VW Tiguan GTS

Tigge
  • 67 Följare
  • 111 257 Visningar
  • Projektet avslutat 14 juli 2018
R-line_chrille Distributionselektriker
24 februari 2018 · 222 Inlägg

Bra projektstöd för oss Tiguan ägare wink

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
candyweiss
28 februari 2018 · 875 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
Bra projektstöd för oss Tiguan ägare wink

Håller med. Hoppas vi får se om något nytt händer med bilen till våren.
Men det är kul/intressant bara att få se lite bilder.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
28 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Jag har inga stora planer just nu. Det som ska bli av när vädret blir fint och varmt igen är att ljuddämpa bagaget. En annan fundering är att byta ut snubben i Dynaudio systemet. Den gör ingen större nytta.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
SeniorRC
1 mars 2018 · 31 Inlägg

Har ni haft några problem med ACC och att den slutar fungera så snart det kommer lite snöslask på VW emblemet i fronten?

BMW i4 M50 Black on Black "Carbon Package" (2022)
Soulman
1 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Japp. Men det gäller många bilmodeller och bilmärken.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
SeniorRC
5 mars 2018 · 31 Inlägg

Hade ACC på min A4 och råkade ut för det en gång på 4.5år och då var det rejält snöfall.
Sonen har råkat ut för det en gång på sin 2016 Golf R och där sitter sensorns under nummerplåten och är lite mer skyddad. Att ha det i emblemet är inte smartaste placeringen och det samlar ju slask även när bilen står parkerad. Skulle vara ett uppvärmt emblem med denna placering, så att det smälte bort.

BMW i4 M50 Black on Black "Carbon Package" (2022)
martinhejdesten
16 mars 2018 · 484 Inlägg

Hej.

Verkligen snyggt med sänkningen. Förstår att pressbilderna är sänkta då jag jobbar med fotografi själv. Har suttit och Photoshopat in en del olika fälgar på min GTS nu.

VW-verkstaden skrev att de inte lämnar garanti på fjäderbytet. Och du nämnde något om kalibrering. Vad kostade enbart kalibreringen? Fjäderbytet kan man låta någon annan göra, eller prova själv.

/Martin

martinhejdesten
16 mars 2018 · 484 Inlägg

Förresten, du köpte Einbach 30 mm men nämnde även H&R. På deras sida ser exempelbilen betydligt mer sänkt än 30 mm (för lågt enligt mitt tycke).

Har din satt sig mer nu när du rullat några mil?

Martin

Soulman
17 mars 2018 · 1 271 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Hej.

Verkligen snyggt med sänkningen. Förstår att pressbilderna är sänkta då jag jobbar med fotografi själv. Har suttit och Photoshopat in en del olika fälgar på min GTS nu.

VW-verkstaden skrev att de inte lämnar garanti på fjäderbytet. Och du nämnde något om kalibrering. Vad kostade enbart kalibreringen? Fjäderbytet kan man låta någon annan göra, eller prova själv.

/Martin

Fjäderbytet är som på vilken bil som helst. Sen behövs fyrhjulsinställning och kalibrering av front och backkameran, frontsensorn samt styrsystemet. Alla dessa samverkar för att ACC ska fungera, samt andra de andra aktiva säkerhetssystemen. Det fixar bara en auktoriserad verkstad då det krävs särskild utrustning.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
martinhejdesten
17 mars 2018 · 484 Inlägg

Vad går detta arbete loss på? Firman betalar smile

Soulman
17 mars 2018 · 1 271 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Förresten, du köpte Einbach 30 mm men nämnde även H&R. På deras sida ser exempelbilen betydligt mer sänkt än 30 mm (för lågt enligt mitt tycke).

Har din satt sig mer nu när du rullat några mil?

Martin

När jag gjorde det här hade H&R inte tagit fram några fjädrar som gick att köpa till nya Tiguanen. Det finns säkert idag. Man kan ju göra en DCC delete och köra coils. Tror att KW har grejer som passar men det handlar om betydligt mer pengar än jag är intresserad av att betala. Fyra coils hamnar på runt 25 lax när jag tittade.

Jag tycker tycker inte bilen satt sig något mer. Hjulen ligger perfekt i hjulhusen så den inte ser höjd ut, det var det jag strävade efter. Håller med om att exempelbilen ser lägre ut.

Senast redigerat av Soulman (17 mars 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
17 mars 2018 · 1 271 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Vad går detta arbete loss på? Firman betalar smile

Jag betalade verkstaden ungefär strax norr om 8 lax tror jag det var. Då hade jag köpt fjädrarna själv för knappt 2. Tror bara fyrhjulsinställningen och kalibreringen kostade nånstans 2500. Då är detta i Stockholm. Andra timpriser på verkstäderna ute i landet.

Ingen har faktiskt pratat om att det kan påverka några garantier. Det var därför jag lät märkesverkstaden göra arbetet eftersom bilen är ny.

Senast redigerat av Soulman (17 mars 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
martinhejdesten
17 mars 2018 · 484 Inlägg

Soulman skrev:

martinhejdesten skrev:
Vad går detta arbete loss på? Firman betalar smile

Jag betalade verkstaden ungefär strax norr om 8 lax tror jag det var. Då hade jag köpt fjädrarna själv för knappt 2. Tror bara fyrhjulsinställningen och kalibreringen kostade nånstans 2500. Då är detta i Stockholm. Andra timpriser på verkstäderna ute i landet.

Ingen har faktiskt pratat om att det kan påverka några garantier. Det var därför jag lät märkesverkstaden göra arbetet eftersom bilen är ny.

Tack för snabba svar. Snart är våren här och då jäklar...!

/M

candyweiss
20 mars 2018 · 875 Inlägg

Soulman skrev:

martinhejdesten skrev:
Hej.

Verkligen snyggt med sänkningen. Förstår att pressbilderna är sänkta då jag jobbar med fotografi själv. Har suttit och Photoshopat in en del olika fälgar på min GTS nu.

VW-verkstaden skrev att de inte lämnar garanti på fjäderbytet. Och du nämnde något om kalibrering. Vad kostade enbart kalibreringen? Fjäderbytet kan man låta någon annan göra, eller prova själv.

/Martin

Fjäderbytet är som på vilken bil som helst. Sen behövs fyrhjulsinställning och kalibrering av front och backkameran, frontsensorn samt styrsystemet. Alla dessa samverkar för att ACC ska fungera, samt andra de andra aktiva säkerhetssystemen. Det fixar bara en auktoriserad verkstad då det krävs särskild utrustning.

På tal om fyrhjulsinställning. När min Tiguan 2.0tsi var ny så klagade jag på att den drog lite till vänster vid rakframkörning. Min VAG-verkstad fixade då en fyrhjulsinställning, det visade sig att den stod fel direkt från fabrik. Jäkligt märkligt. Min Tiguan är inte sänkt och har inte DCC.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Soulman
20 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Om man ska tro på en del medlemmar här på Gorg så händer det en hel del saker med bilar i samband med av och pålastning och uppställning. Även omlackeringar förekommer tydligen på fabriksnya bilar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
6 april 2018 · 1 271 Inlägg

Händer inte mycket just nu. Väntar på att gruset blir uppsopat så sommarhjulen kan få komma på.

Din Bil koncernen kommer aldrig någonsin komma i närheten av min bil igen så jag testar en mindre auktoriserad verkstad. 1000kr billigare för ett oljebyte än Din Bil. De hade bra koll kände jag efter mina kontrollfrågor. Trevliga, fick snabbt tid och lånebil. Nästa gång gör jag hela servicen där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-d280385dbaf3355a7b5848dea60a02c3.jpg

Senast redigerat av Soulman (6 april 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
12 april 2018 · 1 271 Inlägg

Sådärja. Då är oskulden tagen. Jag ställer ifrån mig bilen på en längsgående parkering eftersom jag alltid undviker parkeringsfickor pga dörruppslag. Hjälpte inte denna gång. Under 30 minuters lyckas något runda bakre stötfångaren OCH få med sig fälgen.

Tänk vad ett par skott i knäskålarna skulle göra gott nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-9847d44fe9217c0a40575dce691cee5d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-521a6689663c751d88770a7670a33263.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-b814cec1d43284166245cbaaa95b2fc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-423fe418d045b08b0a59808029545f98.jpg

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candyweiss
12 april 2018 · 875 Inlägg

Soulman skrev:
Sådärja. Då är oskulden tagen. Jag ställer ifrån mig bilen på en längsgående parkering eftersom jag alltid undviker parkeringsfickor pga dörruppslag. Hjälpte inte denna gång. Under 30 minuters lyckas något runda bakre stötfångaren OCH få med sig fälgen.

Tänk vad ett par skott i knäskålarna skulle göra gott nu.

Fy fan vad surt, jag lider med dig sad

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
12 april 2018 · 2 571 Inlägg

Herrejävlar va trist.
Jag försöker förbereda mig mentalt på det, hämtade ut en ny bil för några veckor sen och det känns bara som en tidsfråga dessvärre.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Soulman
12 april 2018 · 1 271 Inlägg

Jag kan inte göra mer för att undvika att detta händer. Jag kör knappt bilen, står i enbilsgarage på villatomten. Nu är det nästan två veckor sedan jag använde bilen, tog ut den för att tvätta den och handla några småsaker i mitt lilla förortscentrum. Parkerar 500m därifrån för att undvika centrumparkeringen. Då händer det här.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang