Ägarkostnader Porsche Cayenne 2011-

82 Inlägg
Skrivet 17 mars · Inlägg av trådskaparen #1

Sitter och drömmer lite om en Cayenne Turbo som ligger på blocket: https://www.blocket.se/stockholm/Porsch … 11&w=1

Är det någon som vet vad man kan förvänta sig i service/reparationskostnad på en sån?
Finns det några vanliga fel på dom?

Förbrukning och försäkring kan jag kolla själv, och snälla - undanbeder mig kommentaren "måste du fråga har du inte råd". :-)

//Jim Profit
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 275 Inlägg
Skrivet 17 mars #2

JimProfit skrev:
Sitter och drömmer lite om en Cayenne Turbo som ligger på blocket: https://www.blocket.se/stockholm/Porsch … 11&w=1

Är det någon som vet vad man kan förvänta sig i service/reparationskostnad på en sån?
Finns det några vanliga fel på dom?

Förbrukning och försäkring kan jag kolla själv, och snälla - undanbeder mig kommentaren "måste du fråga har du inte råd". :-)

Service kostnader kan du ta reda på hos generalagenten. Reparationskostnader är nog svårt att sia om.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
1 267 Inlägg
Skrivet 17 mars #3

Största kostnaden kommer vara värdeminskning. Planera hur länge du ska behålla den och hur långt du kommer köra och titta på vad en sådan kostar begagnad.

Ditt annonsexempel  kommer kosta kanske runt 200tkr om tre år. Servicekostnader är försumbart i jämförelse.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Forum- och sitemoderator · 11 102 Inlägg
Skrivet 17 mars #4

Elfel i massor. Luftfjädring som krånglar eller bälgarna börjar läcka. Motorn vet jag inget om.

Bilen är en emblemtrimmad Volkswagen Touareg. Hade en sådan ett mycket kort tag men blev rädd då ACC/stereo ibland inte fungerade och man var tvungen att starta om bilen några gånger...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Evildan
Skrivet 17 mars #5

Hybrid_ skrev:
Elfel i massor. Luftfjädring som krånglar eller bälgarna börjar läcka. Motorn vet jag inget om.

Bilen är en emblemtrimmad Volkswagen Touareg. Hade en sådan ett mycket kort tag men blev rädd då ACC/stereo ibland inte fungerade och man var tvungen att starta om bilen några gånger...

Skriver du negativa saker om VAG-koncernen igen?

Cayenne är en dyr bil att äga, det finns anledningar till att dom kostar kaffepengar efter några år.
Elfel.
Motorproblem med kedjor och oljeringar.
Växellådor som glömt att dom är just växellådor.
Länkarna som glappar.
Luftfjädringar som släpper vind helt ogenerat.
Rostar gör dom också likt jämngamla Passater.

Det är skräp men trevliga att köra och har bra vägegenskaper för biltypen vassare än XC90  som i sin tur av de flesta motorjournaluster är bättre än X5.
Interiören tycker jag är plottrig med knappar lite här och där på ett ologiskt vis, det märks att USA-marknaden är målet där utseende före funktion i princip alltid prioriteras.

Jag har varit på jakt sedan i höstas efter en Cayenne jag också och helst då en Turbo S men samtliga 8 bilar jag tittat på har varit skrothögar med en upplevd kvalitetskänsla långt långt långt i från den man möter i en 20år gammal 911.

1 823 Inlägg
Skrivet 17 mars #6

Här är en artikel om en som köpte en Porsche med knackande motor Pga. Longlife
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila … r-skendod/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
4 Inlägg
Skrivet 17 mars #7

Skall du lämna in bilen till Porsche eller annan firma, räkna med ganska häftiga priser.
Köpte en Cayenne S 2010 för några månader sedan och fick med lite fakturor på service av olika saker och det är inte billigt att serva dem, lägg då till att det mesta på Turbo modellerna är lite dyrare.
Det var det som fick mig att välja en S ist för Turbo.
Bilen har luftdämpare, kompressorn är bytt för runt 20k.
Vill du har mer priser finns det här, ger en liten hint: http://www.rennsport.se/cayenne-turbo-955-957
Men har du möjlighet så fixa det själv, massor av how-to videos på tuben smile
Sjukt nöjd med bilen hur som helst!
Brandad VW eller inte, det är grymma bilar.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang