Keramisk lackskydd på ny bil?

blandband
16 mars 2018 · 31 Inlägg

Hej!

Inväntar min nybeställda bil och har försökt hitta information kring lackskydd på ny bil. Somliga säger att det är dåligt för lacken, andra säger att det är onödigt, medan andra säger att det är solklart att man ska göra det. Det är metallic lack på den från fabriken.

Det jag är ute efter mest är faktiskt att inte behöva tvätta bilen lika ofta. Givetvis förstår jag att man ändå måste underhålla bilen men vill ju ge den all kärlek jag har!

Det jag tittar efter är 9H Ceramic PRO, vad säger ni, onödigt eller go for it?

Janneutanb
16 mars 2018 · 7 267 Inlägg

Definitivt inte onödigt. Lacken från fabrik går att få mycket glansigare samt.
Dessutom blir dom mycket lättare att tvätta då smutsen inte sitter lika hårt.

CC72
17 mars 2018 · 1 661 Inlägg

Metallic eller solid spelar ingen roll. Ett lackskydd kan aldrig bli ”dåligt” förutom om man tror att det ska räcka att man spolar av bilen en gång per år för att skiten ska rinna av.

Ett keramiskt skydd är hårdare än ett vanligt vax eller 1-komponentslackskydd. Vill du inte lägga pengarna på det finns det idag väldigt bra spray-sealents (typ sprayvax) som innehåller SiO2 och ger en väldigt fin yta. Kostar väl 1-300:- och räcker säkert ett år beroende på hur ofta du tvättar.

Bilen kommer att bli smutsig oavsett skydd men man kan underlätta för sig vid tvättarna genom att ha ett bra skydd och underhålla den.

torsen
17 mars 2018 · 7 198 Inlägg

Helt bortkastade pengar att lägga dem på ett lackskydd.
Nya bilars lack är i dag så bra att någon behandling är helt onödig.
Metalliclack i dag är helt annorlunda än förr, och inte alls lika känslig för mekaniskt slitage såsom stenskott.

Däremot rekommenderar jag dig att kosta på en extra noggrann rostskyddsbehandling.
Mycket bättre valuta för pengarna.

Soulman
17 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Jag har provar alla möjliga behandlingar på mina nya bilar och kommit fram till att det inte är värt pengarna för mig i alla fall. Jag tycker resultatet är exakt detsamma som när jag använder Ultimas Paintguard plus.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
CC72
18 mars 2018 · 1 661 Inlägg

torsen skrev:
Helt bortkastade pengar att lägga dem på ett lackskydd.
Nya bilars lack är i dag så bra att någon behandling är helt onödig.
Metalliclack i dag är helt annorlunda än förr, och inte alls lika känslig för mekaniskt slitage såsom stenskott.

Däremot rekommenderar jag dig att kosta på en extra noggrann rostskyddsbehandling.
Mycket bättre valuta för pengarna.

Nackdelen med många av dagens lacker är att dom är väldigt tunna och tål därför inte ens i närheten av vad dom gjorde ”förr i tiden”.
Varför skulle en solid och metallic-lack skilja sig åt?

Lackskydd eller ej så hjälper det inte mot stenskott men mot tvättrepor osv är det absolut ett hjälpmedel till att hålla det mer lättskött.

Har du garage och är någorlunda händig så tipsar jag dig om att lägga ett keramiskt skydd själv. Det finns några alternativ som är busenkla att lägga själv och ger ett fullgott skydd för en bråkdel av vad rekordfirman ska ha.


Ang. Rostskydd så är det en bra investeringen men då är frågan hur länge du ska behålla bilen. Blir den utbytt mot en ny inom fem år så är det bortkastade pengar.

Senast redigerat av CC72 (18 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang