Motor låter kompressionslös och startar inte. Vw golf MK 1.6fsi

Steff240
20 februari 2018 · 1 016 Inlägg

Hej.
Har stött på ett problem med flickvännens bil som jag behöver få lite hjälp med.
Det är en vw golf MK5 1.6fsi från 03 ska jag förtydliga.

För ett tag sedan kuggade kamkedjan över i motorn och sabbade några ventiler, dessa bytte jag i förra veckan och satte naturligtvis dit ny kedja och spännare. Jag startade bilen och körde 2-3 mil för att kolla så att det fungerade ordentligt vilket det gjorde.

Igår kväll skulle jag ta bilen till affären men upptäckte då att jag lämnat handskfacket öppet så lampan däri tömt batteriet (jävligt klantigt jag vet) så jag fick koppla på starthjälp för att få igång bilen.
Bilen startade normalt och jag klev ur för att koppla loss starthjälpen, men halvvägs ut så stannade motorn. Jag hörde inget missljud eller annat, var som att någon vridit av nyckeln bara.
Jahapp lite sur idag tänkte jag, och försökte starta bilen igen. Det är nu det stora mysteriet börjar: motorn går runt men den låter helt kompressionslös, typ som när man kör runt motorn utan tändstift i.

Jag skruvade ur tändstiften och lät cylindrarna luftas en stund och hällde sen i en skvätt olja i varje cylinder, tänkte att motorn kanske blivit sur och sköljt bort oljefilmen men det gjorde ingen skillnad. I ren vredesmod slog jag igen huven och gav upp för kvällen.

Jag har nu Idag forskat lite mer i det hela och jag funderar på om det kan vara så att dom hydrauliska lyftarna fastnat i "utskjutet" läge och därmed hindrar ventilerna att stänga som de ska? Ska tydligen vara ett förekommande fenomen på diverse bilar om man startar motorn och snabbt stänger av den precis  som det råkade bli igår.

Vad tror panelen om detta? Kan det vara lyftarna? Har kedjan kuggat igen? Kan det vara något annat?
Tips mottages tacksamt.

Senast redigerat av Steff240 (20 februari 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Svårt att gissa, men det blir väl till att kolla lyftarna..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Steff240
20 februari 2018 · 1 016 Inlägg

Jo det lutar nästan åt det. Ville helst slippa montera ner allt igen bara...
Men dock så har jag gjort några fler startförsök nu med ordentligt laddat batteri.
Jag provade att skruva ur tändstiften igen och körde på starten utan dom i för att vädra ut och motorn går betydligt lättare då så nån grundkompression finns ju.
Sen har jag pytsat i mer olja i cylindrarna och torkat av stiften ordentligt.
Efter den behandlingen provade jag att starta igen och då tände den till en gång eller två men ville inte igång...

Blir så j*vla trött på det här missfostret till bil mad

Senast redigerat av Steff240 (20 februari 2018)

fish Allfixare
20 februari 2018 · 1 475 Inlägg

Jo, det är ganska vanligt förekommande  hängda lyftare, man kan få köra på starten VÄLDIGT länge innan den startar... Min A4 vart så för nån vecka sedan, och det har hänt förut på någon A4 jag haft. Men det förklarar ju inte varför bilen bara lade av... Jag hade nog börjat med att kolla kompressionen med en mätare, inte med öronen, och se vad det verkligen är. Eller börjat kolla vev/kamaxel märkningar. Jag misstänker att något inte står rätt till med kamdrivningen.

Steff240
21 februari 2018 · 1 016 Inlägg

Jahopp nu har jag undersökt lite närmare vad som hänt.
Jag började med att kolla kaminställningen och då upptäckte jag ganska fort att insugskammen stod still när motorn drogs runt... Yay me roll

Jag har nu rivit av bröstkåpan och konstaterat att skruven till drevet på den kamaxeln skruvat ur sej. Vetefan hur för jag är 100% säker på att jag drog åt den hmm ev är det för att skruven är vänstergängad, min momentnyckel kanske inte gillar att dra åt "fel" håll.

Nu återstår att kolla så att ventilerna klarat sej. Tänkte göra ett komptest imorgon så får vi se hur omfattande haveriet är smile

spillolja
21 februari 2018 · 4 020 Inlägg

Minst några insugningsventiler har krökts, bara av med mössan igen, den vänstergängande skruven ska alltid bytas mot ny och dras till 40Nm samnt ytteeliggare 90 grader

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Steff240
21 februari 2018 · 1 016 Inlägg

Ja det är förmodligen så neutral dumma motorkonstruktörer som inte bygger allt som en B230 big_smile

Skruven var ny, den följde med i kedjesatsen. Och jag drog enligt angivet moment som du skrivit. Möjligen blev det inte riktigt 90 grader draget dock,var jävligt bökigt att hålla emot på drevet utan det jäkla specialverktyget vw vill att man ska använda mad

Förresten vågar man använda topplocksbultarna och packningen igen? Jag kanske är lite snål nu men vafan cool

Senast redigerat av Steff240 (21 februari 2018)

jaka54
21 februari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Skulle inte använda packningen igen men bultarna går nog att använda.

Steff240
21 februari 2018 · 1 016 Inlägg

Du tror det? Skruvarna är ju nya men jag vet inte hur känsliga dom är för utsträckning, en del skruvar ska ju kasseras efter en åtdragning nästan hmm

Packningen har du nog rätt i att den bör bytas för den har väl blivit komprimerad nu.

Jesper328
21 februari 2018 · 2 366 Inlägg

Du använder inte sträckbultarna igen.
Kostar ju liksom under 200kr för ett helt set, dumt att snåla. smile

Up the RA
Evildan
22 februari 2018 ·

Steff240 skrev:
Du tror det? Skruvarna är ju nya men jag vet inte hur känsliga dom är för utsträckning, en del skruvar ska ju kasseras efter en åtdragning nästan hmm

Packningen har du nog rätt i att den bör bytas för den har väl blivit komprimerad nu.

Skruvarna är förbrukade efter en montering likaså topplockspackningen.

spillolja
22 februari 2018 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Steff240
22 februari 2018 · 1 016 Inlägg

spillolja skrev:
Specialverktyg:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000021307/
https://www.ebay.co.uk/itm/282827887950

Se där ja. ibland är det lättare än man tror smile får införskaffa en sån till ihopmonteringen tongue

spillolja
22 februari 2018 · 4 020 Inlägg

En rephandbok för Golf V eller Vi bör införskaffas för 1,6 fsi eller 1,4 tsi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Steff240
22 februari 2018 · 1 016 Inlägg

spillolja skrev:
En rephandbok för Golf V eller Vi bör införskaffas för 1,6 fsi eller 1,4 tsi

En sån har jag smile jag hittade vad jag antar är volkswagens egna reparationsanvisningar på nätet, väldigt detaljerad är den iaf smile
Utan den hade jag aldrig fått ihop grejerna från början lol

Men faktum är att jag faktiskt gjorde  samma operation på en kompis bil i somras och den har rullat problemfritt sen dess trots att jag inte hade något riktigt mothåll då heller roll

spillolja
22 februari 2018 · 4 020 Inlägg

Om man är riktigt seriös så byter man även oljesugröret  till art. nr 03C115251AE  om 03C115251M eller 03C115251N är monterat

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Steff240
22 februari 2018 · 1 016 Inlägg

Nu har jag rivit av toppen och plockat ur ventilerna smile men märkligt nog kan jag inte se att någon av dem har blivit krökt, åtminstone inte med blotta ögat  hmm men hur känsligt är det? Kan tillägga att jag hällde i t-röd i insugsportarna innan jag började plocka ur ventilerna och ingenting trängde ut på åtminstone 10 minuter.

Vad tror experterna? Behöver ventilerna mätas upp ytterligare eller ska jag byta oavsett? roll

spillolja
22 februari 2018 · 4 020 Inlägg

Annnars slipa in dom igen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Steff240
22 februari 2018 · 1 016 Inlägg

Ja jag tänkte göra det för det känns som vansinne att byta ut dom big_smile

Lite tur har man ändå, först går bilen sönder hemma i garaget så att jag slipper bärgning och sen klarar ventilerna sej mirakulöst big_smile ska nog inhandla en skraplott lol

Synd bara att jag skruvade isär halva motorn för att kontrollera ventilerna. Bilen hade ju varit klar nu om jag bara gjort om kaminställningen och tagit ett komptest roll

spillolja
22 februari 2018 · 4 020 Inlägg

Seså

köp dom däringa verktygen,   1 st skruv till insugningskammen, 1 sats topplocksbular, 1st cylinderpackning, samt packningamassa så bli nog allt gott

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang