Renault Grand Scenic 2005, stannar och vill sen inte starta

graevling
16 mars 2018 · 34 Inlägg

Som rubriken lyder...

Det började igår då jag körde ut från gården och bilen börjar gå riktigt slött efter ett par hundra meter. Efter ytterligare några hundra meter orkar den inte alls och stannar. Känns ungefär som när man får bensinstopp. (den är tankad givetvis)

Sen vill den inte starta och blir stående.
När vi sedan bogserat hem den och den stått över natten, så startade den igen idag på förmiddan. Gick att varva upp och allt, och allt verkade funka. I typ 30 sekunder, sen samma som igår.
Efter ett par timma kunde ja starta den igen och lyckades köra in den i garaget innan samma började igen...

Några tips och idéer?
Min tanke var trasig bränslepump, eller nåt relä till den eller så, men jag vet inte. Då borde den väl inte startat igen när det stått ett tag?

Displayen sa injection fault vid två av tilfällena.
Alla tips mottages tacksamt.

///anders

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Injectionfault betyder väl insprutningsfel..
Kolla jordning och fastsättning av kablaget till sprutet. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars 2018 · 13 736 Inlägg

Trasig soppa pump låter det ju som.  Men det är vilda gissningar bara...     Försök att skaffa startas sen startar du motorn och väntar tills den börjar gå illa spruta då startgas lite då och då för stt hålla motorn igång går den under hela tiden du sprutar så är det nog den som gett upp

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
graevling
17 mars 2018 · 34 Inlägg

Har lyckats lokalisera pumpen nu under baksätena. Den reagerar inte när tändningen slås på, vilket jag tror den brukar göra annars?
Mätte i kabeln som går till pumpen och den visade ingen ström när tändningen slogs på vilket leder mig att tro att problemet sitter innan pumpen.
Nån som vet var man kan hitta säkring eller relä till bränslepumpen på denna modellen?

graevling
17 mars 2018 · 34 Inlägg

Growe skrev:
Trasig soppa pump låter det ju som.  Men det är vilda gissningar bara...     Försök att skaffa startas sen startar du motorn och väntar tills den börjar gå illa spruta då startgas lite då och då för stt hålla motorn igång går den under hela tiden du sprutar så är det nog den som gett upp

Har aldrig använt startgas.. vart sprutar man in detnånstans på enklast sätt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang