Får inte ordning på laddtrycket v70t5-99

Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

Hej alla!
Har i en tråd i ett annat forum diskuterat mitt laddtrycksproblem men vi verkar ha nått vägs ände så testar här och ser om nya tips och idéer dyker upp.
Hursomhelst köpte jag för några veckor sedan en fin v70 t5 1999 av en kille som nyligen fått den i inbyte och han visste inte mer än att det skulle ligga steg 1 i den (dock ej vilket) och att det dykt upp ett problem som gör att bilen skenladdar vid fullgas. Han hade fått med, men inte kopplat in, en justerbar "boostcontrol" (en pysventil) för att strypa laddet. Jag fick infon så inga konstigheter där. Jag trodde det skulle vara en enkel fix..

Symptomet är att bilen funkar fint och vid vanlig körning finns inga problem men ger jag fullgas sticker laddet iväg till 1,5-1,6bar och det spikar (såklart).
Jag har testat att ta bort kontakten till magnetventilen för att kolla grundladd och det ligger runt 0.4 så wastegate är oskruvad och rätt justerad.
Jag har testat att ta bort magnetventilen helt och koppla in den justerbara pysventilen och ladda 1,1bar och det håller bilen stabilt (och går som ett svin). Det borde alltså betyda att slangar är hela, att membranet är ok och att wg-armen inte kärvar.
Jag har även testat med en ny magnetventil men då blir det tillbaka till ruta 1, dvs att laddet ger sig iväg på fullgas.

Det mekaniska verkar alltså vara i ordning och då lutar det åt mjukvaran men det låter orimligt att ett steg 1 skulle begära 1,6bar i ladd.. Steg 3 motsvarar väl runt 1.25bar och ett steg 1 ska väl ge typ 1-1,1bar..

Tar tacksamt emot tips på hur jag går vidare.
Mvh

Marlboroman
22 februari 2018 · 8 228 Inlägg

Det är inte så enkelt att magnetventilen är felaktigt inkopplad? Att 2 av slangarna har bytt plats?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

Det tror jag inte.. Röd (turbon) till toppen bredvid kontakten, gul (wg) till anslutningen på sidan och vit (inlopp kalluft efter lmm) till botten.. Stämmer med scheman jag sett.. Wg-slangen har jag bytt själv till en helgul så den vet jag stämmer och är de andra fel så har man bytt plats på dem i andra änden.. Kan jag skada något genom att skifta dem och testa?

Marlboroman
22 februari 2018 · 8 228 Inlägg

Anslutningen i mitten ska anslutas efter lmm. Blandar man ihop anslutningen i mitten med någon av dem andra 2 kan inte magnetventilen jobba. Tittar man på bilden som folk oftast lägger upp från Volvos katalog så är slangarna lite lurigt ritade.

OBS! Gäller enbart den gamla runda varianten av ventil.

Senast redigerat av Marlboroman (22 februari 2018)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

Testade en runda med att byta plats på slangarna för wg och inlopp men samma resultat, 1,6bar och hack..plus att laddet blev extremt svajigt.. Försöka lägga laddet på 0.7 med gasfoten och den släppte laddet direkt, sedan på, sedan helt släppt osv..
Blir inte klok på detta. Enda gången jag fått bilen att gå bra har varit när jag helt tagit bort magnetventilen och kört med justerbar boost control (pys).. Att lägga laddet med den på 1.1bar och bilen går kanon. Alla skriker ju så om pysventiler dock så man vågar ju inte åka så trots att man aldrig ger fullgas under 2500 varv..

rudarmy
22 februari 2018 · 354 Inlägg

Jag kör med denna, funkar utmärkt.
http://badassparts.se/strypventil-laddt … rning.html

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Marlboroman
22 februari 2018 · 8 228 Inlägg

Jag tänkte fel när jag skrev förra inlägget. Den kopplingen gäller ju bara den äldre varianten av magnetventiler. Så du hade slangarna rätt från början. Och du är säker på att den andra ventilen du provade med fungerar?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

Ja..eller så säker jag kan vara (den är helt ny)..
Även den gamla klarar blåstestet så den är nog hel den med.. Fick rådet att byta MV men är inte det vanliga att laddet blir för lågt om en sådan fallerar och inte för högt?
Är rådvill minst sagt.. Wg ok, slangar ok, MV förmodligen ok. Är väl bara programmet kvar då. Vore intressant att veta vad som ligger i.. Kan ju knappast vara någon större firma som ligger bakom..

Finns andra anslutningar som kan orsaka problemet? Om slangen lossnat i kompressorhuset t.ex.. Kan det orsaka skenladd?  Vet att slangen till wg sitter ordentligt för den har jag alltså bytt men har inte grävt på djupet. Känner bara att vore det något konstigt med anslutningarna borde det märkts även när man pyser den..
Apropå pys.. ME7 är ju ganska smart om jag förstått det rätt så kan det kompensera hyfsat om man inte blir galen med justeringsratten? Då kan man ju i alla fall åka med orginalladd..

Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

rudarmy skrev:
Jag kör med denna, funkar utmärkt.
http://badassparts.se/strypventil-laddt … rning.html

Har en liknande lösning som alltså funkar mycket bra. Har dock fått till mig att motorn kommer gå magert vid ladd utan magnetventil och man får ju köra med skallen och inte gasa för hårt på lågvarv.. 1,1bar vid 1200 varv är nog inte så nyttigt..

Konstigt nog funkar den bara om jag ersätter MV. Tycker den borde funka bra även på wg-slangen EFTER MV men icke.. Trots att jag inte rört justeringen så blir det skenladd.. Verkar som att oavsett vad jag gör så skenladdar bilen om en MV finns med i ekvationen..

Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

Kan tillägga att programmet i alla fall inte verkar vara orginal. Har kört många mil utan MV utan att motorlampan tänds och överladden borde nog tänt den också.. Återigen ett tecken på att det nog inte någon seriös firma som pillat om det är bortprogrammerat (lampan funkar, går på tändning och slocknar som den ska..)..

Senast redigerat av Malte74 (22 februari 2018)

Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

Nu spammare jag tråden men har en fråga till..  Pysventilen har ett t-kors där jag enligt manualen kopplar slangen från turbon på in, slangen till wg på ut och sedan själva justeringen på korsets tredje ben. Men..MV har även en slang till inloppet. Vad gör jag med den? När jag testade innan så pluggade jag helt enkelt den slangen. Är det rätt?

rudarmy
22 februari 2018 · 354 Inlägg

Malte74 skrev:

rudarmy skrev:
Jag kör med denna, funkar utmärkt.
http://badassparts.se/strypventil-laddt … rning.html

Har en liknande lösning som alltså funkar mycket bra. Har dock fått till mig att motorn kommer gå magert vid ladd utan magnetventil och man får ju köra med skallen och inte gasa för hårt på lågvarv.. 1,1bar vid 1200 varv är nog inte så nyttigt..

Konstigt nog funkar den bara om jag ersätter MV. Tycker den borde funka bra även på wg-slangen EFTER MV men icke.. Trots att jag inte rört justeringen så blir det skenladd.. Verkar som att oavsett vad jag gör så skenladdar bilen om en MV finns med i ekvationen..

Så länge lmm funkar så är det ju lugnt, fick det svaret av autotech när jag hade steg 3 från dom. Du får ha en bra liten turbo om du ska få 1,1bar runt 1200rpm smile

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

Har nu testat att ta bort MV och köra med pysventil. Ladd strax över 1bar och bilen går som en dröm.. Märkligt..
"rudarmy"
Var gör du av slangen till inloppet, 3:an på MV? Den har ju ingen plats i pysventilen så pluggar du den eller lämnar du den öppen?

turbodeath
22 februari 2018 · 2 452 Inlägg

nu ska jag lägga mig i...men du har alltså både magnetventil inkopplad samnt en pysventil inkopplad samtidigt....på sådana bilar så kör man aldrig pysventil det gör man med typ,740,940 bilar som ej har magnetventil....är ju så att programmet i boxen styr ju laddet.

döden kommer tillbaka
Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

Nej, antingen MV eller pysventil. Inte båda samtidigt. Jag vet, men programmet är skrivet för högre ladd och kollat lite mer nu. Är tydligen så att om Lmm funkar så mäter den fortfarande luftmängden rätt utan MV och ser till att soppan som behövs kommer fram. Laddtrycksstyrningen försvinner dock så bilen söker konstant max ladd vid fullgas men tar man det lugnt innan typ 2500varv ska det faktiskt funka.
Självklart skulle jag hellre åka med MV men något gör ju att bilen får spelet och skenladdar så fort en sådan är inkopplad. Löser jag det dilemmat ryker boost controllern direkt!

Kvantfysik
22 februari 2018 · 65 Inlägg

Jag har haft ett liknande problem, dock med en renault clio 1,2 turbo.
Bilen skenladda. Jag bytte magnetventilen utan framgång, felet på den var kablaget mellan styrenheten och magtnetventilen.
Där var förbindelse men för högt motstånd.
Kan vara värt att kolla!

Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

Kvantfysik skrev:
Jag har haft ett liknande problem, dock med en renault clio 1,2 turbo.
Bilen skenladda. Jag bytte magnetventilen utan framgång, felet på den var kablaget mellan styrenheten och magtnetventilen.
Där var förbindelse men för högt motstånd.
Kan vara värt att kolla!

Jag var rädd för att den teorin skulle komma upp.. Det kan ju bli precis hur komplicerat som helst att åtgärda..

rudarmy
22 februari 2018 · 354 Inlägg

Malte74 skrev:
Har nu testat att ta bort MV och köra med pysventil. Ladd strax över 1bar och bilen går som en dröm.. Märkligt..
"rudarmy"
Var gör du av slangen till inloppet, 3:an på MV? Den har ju ingen plats i pysventilen så pluggar du den eller lämnar du den öppen?

Om du menar den mellan insugslangen och MV så lät jag den sitta kvar med MV inkopplad med kontakten bara.
Är det strypventil eller pysventil du har, tänker att det är som gjort för missförstånd, stor skillnad och som han skrev högre upp pys funkade på ex 7/940 inget för din motor!

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Malte74
22 februari 2018 · 24 Inlägg

rudarmy skrev:

Malte74 skrev:
Har nu testat att ta bort MV och köra med pysventil. Ladd strax över 1bar och bilen går som en dröm.. Märkligt..
"rudarmy"
Var gör du av slangen till inloppet, 3:an på MV? Den har ju ingen plats i pysventilen så pluggar du den eller lämnar du den öppen?

Om du menar den mellan insugslangen och MV så lät jag den sitta kvar med MV inkopplad med kontakten bara.
Är det strypventil eller pysventil du har, tänker att det är som gjort för missförstånd, stor skillnad och som han skrev högre upp pys funkade på ex 7/940 inget för din motor!

Förstår inte skillnaden mellan stryp och pys tror jag. Den går väl använda åt båda hållen? Bilen vill ju skenladda med MV så ersätter jag den med pyset och tillåter max 1.1bar så blir den ju en strypventil..😁
Beror väl på hur man ställer in den?

rudarmy
22 februari 2018 · 354 Inlägg

Malte74 skrev:

rudarmy skrev:

Malte74 skrev:
Har nu testat att ta bort MV och köra med pysventil. Ladd strax över 1bar och bilen går som en dröm.. Märkligt..
"rudarmy"
Var gör du av slangen till inloppet, 3:an på MV? Den har ju ingen plats i pysventilen så pluggar du den eller lämnar du den öppen?

Om du menar den mellan insugslangen och MV så lät jag den sitta kvar med MV inkopplad med kontakten bara.
Är det strypventil eller pysventil du har, tänker att det är som gjort för missförstånd, stor skillnad och som han skrev högre upp pys funkade på ex 7/940 inget för din motor!

Förstår inte skillnaden mellan stryp och pys tror jag. Den går väl använda åt båda hållen? Bilen vill ju skenladda med MV så ersätter jag den med pyset och tillåter max 1.1bar så blir den ju en strypventil..😁
Beror väl på hur man ställer in den?

Ett problem oavsett pys el strypventil är ju ifall chipet/mappningen är gjord för maxladd 1,0bar och du stryper/pyser upp högre än 1,0bar är det mycket troligt att motorn blir kortlivad..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang