Volvo c70 gen 1 rullar trögt

238 Inlägg
Skrivet 6 mars · Inlägg av trådskaparen #1

Känns  som om  beläggen  ligger  på   i  fram     har  vart  så  i  några  veckor  nu. Bytte  hjullager,skivor  belägg    och  styrlederna   fram  och  bak  förra   veckan  .   Det blir inga  märken  på  skivorna  och  dom blir  heller  inte  över hettade  . 

vad  kan det vara  för  fel  ?   pm  OMG

1 353 Inlägg
Skrivet 6 mars #2

Inget turboladd?

Sån blir min Skoda tdi i bland. Nu bättre sen jag rotat runt i motorrummet.

Det lustiga är att oftast visas ingen gul motorlampa.

I mitt fall blev det bättre efter rengörning av
kontaktstycken till diverse givare, lmm och
magnetventiler.
Lmm rensade jag genom att lossa och att sen försktiktigt blåsa in lite Breaclean och sen tryckluft, med munstyckena hållna långt ifrån.
Nu har det bara körvat sig 1 gång på de sista månaderna.
Stänger då av motorn i fart. Väntar några sekunder och startar igen.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 mars )

2 122 Inlägg
Skrivet 6 mars #3

Hej!
???? Vad svarar du på??
Att bilen rullar trögt kan beror på att bromsarna ligger på! Eller att ett eller flera hjullager går trögt. Hissa upp bilen och snurra på ett hjul i taget.

1 353 Inlägg
Skrivet 6 mars #4

Upplevelsen käre Watson. Upplevelsen.

Skulle tro att TS redan lyft och snurrat på hjulen.

582 Inlägg
Skrivet 7 mars #5

jaka54 skrev:
Hej!
???? Vad svarar du på??
Att bilen rullar trögt kan beror på att bromsarna ligger på! Eller att ett eller flera hjullager går trögt. Hissa upp bilen och snurra på ett hjul i taget.

Lyssna på denna killen, upp med bilen och rulla på hjulen. Ifall bromsarna av någon anledning ligger an (trots osannolikt) kan du överhetta skivorna så de viker sig.

Gör det lätta först.

Even with cruise control.. you still have to steer.
15 195 Inlägg
Skrivet 7 mars #6

Ställ bilen på en plan snö och isfri yta, ha växelväljaren i friläge och släppt handbroms och knuffa lite i valfri riktning så märker du genast om bilen rullar tungt.

Senast redigerat av Evildan (7 mars )

When interviewed by Gay Byrne Stephen Fry was asked what he would say if he came face-to-face with God. Fry said: "Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world where there is such misery that’s not our fault? It’s utterly, utterly evil. Why should I respect a capricious, mean-minded, stupid God who creates a world which is so full of injustice and pain?"
238 Inlägg
Skrivet 12 mars · Inlägg av trådskaparen #7

Den  rullade  inte  tungt  innan  jag  bytte  hjullager fram,skivor   och belägg  runt  om ,drivknut  vänster,höger, styrled vänster höger  inre ,yttre , kan det va  dåligt  med  fett  i  drivknutarna  ??? framhjulen  rullar  väldigt  tungt   vänster  bak  ligger i  lite  t5a

Senast redigerat av Tysken35 (12 mars )

2 122 Inlägg
Skrivet 12 mars #8

Tysken35 skrev:
Den  rullade  inte  tungt  innan  jag  bytte  hjullager fram,skivor   och belägg  runt  om ,drivknut  vänster,höger, styrled vänster höger  inre ,yttre , kan det va  dåligt  med  fett  i  drivknutarna  ??? framhjulen  rullar  väldigt  tungt   vänster  bak  ligger i  lite  t5a

Hej!
Det är inte så att bromsbackarna ligger på?
Jan

1 063 Inlägg
Skrivet 12 mars #9

Hur ser hjullagrena ut på en sådan, är de koniska så att de går trögt om man drar åt muttern för mycket?

351 Inlägg
Skrivet 12 mars #10

Svarte_Orm skrev:
Hur ser hjullagrena ut på en sådan, är de koniska så att de går trögt om man drar åt muttern för mycket?

Finns inga koniska lösa utbytbara hjullager att tala om på en C70.. eller S/V70 för den delen.
Om det nu skulle vara hjullagret på din bil så har det isåfall skurit ihop.
Uppkommer det några missljud när du kör bilen?

Senast redigerat av Samuel3 (12 mars )

238 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #11

Har fått  upp  felkoderna  till  och  från    0070    pumpmotor  felaktig  signal  permanent   
0011  hjulsensor  vf  felaktig  signal  intermittent 
0012   hjulsensor  vf felaktig  signal  permanent

238 Inlägg
Skrivet 13 mars · Inlägg av trådskaparen #12

Hade  bilen  i  friläge  och  puttade  bilen , gick  rätt  lätt ,tycker  det  uppkommer    lite  missljud  ifrån  höger  bak   . och  vänster   fram.  kan oken  vara  för  stora  har  16  tums  vdäck på  nu.Alla  delar   är  beställda  på  skruvat  har  dom bra  och  rätt delar?

Senast redigerat av Tysken35 (13 mars )

1 353 Inlägg
Skrivet 13 mars #13

Min tidigare Passat blev väldigt svag när jag nuddade bromsen, samtidigt som jag gasade normalt. Typ vänsterbromsade, som den värsta rallyförare.

Min nuvarande Skoda drar ned på gasen om något av hjulen spinner. Typ nåt antisladdsystem.


Varför jag skriver detta är att du nu fått felkoder på avläsning av hjulens inbördes rotation. Sensorfel.

Det stämmer ju bra på det som händer min Skoda.
Snurrar inte hjulen med samma hastighet inom viss tolerans så motar bilen.
Detta för att den inte ska börja slira.

Tror att du upplever att bilen går trögt, men egentligen så begränsas motorns effekt
p g a hjulsensorfel.
Läser alltså att ett hjul snurrar saktare än övriga eller inte alls p g a felande sensor.

Kolla vad sensorn sitter pekandes mot.
På mina bilar har det varit som påpressad kuggkrans eller som kuggar på drivknut eller skiva.
Har läst på nåt forum att vissa bilar har
magnetiska fält i skivorna? som sensorerna läser.

Hur såg de prylar du monterade ? Var de lika som de gamla. Har du lyft över ev kuggkrans?
Har du verkligen fått skivor och drivknut till rätt bil, med tanke på att sensorerna ska läsa av något och dessutom ge rätt antal pulser per hjulvarv.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 mars )

1 353 Inlägg
Skrivet 13 mars #14

Gogglade lite 0012 c70 obd.

Vänster ABS-sensor eller ABS-ring som sensorn läser.

Kommer ihåg två fel som jag haft på ABS-ringar:

Sprucken. Då blev det fel pulsängd en gång per varv.

Nedrostad kugge. Missade i avläsningen av kuggen. Blev m a o att styrenheten indikerade att hjulet rullade för sakta i förhållande till övriga...

0070... ABS-fel på gablage mm i eller kring ABS-pump. Kanske följd av 0012?

Nu tror jag inte att man konstruerar med mer än en sensor per hjul.
En sensors information delas förmodligen till fler styrenheter.
Och förmodligen är det olika toleransområden som gäller för olika
styrningar.

T ex Haldex 4wd på Skoda kopplas in till mer än 5 % drift på bakhjulen om något av hjulen snurrar 1/7 varv snabvare än nåt annat. ABS kopplas in med annan tolerans.
Styrning av motorns effekt i dragläge en annan. Verkar vara styrt av framhjulen
o s v.

Jag skulle kunna sätta en peng på att det är nåt fel med hjulsensor och/eller det som den läser av.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 mars )

238 Inlägg
Skrivet 14 mars · Inlägg av trådskaparen #15

Tack  för  all  hjälp  Meaganeowner  du tror inte att  man  måste  löda  om  inne  i  abs  huset

1 353 Inlägg
Skrivet 14 mars #16

Aldrig haft isär en ABS-enhet.

Någon annan kanske vet?

2 122 Inlägg
Skrivet 14 mars #17

Hej!
Enklast ...och det som jag skulle börja med, är att börja med att ta bort hjul och bromsskiva och kolla på hur  ABS ringen ser ut -Ringen kanske bara är skitig!

238 Inlägg
Skrivet 15 mars · Inlägg av trådskaparen #18

har  bytt  det  mesta   i  framvagnen  drivknutar  med  tillbehör  ringarna är  nya  har  kört  ca  1  vecka  med  dom

1 353 Inlägg
Skrivet 15 mars #19

Bytt är en sak, kolla är helt annan:cool:

Och som jag skrev tidigare... är prylarna av exakt samma utförande?

Är de rätt monterade. Är det rätt avstånd mellan ring/krans och sensor. Sitter de mitt för varandra?


- Och... har du vart o pillat i ABS-enheten i samband med bytet av prylarna?

Låter långsökt att den annars skulle lagt av, just den dag du rev i det andra?

Senast redigerat av Meaganeowner (15 mars )

238 Inlägg
Skrivet 15 mars · Inlägg av trådskaparen #20

ja  beställde  på  www.skruvat.se


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang