Payback motorolja i trimmad bil

MrTurbo Better than God \o/
20 februari 2018 · 1 881 Inlägg

Hej
Testar att få lite information här.
Vill ha konstruktiva svar från er som testat / använt
motorolja från Payback i era bilar. Har sett en del
skriverier om oljan, sett deras "skärtest" på YouTube
( https://youtu.be/DFINuKCVgEE ) samt vet att de är
en del av Schaeffer Oil.

Men hittar inget från er som använt oljan. Motsvarar den
förväntningarna, pallar den med bankörning och lite
tuffare förhållande?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
jaka54
20 februari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Såg ju väldigt bra ut det där men man frågar sig vilken olja han prövade med först? Mineral, delsyntet eller helsyntet eller något annat i oljeväg..?

MrTurbo Better than God \o/
21 februari 2018 · 1 881 Inlägg

Jo det ser ju bra ut. Men skulle vilja ha lite real life experience....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
simlar
21 februari 2018 · 5 516 Inlägg

Hade han visat vad den konkurrentens olja var för något hade det varit något mer pålitligt test.
Litar inte alls på detta "test" speciellt inte när han själv lägger belastning på maskinen då det blir fruktansvärt enkelt att manipulera.

Anledningar varför jag inte tror på säljsnacket i videon:
1. Omöjligt att se hur mycket kraft han trycker med.
2. När dom visar amperemätaren så syns endast amperemätaren, han kan då lika gärna köra lagret torrt eller lägga fruktansvärt mycket belastning eller lite belastning för den delen då han visar sin egna olja.
3. Ingen aning om vad konkurrentens olja är för något, kan lika gärna vara en 0w-20 t.ex han jämför mot sin 5w50.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
spillolja
21 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Smygreklam

den fösta oljan kan lika gärna vara skärolja

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
CC72
21 februari 2018 · 1 661 Inlägg

Hade varit roligt att se t ex en olja från Mobil1, Castrol, Total eller liknande.

MrTurbo Better than God \o/
2 mars 2018 · 1 881 Inlägg

Snackat med en kille som testat Castrol, Payback, Mobil och Misol i den maskinen ovan.
Han påstår att han själv kan stå för att det är sådan skillnad som filmen visar.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Robertuhr
4 mars 2019 · 48 Inlägg

MrTurbo skrev:
Snackat med en kille som testat Castrol, Payback, Mobil och Misol i den maskinen ovan.
Han påstår att han själv kan stå för att det är sådan skillnad som filmen visar.

Hade dom på besök idag, fick själv genomföra det testet och använde våran olja som referens, SAAB /GM DexosII 5-30 och det var precis sådär, jag behövde bara lägga emot handen något för att det skulle skära, sen rengjordes den igen och kördes med deras 5-30 och då kunde jag ej få den att skära.

https://www.facebook.com/Nordicperforma … mp;theater

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter
Best ET:0-201m: 6.25sek-195kmh @ 0-402m: 9.60sek-250kmh SAAB FWD
Saab 900GTR-R Nordic "Edition GTR-R" (1997)
Saab 9-3 GT-RSS NORDIC MOTORSPORT "All Go Some Show Racing" (2009)
Saab 9-5 2.3T Aero " Solstad " "NordicSolstaden" (2003)
Surric
24 februari 2021 · 695 Inlägg

Tjena,

Är inne på att köpa deras olja, men är lite kluven. Någon som provat payback? tänkte köra det i min B5244T5

Eller om ni har någon annan oljerekomendation till den motorn?

//André

torsen
24 februari 2021 · 7 198 Inlägg

För att kunna jämföra oljor inbördes bör man jämföra syntet med andra syntet, viskositet med samma viskositet samt, inte minst, vilka bil-/motortillverkares specifikationer som uppfylls.
Om man, som jag, jämfört olika fabrikat med samma egenskaper så väljer jag den prisbilligaste.
Nämligen LIDL 5W40 syntet.
Använde tidigare BILTEMAs 5W40 syntet sedan den kom ut på marknaden.

Att i mikroskop undersöka vilka syntetoljor som har de längsta molekylerna är inte möjligt för mig.
Jag litar på deklarationerna på förpackningarna.
Stämmer de sinsemellan, och är godkända VW och BMW, marknadens ömtåligaste motorer, så klarar de alla belastningar.

Undantaget kan var vissa MC-oljor som innehåller tillsatser för att våtkopplingarna ska fungera tillfredsställande.

Enda bil jag ägt som inte klarade sig på bra standardoljor av mineraltyp var en Austin Cooper 1275 som var grupp 2-trimmad.
Den krävde Castrol R, som är en vegetabilisk olja (ricinolja).
Men detta var innan syntetoljan, eller evighetsoljan som den kallades av MOBIL i början, hade nått ut på marknaden.

B t w - vilket år kom syntetoljan?(efter 1964 men före 1970?)

magnus308
24 februari 2021 · 17 Inlägg

CC72 skrev:
Hade varit roligt att se t ex en olja från Mobil1, Castrol, Total eller liknande.

I oljebranschen brukar man kalla den där falex maskinen för onearmbandit och den ska inte användas till motoroljor överhuvudtaget. 
Skulle man tillsätta lite växellådsolja i motoroljan så får man utomordentligt bra resultat  i en falex maskin men varför inte testa clearasil schampoo som ger ännu bättre resultat än motorolja i maskinen.

https://youtu.be/VC_OKiI-600

Falex testet är ett oserlöst sätt att demonstrera motoroljor på och jag skulle aldrig köpa en motorolja som demonstreras i en sådan maskin.

Det finns ett utomordentligt bra forum om man vill lära sig mer om motorolja som heter bobistheoilguy

Senast redigerat av magnus308 (24 februari 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2021 · 13 669 Inlägg

magnus308 skrev:

CC72 skrev:
Hade varit roligt att se t ex en olja från Mobil1, Castrol, Total eller liknande.

I oljebranschen brukar man kalla den där falex maskinen för onearmbandit och den ska inte användas till motoroljor överhuvudtaget. 
Skulle man tillsätta lite växellådsolja i motoroljan så får man utomordentligt bra resultat  i en falex maskin men varför inte testa clearasil schampoo som ger ännu bättre resultat än motorolja i maskinen.

https://youtu.be/VC_OKiI-600

Falex testet är ett oserlöst sätt att demonstrera motoroljor på och jag skulle aldrig köpa en motorolja som demonstreras i en sådan maskin.

Det finns ett utomordentligt bra forum om man vill lära sig mer om motorolja som heter bobistheoilguy

aldrig sätt någon använda den formen av maskin på det sättet.. 

här är ju en väldigt lik maskin men här har man en fast vikt och kollar hur stort märket blir och man byter bit varje gång..
det känns lite seriösare sätt.. men att stå och lägga olika vikt är ju bara rent trams. 

ska man testa en motorolja så är det i labbmiljö..  den här killen jag länkar till har rätt roliga tester av olika konstiga saker allt från motorolja   gräsklippare olika lim osv.. ganska roliga klipp att titta på
https://www.youtube.com/watch?v=a9DWGtX … rojectFarm

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang