Fixa rostskada

Tonkovic
20 februari 2018 · 11 Inlägg

Hej,

Jag har tänkt fixa en mindre rostskada (ca 2 cm) på min bil. Känns som om att alla gör på olika sätt, därav denna fråga.

Har förstått det som om att standardförfarandet är att man ska slipa ner stålet, måla över med rostskydd sedan fylla i med finspackel? Eller filler? Vad är det man ska använda egentligen? Efter det ska man återigen slipa detta så att det bli snyggt. Därefter lackera sedan släng på klarlack.

Har jag förstått det rätt? Har någon erfarenheter att dela med sig kring detta? Hur gör ni för att få bästa resultat vid lackeringen?

Nurminen_
21 februari 2018 · 714 Inlägg

Slipa bort rosten så noga du kan, ALL rost måste bort om du vill att det ska hålla. Man kan ha på kemiskrostätare efter man slipat färdigt. Sen ska du spackla,slipa,rostskydda,lacka.

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
21 februari 2018 · 714 Inlägg

Varför man ska spackla innan rostskydd
1.om man rostskyddar innan spackling då blir det jobbigt om man råkar slipa igenom ner till plåten igen vilket är väldigt lätt hänt.
2.spackel fäster mycket sämre mot rostskydd än plåt.
3. Spackel suger åt sig fukt. Vanlig sprayfärg ger inget skydd för det

Senast redigerat av Nurminen_ (21 februari 2018)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Jag blev inte klokare av ovanstående..
Ska man spackla först eller vad?
Jag tänker som så att metallen blir ju knottrig och man innesluter därmed lite luft som innehåller både syre och fukta i  mycket små doser.
Därmed kommer rosten tebaks som ett brev på posten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
21 februari 2018 · 7 230 Inlägg

[i]Du skriver "fixa" en rostskada - inte laga!

Om du menar att laga rostskadan finns det ingen genväg - bara svetsa i - helst kant i kant och ingen "kålbladslagning" (som dock kan vara nog så hållbar).


Menar du "fixa", för att t ex sälja bilen, så är det näst bästa, förutsatt att det inte är någon bärande del du vill "fixa", att slipa rent några cm på alla sidor om rostskadan.
Med (2-komponent) stålplast fästa ett glasfibernät eller, ännu hellre, ett aluminiumnät över rostskadan.
Du bör försiktigt knacka ner plåten så att den med ett senare tunt lager inte bildar en förhöjning vid finspacklingen.
Du kan med fördel, då du slipat rent, spreja på ett tunt lagerzinkspray innan stålplasten.
Försök då även behandla plåten på insidan.
Annars finns risk att nätet släpper från baksidan p g a a vatten tränger och får nätet att släppa.[/i]

Men, det kanske viktigaste vid "plastning" är att temperaturen inte är för låg.
Absolut inte under 20 grader plus - helst uppåt 22 - 25 grader plus.
Annars härdar inte "plasten".

Tonkovic
21 februari 2018 · 11 Inlägg

Torsen, ja okej det låter som ett helt annat spår än det jag har varit inne på. Menar du att t.ex. http://www.rostlagning.com/ den här metoden inte är hållbar i längden? Borde väl vara hållbart så länge man får bort rosten helt tänker jag.

Och min avsikt är att ha kvar bilen i några år framöver. Så vill gärna göra jobbet så bra som möjligt och hålla borta rosten.

Amazon_123GT Driifter;)
21 februari 2018 · 1 630 Inlägg

Är det ett hål som ska lagas eller är det typ en lackskada?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Tonkovic
21 februari 2018 · 11 Inlägg

Inget hål utan en lackskada är det!

Amazon_123GT Driifter;)
21 februari 2018 · 1 630 Inlägg

Ok ja då beror de väl på vad för grejorna du har.. men om man inte har punktblästring eller liknande hade jag kört roterande stålborste på borrmaskin/vinkelslip.  Sandpappra lite lätt sen på ev rosttätare eller grundfärg helst av 2 komponent sedan spackel om det behövs grundfärg igen sedan bilens färg

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
jaka54
21 februari 2018 · 5 714 Inlägg

Hej!
Som ovan! Men klarlack behövs inte om det inte är metallicklack , då behövs det.

1. Bästra bort grov rost eller ta bort rosten med kemiskt rostborttagare (om det är ytterst små ytor ).
Lite brunt rost på ytan kan slipas bort med stålborste i vinkelslip.
2. Sedan grundmåla! Helst sprutmåla med 2-komponents epoxygrund.
3. Spruta sedan på sprutspackel och slipa sedan med 240-500 torrslippapper beroende på hur ytan ser ut.Är ytan ännu inte perfekt, spruta på sprutspackel igen så ytan blir jämn och fin. Avsluta med 400-600 torrslippapper. och nu är ytan redo för lack.
4. Torka av ytan med klibbduk och för säkerhets skull, ha på silikonbortagare med trasa och torka av (för att få bort eventuella silikonrester).
5. Spruta på lacken, helst 2-komp billack.

På bilden nedan ser du ett av mina R/C flygplan som är sprutlackat enligt ovan (bara kroppen, vingen är klädd med plastfilm) med 2 -komp billack.
Lacken är sedan vattenslipad med 2000-2500 våtslippapper och sedan polerad med trasa/rubbing  och slutligen polerad med 3M perfekt-it 3 som är en fin polerpasta. Ytan blir då spegelblank.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-9bce0d7872ddf18ec6dc2c6e715313af.jpg

Senast redigerat av jaka54 (21 februari 2018)

Tonkovic
21 februari 2018 · 11 Inlägg

Tack för bra och utförligt svar! Kommer att följa dina råd jaka54, och det är sannerligen en mycket fin lackering du gjorde där. Bör jag oroa mig för nyansskillnader i lacken om jag mäter rätt lack hos en professionell billackerare? Vad har ni för tips kring själva lackeringen så att det blir en fin övergång till den gamla lacken?

CC72
21 februari 2018 · 1 661 Inlägg

Vilken färg är bilen och vart sitter rosten?

Nurminen_
21 februari 2018 · 714 Inlägg

Läs den här tråden

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50728

Så här skriver en billackerare där nämligen smile

Man rostskyddar inte innan spacklet därför att det inte behövs. Innan man spacklar så slipar man den rostskadade ytan så fri från rost porer det bara går. Sedan spacklar man. Därefter så skyddar man mot rosten och lägger först en rostskydds grund och därefter en slipgrund som man sedan slipar jämn. Glasfiber spackel har inget mera rostskydd än fin spackel.

Vad som däremot kan/kommer att hända om man rostskydds grundar innan man spacklar är dels, risken att man slipar för mycket på spacklet och sedan slipar igenom ned till plåten så måste du rostskydds grunda en gång till. Å andra sidan så slipar du INTE spacklet tillräckligt mycket så blir det nivå skillnader och det blir inte snyggt när bilen sedan har blivit målad.

Den andra grejen som kan hända är att materialet helt enkelt släpper från plåten. Vi har fått in ett par bilar på jobbet som ägarna själv har försökt laga rosten med att rost skydds grunda innan spacklingen med följden, som jag redan nämnt ovan, att materialet släpper. Brukar oftast göra det i ugnen när man "bränner" lacken, dvs. skyndar på härdningen av lacken. 

Då kanske "mr wise guy" säger;
-Jag ska låta min bil luft torka så jag kan göra på det sättet (dvs. det felaktiga sättet).

Ja, får du väl. Men det spelar ingen roll, så länge du inte har tänkt använda bilen enbart på natten. För på sommaren när solen ligger på lacken så blir det samma fenomen som när man bränner bilen. Följden kan ni nog räkna ut. Det S L Ä P P E R... så var vi där igen.

Så.. man rost skydds grundar INTE innan spacklingar.

Sedan är jag väl medveten om att det säkert finns någon som har en kompis eller avlägsen släkting någonstans som har rost skydds grundat och sedan spacklat och som lacken fortfarande sitter kvar på... grattis till honom, större under har skett.

Det finns ju en anledning till att auktoriserade lackerings verkstäder jobbar på det sättet som jag beskriver.

Igen, lycka till! smile

Senast redigerat av Nurminen_ (21 februari 2018)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Tonkovic
23 februari 2018 · 11 Inlägg

Bilen är en blå Peugeot 206 och rosten sitter på bakluckan.

Tack för svaren allihopa, uppskattas!

Mew
23 februari 2018 · 2 156 Inlägg

Det är i så fall mycket enklare, snabbare och billigare (speciellt räknat i tid) att hitta en rostfri lucka i samma färg på skroten och bara byta. smile Om du hittar en dvs!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Jag skulle tippa att kärran är 10+ år gammal och då är det inte så noga, bara det bli bra..
Den enda som retar sig på färgnyanser är ju den som vet om var lagningen är, ALLA andra får leta efter den..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tonkovic
24 februari 2018 · 11 Inlägg

Mew - nej det är ju inga problem att hitta en bagagelucka på skroten och byta ut. Men har lite ytrost på andra ställen jag tänkt fixa efter det, så kommer ändå köpa produkterna samt att jag tycker det vore roligt att lära sig. Men bra tips smile

Sant insatsen, men vore ändå skönt att få så lite nyansskillnad som möjligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang