Hastighetsmätare ur funktion Peugeot partner -03

general-s
22 februari 2018 · 21 Inlägg

Hej

Min hastighetsmätare till min peugeot partner årsmodell 2003 har lagt av helt plötsligt.
Mätaren rör sig inte en millimeter efter att den slutade fungera. Allt annat fungerar som det ska förutom milmätaren men den går väl på samma givare.

Hastighetsgivaren är bytt 2 gånger för att konstatera att den nya givaren var trasig.
Mätarhuset är bytt.
Men felet kvarstår ändå.

Givaren på min bil sitter i växellådan med ett litet drev på som jag antar ska matcha i växellådan.
Jag har även provat att kopplat på en skruvdragare på drevet som sitter på givaren med tändningen på för att försöka utesluta att det är något fel i växellådan men fortfarande inte ett liv på hastighetsmätaren. Alltså är det förmodligen inget fel i växellådan.

Givarkabeln har 3st stift och jag har mätt och får 12v mellan stift 1 och 2 samt 12v mellan stift 2 och 3. Så jag antar att stift 2 är minus.

Har kört fast ordentligt. Tacksam för hjälp.

Tack på förhand

Simon

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Ska man tro på vad du nämner , att allt är bytt och ändå inte fungerar, så tror jag något är galet i innanmätet i växellådan.
Att ta ner lådan och felsöka med dagens timpris ger mig kalla kårar..
Ska vi gissa på 5 lappar..?

Senast redigerat av insatsen (22 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
22 februari 2018 · 2 264 Inlägg

Den signalen går på vissa bilar via motorstyrenheten, vet inte om det är så på just din bil, en tanke bara

general-s
22 februari 2018 · 21 Inlägg

insatsen skrev:
Ska man tro på vad du nämner , att allt är bytt och ändå inte fungerar, så tror jag något är galet i innanmätet i växellådan.

Jo tanken har slagit mig men eftersom att jag har provat med skruvdragare och snurrat på drevet på givaren med tändningen på så borde hastighetsmätaren röra på sig.

Mätarhuset är visserligen begagnat men oddsen på att båda mätarhuset skulle ha exakt samma fel är inte så stor.

general-s
22 februari 2018 · 21 Inlägg

Xebers76 skrev:
Den signalen går på vissa bilar via motorstyrenheten, vet inte om det är så på just din bil, en tanke bara

Okej jo det känns som att det borde vara något signal/elfel från givaren till mätarhuset på något sätt.

Skulle nog behöva få tag i något elschema till bilen för att se hur det är draget. Kabelbrott känns lite otippat men just nu känns det trögjobbat.

Alla tips är välkomna smile

general-s
22 februari 2018 · 21 Inlägg

insatsen skrev:
Ska man tro på vad du nämner , att allt är bytt och ändå inte fungerar, så tror jag något är galet i innanmätet i växellådan.
Att ta ner lådan och felsöka med dagens timpris ger mig kalla kårar..
Ska vi gissa på 5 lappar..?

Är det fel i växellådan så är det nog inte värt att lämna in iaf men vill tillägga att plastdrevet på givaren som man sätter in i växellådan ser jätte fint ut, inga skador alls.

Xebers76
22 februari 2018 · 2 264 Inlägg

Finns det felkoder lagrade?

general-s
22 februari 2018 · 21 Inlägg

Xebers76 skrev:
Finns det felkoder lagrade?

Jag har inte kunnat hitta några felkoder med mitt OBD instrument.

jaka54
22 februari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du lossat eventuella kontakter på baksidan av instrumenthuset?? Oxid på kontakter är ett vanligt fel!

general-s
22 februari 2018 · 21 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du lossat eventuella kontakter på baksidan av instrumenthuset?? Oxid på kontakter är ett vanligt fel!

Det sitter en kontakt till mätarhuset med kanske 20 stift, ser torrt och fint ut men kanske skulle prova med någon kontaktspray. Stiften är små och svårt att se med ögat om det är erjat med värt att prova.

general-s
23 februari 2018 · 21 Inlägg

Ingen Peugeot kunnig som har någon idé? Om det går via någon styrbox eller någon som till och med har något elschema?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Nej, eftersom du nämnt att du provat och inte kommit nånvart,  så är det antingen en Peugeotverkstad eller att själv ta ner lådan och kolla vad som är galet inuti.
Verkstaden kommer såklart att försöka skinna dig a 800 kr/ Tim,  så du har ett eget beslut att fatta, som jag ser det..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang