8
15 mars 2018 · 373 Inlägg

Får väl göra en liten uppdatering för de som är intresserade, jag håller min facebooksida Legacy RS Sweden ständigt uppdaterad med allt som händer, gilla & följ om ni vill smile

WRC subframe (ja äkta prodrive) har införskaffats, 8 fästpunkter istället för 4 som på original.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d89953ed10ef3a03be5f6b97ab6067cb.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/260545-3865141.jpg

Karossen är sömsvetsad invändigt, under och i motorrum. Bara undertill är det ca 400 svetsfogar totalt, 40mm långa med 40mm mellanrum. Allt har slipats plåtrent innan 2 komp epoxigrund, här är en bild från arbetet med slipningen, gjorde det i steg för att inte gå in i väggen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-85be4e02ced11e31b9fb9a29438dfea6.jpg


Karossen som den står nu, sjukt mycket jobb gjort men en hel del återstår. Det är inte bara att kasta i lite rör och tro att man är färdig smile


https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/260545-3865140.jpg

Senast redigerat av ImprezaGC8 (15 mars 2018)

Disagio
15 mars 2018 · 25 Inlägg

Jäklar vilket jobb du lägger ner! Slutresultatet lär blir helt fantastiskt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang