Bilmodeller/motoralternativ som ökar effekten ordentligt med chiptrim??

8 Inlägg
Skrivet 8 mars · Inlägg av trådskaparen #1

Tänkte vi kunde lista bilmodeller och motoralternativ som man får upp effekten på rejält med enkelt chiptrimning.

Vad jag själv känner till är BMWs 525d 325d med 204hk från årsmodell 2011 som jag sett kommer upp i 320-340hk med chip

Likaså Audi A6 3,0 tdi från 2015 med 218hk motorn går att få upp till 325hk med chip har jag sett.

Det är ju en fin effektökning enligt mig.

Vilka modeller och motorer känner ni till?

665 Inlägg
Skrivet 8 mars #2

Volvo V70N T5 2005-2008 orginal 260 hk, BSR 318 hk.

Sedan finns det ju många exempel på att man nedtrimmar motorer med flit. Inte ovanligt att de går att trimma lika mycket som de starkare varianterna

8 Inlägg
Skrivet 8 mars · Inlägg av trådskaparen #3

frasse4 skrev:
Volvo V70N T5 2005-2008 orginal 260 hk, BSR 318 hk.

Sedan finns det ju många exempel på att man nedtrimmar motorer med flit. Inte ovanligt att de går att trimma lika mycket som de starkare varianterna

Precis. Så är det ju i mitt alternativ ovan. Samma motor som i 535d och 335d.

Of World · 2 162 Inlägg
Skrivet 8 mars #4

Vectra opc 2.8t 280hk får med steg 320hk.

Presidento saknar signatur
2 692 Inlägg
Skrivet 8 mars #5

Volvo v70 140hk till 188hk utan turbo

Seat Leon cupra 5F orginal 280hk steg 1 ,355hk

Senast redigerat av Tobzter (8 mars )

181 Inlägg
Skrivet 8 mars #6

Kul tråd , kommer med några bidrag här,

Gamla hederliga 1.8t 150 hk landar ju runt 200 hk enbart med chip dvs procentuellt ganska stor skillnad.

Audi A6 Allroad 2,7 biturbo 250 hk blir ca 320 hk.

BMW 745i Turbo från 80talet 252 hk blir ca 310 hk men detta pga att WG släpper då fjädern är svag. Fixa enbart det så har man 350 hk.

BMW E90 325d , E60 525d med 197 hk 4oo Nm går att nå runt 290 hk och 7oo Nm.

Volvo V70 140hk med denso går att nå ca 180-190 hk , bra för att va sugmotor.

Volvo Penta D3 130hk går att nå närmare 200 hk.

Mercruiser QSD 130hk går också nå nästan 200 hk.

Mvh Andreas

Senast redigerat av Fekzen (8 mars )

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
14 693 Inlägg
Skrivet 8 mars #7

Volvo 940.
Från 116hk till 800hk med öppnad box och en klase doft granar i back spegeln.

Skämt åsido, en JZA80 med 2JZ-GTE är mycket tacksam att mjukvarutrimma även om det inte är något jag rent generellt förespråkar.

Senast redigerat av Evildan (8 mars )

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
61 Inlägg
Skrivet 8 mars #8

Volvo 940 134hk - 205hk bsr

5 Inlägg
Skrivet 11 mars #9

Y169 skrev:
Volvo 940 134hk - 205hk bsr

Vilket chip använde du? Ah glöm det, läste inte ordentligt. BSR...

Senast redigerat av Motorgeek84 (11 mars )

Fri fart för ett fritt folk! · 9 133 Inlägg
Skrivet 11 mars #10

ford transit från 2016 ..från 100hk till 180hk ;-) skaplig ökning..

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
61 Inlägg
Skrivet 11 mars #11

Motorgeek84 skrev:

Y169 skrev:
Volvo 940 134hk - 205hk bsr

Vilket chip använde du? Ah glöm det, läste inte ordentligt. BSR...

Jag vet inte om min har bsr men den går som fan o är chippad o ökat ladd oså tror jag.. 😂 dock en ftt

Senast redigerat av Y169 (11 mars )

30 Inlägg
Skrivet 12 mars #12

Saab 9000 2.0ltt går från 150 till 225hk med nordic steg1

208 Inlägg
Skrivet 12 mars #13

Funderar på att köpa en lätt begagnad VW Caddy 2,0 TDI och den finns att beställa både med 75hk, 102hk, 122hk och 150hk och när jag tittade på om det fanns något trim så hittade jag 204 hk till samtliga motorstyrkor.

Procentuellt sett så är det ju ett jättehopp från 75 hk upp till 204 hk.

Gissar att den motorn även sitter i andra VW bilar.

Senast redigerat av eastereverybodybay (12 mars )

8 Inlägg
Skrivet 15 mars · Inlägg av trådskaparen #14

eastereverybodybay skrev:
Funderar på att köpa en lätt begagnad VW Caddy 2,0 TDI och den finns att beställa både med 75hk, 102hk, 122hk och 150hk och när jag tittade på om det fanns något trim så hittade jag 204 hk till samtliga motorstyrkor.

Procentuellt sett så är det ju ett jättehopp från 75 hk upp till 204 hk.

Gissar att den motorn även sitter i andra VW bilar.

Det gäller bara 2,0L motorn på 75hk. Jag brukar kolla denna sedan på chip. Där ser du mer utförligt. 191hk skulle den ge hos GDM http://www.gdmperformance.se/339-steg-1 … caddy-2010

Undrar om DSG-lådan pallar den ökningen?

22 Inlägg
Skrivet 17 mars #15

Saab 9-3 av i alla fall första generationen ökar från 150 till 220-225hk med steg 1. Volvo 850 och S/V70 t5 ökar från 225/240hk till närmare 300hk..
Tycker det mesta med turbo springer iväg rätt bra.

2 091 Inlägg
Skrivet 18 mars #16

Jag och en kompis hade samtidigt var sin Jeep Cherokee/Liberty 2.8 CRD.
Han kostade på att chippa sin med KCR-trim.
Ökade bränsleförbrukningen betydligt, men toppfarten obetydligt och acceleratonsförmågan upplevdes ej som märkvärdig.
Dock "axade" hans bil något snabbare än min, men inte hisnande.
Så siffrorna som redovisas i broschyrerna får man nog ta med en nypa salt.

61 Inlägg
Skrivet 18 mars #17

torsen skrev:
Jag och en kompis hade samtidigt var sin Jeep Cherokee/Liberty 2.8 CRD.
Han kostade på att chippa sin med KCR-trim.
Ökade bränsleförbrukningen betydligt, men toppfarten obetydligt och acceleratonsförmågan upplevdes ej som märkvärdig.
Dock "axade" hans bil något snabbare än min, men inte hisnande.
Så siffrorna som redovisas i broschyrerna får man nog ta med en nypa salt.

Hade den turbo?

Forum- och sitemoderator · 10 425 Inlägg
Skrivet 18 mars #18

Y169 skrev:

torsen skrev:
Jag och en kompis hade samtidigt var sin Jeep Cherokee/Liberty 2.8 CRD.
Han kostade på att chippa sin med KCR-trim.
Ökade bränsleförbrukningen betydligt, men toppfarten obetydligt och acceleratonsförmågan upplevdes ej som märkvärdig.
Dock "axade" hans bil något snabbare än min, men inte hisnande.
Så siffrorna som redovisas i broschyrerna får man nog ta med en nypa salt.

Hade den turbo?

En CRD har turbo. I princip alla dieslar från mitten av 90-talet har det då direktinsprutade motorer kräver turbo för att bli körbara.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Boka bilservice till fast pris

Powered by

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang