Ford Maveric -04 Späningen i batteriet varierar och motorn går ojämnt

Slaktaso
22 februari 2018 · 2 Inlägg

Har en Ford Maveric -04 V6  som vandrar väldigt i spänningen på batteriet. Typ 12v-13.5 hela tiden, vilket är väldigt störande inte minst när halvljuset flimrar som om man åker och blinkar på mötande bilar hela tiden. Generatorn är nyligen bytt. Även motorn går ojämnt, nästan som den motarbetar sig själv, typ som den suger tjuvluft någonstans men inte hittat något fel än. Bilen verkar gå bra precis i början när man startat den och åker en sväng men efter ca 5-10 min blir den tokig.  Verkar även gå bättre när den har lite gas men låg gas och inte är belastad så mycket t.ex när man ligger på en hastighet och bara flyter med i samma hastighet. Motorlampan lyser men på verkstaden så hade dom svårt för att hitta något galet.

Har någon någon bra idé om vad det skulle kunna vara för fel ????

/Micke

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Det verkar som att det är minst 2 fel..
Det är ju generatorn som levererar laddning till batteriet, som då ska hålla sig inom området13,5-14,5 volt.
Jag hade kollat upp jordningar/anslutningar först o främst, att de sitter ordentligt, annars är generatorn misstänkt..
Varför byttes den gamla och hur yttrade den sig med m a p flimrandet?
Det är alltid bra med lite kött på benen så man slipper gissa och sen framkommer att en massa annat gjorts..
Prova med startgas om du misstänker läckor..
Har du LMM eller liknande på kärran som kan ställa till det?
Plocka av anslutningen och se vad du får för resultat..
Man får prova sig fram om inte felkoder finnes..
Att bara köpa och byta saker tömmer ju bara plånboken..

Senast redigerat av insatsen (22 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slaktaso
22 februari 2018 · 2 Inlägg

Bilen laddade inte så jag lämnade in den på verkstad och då byttes generatorn...  Flimrandet som jag upplever det kom eller vart betydligt mer efter att generatorn byttes. Har faktiskt inte tänkt på om det är LMM på den wink  Får kolla upp det.  Tänkte på det om man tar bort strömkabel till generatorn och ser vad som händer då....  ?
Kan de va något fel på laddnings regulatorn ?   Vart i så fall kan den sitta ?

Evildan
22 februari 2018 ·

Slaktaso skrev:
Bilen laddade inte så jag lämnade in den på verkstad och då byttes generatorn...  Flimrandet som jag upplever det kom eller vart betydligt mer efter att generatorn byttes. Har faktiskt inte tänkt på om det är LMM på den wink  Får kolla upp det.  Tänkte på det om man tar bort strömkabel till generatorn och ser vad som händer då....  ?
Kan de va något fel på laddnings regulatorn ?   Vart i så fall kan den sitta ?

På din Mazda Tribute...ehh Ford Maveric sitter laddningsregulatorn inbyggd i generatorn.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Slaktaso skrev:
Bilen laddade inte så jag lämnade in den på verkstad och då byttes generatorn...  Flimrandet som jag upplever det kom eller vart betydligt mer efter att generatorn byttes. Har faktiskt inte tänkt på om det är LMM på den wink  Får kolla upp det.  Tänkte på det om man tar bort strömkabel till generatorn och ser vad som händer då....  ?
Kan de va något fel på laddnings regulatorn ?   Vart i så fall kan den sitta ?

Man tar inte bort kabeln på generatorn i drift ,, för då kanske det blir till att köpa en ny..
Vart ska energin och laddningen ta vägen..
Jo, det kommer att knäcka dioderna i generatorn och  sen sitter du där..

Senast redigerat av insatsen (22 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
23 februari 2018 · 6 565 Inlägg

Om motorlampan lyser, bilen går dåligt och verkstaden inte vet vilka felkoder som finns är det dags att byta verkstad.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang