Steff240
20 februari 2018
· 1 016 Inlägg
Hej.
Har stött på ett problem med flickvännens bil som jag behöver få lite hjälp med.
Det är en vw golf MK5 1.6fsi från 03 ska jag förtydliga.
För ett tag sedan kuggade kamkedjan över i motorn och sabbade några ventiler, dessa bytte jag i förra veckan och satte naturligtvis dit ny kedja och spännare. Jag startade bilen och körde 2-3 mil för att kolla så att det fungerade ordentligt vilket det gjorde.
Igår kväll skulle jag ta bilen till affären men upptäckte då att jag lämnat handskfacket öppet så lampan däri tömt batteriet (jävligt klantigt jag vet) så jag fick koppla på starthjälp för att få igång bilen.
Bilen startade normalt och jag klev ur för att koppla loss starthjälpen, men halvvägs ut så stannade motorn. Jag hörde inget missljud eller annat, var som att någon vridit av nyckeln bara.
Jahapp lite sur idag tänkte jag, och försökte starta bilen igen. Det är nu det stora mysteriet börjar: motorn går runt men den låter helt kompressionslös, typ som när man kör runt motorn utan tändstift i.
Jag skruvade ur tändstiften och lät cylindrarna luftas en stund och hällde sen i en skvätt olja i varje cylinder, tänkte att motorn kanske blivit sur och sköljt bort oljefilmen men det gjorde ingen skillnad. I ren vredesmod slog jag igen huven och gav upp för kvällen.
Jag har nu Idag forskat lite mer i det hela och jag funderar på om det kan vara så att dom hydrauliska lyftarna fastnat i "utskjutet" läge och därmed hindrar ventilerna att stänga som de ska? Ska tydligen vara ett förekommande fenomen på diverse bilar om man startar motorn och snabbt stänger av den precis som det råkade bli igår.
Vad tror panelen om detta? Kan det vara lyftarna? Har kedjan kuggat igen? Kan det vara något annat?
Tips mottages tacksamt.
Senast redigerat av Steff240 (20 februari 2018)