Vart påkörd och motparten ljuger.

Soulman
24 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Muttley skrev:

Du låter som en aggressiv sate.

Verkligen inte. Men jag reagerar när jag blir oförrättad. Alla ska ta ansvar för sina egna handlingar. Så även jag. Det behövs lite mer jävlaranamma i de flesta av er så skulle många lära sig vad som är rätt och fel, vad som är ditt och mitt. Otroligt enkelt.

Om jävlaranamma är att ge någon en knuten näve så är man rätt liten i psyket.  Tråkigt, trodde inte det om dig.

Det har inte hänt i modern tid, men jag utesluter det aldrig. Det var dock nära när jag nästan lyckades jaga ikapp de som gjorde inbrott i mitt hus.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
24 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Nu är det mycket OT, men resonemanget syftar till att den som gjort fel, medvetet eller omedvetet, behöver ta ansvar för det. Att smita eller lögna ihop nåt med syfte att någon annan ska oförskyllt bli skadeståndsskyldig är inte att ta ansvar och kommer aldrig vara ok. Om jag sticker in näven i någons bil med syfte att undvika en olycka kommer jag göra det igen, och igen, och igen. Hur fan ska man kunna leva med att man inte gjorde nåt för att förhindra att någon blir skadad?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
24 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:
Tror att Herrn puffat lite för hårt på den magiska draken igen.
Jag skulle vilken dag som helst i veckan skicka min knutna näve genom en ruta för att få en evil pundare att somna in några minuter till polisen kommer och reder ut saker och ting vid en trafikolycka.

Nu är det dags för dig att ta en promenad och lugna ner dig lite. ”Imorgon är en annan dag” sjöng ju vår store schlagerhjälte Björkman en gång i tiden. Kloka ord.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
25 februari 2018 · 7 261 Inlägg

om man ljuger ihop något så är det i allra högsta grad medvetet,,  hatar sådana personer,, som sagt FOTA alltid på olycksplatsen,, jag har kvar foton från min påkörning,, kamera är ALLTID bra men kostar en slant,, men klart värt dem 2000 den kostar den dagen man verkligen behöver den,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Joakim-S Hobby Fotograf
25 februari 2018 · 650 Inlägg

granadadr skrev:
om man ljuger ihop något så är det i allra högsta grad medvetet,,  hatar sådana personer,, som sagt FOTA alltid på olycksplatsen,, jag har kvar foton från min påkörning,, kamera är ALLTID bra men kostar en slant,, men klart värt dem 2000 den kostar den dagen man verkligen behöver den,,

Hade gärna fotat, men eftersom det var rusningstrafik och kö och vi stod och tog upp 2 filer på Sveriges mest trafikerade väg så ville iallafall inte jag kliva ur just där och börja fota även om det vore en bra idé såhär i efterhand..

MG e-HS (2021)
granadadr
25 februari 2018 · 7 261 Inlägg

och det utnyttjade motparten sad

Mr_B
25 februari 2018 · 330 Inlägg

Evildan skrev:
Ni skrev ingen skadeanmälan på plats med händelseförlopp osv?

Det gör ingen som helst skillnad längre... Jag körde om en gentleman med två barn i bilen, som var upptagen med barnen, och inte sett att han hade en buss & busshållplats framför sig i god tid. När han insåg att han skulle bli tvungen att stanna låg jag antingen i hans döda vinkel, eller så tittade han inte ens. Gick från höger till vänster fil, över heldraget, och hans vänstra framhjul fick tag i bak/underkant på min högra främre hjulhus, och började lyfta.

Trots att ha skrev under skadeanmälan med olycksförloppet solklart, blev det ignorerat för han lämnade ett annat händelseförlopp via internet. Försäkringsbolaget gjorde precis som ovan "ni får betala era egna självrisker", påverkar inte eventuella bonusar.

Growe skrev:
så enkelt är det inte... Man ska i god tid blinka och låta bilisterna ha en chans att sakta ner...     Vi hade uppe det där när jag gick en bussförarutbildning. Var även på ykb hos nobina då sa dom att man inte får svänga rakt ut och att dom ska vara riktigt försiktiga när dom kör ut från hållplatserna.

Man önskar att fler vore så pass pålästa. Här i stan har busschaufförer flera spännande missförstånd för sig. De kan lämna bussficka, för att korsa 2 filer, då de ska till vänster i korsningen. Jäkligt dumt planerad färdrutt, eftersom chauffören verkligen inte har annat val än fullt rattutslag och korsa filerna med en gång, för att hinna över till rätt sida innan korset, men det är definitivt vanlig försiktighet som ska iakttagas när man byter fil.
En annan som irriterar mig, och får mig att stå på bromsen, helt i onödan, är bussar i egen bussfil, där bussfickan är en del av bussfilen. De lämnar aldrig bussfilen, utan blockerar den när de står still. Helt ok, ingen annan har där att göra i alla fall. Men varför i glödheta börjar de blinka vänster när de lämnar bussfickan? Eftersom jag vet att bussarna är typiskt opålitliga, så står jag på bromsen med andan i halsen, var gång det händer, men busschauffören har ingen som helst avsikt att byta fil, han har fri väg, och blinkar bara för att han tror att han ska det.

Brådhis skrev:
45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P45S1

Inget nytt under solen, detta gällde redan när jag tog körkort på 90-talet.

Jag tror inte det är någon nyhet att den övergripande regeln är att alla i trafiken ska samarbeta, och att med en dåres envishet hävda sin rätt, för att lagen är på ens sida, kan sluta med vårdslöshet i trafik. Exempelvis. Jag håller 200 km/h på 50 väg, busschauffören ser mig, och tycker "han kan gott stanna," slår på sin blinkers, och kör ut, med resultatet att jag hamnar under bussen, och tvärdör. Om busschauffören erkänner att han såg mig i god tid, men tyckte att han skulle agera paragrafryttare, så kommer han åka på allt från vårdslöshet till grov vårdslöshet, och möjligen vållande av annans död.
Du har rätt, i sak. Det är personbilens skyldighet att släppa fram bussen. Han har precis lika rätt. Det är busschaufförens skyldighet att se till så han kan lämna bussfickan på ett säkert sätt.

Ontopic... I dag har jag kamera både fram och bak, med automatisk lagring av de senaste 5 minuternas färd. Man måste bara komma ihåg att spara dem innan man kör vidare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2018 · 13 644 Inlägg

Mr_B skrev:

Evildan skrev:
Ni skrev ingen skadeanmälan på plats med händelseförlopp osv?

Det gör ingen som helst skillnad längre... Jag körde om en gentleman med två barn i bilen, som var upptagen med barnen, och inte sett att han hade en buss & busshållplats framför sig i god tid. När han insåg att han skulle bli tvungen att stanna låg jag antingen i hans döda vinkel, eller så tittade han inte ens. Gick från höger till vänster fil, över heldraget, och hans vänstra framhjul fick tag i bak/underkant på min högra främre hjulhus, och började lyfta.

Trots att ha skrev under skadeanmälan med olycksförloppet solklart, blev det ignorerat för han lämnade ett annat händelseförlopp via internet. Försäkringsbolaget gjorde precis som ovan "ni får betala era egna självrisker", påverkar inte eventuella bonusar.

Growe skrev:
så enkelt är det inte... Man ska i god tid blinka och låta bilisterna ha en chans att sakta ner...     Vi hade uppe det där när jag gick en bussförarutbildning. Var även på ykb hos nobina då sa dom att man inte får svänga rakt ut och att dom ska vara riktigt försiktiga när dom kör ut från hållplatserna.

Man önskar att fler vore så pass pålästa. Här i stan har busschaufförer flera spännande missförstånd för sig. De kan lämna bussficka, för att korsa 2 filer, då de ska till vänster i korsningen. Jäkligt dumt planerad färdrutt, eftersom chauffören verkligen inte har annat val än fullt rattutslag och korsa filerna med en gång, för att hinna över till rätt sida innan korset, men det är definitivt vanlig försiktighet som ska iakttagas när man byter fil.
En annan som irriterar mig, och får mig att stå på bromsen, helt i onödan, är bussar i egen bussfil, där bussfickan är en del av bussfilen. De lämnar aldrig bussfilen, utan blockerar den när de står still. Helt ok, ingen annan har där att göra i alla fall. Men varför i glödheta börjar de blinka vänster när de lämnar bussfickan? Eftersom jag vet att bussarna är typiskt opålitliga, så står jag på bromsen med andan i halsen, var gång det händer, men busschauffören har ingen som helst avsikt att byta fil, han har fri väg, och blinkar bara för att han tror att han ska det.

Brådhis skrev:
45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P45S1

Inget nytt under solen, detta gällde redan när jag tog körkort på 90-talet.

Jag tror inte det är någon nyhet att den övergripande regeln är att alla i trafiken ska samarbeta, och att med en dåres envishet hävda sin rätt, för att lagen är på ens sida, kan sluta med vårdslöshet i trafik. Exempelvis. Jag håller 200 km/h på 50 väg, busschauffören ser mig, och tycker "han kan gott stanna," slår på sin blinkers, och kör ut, med resultatet att jag hamnar under bussen, och tvärdör. Om busschauffören erkänner att han såg mig i god tid, men tyckte att han skulle agera paragrafryttare, så kommer han åka på allt från vårdslöshet till grov vårdslöshet, och möjligen vållande av annans död.
Du har rätt, i sak. Det är personbilens skyldighet att släppa fram bussen. Han har precis lika rätt. Det är busschaufförens skyldighet att se till så han kan lämna bussfickan på ett säkert sätt.

Ontopic... I dag har jag kamera både fram och bak, med automatisk lagring av de senaste 5 minuternas färd. Man måste bara komma ihåg att spara dem innan man kör vidare.

Kan ge dig en förklarling varför som blinkar   det är så enkelt att det inte går att köra utan  att starta vänsterblinkers     dörr och vänsterblinkers är ett måste för att bromsen ska släppa..  Det gäller dock bara stadsbussar och vissa landsorts bussar   jag har inte så på min men jag har en 2016 Mercedes turismo som  är en turist buss och vi slipper sånt dock har vi dörr broms så dörren måste vara stängd innan man ens kan nudda gasen.   För rör man den måste man  släppa den helt och vänta 1sec

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
25 februari 2018 · 7 261 Inlägg

Growe skrev:

Mr_B skrev:

Evildan skrev:
Ni skrev ingen skadeanmälan på plats med händelseförlopp osv?

Det gör ingen som helst skillnad längre... Jag körde om en gentleman med två barn i bilen, som var upptagen med barnen, och inte sett att han hade en buss & busshållplats framför sig i god tid. När han insåg att han skulle bli tvungen att stanna låg jag antingen i hans döda vinkel, eller så tittade han inte ens. Gick från höger till vänster fil, över heldraget, och hans vänstra framhjul fick tag i bak/underkant på min högra främre hjulhus, och började lyfta.

Trots att ha skrev under skadeanmälan med olycksförloppet solklart, blev det ignorerat för han lämnade ett annat händelseförlopp via internet. Försäkringsbolaget gjorde precis som ovan "ni får betala era egna självrisker", påverkar inte eventuella bonusar.

Growe skrev:
så enkelt är det inte... Man ska i god tid blinka och låta bilisterna ha en chans att sakta ner...     Vi hade uppe det där när jag gick en bussförarutbildning. Var även på ykb hos nobina då sa dom att man inte får svänga rakt ut och att dom ska vara riktigt försiktiga när dom kör ut från hållplatserna.

Man önskar att fler vore så pass pålästa. Här i stan har busschaufförer flera spännande missförstånd för sig. De kan lämna bussficka, för att korsa 2 filer, då de ska till vänster i korsningen. Jäkligt dumt planerad färdrutt, eftersom chauffören verkligen inte har annat val än fullt rattutslag och korsa filerna med en gång, för att hinna över till rätt sida innan korset, men det är definitivt vanlig försiktighet som ska iakttagas när man byter fil.
En annan som irriterar mig, och får mig att stå på bromsen, helt i onödan, är bussar i egen bussfil, där bussfickan är en del av bussfilen. De lämnar aldrig bussfilen, utan blockerar den när de står still. Helt ok, ingen annan har där att göra i alla fall. Men varför i glödheta börjar de blinka vänster när de lämnar bussfickan? Eftersom jag vet att bussarna är typiskt opålitliga, så står jag på bromsen med andan i halsen, var gång det händer, men busschauffören har ingen som helst avsikt att byta fil, han har fri väg, och blinkar bara för att han tror att han ska det.

Brådhis skrev:
45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P45S1

Inget nytt under solen, detta gällde redan när jag tog körkort på 90-talet.

Jag tror inte det är någon nyhet att den övergripande regeln är att alla i trafiken ska samarbeta, och att med en dåres envishet hävda sin rätt, för att lagen är på ens sida, kan sluta med vårdslöshet i trafik. Exempelvis. Jag håller 200 km/h på 50 väg, busschauffören ser mig, och tycker "han kan gott stanna," slår på sin blinkers, och kör ut, med resultatet att jag hamnar under bussen, och tvärdör. Om busschauffören erkänner att han såg mig i god tid, men tyckte att han skulle agera paragrafryttare, så kommer han åka på allt från vårdslöshet till grov vårdslöshet, och möjligen vållande av annans död.
Du har rätt, i sak. Det är personbilens skyldighet att släppa fram bussen. Han har precis lika rätt. Det är busschaufförens skyldighet att se till så han kan lämna bussfickan på ett säkert sätt.

Ontopic... I dag har jag kamera både fram och bak, med automatisk lagring av de senaste 5 minuternas färd. Man måste bara komma ihåg att spara dem innan man kör vidare.

Kan ge dig en förklarling varför som blinkar   det är så enkelt att det inte går att köra utan  att starta vänsterblinkers     dörr och vänsterblinkers är ett måste för att bromsen ska släppa..  Det gäller dock bara stadsbussar och vissa landsorts bussar   jag har inte så på min men jag har en 2016 Mercedes turismo som  är en turist buss och vi slipper sånt dock har vi dörr broms så dörren måste vara stängd innan man ens kan nudda gasen.   För rör man den måste man  släppa den helt och vänta 1sec

nej för i denna stad blinkar dem ej,, kan visa bevis från min dashcam

Brådhis * Voff voff *
26 februari 2018 · 10 203 Inlägg

Mr_B skrev:

Brådhis skrev:
45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P45S1

Inget nytt under solen, detta gällde redan när jag tog körkort på 90-talet.

Jag tror inte det är någon nyhet att den övergripande regeln är att alla i trafiken ska samarbeta, och att med en dåres envishet hävda sin rätt, för att lagen är på ens sida, kan sluta med vårdslöshet i trafik. Exempelvis. Jag håller 200 km/h på 50 väg, busschauffören ser mig, och tycker "han kan gott stanna," slår på sin blinkers, och kör ut, med resultatet att jag hamnar under bussen, och tvärdör. Om busschauffören erkänner att han såg mig i god tid, men tyckte att han skulle agera paragrafryttare, så kommer han åka på allt från vårdslöshet till grov vårdslöshet, och möjligen vållande av annans död.
Du har rätt, i sak. Det är personbilens skyldighet att släppa fram bussen. Han har precis lika rätt. Det är busschaufförens skyldighet att se till så han kan lämna bussfickan på ett säkert sätt.

Ontopic... I dag har jag kamera både fram och bak, med automatisk lagring av de senaste 5 minuternas färd. Man måste bara komma ihåg att spara dem innan man kör vidare.

Håller tyvärr inte med dig där. Regeln om att samarbeta åsidosätter inte dom skrivna lagarna och reglerna. Dvs krockar du med bussen har du inte anpassat farten (i synnerhet inte om du kör i 200 km/h på 50-väg) och kommer att anses vållande, just för att du helt enkelt har en skyldighet att släppa ut bussen. Brukar du köra fram mot en väjningsplikt och tycka att du ju kommer så fort att den andra borde stanna för att det helt enkelt skulle passa bäst? Vem tror du skulle blir vållande där...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mr_B
12 mars 2018 · 330 Inlägg

Brådhis skrev:
Håller tyvärr inte med dig där. Regeln om att samarbeta åsidosätter inte dom skrivna lagarna och reglerna. Dvs krockar du med bussen har du inte anpassat farten (i synnerhet inte om du kör i 200 km/h på 50-väg) och kommer att anses vållande, just för att du helt enkelt har en skyldighet att släppa ut bussen.

Om jag håller 200, och busschauffören i rätten erkänner att han såg mig, men ansåg att jag skulle tvingas att stanna, så kommer han dömas som vållande, till olyckan, till annans död, och grov vårdslöshet i trafiken. Ingen större vinst för mig kan tyckas som vid laget rätten utfärdar sin dom, är obducerad, kremerad, och spridd i en minneslund.

Brådhis skrev:
Brukar du köra fram mot en väjningsplikt och tycka att du ju kommer så fort att den andra borde stanna för att det helt enkelt skulle passa bäst? Vem tror du skulle blir vållande där...?

Eftersom vi har varit inblandade i ett par sådana rättsfall genom åkeriet, där vi varit den part som kommit på huvudled, och den andra kommit från väjningsplikten... Det går på båda hållen. Du är aldrig fri från ansvar bara för att du förhåller dig till regelboken. Om du ser att han vid väjningsplikten inte visar någon som helst avsikt att stanna, och dundrar honom i sidan rekommenderar jag att du ljuger i rätten och säger att du tyckte att han saktade in, och såg ut att stanna. Annars kommer du åka på vållande, oavsett vad trafikreglerna säger.

Muttley
12 mars 2018 ·

Mr_B skrev:

Brådhis skrev:
Håller tyvärr inte med dig där. Regeln om att samarbeta åsidosätter inte dom skrivna lagarna och reglerna. Dvs krockar du med bussen har du inte anpassat farten (i synnerhet inte om du kör i 200 km/h på 50-väg) och kommer att anses vållande, just för att du helt enkelt har en skyldighet att släppa ut bussen.

Om jag håller 200, och busschauffören i rätten erkänner att han såg mig, men ansåg att jag skulle tvingas att stanna, så kommer han dömas som vållande, till olyckan, till annans död, och grov vårdslöshet i trafiken. Ingen större vinst för mig kan tyckas som vid laget rätten utfärdar sin dom, är obducerad, kremerad, och spridd i en minneslund.

Brådhis skrev:
Brukar du köra fram mot en väjningsplikt och tycka att du ju kommer så fort att den andra borde stanna för att det helt enkelt skulle passa bäst? Vem tror du skulle blir vållande där...?

Eftersom vi har varit inblandade i ett par sådana rättsfall genom åkeriet, där vi varit den part som kommit på huvudled, och den andra kommit från väjningsplikten... Det går på båda hållen. Du är aldrig fri från ansvar bara för att du förhåller dig till regelboken. Om du ser att han vid väjningsplikten inte visar någon som helst avsikt att stanna, och dundrar honom i sidan rekommenderar jag att du ljuger i rätten och säger att du tyckte att han saktade in, och såg ut att stanna. Annars kommer du åka på vållande, oavsett vad trafikreglerna säger.

Det är helt upp till omständigheterna.  Om du ligger i 200 och ligger långt bak när bussen lämnar så är det tveksamt om busschaufffören ens blir misstänkt för något alls. Om du ligger nära och den kör ut så möjligtvis.
Precis likadant med muppar på 2 hjul som kommer i 200 och tror att bilen som ska ansluta på vägen 1 km längre fram skall låta bli bara för att just muppen har (inte) allt rätt på sin sida då den kör på huvudled.  Noll respekt för sådant tramsigt beteende.

Du lär inte bli obducerad vid en trafikolycka heller för den delen om du inte är misstänkt för droger eller annat skit.

Vid fall med väjningsplikt så har jag ett par bekanta som gått helt fria när de blivit påkörda av den som skulle stannat.  Och de var helt ärliga och var aldrig någonsin i rätten.  Helt enligt regelboken.

Mr_B
19 mars 2018 · 330 Inlägg

Muttley skrev:
Det är helt upp till omständigheterna.

Skönt att vi äntligen är överens i alla fall. Det är ju vad jag har sagt hela tiden.

Muttley skrev:
Om du ligger i 200 och ligger långt bak när bussen lämnar så är det tveksamt om busschaufffören ens blir misstänkt för något alls.

Fast det var nu inte det scenariot jag beskrev. Det jag beskrev är att jag är så nära att busschaufören klart och tydligt vet att jag kommer få stå på bromsen, vilket är hans avsikt, och det erkänner han i rätten. Det spelar ingen som helst roll att han har "rätt" att fälla pilen och gå ut, han kommer i alla fall bli fälld för grov vårdslöshet, vållande till annans död, eller vad de ny känner för att kasta på för rubrik, beroende på vad de tror att de kan få att fästa. (Lösningen för chaufförens del är ju som sagt bara att inte erkänna. "Jag såg honom aldrig" och du kan som absolut värst få det till vårdslöshet, troligtvis en ren olycka, och chauffören inte ens klandrad.)

Muttley skrev:
Du lär inte bli obducerad vid en trafikolycka heller för den delen om du inte är misstänkt för droger eller annat skit.

Awww... Nä men vad synd. Jag som verkligen var helt övertygad om att man obducerade för minsta stick och skrapsår. För poängen med den meningen var inte alls att belysa att det gör mig ingen större nytta att få "rätt" i det läget, när jag redan är avförd från folkbokföringen.

Muttley skrev:
Vid fall med väjningsplikt så har jag ett par bekanta som gått helt fria när de blivit påkörda av den som skulle stannat.  Och de var helt ärliga och var aldrig någonsin i rätten.  Helt enligt regelboken.

Fast de har rimligtvis kört efter regelbokens huvudregel, samarbeta, och inte som paragrafryttare. "Jag ser att han är på väg ut, men han får fan stanna, för jag har minsann regelboken på min sida - Krash - Va! Stannade han inte? Helt otroligt, men regelboken säger ju... det här ska minsann boken få fan för!"

Ingen har någonsin påstått att du får bryta mot reglerna hur du vill för att de som följer reglerna är de enda som fälls i rätten. Det som är sagt, är att det spelar ingen som helst roll om du ser att någon gör fel enligt regelboken, hävdar din "rätt" enligt regelboken, och orsakar en olycka du klart och tydligt såg, så kan du inte skylla på att du följde regelboken, och att den andra som bröt mot reglerna, ska hållas skyldig. Du kommer finnas skyldig, om du erkänner vad du gjorde. "Han ska fan lära sig och stanna vid högerregel" osv, är inte ett försvar som gäller i rätten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang