Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bassiehof
8 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Larron skrev:
Vad är det som gör att SX2an är dyrare än rxan när den har lägre rms?

SX är en högre serie än RX.

Fjong
8 mars 2018 · 1 494 Inlägg

Finns mer än effekt att tänka på, det steget låter säkert riktigt bra men är det inte SQ du är ute efter utan lite mer tryck så är det steget nog inte för dig. Tänk på att RMS är vad basarna tål under rätt förutsättningar under längre tid och inte vad basarna ''vill ha''. Effektuttaget är ju inte konstant heller om det är musik du kör, du kommer förmodligen inte ens upp i effekten steget är specat till utan dist.

Säljaren har väl inte fel men han behöver nog tänka lite mer på vad du som kund söker.

Larron
8 mars 2018 · 13 Inlägg

Bassiehof skrev:

Larron skrev:
Vad är det som gör att SX2an är dyrare än rxan när den har lägre rms?

SX är en högre serie än RX.

Förstår det, men frågan är vad man betalar för??

Larron
8 mars 2018 · 13 Inlägg

Fjong skrev:
Finns mer än effekt att tänka på, det steget låter säkert riktigt bra men är det inte SQ du är ute efter utan lite mer tryck så är det steget nog inte för dig. Tänk på att RMS är vad basarna tål under rätt förutsättningar under längre tid och inte vad basarna ''vill ha''. Effektuttaget är ju inte konstant heller om det är musik du kör, du kommer förmodligen inte ens upp i effekten steget är specat till utan dist.

Säljaren har väl inte fel men han behöver nog tänka lite mer på vad du som kund söker.

Lite så jag känner också, visst vill jag att det ska låta bra också, men det är i första hand tryck jag vill ha, och med RX steget har jag dessutom mer alternativ i framtiden känns det som.

Bassiehof
8 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Larron skrev:

Bassiehof skrev:

Larron skrev:
Vad är det som gör att SX2an är dyrare än rxan när den har lägre rms?

SX är en högre serie än RX.

Förstår det, men frågan är vad man betalar för??

Förhoppningsvis bättre mätvärden för att de använder bättre komponenter, lite snyggare design, guldpläterade kontakter och lite fler finesser. Jämför med PGs högsta serie. Den näst högsta serien brukar vara mest prisvärd för den delar ofta teknik med flagskeppet. Plocka russin och snåla där ljudkvalitet inte påverkas så mycket.

Romkeee
8 mars 2018 · 5 Inlägg

Tjena
Jag har köpt fyra hertz mpx 165.3 100 w rms 4 ohm högtalarna till fram och bak dorrarna till min audi a3 sportback. Innan montering högtalarna blir stor project med silent coat 2mm dämpatta ( har köpt 8kvm) och ovanpå ska bli ljud isolator 6mm. Tänker köpa baslåda som monteras i sidopanel i bagaget. Det blir liten baslåda så tänker montera jl audio 8w3v3-4 250w rms 4 ohm baselement som passa till små baslådor. Bilstereo ska bytas också men det blir ingenting special typ Pioneer FH-X730BT eller lyknande 2 din stereo. Bara jag är riktig grön på ohms rms och slutstegar . Så jag vet inte om alla de elementer ska passa ihop. Jag tänker väljä mellan 5 kanals slutsteg som alpine pdr  v75( 4×75w rms+ sub 250w rms 4ohms och hertz hcp 5d (4x 65 wrms + sub 200wrms 4ohms) om jag har rätt de ska klara sig och kan driva systemet eller inte?  Och tjocklet till ström ock ljud kablarna? Tips? Tack

Artisten
9 mars 2018 · 21 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Håller med! Hoppas folk vågar fråga om saker de inte vet!! Frågar man inte så får man inget veta heller..

Ett gammalt ordspråk som ännu lever kvar smile

Jockk3
9 mars 2018 · 1 426 Inlägg

Romkeee skrev:
Tjena
Jag har köpt fyra hertz mpx 165.3 100 w rms 4 ohm högtalarna till fram och bak dorrarna till min audi a3 sportback. Innan montering högtalarna blir stor project med silent coat 2mm dämpatta ( har köpt 8kvm) och ovanpå ska bli ljud isolator 6mm. Tänker köpa baslåda som monteras i sidopanel i bagaget. Det blir liten baslåda så tänker montera jl audio 8w3v3-4 250w rms 4 ohm baselement som passa till små baslådor. Bilstereo ska bytas också men det blir ingenting special typ Pioneer FH-X730BT eller lyknande 2 din stereo. Bara jag är riktig grön på ohms rms och slutstegar . Så jag vet inte om alla de elementer ska passa ihop. Jag tänker väljä mellan 5 kanals slutsteg som alpine pdr  v75( 4×75w rms+ sub 250w rms 4ohms och hertz hcp 5d (4x 65 wrms + sub 200wrms 4ohms) om jag har rätt de ska klara sig och kan driva systemet eller inte?  Och tjocklet till ström ock ljud kablarna? Tips? Tack

Båda dessa steg är helt okej,
Högtalarkablar så duger 1.5-2.5mm2. Bäst och kolla hur du ska få ut kablarna i dörren.
Hur tjock kabel kan du montera i kontaktstycket/ borra hål så du kan trä kabeln igenom?

Ström beror på, sitter batteriet bak? Jordpunkt?
Dom rekommenderar 25mm2 till steget dock vet jag inte hur långt du behöver dra kabeln

Bassiehof
9 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Romkeee skrev:
Tjena
Jag har köpt fyra hertz mpx 165.3 100 w rms 4 ohm högtalarna till fram och bak dorrarna till min audi a3 sportback. Innan montering högtalarna blir stor project med silent coat 2mm dämpatta ( har köpt 8kvm) och ovanpå ska bli ljud isolator 6mm. Tänker köpa baslåda som monteras i sidopanel i bagaget. Det blir liten baslåda så tänker montera jl audio 8w3v3-4 250w rms 4 ohm baselement som passa till små baslådor. Bilstereo ska bytas också men det blir ingenting special typ Pioneer FH-X730BT eller lyknande 2 din stereo. Bara jag är riktig grön på ohms rms och slutstegar . Så jag vet inte om alla de elementer ska passa ihop. Jag tänker väljä mellan 5 kanals slutsteg som alpine pdr  v75( 4×75w rms+ sub 250w rms 4ohms och hertz hcp 5d (4x 65 wrms + sub 200wrms 4ohms) om jag har rätt de ska klara sig och kan driva systemet eller inte?  Och tjocklet till ström ock ljud kablarna? Tips? Tack

Alpine är enligt specen bättre på allt.

Romkeee
9 mars 2018 · 5 Inlägg

Jockk3 skrev:

Romkeee skrev:
Tjena
Jag har köpt fyra hertz mpx 165.3 100 w rms 4 ohm högtalarna till fram och bak dorrarna till min audi a3 sportback. Innan montering högtalarna blir stor project med silent coat 2mm dämpatta ( har köpt 8kvm) och ovanpå ska bli ljud isolator 6mm. Tänker köpa baslåda som monteras i sidopanel i bagaget. Det blir liten baslåda så tänker montera jl audio 8w3v3-4 250w rms 4 ohm baselement som passa till små baslådor. Bilstereo ska bytas också men det blir ingenting special typ Pioneer FH-X730BT eller lyknande 2 din stereo. Bara jag är riktig grön på ohms rms och slutstegar . Så jag vet inte om alla de elementer ska passa ihop. Jag tänker väljä mellan 5 kanals slutsteg som alpine pdr  v75( 4×75w rms+ sub 250w rms 4ohms och hertz hcp 5d (4x 65 wrms + sub 200wrms 4ohms) om jag har rätt de ska klara sig och kan driva systemet eller inte?  Och tjocklet till ström ock ljud kablarna? Tips? Tack

Båda dessa steg är helt okej,
Högtalarkablar så duger 1.5-2.5mm2. Bäst och kolla hur du ska få ut kablarna i dörren.
Hur tjock kabel kan du montera i kontaktstycket/ borra hål så du kan trä kabeln igenom?

Ström beror på, sitter batteriet bak? Jordpunkt?
Dom rekommenderar 25mm2 till steget dock vet jag inte hur långt du behöver dra kabeln

Jag tänker att jag bara borra hål och dra kablarna till högtalarna som monteras i dörren... så kör jag 1.5mm2
Om det duger.  Batteriet sitter fram så det blir ca 4meter till slutsteg i bagaget...jordpunkt så nära som möjligt slutsteg...annan fråga om lågnivåkabel...hur man välja rätt kvalitet kabel med rätt pris? Täker köpa from England bara det finns so mycket märke och typ så svårt att veta vilken är bäst(orka inte köpa två gånger pga fel köp😂)

Romkeee
9 mars 2018 · 5 Inlägg

Bassiehof skrev:

Romkeee skrev:
Tjena
Jag har köpt fyra hertz mpx 165.3 100 w rms 4 ohm högtalarna till fram och bak dorrarna till min audi a3 sportback. Innan montering högtalarna blir stor project med silent coat 2mm dämpatta ( har köpt 8kvm) och ovanpå ska bli ljud isolator 6mm. Tänker köpa baslåda som monteras i sidopanel i bagaget. Det blir liten baslåda så tänker montera jl audio 8w3v3-4 250w rms 4 ohm baselement som passa till små baslådor. Bilstereo ska bytas också men det blir ingenting special typ Pioneer FH-X730BT eller lyknande 2 din stereo. Bara jag är riktig grön på ohms rms och slutstegar . Så jag vet inte om alla de elementer ska passa ihop. Jag tänker väljä mellan 5 kanals slutsteg som alpine pdr  v75( 4×75w rms+ sub 250w rms 4ohms och hertz hcp 5d (4x 65 wrms + sub 200wrms 4ohms) om jag har rätt de ska klara sig och kan driva systemet eller inte?  Och tjocklet till ström ock ljud kablarna? Tips? Tack

Alpine är enligt specen bättre på allt.

Jag tänker också pga den är lite starkare..bara vistte inte om det duger om den sub kanal är lika stark som baselement(250wrms). Men nu jag vet så beställa fort som möjligt så länge det är bra pris. Tack for hjälp👍

Jockk3
9 mars 2018 · 1 426 Inlägg

Romkeee skrev:

Jockk3 skrev:

Romkeee skrev:
Tjena
Jag har köpt fyra hertz mpx 165.3 100 w rms 4 ohm högtalarna till fram och bak dorrarna till min audi a3 sportback. Innan montering högtalarna blir stor project med silent coat 2mm dämpatta ( har köpt 8kvm) och ovanpå ska bli ljud isolator 6mm. Tänker köpa baslåda som monteras i sidopanel i bagaget. Det blir liten baslåda så tänker montera jl audio 8w3v3-4 250w rms 4 ohm baselement som passa till små baslådor. Bilstereo ska bytas också men det blir ingenting special typ Pioneer FH-X730BT eller lyknande 2 din stereo. Bara jag är riktig grön på ohms rms och slutstegar . Så jag vet inte om alla de elementer ska passa ihop. Jag tänker väljä mellan 5 kanals slutsteg som alpine pdr  v75( 4×75w rms+ sub 250w rms 4ohms och hertz hcp 5d (4x 65 wrms + sub 200wrms 4ohms) om jag har rätt de ska klara sig och kan driva systemet eller inte?  Och tjocklet till ström ock ljud kablarna? Tips? Tack

Båda dessa steg är helt okej,
Högtalarkablar så duger 1.5-2.5mm2. Bäst och kolla hur du ska få ut kablarna i dörren.
Hur tjock kabel kan du montera i kontaktstycket/ borra hål så du kan trä kabeln igenom?

Ström beror på, sitter batteriet bak? Jordpunkt?
Dom rekommenderar 25mm2 till steget dock vet jag inte hur långt du behöver dra kabeln

Jag tänker att jag bara borra hål och dra kablarna till högtalarna som monteras i dörren... så kör jag 1.5mm2
Om det duger.  Batteriet sitter fram så det blir ca 4meter till slutsteg i bagaget...jordpunkt så nära som möjligt slutsteg...annan fråga om lågnivåkabel...hur man välja rätt kvalitet kabel med rätt pris? Täker köpa from England bara det finns so mycket märke och typ så svårt att veta vilken är bäst(orka inte köpa två gånger pga fel köp😂)

2kanals
http://shop.seastreamsgarage.se/zealum- … Path=66_72
4kanals
http://shop.seastreamsgarage.se/zealum-ts500-p-156.html
Finns även 6kanals

Antar att det behövs åtminstone 4kanalskabel.

bergarn00
16 mars 2018 · 9 Inlägg

Tjena
Jag har undrar om någon skulle kunna hjälpa mig att få till en bra avstämning till mina 2 gas pro gpp1244 som ska drivas med ett Bassface DB1.3. Jag har en låda på 94L brutto som jag ska sätta en 6 tums port i. Jag gick in på the12volt.com och räknade lite själv och kom fram till att en portlängd på 30 cm skulle ge en teoretisk avstämning på ca 38hz. Jag undrar nu om någon har någon aning om denna lådan kommer spela bra eller skit.
Jag brukar lyssna på allt mellan rap, dansband och norsk pop så vill ha en så bred bandvidd som möjligt.

siiimooon Påstängd
26 mars 2018 · 1 194 Inlägg

Har en gammal låda med 2x10" GAS-basar i, där steget nu kapsejsat.
Steget som suttit på lådan innan var ett noname 2200w, fyrkanals tror jag?

Vad ska man skaffa för att få lite ljud igen?

Green_devil
27 mars 2018 · 594 Inlägg

Jag har köpt en Pioneer FH-X730BT 2 din som jag ska montera i min focus -04
Men den har ju rattstyrning.
Så min fråga är. Finns det någon som vet var man kan hitta kabeln så man kan fortsätta använda rattstyrningen i bilen?

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
MammDiin
28 mars 2018 · 2 019 Inlägg

Green_devil skrev:
Jag har köpt en Pioneer FH-X730BT 2 din som jag ska montera i min focus -04
Men den har ju rattstyrning.
Så min fråga är. Finns det någon som vet var man kan hitta kabeln så man kan fortsätta använda rattstyrningen i bilen?

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och … index.html

Alfeee
10 april 2018 · 3 Inlägg

Tjenare. Tänkte fixa bättre ljud i min bil! Räcker det att ha ett slutsteg till baslåda? Eller måste man ha slutsteg till dörrhögtalarna med? Kan man annars koppla dörrhögtalarna rätt i stereon utan slutsteg? Hur funkar det?

TheYellowOne
10 april 2018 · 46 Inlägg

Alfeee skrev:
Tjenare. Tänkte fixa bättre ljud i min bil! Räcker det att ha ett slutsteg till baslåda? Eller måste man ha slutsteg till dörrhögtalarna med? Kan man annars koppla dörrhögtalarna rätt i stereon utan slutsteg? Hur funkar det?

Du kan koppla in dörrhögtalare till stereon. Men det ger ju mer kräm om man kopplar till steg. Men steg till basen är en bra början.

Alfeee
10 april 2018 · 3 Inlägg

TheYellowOne skrev:

Alfeee skrev:
Tjenare. Tänkte fixa bättre ljud i min bil! Räcker det att ha ett slutsteg till baslåda? Eller måste man ha slutsteg till dörrhögtalarna med? Kan man annars koppla dörrhögtalarna rätt i stereon utan slutsteg? Hur funkar det?

Du kan koppla in dörrhögtalare till stereon. Men det ger ju mer kräm om man kopplar till steg. Men steg till basen är en bra början.

Härligt! Vill inte ha något super ljud. Men gärna bättre än original. smile

Larron
12 april 2018 · 13 Inlägg

Någon som har bra koll på Bassbox pro? Ska bygga min första låda i helgen men när jag matar in elementets parametrar så verkar det som något inte står rätt till? Parametrarna är hämtade från tillverkarens hemsida.

https://gyazo.com/185b176bc6e868c447f9825fa52e4066

XTR-250D2N

http://spldynamics.eu/
https://docs.wixstatic.com/ugd/9ba2fe_4 … 87a825.pdf


Tror ni 800wrms i 2ohm kommer vara för klent för två sånna här eller tror ni det kommer fungera? Kanske ska bygga lite större låda än rekommenderat för att få ut lite extra? Vart rekommenderad en 80L låda med 6" port på 30cm av DBakuten.

Senast redigerat av Larron (12 april 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang