Hyra ut MX-5 via Hygglo/Snappcar

Vita_Vargen
16 mars 2018 · 1 281 Inlägg

Tja!

Har en MX-5 jag plockat hem från Tyskland som jag tänkte ha o köra en säsong och sedan troligen sälja till nästa vår om jag inte blir helt förälskad i den.

Tanke som slog mig är att jag kommer inte köra den speciellt mycket i sommar då jag redan har flera andra bilar o köra så skulle jag istället kunna använda den för att tjäna in en hacka på att hyra ut den.

Standard sakerna kommer jag självklart kolla upp. Dvs vad min försäkring säger om det, se till o ha vägassistans osv.

Men vad tror ni om idén? För en lite bilintresserad Svensson som ska på en weekend i Sverige blir de ju betydligt roligare att hyra en MX-5 cab än en Polo/annan lite tråkig skitbil hos Hertz för 1000 kr dygnet.

Nackdelen är ju såklart de första man tänker, tänk om de kommer nån idiot o hyr bilen och kör skiten ur den.
Det är väl här jag känner den mesta oron men samtidigt är de ju inte så att bilen är "min pärla" utan skulle den kvaddas och jag får pengar av fbolaget så gråter inte jag över de samtidigt som det är en intressant bil nog för folk att vilja hyra den smile

Senast redigerat av Vita_Vargen (17 mars 2018)

torsen
16 mars 2018 · 7 233 Inlägg

Blir försäkringstekniska problem med privata "hyrbilar".

Muttley
16 mars 2018 ·

Din vanliga försäkring gäller inte.  Du måste anmäla till transportstyrelsen att du hyr ut din bil.   Och är du verkligen säker på att tjäna en hacka när du inte kollat upp vad försäkringskostnaden blir? 

https://www.expressen.se/motor/hyra-ut- … ste-affar/

Har du hyrt bil själv någon gång så bör du ha sett hur sviniga bilarna kan vara.  Så jag avråder om du känner att du vill ha något alls för bilennästa år.

Vita_Vargen
16 mars 2018 · 1 281 Inlägg

https://www.snappcar.se/?utm_source=goo … mmEALw_wcB

Ang försäkring så vänligen läs på Snappcar, just hos dom så är den biten löst via IF, intressant nog samma bolag som kommenterar i artikeln du skicka.

Hygglo har jag inte läst exakt vad som gäller.

Har hyrt bilar flera gånger via jobbet på Hertz o dylikt och aldrig upplevt något "svinigt"?

Senast redigerat av Vita_Vargen (16 mars 2018)

Muttley
16 mars 2018 ·

Vita_Vargen skrev:
https://www.snappcar.se/?utm_source=google&utm_campaign=se_branded_nationwide&utm_medium=cpc&gclid=Cj0KCQjw1q3VBRCFARIsAPHJXrHdi9Pkkg7iZJWKvg2eHGFvDUIMLZYh3kqeJo8S4bYdtPbFsw7y8aAaAjmmEALw_wcB

Ang försäkring så vänligen läs på Snappcar, just hos dom så är den biten löst via IF, intressant nog samma bolag som kommenterar i artikeln du skicka.

Hygglo har jag inte läst exakt vad som gäller.

Har hyrt bilar flera gånger via jobbet på Hertz o dylikt och aldrig upplevt något "svinigt"?

Ringer du IF och verifierar att de verkligen kommer att ta smällen när det händer något?    Snapp ser ut att ha byggts upp på en billig plattform och ger ett snurrigt intryck.

En annan viktig fråga.  Vem betala din inkomsskatt?  Snapp eller du själv? Hade inte tid att läsa genom alla miljoner punkter. Känns lite som uber black av dem.

Hertz är ju "dyrare" då de har folk som städar bilarna.   Ibland missas det.

De viktigaste punkterna för dig personligen att kolla upp till 100% är då
- Hoppar if in till 100% ?
- Skatten, vem ansvarar för den.

Vita_Vargen
17 mars 2018 · 1 281 Inlägg

Muttley skrev:

Vita_Vargen skrev:
https://www.snappcar.se/?utm_source=google&utm_campaign=se_branded_nationwide&utm_medium=cpc&gclid=Cj0KCQjw1q3VBRCFARIsAPHJXrHdi9Pkkg7iZJWKvg2eHGFvDUIMLZYh3kqeJo8S4bYdtPbFsw7y8aAaAjmmEALw_wcB

Ang försäkring så vänligen läs på Snappcar, just hos dom så är den biten löst via IF, intressant nog samma bolag som kommenterar i artikeln du skicka.

Hygglo har jag inte läst exakt vad som gäller.

Har hyrt bilar flera gånger via jobbet på Hertz o dylikt och aldrig upplevt något "svinigt"?

Ringer du IF och verifierar att de verkligen kommer att ta smällen när det händer något?    Snapp ser ut att ha byggts upp på en billig plattform och ger ett snurrigt intryck.

En annan viktig fråga.  Vem betala din inkomsskatt?  Snapp eller du själv? Hade inte tid att läsa genom alla miljoner punkter. Känns lite som uber black av dem.

Hertz är ju "dyrare" då de har folk som städar bilarna.   Ibland missas det.

De viktigaste punkterna för dig personligen att kolla upp till 100% är då
- Hoppar if in till 100% ?
- Skatten, vem ansvarar för den.

Självklart skulle jag ringa IF o ha en dialog med dom först. Troligen också ha bilen försäkrad hos dom för enkelhetens skull ifall de blir en skada.

Skatten ansvarar man själv för att betala in, blir kapital skatt enligt skatteverket så 30% som tas upp på deklarationen.

Vita_Vargen
17 mars 2018 · 1 281 Inlägg

Har nu fått svar från snappcar angående transportstyrelsen


Hej! Måste de anmälas till transportstyrelsen om bilen ska hyras ut?

Snappcar skrev:
Hej, nej - tvärtom. Bilen måste vara registrerad på privatperson annars gäller inte försäkringen. SnappCar har däremot tillstånd av Transportstyrelsen som biluthyrare för att drive förmedlingstjänst. mvh Fredrik

granadadr
17 mars 2018 · 7 286 Inlägg

en normal hyrbil kostar ca XM i självrisk  vid skada,  kunden brukar få pröjsa ca VIIM i självrisk, så det kommer INTE att löna sig om det är samma avtal vill säga vilket jag ej vet, men  vet att det var en som hyrde ut sin husvagn, läste om det då jag hade planer på att hyra ut min, men han fick tillbaka den TRASHAD, å fick ej ett öre av fb för han hyrde ut den utan giltiga avtal,, visst kollar ts upp avtal å ALLT så är det ok,, men kolla upp vinsten då smile


http://faktabanken.nu/romerskasiffror.htm

Senast redigerat av granadadr (17 mars 2018)

Muttley
17 mars 2018 ·

Vita_Vargen skrev:
Har nu fått svar från snappcar angående transportstyrelsen


Hej! Måste de anmälas till transportstyrelsen om bilen ska hyras ut?

Snappcar skrev:
Hej, nej - tvärtom. Bilen måste vara registrerad på privatperson annars gäller inte försäkringen. SnappCar har däremot tillstånd av Transportstyrelsen som biluthyrare för att drive förmedlingstjänst. mvh Fredrik

Beklagar.  Men du skall fråga transportstyrelsen. Du bör även ringa skatteverket på måndag om vad de säger.

Snappcar är inte en pålitlig källa.   
Se hur de gick för uberförarna, de gjorde allt olagligt men uber slapp ju undan.

granadadr
17 mars 2018 · 7 286 Inlägg

Muttley skrev:

Vita_Vargen skrev:
Har nu fått svar från snappcar angående transportstyrelsen


Hej! Måste de anmälas till transportstyrelsen om bilen ska hyras ut?

Snappcar skrev:
Hej, nej - tvärtom. Bilen måste vara registrerad på privatperson annars gäller inte försäkringen. SnappCar har däremot tillstånd av Transportstyrelsen som biluthyrare för att drive förmedlingstjänst. mvh Fredrik

Beklagar.  Men du skall fråga transportstyrelsen. Du bör även ringa skatteverket på måndag om vad de säger.

Snappcar är inte en pålitlig källa.   
Se hur de gick för uberförarna, de gjorde allt olagligt men uber slapp ju undan.

berätta om uber för en oinsatt wink

Muttley
17 mars 2018 ·

granadadr skrev:

Muttley skrev:

Vita_Vargen skrev:
Har nu fått svar från snappcar angående transportstyrelsen


Hej! Måste de anmälas till transportstyrelsen om bilen ska hyras ut?

Beklagar.  Men du skall fråga transportstyrelsen. Du bör även ringa skatteverket på måndag om vad de säger.

Snappcar är inte en pålitlig källa.   
Se hur de gick för uberförarna, de gjorde allt olagligt men uber slapp ju undan.

berätta om uber för en oinsatt wink

I början så kunde vilken stjärna som helst få köra persontransporter via ubertjänsten.    Det var ett par detaljer som utelämnades när folk reggade och körde.

-Försäkringen gäller inte persontransporter.
-Föraren betalade aldrig in inkomsskatt.
-Ingen förare hade taxilegg vilket är krav  vid persontransporter (inom alla där man tar betalt för resan, sjukresor, färdtjänst osv.)
-Ingen förare hade lagstadgad taxameter.
-Ingen förare hade trafiktillstånd för persontransporter.
-Förarna meddelades av uber att allt var lagligt, så när polisen gjorde full kontroll av vissa förare så åkte de dit så det small om det.

Ja man kan mala på om skiten.  Jag får dock känslan att det är lika oseriöst av snapp.  Men det kan ju vara helt i sin ordning. Men att lita på tjänsten hade jag inte gjort för fem öre.  Då sitter man helt uppe i skiten när det är försent.


Extra kul info är att "kunder" kunde böla ut i tidningen om att de blev lurade.   Ja tro fan det när de åkte svarttaxi.

granadadr
17 mars 2018 · 7 286 Inlägg

Muttley skrev:

granadadr skrev:

Muttley skrev:

Beklagar.  Men du skall fråga transportstyrelsen. Du bör även ringa skatteverket på måndag om vad de säger.

Snappcar är inte en pålitlig källa.   
Se hur de gick för uberförarna, de gjorde allt olagligt men uber slapp ju undan.

berätta om uber för en oinsatt wink

I början så kunde vilken stjärna som helst få köra persontransporter via ubertjänsten.    Det var ett par detaljer som utelämnades när folk reggade och körde.

-Försäkringen gäller inte persontransporter.
-Föraren betalade aldrig in inkomsskatt.
-Ingen förare hade taxilegg vilket är krav  vid persontransporter (inom alla där man tar betalt för resan, sjukresor, färdtjänst osv.)
-Ingen förare hade lagstadgad taxameter.
-Ingen förare hade trafiktillstånd för persontransporter.
-Förarna meddelades av uber att allt var lagligt, så när polisen gjorde full kontroll av vissa förare så åkte de dit så det small om det.

Ja man kan mala på om skiten.  Jag får dock känslan att det är lika oseriöst av snapp.  Men det kan ju vara helt i sin ordning. Men att lita på tjänsten hade jag inte gjort för fem öre.  Då sitter man helt uppe i skiten när det är försent.


Extra kul info är att "kunder" kunde böla ut i tidningen om att de blev lurade.   Ja tro fan det när de åkte svarttaxi.

aha lät minst sagt oseriöst,,  hade nog ej litat på den sidan appen eller vad det är för 5 öre

AudiJ Avstängd
17 mars 2018 · 70 Inlägg

granadadr skrev:
aha lät minst sagt oseriöst,,  hade nog ej litat på den sidan appen eller vad det är för 5 öre

Uber? Bara ett av världens största transportföretag.

it_mutt Avstängd
17 mars 2018 · 10 388 Inlägg

AudiJ skrev:

granadadr skrev:
aha lät minst sagt oseriöst,,  hade nog ej litat på den sidan appen eller vad det är för 5 öre

Uber? Bara ett av världens största transportföretag.

Nej.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
17 mars 2018 ·

AudiJ skrev:

granadadr skrev:
aha lät minst sagt oseriöst,,  hade nog ej litat på den sidan appen eller vad det är för 5 öre

Uber? Bara ett av världens största transportföretag.

Säger nej där.  De var däremot Danmarks och Sveriges största tjänst för svarttaxi.  De hade ingen laglig rätt att utföra persontransporter överhuvudtaget här. 
Huruvida lagarna funkar i övriga länder låter jag vara osagt.  Men om man vill anlita bluff så får man stå för att man åker svart och tar konsekvenserna.

Det roliga var att en kd tant åkte med tjänsten smile  Blev 50 min sen och missade vad tanten skulle på och sen klagar på 23 kr i kompensation, för att hon tog svarttaxi.

Knugcab
18 mars 2018 · 5 111 Inlägg

Ja jag har som funderat på det där med Uber ibland, jag menar, skulle jag bara hänga en taxiskylt på min privatbil och åka ut och köra så skulle det bli ett jävla hallå, och jag har som inte förstått vad som skulle bli annorlunda för att det går genom Uber....men då var det som jag misstänkte....det blir inte så annorlunda. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
18 mars 2018 ·

Knugcab skrev:
Ja jag har som funderat på det där med Uber ibland, jag menar, skulle jag bara hänga en taxiskylt på min privatbil och åka ut och köra så skulle det bli ett jävla hallå, och jag har som inte förstått vad som skulle bli annorlunda för att det går genom Uber....men då var det som jag misstänkte....det blir inte så annorlunda. wink

Det är ju exakt samma sak:P  Fast skylten hade ju säkert varit snyggare wink

Vita_Vargen
18 mars 2018 · 1 281 Inlägg

Muttley skrev:

granadadr skrev:

Muttley skrev:
Beklagar.  Men du skall fråga transportstyrelsen. Du bör även ringa skatteverket på måndag om vad de säger.

Snappcar är inte en pålitlig källa.   
Se hur de gick för uberförarna, de gjorde allt olagligt men uber slapp ju undan.

berätta om uber för en oinsatt wink

I början så kunde vilken stjärna som helst få köra persontransporter via ubertjänsten.    Det var ett par detaljer som utelämnades när folk reggade och körde.

-Försäkringen gäller inte persontransporter.
-Föraren betalade aldrig in inkomsskatt.
-Ingen förare hade taxilegg vilket är krav  vid persontransporter (inom alla där man tar betalt för resan, sjukresor, färdtjänst osv.)
-Ingen förare hade lagstadgad taxameter.
-Ingen förare hade trafiktillstånd för persontransporter.
-Förarna meddelades av uber att allt var lagligt, så när polisen gjorde full kontroll av vissa förare så åkte de dit så det small om det.

Ja man kan mala på om skiten.  Jag får dock känslan att det är lika oseriöst av snapp.  Men det kan ju vara helt i sin ordning. Men att lita på tjänsten hade jag inte gjort för fem öre.  Då sitter man helt uppe i skiten när det är försent.


Extra kul info är att "kunder" kunde böla ut i tidningen om att de blev lurade.   Ja tro fan det när de åkte svarttaxi.

Uber försökte väl köra med ursäkten att det rörde sig om samåkning och inte taxi. Något som utredes och sedan bedömdes vara icke-acceptabelt om inte det enbart debiterades 18:50 milen.
Taxametern i Appen använder uber chafförerna fortfarande så den borde ju vara tillåten(dom nuvarande chafförerna som är riktiga taxiförare med licens).
De åligger föraren att betala inkomstskatt i form av kapitalskatt. Har man bott ett tag i Sverige så vet men att storebror alltid ska ha sin del av din kaka.

Men nu har vi hamnat lite off-topic smile

Edit: Mer info som borde svara på alla frågor angående Uber Pop
https://www.svd.se/uberpop-lagger-ner-i-sverige

Senast redigerat av Vita_Vargen (18 mars 2018)

Jeep Cherokee XJ "Sport" (2000)
Nissan 300ZX TwinTurbo "Italien import" (1997)
Subaru Impreza GT "STi v7" (2000)
Muttley
18 mars 2018 ·

Vita_Vargen skrev:

Muttley skrev:

granadadr skrev:

berätta om uber för en oinsatt wink

I början så kunde vilken stjärna som helst få köra persontransporter via ubertjänsten.    Det var ett par detaljer som utelämnades när folk reggade och körde.

-Försäkringen gäller inte persontransporter.
-Föraren betalade aldrig in inkomsskatt.
-Ingen förare hade taxilegg vilket är krav  vid persontransporter (inom alla där man tar betalt för resan, sjukresor, färdtjänst osv.)
-Ingen förare hade lagstadgad taxameter.
-Ingen förare hade trafiktillstånd för persontransporter.
-Förarna meddelades av uber att allt var lagligt, så när polisen gjorde full kontroll av vissa förare så åkte de dit så det small om det.

Ja man kan mala på om skiten.  Jag får dock känslan att det är lika oseriöst av snapp.  Men det kan ju vara helt i sin ordning. Men att lita på tjänsten hade jag inte gjort för fem öre.  Då sitter man helt uppe i skiten när det är försent.


Extra kul info är att "kunder" kunde böla ut i tidningen om att de blev lurade.   Ja tro fan det när de åkte svarttaxi.

Uber försökte väl köra med ursäkten att det rörde sig om samåkning och inte taxi. Något som utredes och sedan bedömdes vara icke-acceptabelt om inte det enbart debiterades 18:50 milen.
Taxametern i Appen använder uber chafförerna fortfarande så den borde ju vara tillåten(dom nuvarande chafförerna som är riktiga taxiförare med licens).
De åligger föraren att betala inkomstskatt i form av kapitalskatt. Har man bott ett tag i Sverige så vet men att storebror alltid ska ha sin del av din kaka.

Men nu har vi hamnat lite off-topic smile

Edit: Mer info som borde svara på alla frågor angående Uber Pop
https://www.svd.se/uberpop-lagger-ner-i-sverige

Hur det slog ut när det blev utrett med pop vet jag inte. Jag lämnade smutsbranschen för något år sedan(legitim taxi)
Men lagen sade att du skall ha en taxameter bunden till bilen.  Man besiktigade taxametern och plomberade dem.   Då ingick det ju sträckkontroll så att de räknade rätt sträckor.  Och det går ju inte göra med en app :p   

Just därför menar jag på att om man använder konstiga sidor uppbyggda som snapp är på en billig wordpress så ska man kolla upp minsta lilla detalj.

Vita_Vargen
18 mars 2018 · 1 281 Inlägg

Muttley skrev:
Hur det slog ut när det blev utrett med pop vet jag inte. Jag lämnade smutsbranschen för något år sedan(legitim taxi)
Men lagen sade att du skall ha en taxameter bunden till bilen.  Man besiktigade taxametern och plomberade dem.   Då ingick det ju sträckkontroll så att de räknade rätt sträckor.  Och det går ju inte göra med en app :p   

Just därför menar jag på att om man använder konstiga sidor uppbyggda som snapp är på en billig wordpress så ska man kolla upp minsta lilla detalj.

Helt rätt att man ska vara varsam när de poppar upp nya hemsidor. Snappchat verkar dock vara en seriös aktör. Tydligen är Europcar delägare i dom sedan förra sommaren.

https://digital.di.se/artikel/snappcar- … -i-sverige

Volvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil" (1989)
Nissan 300ZX TwinTurbo "Italien import" (1997)
Mercedes E200 "W123" (1985)
Subaru Impreza GT "STi v7"Volvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil"Mercedes E200 "W123"Mazda MiataVolvo 245 GLJeep Cherokee XJ "Sport"Skoda Felicia Pickup 1.3Suzuki Jimny "Samurai"Nissan 300ZX TwinTurbo "Italien import"Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Nissan 300ZX TwinTurbo "Italien import"Skoda Felicia Pickup 1.3Volvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil"Mercedes E200 "W123"Suzuki Jimny "Samurai"Porsche Boxster SJeep Cherokee XJ "Sport"Volvo 745 Turbo IntercoolerSubaru Impreza GT "STi v7"Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Volvo 745 Turbo IntercoolerSkoda Felicia Pickup 1.3Volvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil"Suzuki Jimny "Samurai"Subaru Impreza GT "STi v7"Volvo 245 GLJeep Cherokee XJ "Sport"Mazda MiataMazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Lexus GS430Mazda MiataSuzuki Jimny "Samurai"Subaru Impreza GT "STi v7"Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Jeep Cherokee XJ "Sport"Lexus GS430Volvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil"Nissan 300ZX TwinTurbo "Italien import"Volvo 745 Turbo IntercoolerMercedes E200 "W123"Ford Granada 2,8i "Turbo edition"Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen"Ford Granada "COSWORTH"Lexus GS430Skoda Felicia Pickup 1.3Suzuki Jimny "Samurai"Volvo 245 GLPorsche Boxster SVolvo 745 Turbo IntercoolerMazda MiataMercedes E200 "W123"Volvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil"Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Volvo 245 GLPorsche Boxster SMazda MiataSuzuki Jimny "Samurai"Skoda Felicia Pickup 1.3Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Jeep Cherokee XJ "Sport"Subaru Impreza GT "STi v7"Volvo 745 Turbo IntercoolerLexus GS430
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang