Suzuki Jimny istället för Toyota Yaris/Corolla?

doglas2009
14 mars 2018 · 209 Inlägg

Hej!

I dagsläget kör jag en BMW 323Ti som kostar 700-800kr/mån i försäkring och drar lite över litern blandad körning. Till hösten ska jag börja plugga och jag klurar därför på hur jag ska få ner kostnaderna. Planen har hela tiden varit att köpa en Toyota Yaris eller Corolla för runt 15000kr, dom verkar ju vara relativt problemfria. På senare tid har jag dock upptäckt Suzuki Jimny, dom verkar storleksmässigt vara ganska lika Yaris? Dom verkar heller inte dra överdrivet mycket bensin och kosta ungefär samma i försäkring.

Fördelen med en Jimny skulle vara 4wd, på sommaren fiskar jag mycket och för att komma ner till båten så är det en ganska dålig väg, jag har kommit ner och upp med BMW:n men då har jag haft tur med vädret.

Skulle en Jimny vara ett vettigt alternativ till en Yaris eller Corolla eller är dom mycket dyrare att hålla rullande?

Mina alternativ är följande;

1. Köpa en Toyota Corolla eller Yaris för runt 15000kr och helt enkelt överleva med en extremt tråkig men förhoppningsvis billig bil.

2. Köpa en Jimny för runt 30000kr som skulle vara väldigt smidig att ha på sommaren när jag fiskar, jag skulle med största sannolikhet inte fastna på parkeringen på vintern som jag gjort med min kära BMW heller...

3. Byta till trafikförsäkring på BMW:n och hoppas att den fortsätter gå bra (slog precis över till 28000mil).

Jag är 194cm så jag kanske inte ens får plats i en Yaris eller Jimny? Får ju lätt plats i min bil som inte är jättestor så tänker mig att det inte är något problem?

Väldigt tacksam om någon har några tankar/synpunkter på hur jag ska göra! Hur hade ni gjort?

Edit: Lägger även till Corolla 4wd, väldigt billiga i inköp men det kanske är av en anledning?

Senast redigerat av doglas2009 (14 mars 2018)

Jokabsson
14 mars 2018 · 1 177 Inlägg

Hej!
Först och främst, har du letat runt bland andra försäkringsbolag? Låter väldigt dyrt för en 323i.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
doglas2009
14 mars 2018 · 209 Inlägg

Cracksoup skrev:
Hej!
Först och främst, har du letat runt bland andra försäkringsbolag? Låter väldigt dyrt för en 323i.

Det har jag gjort och jag tycker länsförsäkringar brukar vara billigast, har dessutom rabatt där. BMW med en 6:a + 23årig kille bådar inte gott när man ska försäkra en bil. Den har dock blivit nästan 200kr billigare/mån sedan jag köpte den.

Jokabsson
14 mars 2018 · 1 177 Inlägg

doglas2009 skrev:

Cracksoup skrev:
Hej!
Först och främst, har du letat runt bland andra försäkringsbolag? Låter väldigt dyrt för en 323i.

Det har jag gjort och jag tycker länsförsäkringar brukar vara billigast, har dessutom rabatt där. BMW med en 6:a + 23årig kille bådar inte gott när man ska försäkra en bil. Den har dock blivit nästan 200kr billigare/mån sedan jag köpte den.

Då måste du bo i storstad? En 323i från -98 kostar för mig 560kr/månad helförsäkrad och 360kr halv.

Min 325i ligger på 416kr/månad halv. Är 22, bor mitt i smeten (stad på 90k invånare), bor i hyresrätt och parkerar på fastighetsägarens yta. Kolla upp aktsam också! De är inte så stora, så man brukar missa dem när man kollar försäkring. De har ofta bra priser.

Angående Jimny så har jag ingen erfarenhet av varesig modellen eller märket, men Suzuki är ofta väldigt basic bilar som bara går och går. Jag hade nog valt en Jimny över Corolla/Yaris eftersom de är så fruktansvärt tråkiga och fula bilar. Jimny är ingen skönhet men den är åtminstone lite ovanligare och det är roligt med en ordentlig offroad-kärra med hög- och lågväxel, särskilt om man har användning för det då och då!


Alternativt kör man runt i en spargris (aka Yaris) ett tag och sparar ihop till en bil man hellre vill ha. BMW 3-serie XDrive? wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
14 mars 2018 · 5 836 Inlägg

Suzuki jimny är ju faktiskt en riktig terrängbil med lågväxel. Bra i terräng men mindre bra på vägen, man kör inte gärna i motorvägshastighet med dom och den vanliga motorn är ganska klen. Bra bilar men ganska smalt användningsområde.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2018 · 17 478 Inlägg

Jimny bör inte framföras i tresiffriga hastigheter. Känns lite som att åka skateboard nedför åreskutan...

Man bör inte ha för bråttom i kurvorna heller. Men robusta är de.

https://www.expressen.se/motor/skandal- … pen-valte/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
14 mars 2018 · 3 329 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jimny bör inte framföras i tresiffriga hastigheter. Känns lite som att åka skateboard nedför åreskutan...

Man bör inte ha för bråttom i kurvorna heller. Men robusta är de.

https://www.expressen.se/motor/skandal- … pen-valte/

Säger han som åker i A-klass wink

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2018 · 17 478 Inlägg

MrMaz skrev:

Hybrid_ skrev:
Jimny bör inte framföras i tresiffriga hastigheter. Känns lite som att åka skateboard nedför åreskutan...

Man bör inte ha för bråttom i kurvorna heller. Men robusta är de.

https://www.expressen.se/motor/skandal- … pen-valte/

Säger han som åker i A-klass wink

Men jag visste om det vid köpet. Men helt klart så griper ESP hårt in ibland vid avfart från trafikerad väg. Spännande!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doglas2009
15 mars 2018 · 209 Inlägg

Cracksoup skrev:

doglas2009 skrev:

Cracksoup skrev:
Hej!
Först och främst, har du letat runt bland andra försäkringsbolag? Låter väldigt dyrt för en 323i.

Det har jag gjort och jag tycker länsförsäkringar brukar vara billigast, har dessutom rabatt där. BMW med en 6:a + 23årig kille bådar inte gott när man ska försäkra en bil. Den har dock blivit nästan 200kr billigare/mån sedan jag köpte den.

Då måste du bo i storstad? En 323i från -98 kostar för mig 560kr/månad helförsäkrad och 360kr halv.

Min 325i ligger på 416kr/månad halv. Är 22, bor mitt i smeten (stad på 90k invånare), bor i hyresrätt och parkerar på fastighetsägarens yta. Kolla upp aktsam också! De är inte så stora, så man brukar missa dem när man kollar försäkring. De har ofta bra priser.

Angående Jimny så har jag ingen erfarenhet av varesig modellen eller märket, men Suzuki är ofta väldigt basic bilar som bara går och går. Jag hade nog valt en Jimny över Corolla/Yaris eftersom de är så fruktansvärt tråkiga och fula bilar. Jimny är ingen skönhet men den är åtminstone lite ovanligare och det är roligt med en ordentlig offroad-kärra med hög- och lågväxel, särskilt om man har användning för det då och då!


Alternativt kör man runt i en spargris (aka Yaris) ett tag och sparar ihop till en bil man hellre vill ha. BMW 3-serie XDrive? wink

Tack så mycket för svaret!
Nja, inte direkt, jag bor i centrala Jönköping. Min 323Ti är dock en -00 om det kan ha någon betydelse...
Kollade vad min bil kostar på Aktsam, 674kr helförsäkring mot mina 840kr på länsförsäkringar, jag kollade uppenbarligen inte tillräckligt noggrant när jag letade bilförsäkring!
Jimny verkar onekligen väldigt basic, har heller inte hittat några direkta fel med dom när jag läst runt på internet. Fråga är om en Jimny skulle funka som "spargris" eller om är klart dyrare än Yaris/Corolla? Skulle gärna köpa en lite roligare bil, typ en BMW 135 eller en Seat Leon Cupra men det känns inte värt att lägga så mycket pengar på en bil när man ska plugga...

Svarte_Orm skrev:
Suzuki jimny är ju faktiskt en riktig terrängbil med lågväxel. Bra i terräng men mindre bra på vägen, man kör inte gärna i motorvägshastighet med dom och den vanliga motorn är ganska klen. Bra bilar men ganska smalt användningsområde.

Frågan om dom är helt odugliga på vägen? Eller går dom att använda för stadskörning och 4mil landsväg för att ta sig ut till båten osv...? Motorväg kör jag inte överdrivet mycket så att dom inte är bra på det kan jag leva med, tänker mig att även en Yaris är en riktigt deppig motorvägsbil...

Hybrid_ skrev:
Jimny bör inte framföras i tresiffriga hastigheter. Känns lite som att åka skateboard nedför åreskutan...

Man bör inte ha för bråttom i kurvorna heller. Men robusta är de.

https://www.expressen.se/motor/skandal- … pen-valte/

Läste det också så om jag skulle köpa en sådan skulle jag helt få ändra min körstil mot nu...

Vad tror ni om en Corolla Touring 4wd? Nått i stil med denna skönheten https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 17&w=3

Då får man ju betydligt mer utrymmen i bilen och fyrhjulsdrift, men ändå inte överdrivet hög bensinkostnad. Men det kanske som sagt finns en anledning till att dom är så billiga?

Utmarks-Loke
15 mars 2018 · 5 836 Inlägg

doglas2009 skrev:
Vad tror ni om en Corolla Touring 4wd? Nått i stil med denna skönheten https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 17&w=3

Då får man ju betydligt mer utrymmen i bilen och fyrhjulsdrift, men ändå inte överdrivet hög bensinkostnad. Men det kanske som sagt finns en anledning till att dom är så billiga?

Så otroligt billigt är det inte för en bil från -99 med besiktningsanmärkningar som måste åtgärdas.

torsen
16 mars 2018 · 7 238 Inlägg

doglas2009 skrev:
Hej!

I dagsläget kör jag en BMW 323Ti som kostar 700-800kr/mån i försäkring och drar lite över litern blandad körning. Till hösten ska jag börja plugga och jag klurar därför på hur jag ska få ner kostnaderna. Planen har hela tiden varit att köpa en Toyota Yaris eller Corolla för runt 15000kr, dom verkar ju vara relativt problemfria. På senare tid har jag dock upptäckt Suzuki Jimny, dom verkar storleksmässigt vara ganska lika Yaris? Dom verkar heller inte dra överdrivet mycket bensin och kosta ungefär samma i försäkring.

Fördelen med en Jimny skulle vara 4wd, på sommaren fiskar jag mycket och för att komma ner till båten så är det en ganska dålig väg, jag har kommit ner och upp med BMW:n men då har jag haft tur med vädret.

Skulle en Jimny vara ett vettigt alternativ till en Yaris eller Corolla eller är dom mycket dyrare att hålla rullande?

Mina alternativ är följande;

1. Köpa en Toyota Corolla eller Yaris för runt 15000kr och helt enkelt överleva med en extremt tråkig men förhoppningsvis billig bil.

2. Köpa en Jimny för runt 30000kr som skulle vara väldigt smidig att ha på sommaren när jag fiskar, jag skulle med största sannolikhet inte fastna på parkeringen på vintern som jag gjort med min kära BMW heller...

3. Byta till trafikförsäkring på BMW:n och hoppas att den fortsätter gå bra (slog precis över till 28000mil).

Jag är 194cm så jag kanske inte ens får plats i en Yaris eller Jimny? Får ju lätt plats i min bil som inte är jättestor så tänker mig att det inte är något problem?

Väldigt tacksam om någon har några tankar/synpunkter på hur jag ska göra! Hur hade ni gjort?

Edit: Lägger även till Corolla 4wd, väldigt billiga i inköp men det kanske är av en anledning?

Jimny är, som du vet, en fysiskt sett mycket liten bil, men den har mycket stor kompetens utanför vägen.
På motorväg kör man knappast över 100 km/t, i alla fall inte om det blåser sidvind, längre sträckor.
Den är dock förhållandevis komfortabel ur akustisk synpunkt.
Jag har ägt 4 "småsukkor" och varit väldigt nöjd med bl a kvaliteten och driftsäkerheten.
Den jag ägde längst hade jag i 11 år.
Min nuvarande Jimny är av 2006 årsmodel.
Man kan säga att Jimny finns i 4 generationer.
Den första kom hösten 1997 som 1998 årsmodell med 8-ventilsmotor och remdriven kamaxel.
Ungefär 4 år(tror jag) senare fick bilen en DOHC med kedjedriven kamaxel.
2005/2006 fick bilen den motor som fortfarande (2017) finns i bilen, nämligen en DOHC med VVT.
Skillnaden effektmässigt är inte så stor, men vridmomentet har förbättrats och dessutom tilltagit mest i det lägre varvtalsområdet = upplevs som starkare och smidigare = behöver inte växlas så ofta.
Ungefär samtidigt med VVT-motorn kom även elektrisk manövrering av fördelningslådan = 3 tryckknappar.
Senaste generationen kännetecknas av att grillen inte längre är integrerad med huven, samt har ett "skop".
Jag är 182 cm och väger strax under 100 kg och tycker jag får bra rum.
Framstolarna har jag höjt några cm i framkant för att få bättre stöd för lårens undersida.
Min bil är höjd 30mm och har 60mm större däck = ökad vindkänslighet och minskade fartresurser.
Härutöver något ökad bränsleförbrukning då däcken är Cooper Discoverer A/T = offroaddäck.
Jag använder bilen mest till greenlaining och andra besök i naturen tillsammans med min Labbetik.
Har tidigare tävlat i viltspår och fågeljaktprov, och då är det skönt att kunna ta sig till startplatserna hela vägen utan att, som de flesta andra, fotvandra sista kilometern med tung ryggsäck.

Vad delar kostar till Suzuki Jimny har jag inte en aning om.
Men jag har läst att de är billiga från Storbritannien.
Jimnybits har stort urval av tillbehör till hemula priser.

Suzuki, liksom Honda, är kvalitetsbilar.
Har själv, liksom min far, ägt några BMW.
De har inte rosat marknaden för bilägarna, utan snarast för service- och reservdelssäljarna.

Sammanfattningsvis så anser jag att du bör provköra de 3 första generationerna och kolla om du märker någon skillnad motormässigt.

Enligt vad jag läst på Blocket har de senaste åren 3 Jimny varit till salu med defekt topplockspackning.
Men de har alla varit av första generationen = remdriven 8-ventilare.

Lycka till och berätta gärna hur det går med bilbytet.

doglas2009
16 mars 2018 · 209 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

doglas2009 skrev:
Vad tror ni om en Corolla Touring 4wd? Nått i stil med denna skönheten https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 17&w=3

Då får man ju betydligt mer utrymmen i bilen och fyrhjulsdrift, men ändå inte överdrivet hög bensinkostnad. Men det kanske som sagt finns en anledning till att dom är så billiga?

Så otroligt billigt är det inte för en bil från -99 med besiktningsanmärkningar som måste åtgärdas.

Otroligt billigt är det väl visserligen inte, men det verkar vara en ganska ovanlig modell, finns inte många på blocket.

Är det nån som vet hur dom håller ihop? Är dom lika pålitliga som vanliga corollor? Funkar fyrhjulsdriften bra eller är det sådan som är framhjulsdriven i 99% av fallen?

torsen skrev:

doglas2009 skrev:
Hej!

I dagsläget kör jag en BMW 323Ti som kostar 700-800kr/mån i försäkring och drar lite över litern blandad körning. Till hösten ska jag börja plugga och jag klurar därför på hur jag ska få ner kostnaderna. Planen har hela tiden varit att köpa en Toyota Yaris eller Corolla för runt 15000kr, dom verkar ju vara relativt problemfria. På senare tid har jag dock upptäckt Suzuki Jimny, dom verkar storleksmässigt vara ganska lika Yaris? Dom verkar heller inte dra överdrivet mycket bensin och kosta ungefär samma i försäkring.

Fördelen med en Jimny skulle vara 4wd, på sommaren fiskar jag mycket och för att komma ner till båten så är det en ganska dålig väg, jag har kommit ner och upp med BMW:n men då har jag haft tur med vädret.

Skulle en Jimny vara ett vettigt alternativ till en Yaris eller Corolla eller är dom mycket dyrare att hålla rullande?

Mina alternativ är följande;

1. Köpa en Toyota Corolla eller Yaris för runt 15000kr och helt enkelt överleva med en extremt tråkig men förhoppningsvis billig bil.

2. Köpa en Jimny för runt 30000kr som skulle vara väldigt smidig att ha på sommaren när jag fiskar, jag skulle med största sannolikhet inte fastna på parkeringen på vintern som jag gjort med min kära BMW heller...

3. Byta till trafikförsäkring på BMW:n och hoppas att den fortsätter gå bra (slog precis över till 28000mil).

Jag är 194cm så jag kanske inte ens får plats i en Yaris eller Jimny? Får ju lätt plats i min bil som inte är jättestor så tänker mig att det inte är något problem?

Väldigt tacksam om någon har några tankar/synpunkter på hur jag ska göra! Hur hade ni gjort?

Edit: Lägger även till Corolla 4wd, väldigt billiga i inköp men det kanske är av en anledning?

Jimny är, som du vet, en fysiskt sett mycket liten bil, men den har mycket stor kompetens utanför vägen.
På motorväg kör man knappast över 100 km/t, i alla fall inte om det blåser sidvind, längre sträckor.
Den är dock förhållandevis komfortabel ur akustisk synpunkt.
Jag har ägt 4 "småsukkor" och varit väldigt nöjd med bl a kvaliteten och driftsäkerheten.
Den jag ägde längst hade jag i 11 år.
Min nuvarande Jimny är av 2006 årsmodel.
Man kan säga att Jimny finns i 4 generationer.
Den första kom hösten 1997 som 1998 årsmodell med 8-ventilsmotor och remdriven kamaxel.
Ungefär 4 år(tror jag) senare fick bilen en DOHC med kedjedriven kamaxel.
2005/2006 fick bilen den motor som fortfarande (2017) finns i bilen, nämligen en DOHC med VVT.
Skillnaden effektmässigt är inte så stor, men vridmomentet har förbättrats och dessutom tilltagit mest i det lägre varvtalsområdet = upplevs som starkare och smidigare = behöver inte växlas så ofta.
Ungefär samtidigt med VVT-motorn kom även elektrisk manövrering av fördelningslådan = 3 tryckknappar.
Senaste generationen kännetecknas av att grillen inte längre är integrerad med huven, samt har ett "skop".
Jag är 182 cm och väger strax under 100 kg och tycker jag får bra rum.
Framstolarna har jag höjt några cm i framkant för att få bättre stöd för lårens undersida.
Min bil är höjd 30mm och har 60mm större däck = ökad vindkänslighet och minskade fartresurser.
Härutöver något ökad bränsleförbrukning då däcken är Cooper Discoverer A/T = offroaddäck.
Jag använder bilen mest till greenlaining och andra besök i naturen tillsammans med min Labbetik.
Har tidigare tävlat i viltspår och fågeljaktprov, och då är det skönt att kunna ta sig till startplatserna hela vägen utan att, som de flesta andra, fotvandra sista kilometern med tung ryggsäck.

Vad delar kostar till Suzuki Jimny har jag inte en aning om.
Men jag har läst att de är billiga från Storbritannien.
Jimnybits har stort urval av tillbehör till hemula priser.

Suzuki, liksom Honda, är kvalitetsbilar.
Har själv, liksom min far, ägt några BMW.
De har inte rosat marknaden för bilägarna, utan snarast för service- och reservdelssäljarna.

Sammanfattningsvis så anser jag att du bör provköra de 3 första generationerna och kolla om du märker någon skillnad motormässigt.

Enligt vad jag läst på Blocket har de senaste åren 3 Jimny varit till salu med defekt topplockspackning.
Men de har alla varit av första generationen = remdriven 8-ventilare.

Lycka till och berätta gärna hur det går med bilbytet.

Först och främst, stort tack för utförligt svar!

Frågan är om det är för liten, eller om man får plats i förarsätet. Finns ju sorgligt nog inte många på blocket, framförallt inte begagnade så det är svårt att testa olika modeller, tur att jag inte har bråttom att få tag i en annan bil. Det verkar onekligen vara vanligast att folk använder dom som dig, alltså till att köra i skogen. Är dom mycket obekvämare att åka i än exempelvis en Yaris? Vad kan man räkna med för förbrukning? Går det att fälla baksätena?

Jokabsson
16 mars 2018 · 1 177 Inlägg

Finns ju även Swift med 4x4 såvida du inte behöver hög markfrigång.
https://www.blocket.se/ostergotland/Suz … 21&w=3

Praktisk som en liten halvkombi men tar sig fram på ställen där Yaris kör fast. De ser rätt fräna ut och ligger bättre på vägen än alla tidigare nämnda bilar smile
Visserligen i 40 000kr klassen, men kanske en bättre allround bil än Jimny?

Senast redigerat av Cracksoup (16 mars 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
torsen
16 mars 2018 · 7 238 Inlägg

doglas2009 skrev:

Svarte_Orm skrev:

doglas2009 skrev:
Vad tror ni om en Corolla Touring 4wd? Nått i stil med denna skönheten https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 17&w=3

Då får man ju betydligt mer utrymmen i bilen och fyrhjulsdrift, men ändå inte överdrivet hög bensinkostnad. Men det kanske som sagt finns en anledning till att dom är så billiga?

Så otroligt billigt är det inte för en bil från -99 med besiktningsanmärkningar som måste åtgärdas.

Otroligt billigt är det väl visserligen inte, men det verkar vara en ganska ovanlig modell, finns inte många på blocket.

Är det nån som vet hur dom håller ihop? Är dom lika pålitliga som vanliga corollor? Funkar fyrhjulsdriften bra eller är det sådan som är framhjulsdriven i 99% av fallen?

torsen skrev:

doglas2009 skrev:
Hej!

I dagsläget kör jag en BMW 323Ti som kostar 700-800kr/mån i försäkring och drar lite över litern blandad körning. Till hösten ska jag börja plugga och jag klurar därför på hur jag ska få ner kostnaderna. Planen har hela tiden varit att köpa en Toyota Yaris eller Corolla för runt 15000kr, dom verkar ju vara relativt problemfria. På senare tid har jag dock upptäckt Suzuki Jimny, dom verkar storleksmässigt vara ganska lika Yaris? Dom verkar heller inte dra överdrivet mycket bensin och kosta ungefär samma i försäkring.

Fördelen med en Jimny skulle vara 4wd, på sommaren fiskar jag mycket och för att komma ner till båten så är det en ganska dålig väg, jag har kommit ner och upp med BMW:n men då har jag haft tur med vädret.

Skulle en Jimny vara ett vettigt alternativ till en Yaris eller Corolla eller är dom mycket dyrare att hålla rullande?

Mina alternativ är följande;

1. Köpa en Toyota Corolla eller Yaris för runt 15000kr och helt enkelt överleva med en extremt tråkig men förhoppningsvis billig bil.

2. Köpa en Jimny för runt 30000kr som skulle vara väldigt smidig att ha på sommaren när jag fiskar, jag skulle med största sannolikhet inte fastna på parkeringen på vintern som jag gjort med min kära BMW heller...

3. Byta till trafikförsäkring på BMW:n och hoppas att den fortsätter gå bra (slog precis över till 28000mil).

Jag är 194cm så jag kanske inte ens får plats i en Yaris eller Jimny? Får ju lätt plats i min bil som inte är jättestor så tänker mig att det inte är något problem?

Väldigt tacksam om någon har några tankar/synpunkter på hur jag ska göra! Hur hade ni gjort?

Edit: Lägger även till Corolla 4wd, väldigt billiga i inköp men det kanske är av en anledning?

Jimny är, som du vet, en fysiskt sett mycket liten bil, men den har mycket stor kompetens utanför vägen.
På motorväg kör man knappast över 100 km/t, i alla fall inte om det blåser sidvind, längre sträckor.
Den är dock förhållandevis komfortabel ur akustisk synpunkt.
Jag har ägt 4 "småsukkor" och varit väldigt nöjd med bl a kvaliteten och driftsäkerheten.
Den jag ägde längst hade jag i 11 år.
Min nuvarande Jimny är av 2006 årsmodel.
Man kan säga att Jimny finns i 4 generationer.
Den första kom hösten 1997 som 1998 årsmodell med 8-ventilsmotor och remdriven kamaxel.
Ungefär 4 år(tror jag) senare fick bilen en DOHC med kedjedriven kamaxel.
2005/2006 fick bilen den motor som fortfarande (2017) finns i bilen, nämligen en DOHC med VVT.
Skillnaden effektmässigt är inte så stor, men vridmomentet har förbättrats och dessutom tilltagit mest i det lägre varvtalsområdet = upplevs som starkare och smidigare = behöver inte växlas så ofta.
Ungefär samtidigt med VVT-motorn kom även elektrisk manövrering av fördelningslådan = 3 tryckknappar.
Senaste generationen kännetecknas av att grillen inte längre är integrerad med huven, samt har ett "skop".
Jag är 182 cm och väger strax under 100 kg och tycker jag får bra rum.
Framstolarna har jag höjt några cm i framkant för att få bättre stöd för lårens undersida.
Min bil är höjd 30mm och har 60mm större däck = ökad vindkänslighet och minskade fartresurser.
Härutöver något ökad bränsleförbrukning då däcken är Cooper Discoverer A/T = offroaddäck.
Jag använder bilen mest till greenlaining och andra besök i naturen tillsammans med min Labbetik.
Har tidigare tävlat i viltspår och fågeljaktprov, och då är det skönt att kunna ta sig till startplatserna hela vägen utan att, som de flesta andra, fotvandra sista kilometern med tung ryggsäck.

Vad delar kostar till Suzuki Jimny har jag inte en aning om.
Men jag har läst att de är billiga från Storbritannien.
Jimnybits har stort urval av tillbehör till hemula priser.

Suzuki, liksom Honda, är kvalitetsbilar.
Har själv, liksom min far, ägt några BMW.
De har inte rosat marknaden för bilägarna, utan snarast för service- och reservdelssäljarna.

Sammanfattningsvis så anser jag att du bör provköra de 3 första generationerna och kolla om du märker någon skillnad motormässigt.

Enligt vad jag läst på Blocket har de senaste åren 3 Jimny varit till salu med defekt topplockspackning.
Men de har alla varit av första generationen = remdriven 8-ventilare.

Lycka till och berätta gärna hur det går med bilbytet.

Först och främst, stort tack för utförligt svar!

Frågan är om det är för liten, eller om man får plats i förarsätet. Finns ju sorgligt nog inte många på blocket, framförallt inte begagnade så det är svårt att testa olika modeller, tur att jag inte har bråttom att få tag i en annan bil. Det verkar onekligen vara vanligast att folk använder dom som dig, alltså till att köra i skogen. Är dom mycket obekvämare att åka i än exempelvis en Yaris? Vad kan man räkna med för förbrukning? Går det att fälla baksätena?

Svaret på den första frågan är att den är liten.
Men eftersom den är så hög inuti så upplevs den som rymlig.
Den är också lätt att gå i och ur.
Man behöver inte veckla ihop sig som i andra småbilar där man nästan sitter på marken.
Jag har, förutom Jimnyn bl a en 2 år gammal CRV. Den upplever jag som besvärligare att ta sig i och ur.

Bak finns 2 separata stolar vars ryggstöd, förutom att de är ställbara, även går att fälla helt framåt.

Bränsleförbrukningen steg när jag modifierade bilen med höjning och större terrängdäck.
Dessutom kör jag för det mesta sakta på låg växel i skogen och rent av i terrängen, så min bränsleförbrukning är missvisande.
Den varierar mellan 0,74 och 0,97 som mest.
Men vid "normal" körning med "normala" däck så bör det räcka med strax under 0,7 lit/mil.
Observera att de större däcken gör att jag kommer cirka 10 % längre.
Enligt GPS´en så var från början, med originaldäcken, 110 km/t mätarfart 100 km/t verklig fart.
Nu är 100 km/t GPS-fart ungefär 103 km/t mätarvisning.
Så förutom att jag kommer ungefär 10% längre så kör jag även cirka 10% fortare, vilket naturligtvis påverkar.

Yaris har en sonhustru ägt några år.
Den har krånglat väldigt mycket.
Har fått bärgas till verkstad flera gånger.
Mest p g a elfel som varit svåra finna.
Jordfel har varit vanligast.
Vill inte direkt avråda från Yaris.
Men driftosäkerheten och den allmänna kvalitetsnivån gör att jag själv aldrig skulle köpa en Yaris.

Utmarks-Loke
16 mars 2018 · 5 836 Inlägg

Cracksoup skrev:
Finns ju även Swift med 4x4 såvida du inte behöver hög markfrigång.
https://www.blocket.se/ostergotland/Suz … 21&w=3

Praktisk som en liten halvkombi men tar sig fram på ställen där Yaris kör fast. De ser rätt fräna ut och ligger bättre på vägen än alla tidigare nämnda bilar smile
Visserligen i 40 000kr klassen, men kanske en bättre allround bil än Jimny?

En sån fast utan fyrhjulsdrift hade jag i fyra år, från ny. Mycket bra liten bil som även funkade fint på motorväg. För vardagsbruk mycket bättre än jimny.

Men på tal om jimny så har brorsan en av de tidiga, med kamrem. Den började plötsligt gå illa och vi kom fram till att tändningen stod fel. Det visade sig att kilen till tandhjulet till kamaxeln var i princip av så hjulet hade ställt sig knappt en kilsbredd fel. Hur ofta händer sånt, och utan att kilen går helt av så det blir ventilsallad?

Evildan
16 mars 2018 ·

Svarte_Orm skrev:

Cracksoup skrev:
Finns ju även Swift med 4x4 såvida du inte behöver hög markfrigång.
https://www.blocket.se/ostergotland/Suz … 21&w=3

Praktisk som en liten halvkombi men tar sig fram på ställen där Yaris kör fast. De ser rätt fräna ut och ligger bättre på vägen än alla tidigare nämnda bilar smile
Visserligen i 40 000kr klassen, men kanske en bättre allround bil än Jimny?

En sån fast utan fyrhjulsdrift hade jag i fyra år, från ny. Mycket bra liten bil som även funkade fint på motorväg. För vardagsbruk mycket bättre än jimny.

Men på tal om jimny så har brorsan en av de tidiga, med kamrem. Den började plötsligt gå illa och vi kom fram till att tändningen stod fel. Det visade sig att kilen till tandhjulet till kamaxeln var i princip av så hjulet hade ställt sig knappt en kilsbredd fel. Hur ofta händer sånt, och utan att kilen går helt av så det blir ventilsallad?

Därför som vissa envisas med att framhäva Japanska bilars förträfflighet. wink

torsen
16 mars 2018 · 7 238 Inlägg

Evildan skrev:
Därför som vissa envisas med att framhäva Japanska bilars förträfflighet. wink

Så sant så sant - grundat på erfarenhet från Volvo(3st), SAAB(18st), BMW(4st), Mercedes(2st), Renault(3st), Peugeot(2st), Fiat(2st), Citroen(49st), VW(15st), Opel(12st), Morris Minor SII(1st), MGA(2st), MGB(2st), Austin 850(1st), Morris 850(1st), Morris 1000(1st), Austin 1275(1st), Vauxhall Chevette(1st), Land Rover(2st), Jeep Wrangler TJ(2st), Jeep Cherokee/Liberty(1st), Plymouth(2st) samt slutligen
Suzuki(4st), Mazda(4st), Honda(1st), Mitsubishi Pajero Shogun(1st), Nissan Terrano II, Toyota/LexusV6(1st)  samt övriga som jag inte minns.

doglas2009
16 mars 2018 · 209 Inlägg

Cracksoup skrev:
Finns ju även Swift med 4x4 såvida du inte behöver hög markfrigång.
https://www.blocket.se/ostergotland/Suz … 21&w=3

Praktisk som en liten halvkombi men tar sig fram på ställen där Yaris kör fast. De ser rätt fräna ut och ligger bättre på vägen än alla tidigare nämnda bilar smile
Visserligen i 40 000kr klassen, men kanske en bättre allround bil än Jimny?

Den har jag visserligen inte tänkt på, men hade inte tänkt lägga så mycket pengar, helst inte över 30000kr. Tack så mycket för tipset dock!

torsen skrev:

doglas2009 skrev:

Svarte_Orm skrev:

Så otroligt billigt är det inte för en bil från -99 med besiktningsanmärkningar som måste åtgärdas.

Otroligt billigt är det väl visserligen inte, men det verkar vara en ganska ovanlig modell, finns inte många på blocket.

Är det nån som vet hur dom håller ihop? Är dom lika pålitliga som vanliga corollor? Funkar fyrhjulsdriften bra eller är det sådan som är framhjulsdriven i 99% av fallen?

torsen skrev:
Jimny är, som du vet, en fysiskt sett mycket liten bil, men den har mycket stor kompetens utanför vägen.
På motorväg kör man knappast över 100 km/t, i alla fall inte om det blåser sidvind, längre sträckor.
Den är dock förhållandevis komfortabel ur akustisk synpunkt.
Jag har ägt 4 "småsukkor" och varit väldigt nöjd med bl a kvaliteten och driftsäkerheten.
Den jag ägde längst hade jag i 11 år.
Min nuvarande Jimny är av 2006 årsmodel.
Man kan säga att Jimny finns i 4 generationer.
Den första kom hösten 1997 som 1998 årsmodell med 8-ventilsmotor och remdriven kamaxel.
Ungefär 4 år(tror jag) senare fick bilen en DOHC med kedjedriven kamaxel.
2005/2006 fick bilen den motor som fortfarande (2017) finns i bilen, nämligen en DOHC med VVT.
Skillnaden effektmässigt är inte så stor, men vridmomentet har förbättrats och dessutom tilltagit mest i det lägre varvtalsområdet = upplevs som starkare och smidigare = behöver inte växlas så ofta.
Ungefär samtidigt med VVT-motorn kom även elektrisk manövrering av fördelningslådan = 3 tryckknappar.
Senaste generationen kännetecknas av att grillen inte längre är integrerad med huven, samt har ett "skop".
Jag är 182 cm och väger strax under 100 kg och tycker jag får bra rum.
Framstolarna har jag höjt några cm i framkant för att få bättre stöd för lårens undersida.
Min bil är höjd 30mm och har 60mm större däck = ökad vindkänslighet och minskade fartresurser.
Härutöver något ökad bränsleförbrukning då däcken är Cooper Discoverer A/T = offroaddäck.
Jag använder bilen mest till greenlaining och andra besök i naturen tillsammans med min Labbetik.
Har tidigare tävlat i viltspår och fågeljaktprov, och då är det skönt att kunna ta sig till startplatserna hela vägen utan att, som de flesta andra, fotvandra sista kilometern med tung ryggsäck.

Vad delar kostar till Suzuki Jimny har jag inte en aning om.
Men jag har läst att de är billiga från Storbritannien.
Jimnybits har stort urval av tillbehör till hemula priser.

Suzuki, liksom Honda, är kvalitetsbilar.
Har själv, liksom min far, ägt några BMW.
De har inte rosat marknaden för bilägarna, utan snarast för service- och reservdelssäljarna.

Sammanfattningsvis så anser jag att du bör provköra de 3 första generationerna och kolla om du märker någon skillnad motormässigt.

Enligt vad jag läst på Blocket har de senaste åren 3 Jimny varit till salu med defekt topplockspackning.
Men de har alla varit av första generationen = remdriven 8-ventilare.

Lycka till och berätta gärna hur det går med bilbytet.

Först och främst, stort tack för utförligt svar!

Frågan är om det är för liten, eller om man får plats i förarsätet. Finns ju sorgligt nog inte många på blocket, framförallt inte begagnade så det är svårt att testa olika modeller, tur att jag inte har bråttom att få tag i en annan bil. Det verkar onekligen vara vanligast att folk använder dom som dig, alltså till att köra i skogen. Är dom mycket obekvämare att åka i än exempelvis en Yaris? Vad kan man räkna med för förbrukning? Går det att fälla baksätena?

Svaret på den första frågan är att den är liten.
Men eftersom den är så hög inuti så upplevs den som rymlig.
Den är också lätt att gå i och ur.
Man behöver inte veckla ihop sig som i andra småbilar där man nästan sitter på marken.
Jag har, förutom Jimnyn bl a en 2 år gammal CRV. Den upplever jag som besvärligare att ta sig i och ur.

Bak finns 2 separata stolar vars ryggstöd, förutom att de är ställbara, även går att fälla helt framåt.

Bränsleförbrukningen steg när jag modifierade bilen med höjning och större terrängdäck.
Dessutom kör jag för det mesta sakta på låg växel i skogen och rent av i terrängen, så min bränsleförbrukning är missvisande.
Den varierar mellan 0,74 och 0,97 som mest.
Men vid "normal" körning med "normala" däck så bör det räcka med strax under 0,7 lit/mil.
Observera att de större däcken gör att jag kommer cirka 10 % längre.
Enligt GPS´en så var från början, med originaldäcken, 110 km/t mätarfart 100 km/t verklig fart.
Nu är 100 km/t GPS-fart ungefär 103 km/t mätarvisning.
Så förutom att jag kommer ungefär 10% längre så kör jag även cirka 10% fortare, vilket naturligtvis påverkar.

Yaris har en sonhustru ägt några år.
Den har krånglat väldigt mycket.
Har fått bärgas till verkstad flera gånger.
Mest p g a elfel som varit svåra finna.
Jordfel har varit vanligast.
Vill inte direkt avråda från Yaris.
Men driftosäkerheten och den allmänna kvalitetsnivån gör att jag själv aldrig skulle köpa en Yaris.

Tack för svaret!
Det är främst huvudhöjden jag funderar på men det ska nog gå bra med tanke på att jag har gott om rum i min nuvarande bil.
Att man kan fälla sätena var trevligt att höra då jag inte tror mina fiskesaker skulle få plats i bara bagaget. Runt 0,7 eller mindre i förbrukning är vad jag skulle vilja köra på, i 323:an har jag som bäst kommit ner till 0,74, men det var långkörning.
Det lät helt tvärtemot vad jag hört, tycker dom flesta brukar säga att Toyota i allmänhet bara rullar och rullar så länge man byter olja.

Svarte_Orm skrev:

Cracksoup skrev:
Finns ju även Swift med 4x4 såvida du inte behöver hög markfrigång.
https://www.blocket.se/ostergotland/Suz … 21&w=3

Praktisk som en liten halvkombi men tar sig fram på ställen där Yaris kör fast. De ser rätt fräna ut och ligger bättre på vägen än alla tidigare nämnda bilar smile
Visserligen i 40 000kr klassen, men kanske en bättre allround bil än Jimny?

En sån fast utan fyrhjulsdrift hade jag i fyra år, från ny. Mycket bra liten bil som även funkade fint på motorväg. För vardagsbruk mycket bättre än jimny.

Men på tal om jimny så har brorsan en av de tidiga, med kamrem. Den började plötsligt gå illa och vi kom fram till att tändningen stod fel. Det visade sig att kilen till tandhjulet till kamaxeln var i princip av så hjulet hade ställt sig knappt en kilsbredd fel. Hur ofta händer sånt, och utan att kilen går helt av så det blir ventilsallad?

Det tvekar jag inte på, tycker även dom ser ganska tuffa ut, men som sagt så tycker jag att det är lite för mycket pengar att lägga nu.
Tyvärr är jag alldeles för okunnig för att veta vad det innebär. Hur långt hade bilen i fråga gått när den började krångla?

Edit: Tycker för övrigt att det är väldigt mycket gnäll om BMW på detta forumet. Jag har haft min bil i ungefär 2 år, mellan 25.5k-28k mil. Det enda gång jag blivit strandad vad precis när jag hade köpt bilen och generatorn la av, efter att den blev lagad har bilen inte svikit mig en enda gång. Sen har jag ju bytt bromsbelägg/skivor och lite andra "förbrukningsdelar" men det behöver man ju göra på alla bilar...
Min kompis har en BMW 118d som visserligen har den odugliga n47-motorn, men när den började rassla så löste BMW det utan några problem, då hade den gått runt 12-13k mil.
Min far har haft BMW E30, E34, E39, E46, E91, F30, F31 och han har inte heller haft några problem mer än standardsaker.

Ganska OT men ville bara säga det om nån annan sneglar på BMW.

Senast redigerat av doglas2009 (16 mars 2018)

Jokabsson
17 mars 2018 · 1 177 Inlägg

Du får inte många slantar för en 323i Compact som gått 28 000 mil. Om din BMW är hyfsat problemfri så skulle jag nog satsat på att köra den tills hjulen trillar av och byta till en billigare försäkring. Köpa bil i denna prisklassen är gambling hur man än ser på det. Risken är bara att du köper något som kostar mer än det smakar. Oavsett om det är Suzuki eller Toyota.

Du har ändå haft din bil i 3000 mil och känner den ganska bra vid det här laget. Du vet vad som är gjort och på ett ungefär hur bilen mår rent mekaniskt. 1l/mil är ingen fara så länge bilen fortsätter vara pålitlig. Många köper 4x4 bilar och tänker inte på att i stället investera i fina, ordentliga däck. Det är stor skillnad i gummikvalité och det kan räcka för att klara rundan ner till båten. Eller vad tror du?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
torsen
17 mars 2018 · 7 238 Inlägg

Cracksoup skrev:
Finns ju även Swift med 4x4 såvida du inte behöver hög markfrigång.
https://www.blocket.se/ostergotland/Suz … 21&w=3

Praktisk som en liten halvkombi men tar sig fram på ställen där Yaris kör fast. De ser rätt fräna ut och ligger bättre på vägen än alla tidigare nämnda bilar smile
Visserligen i 40 000kr klassen, men kanske en bättre allround bil än Jimny?

Den primära skillnaden i 4x4-systemen är att Jimny har "RIKTIG" fyrhjulsdrift.
D v s att den har fördelnings/transferväxellåda "bakom" huvudväxellådan.
De 3 valen är:
2-hjulsdrift (hög)
4-hjulsdrift hög
4-hjulsdrift låg (för krypkörning i terrängen)
Vid 4-hjulsdrift spärras automatiskt mellan axlarna så att båda driver med samma kraft.
Nyare Jimny, från cirka 2012 tror jag, har även ESP som Land Rover och Jeep, vilket gör det näst intill omöjligt att slira. 

Swift och Ignis har ingen "extralåda" utan de är FWD med inkoppling av RWD "vid behov", vilket nästan utan undantag sker för sent, som på alla andra bilar utan riktig 4x4.

Men visst, för den som inte har behovet av en jakt-/fiske-/terrängbil, så kommer Jimny till korta mot Swift och Ignis.

B t w så tillverkade Toyota förr en alldeles utmärkt bil, nämligen Tercel 4x4.
Den hade en superlåg "etta" (betydligt lägre än Dacia Duster) samt möjlighet att mekaniskt spärra mellan axlarna.

Man kan inte få allt samtidigt.
Valet blir mellan bil med monocoque med separatfjädring - alt rambygge med stela axlar - som Defender, Wrangler, G-Wagen, Pajero, Patrol m fl "riktiga bilar".
Kort sagt är Jimny en liten "riktig" bil väl i klass med de ovan nämnda.
Jag har ägt 16 st 4x4-bilar sedan slutet på nittiotalet och kommit fram till att Jimny är ett bra val.
Dock har jag hela tiden haft några "svenssonbilar" som familjebilar.
F n endast en Honda CR-V och en Citroen(njutningsmedlet).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang