BMW E39 540ia m62b44 2001 startar inte

Nissekellers
21 februari 2018 · 3 Inlägg

Tja, köpte en 540 för ett tag sen. Var ute och sladdade när snön kom (hyffsat höga varv, men med varm motor). Och på motorvägen hem så började bilen hacka/tveka på gaspådrag men gick normalt annars. Jag brydde mig inte om det, men dagen därpå så gick den ännu sämre på tomgång och gaspådrag, den ville inte varva alls nästan. Så utav någon anledning så lät jag den stå på tomgång i säkert 1 timma (oklart varför jag gjorde det), prövade att varva och då orkade den inte över 1300 rpm. Stängde av och lät den stå över natten, morgonen därpå startade den inte alls utan bara hoppade till och ibland gick upp till 1500 rpm och tvärdog. Jag har bytt högra kamaxel givaren utan resultat (vänstra bytt tidigare) och har felsökt med ob2 och carly utan felkoder.

Tips på vad jag ska börja någonstans? Har aldrig skruvat bmw tidigare. Tack på förhand

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Man börjar med att kolla gnistan först.
Sen kollar man om det kommer bränsle.
Men har du burit dig åt som du säger så kan elektroniken blivit blöt på fel ställe och då blir det betydligt svårare.
Kanske hjälper ett varmgarage eller norsk reset..
Innebär att lyfta av jorden på batteriet en stund och hoppas på det bästa..

Senast redigerat av insatsen (21 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
21 februari 2018 · 4 228 Inlägg

hur gick det? hittat felet ts?

Nissekellers
3 mars 2018 · 3 Inlägg

panda666 skrev:
hur gick det? hittat felet ts?

Nix har inte hittat felet, sökte med dator. Fick upp koder på EWS, tog bort koderna o de kom ej upp igen. Har köpt kytt batteri, den kändes lite mer piggare då, skruvat av stiften. Och då såg jag att ventilkåps packning har gått på båda sidor och stiften var riktigt äckliga. Så jag blästrade stiften  och prövade, nu gick det bättre, den vill starta men dör direkt efter 1000 varv

Nissekellers
3 mars 2018 · 3 Inlägg

insatsen skrev:
Man börjar med att kolla gnistan först.
Sen kollar man om det kommer bränsle.
Men har du burit dig åt som du säger så kan elektroniken blivit blöt på fel ställe och då blir det betydligt svårare.
Kanske hjälper ett varmgarage eller norsk reset..
Innebär att lyfta av jorden på batteriet en stund och hoppas på det bästa..

Gnista finns då den startar men dör direkt
Bränsle kommer, vet inte trycket.
Har fått fram koder på EWS
Norsk reset fungerande inte

panda666
3 mars 2018 · 4 228 Inlägg

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=252880

Kolla här, läs detta kanske hjälper dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang