Skillnad på spik, skruv, nubb, bult, pinnbult o s v

Evildan
19 februari 2018 ·

https://www.kjell.com/no/image/Product_223361no/full/1?635484651321652126

Någon som kan förklara för mig varför det säljs "nuts" i satsen med "screws" då skruvar tydligen, enligt inklistrad engelskspråkig wikipediatext, inte används med muttrar?

Evildan
19 februari 2018 ·

Tydligen säljs även dessa i Sverige också som skruv, mutter och bricksats.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme … 000017231/

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/xlarge/19-1033_xl_1.jpg

Evildan
19 februari 2018 ·

Muttley skrev:
Min lärare sade SKRUV år gängat gods och bult åt ogängat.  Fästelemenstförsäljare säger detsamma.

De sade alltid, skruva fast hjulen, skruva fast länkarmen, skruva fast........
Vi bultade inte något fastän de var skitbilar där.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutter

En mutter är ett mekaniskt konstruktionselement som tillsammans med en skruv bildar ett skruvförband. Den görs av ett stycke, oftast metall, med invändig gänga i vilken en skruv passar. Muttrar är oftast sexsidiga utvändigt och avsedda att vridas fast med en skruvnyckel.

Från "the Machinery's Handbook":

ASME standards specify a variety of "Machine Screws"[13] in diameters ranging up to 0.75 in (19.05 mm). These fasteners are often used with nuts but also often driven into tapped holes (without nuts). 

caromania Forummoderator
19 februari 2018 · 9 296 Inlägg

FN vad ni tramsar.
Blinkers?
Körriktningsvisare?
Sladd?
Kabel?
Ledare?
Rost?
Järnoxid?
Idiot?
Svagbegåvad?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
19 februari 2018 ·

Jag håller mig till detta.

En mutter är ett mekaniskt konstruktionselement som tillsammans med en skruv bildar ett skruvförband. Den görs av ett stycke, oftast metall, med invändig gänga i vilken en skruv passar. Muttrar är oftast sexsidiga utvändigt och avsedda att vridas fast med en skruvnyckel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutter

caromania Forummoderator
19 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Lugna er nu för fan. Ni är lika löjliga allihopa. Acceptera den korrekta benämningen. Acceptera gärna även den i folkmun förekommande. Om sedan någon vill passa på att lära sig något som återfinns i tekniska ordlistor eller annan korrekt plats för nomenklatur så tacka och ta emot. Om sedan någon fortsätter säga bult på fel ställe så kan vi väl för höge farao låta dem göra det.

Och inget mer tjafs om läskunnighet och dålig attityd på personnivå. Skärpning. Ni är ju som en bunt mellanstadieungar.

Edit: Såja. Nu låser vi upp. Håll en god ton nudå så hoppas vi på det bästa. Låt nu bultar vara gängade för de som vill, men acceptera även korrekta tekniska benämningar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
20 februari 2018 ·

caromania skrev:
Lugna er nu för fan. Ni är lika löjliga allihopa. Acceptera den korrekta benämningen. Acceptera gärna även den i folkmun förekommande. Om sedan någon vill passa på att lära sig något som återfinns i tekniska ordlistor eller annan korrekt plats för nomenklatur så tacka och ta emot. Om sedan någon fortsätter säga bult på fel ställe så kan vi väl för höge farao låta dem göra det.

Och inget mer tjafs om läskunnighet och dålig attityd på personnivå. Skärpning. Ni är ju som en bunt mellanstadieungar.

Edit: Såja. Nu låser vi upp. Håll en god ton nudå så hoppas vi på det bästa. Låt nu bultar vara gängade för de som vill, men acceptera även korrekta tekniska benämningar.

Självklart skall man väl acceptera fel. Men tråden handlar ändå om teknisk korrekthet. Då vore det fel om man skall blanda in fel termer.   Skadar inte med rätt.

Brådhis * Voff voff *
20 februari 2018 · 10 276 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:
Lugna er nu för fan. Ni är lika löjliga allihopa. Acceptera den korrekta benämningen. Acceptera gärna även den i folkmun förekommande. Om sedan någon vill passa på att lära sig något som återfinns i tekniska ordlistor eller annan korrekt plats för nomenklatur så tacka och ta emot. Om sedan någon fortsätter säga bult på fel ställe så kan vi väl för höge farao låta dem göra det.

Och inget mer tjafs om läskunnighet och dålig attityd på personnivå. Skärpning. Ni är ju som en bunt mellanstadieungar.

Edit: Såja. Nu låser vi upp. Håll en god ton nudå så hoppas vi på det bästa. Låt nu bultar vara gängade för de som vill, men acceptera även korrekta tekniska benämningar.

Självklart skall man väl acceptera fel. Men tråden handlar ändå om teknisk korrekthet. Då vore det fel om man skall blanda in fel termer.   Skadar inte med rätt.

Så då kör vi på dom betydelser orden har enligt Svenska Akademien (Svensk ordbok och Svenska Akademiens Ordbok) och accepterar att en bult kan, men inte måste, ha gängor? wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Meaganeowner
20 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Sådana bultar som används för att fästa
t ex topp mot block.

Har inte sett någon annan svensk beteckning än pinnbult, på dessa skruvar utan huvuden.

Så en pressgängad stång utan huvud, bör då även kunna kallas bult.


Å så har vi ju även sträckbult. Har inte lagt märke till att det skrivs sträckskruv.


Nu blev det tillräckligt rörigt.

- Startade tråden för att ni skulle hjälpa mig visa att det inte finns bara en lära som är sann. Det finns m a o  många som är mästare i gebitet.
Och det lyckades ju...

Tack för hjälpen!

tongue


På tal om mästare.
Lecab / Karlstad har beteckningen axiallager på det stödlager som sitter i centrum på svänghjul. I vart fall  då det gäller Skoda.
Alltså. Detta skulle vara axiallager för veven, vilket inte är sant.

Tekniker satte sedan fingret på skärmen och visade på de lagerbrickor, no 26, som jag ev behövde för att få rätt axialspel  på veven (axiallagerhalvor till vevaxel i annan litteratur).
De är ju mästare på sitt märke... så nu måste jag tänka mig för då jag framgent beställer smile

Senast redigerat av Meaganeowner (20 februari 2018)

it_mutt Avstängd
20 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Sådana bultar som används för att fästa
t ex topp mot block.

Har inte sett någon annan svensk beteckning än pinnbult, på dessa skruvar utan huvuden.

Så en pressgängad stång utan huvud, bör då även kunna kallas bult.

Å så har vi ju även sträckbult. Har inte lagt märke till att det skrivs sträckskruv.


Nu blev det tillräckligt rörigt.

- Startade tråden för att ni skulle hjälpa mig visa att det inte finns bara en lära som är sann.
Och det lyckades ju...

Tack för hjälpen!

tongue

Sträckbult och sträckskruv är dessutom helt olika saker, bara för att röra till det ännu mer wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
20 februari 2018 ·

Meaganeowner skrev:
Sådana bultar som används för att fästa
t ex topp mot block.

Insexskruv alternativt sexkantsskruv beroende på vad du har. 

Har aldrig hört någon säga insexbult eller sexkantsbult.

Vagnsbult finns däremot benämning som.  De pressas däremot in och man skruvar på muttern.  Men den heter likväl i övrig benämning vagnsskruv.

Jag sökte på bult här.   https://www.wurth.se/produkter/

De hade inga.

it_mutt Avstängd
20 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Muttley skrev:

Meaganeowner skrev:
Sådana bultar som används för att fästa
t ex topp mot block.

Insexskruv alternativt sexkantsskruv beroende på vad du har. 

Har aldrig hört någon säga insexbult eller sexkantsbult.

Vagnsbult finns däremot benämning som.  De pressas däremot in och man skruvar på muttern.  Men den heter likväl i övrig benämning vagnsskruv.

Jag sökte på bult här.   https://www.wurth.se/produkter/

De hade inga.

Jag sökte bl.a. på; K-Rauta, Verktygsboden, Jem & Fix, Byggmax, Swedsol (här hade dom en hel sortimentlåda), Velltra, Harald Nyborg, Bolist, Jula, Montano, P.Lindberg, Nordic Fastening Group AB & Arvid Nilsson. Bluys har även från Swebolt AB

Samtliga har bultar. Gängade sådana.

Mest så du får tag i vad du ska ha då Wurth saknar...

- - - - Edit - - - -


Klart Würth har bultar...


Men dom har även skruv om det nu är det du jagar

Senast redigerat av it_mutt (20 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
20 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Tycker mig komma ihåg pinnbultar utan skalle på Saab V4, Volvo Amazon, Ford Taunus 17 m, Zundapp KS 50, Huskvarna Rödmyra, Puch Dakota m fl. Detta för att få fast topp mot block eller vevhus. Men jag kan ha fel på vissa fabrikat, då det var många år sen jag skruvade i dessa.

Gängade pinnbultar (i båda ändarna) till kamaxellageröverfall, grenrör, vissa motorfästen (bl a Passat), startmotorer
o s v.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 februari 2018)

Muttley
20 februari 2018 ·

it_mutt skrev:

Muttley skrev:

Meaganeowner skrev:
Sådana bultar som används för att fästa
t ex topp mot block.

Insexskruv alternativt sexkantsskruv beroende på vad du har. 

Har aldrig hört någon säga insexbult eller sexkantsbult.

Vagnsbult finns däremot benämning som.  De pressas däremot in och man skruvar på muttern.  Men den heter likväl i övrig benämning vagnsskruv.

Jag sökte på bult här.   https://www.wurth.se/produkter/

De hade inga.

Jag sökte bl.a. på; K-Rauta, Verktygsboden, Jem & Fix, Byggmax, Swedsol (här hade dom en hel sortimentlåda), Velltra, Harald Nyborg, Bolist, Jula, Montano, P.Lindberg, Nordic Fastening Group AB & Arvid Nilsson. Bluys har även från Swebolt AB

Samtliga har bultar. Gängade sådana.

Mest så du får tag i vad du ska ha då Wurth saknar...

- - - - Edit - - - -


Klart Würth har bultar...


Men dom har även skruv om det nu är det du jagar

Skriver du till dem i Örebro och ber de ändra till "rätt" då ?  De har uppenbarligen fel.  Då de inte har en enda bult när man söker på svenska sidan.
Jag får tag i exakt allt man kan ens tänka sig gällande skruvar, i alla dimensioner och former.

it_mutt Avstängd
20 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Muttley skrev:

it_mutt skrev:

Muttley skrev:

Insexskruv alternativt sexkantsskruv beroende på vad du har. 

Har aldrig hört någon säga insexbult eller sexkantsbult.

Vagnsbult finns däremot benämning som.  De pressas däremot in och man skruvar på muttern.  Men den heter likväl i övrig benämning vagnsskruv.

Jag sökte på bult här.   https://www.wurth.se/produkter/

De hade inga.

Jag sökte bl.a. på; K-Rauta, Verktygsboden, Jem & Fix, Byggmax, Swedsol (här hade dom en hel sortimentlåda), Velltra, Harald Nyborg, Bolist, Jula, Montano, P.Lindberg, Nordic Fastening Group AB & Arvid Nilsson. Bluys har även från Swebolt AB

Samtliga har bultar. Gängade sådana.

Mest så du får tag i vad du ska ha då Wurth saknar...

- - - - Edit - - - -


Klart Würth har bultar...


Men dom har även skruv om det nu är det du jagar

Skriver du till dem i Örebro och ber de ändra till "rätt" då ?  De har uppenbarligen fel.  Då de inte har en enda bult när man söker på svenska sidan.
Jag får tag i exakt allt man kan ens tänka sig gällande skruvar, i alla dimensioner och former.

Varför skulle jag göra det? Jag har inga problem att få tag i både gängad bult och skruv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
21 februari 2018 ·

Jag överväger att hädanefter kalla mutter för gängad bricka. Gör tillräckligt många det förs det in i tidigare länkade ordlista/bok och blir således en korrekt benämning, lekmannamässigt åtminstone.

it_mutt Avstängd
21 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
Jag överväger att hädanefter kalla mutter för gängad bricka. Gör tillräckligt många det förs det in i tidigare länkade ordlista/bok och blir således en korrekt benämning, lekmannamässigt åtminstone.

Lär dig skillnaden mellan ordlista och ordbok, speciellt när det gäller SAOL kontra SAOB. Det är en bra början.

Men givetvis är det så det fungerar i en ordlista och i språket. Eller du är av den bestämda åsikten att innebörden av "allmän" fortfarande exkluderar kvinnor? Det är nämligen där ordet härstammar; "alle män".

Sen har jag ju, sen tidigare, visat att ordet "bult" för "gängad cylindrisk kropp" (give or take) är ett ord som använts i snart 500 år (1541). Men visst, det är att se som en nymodig användning av ordet...

Senast redigerat av it_mutt (21 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
26 mars 2018 · 2 250 Inlägg

.
Här kör vi bult i stället för dubb smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-cf212bb224eba778ae7e32dbbdbf174a.jpg

Senast redigerat av Meaganeowner (26 mars 2018)

Evildan
4 maj 2018 ·

Den här kanske kan vara något i utbildningssyfte.
En insexskruvmejsel.
En fast skruvnyckel.
Två flänsmuttrar.
Två flänsskruvar.
En snickarhammare.
Tre bultar.
En hållare med två hål att hålla fast skruvarna med när muttrarna skruvas på och tre hål att bulta i bultarna i medelst hammaren.
Allt förpackat i en praktisk väska.

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/duktig-verktygslada__0108764_PE258446_S4.JPG

https://m2.ikea.com/se/sv/p/duktig-verk … -60164828/

Senast redigerat av Evildan (4 maj 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang