Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?
  • 131 Följare
  • 213 422 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2019
sonken91
2 februari 2018 · 310 Inlägg

Oj oj va läckert smile
Snyggt val

Unleash
3 februari 2018 · 370 Inlägg

LeafBox skrev:
Välkommen till 2018!

Trots snö-kaoset som pågår just nu är det i verkligheten inte allt för långt till att säsongen drar igång, och det finns lite att göra!

Det är ett par problem vi måste reda ut, nån idé som måste tänkas om, och sen har vi även alla saker som ska göras bara för att det är roligt cool

En utav dessa roligare saker damp ner i postlådan tidigare under dan, och jag är så taggad att jag måste få dela med mej!

-----

https://i.imgur.com/pDrz2ca.jpg

Blir snyggt som attan med dom fälgarna!!

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
LeafBox Lat Perfektionist
20 februari 2018 · 6 359 Inlägg

2018 - Del 1

Nu är det bara ca 2 månader kvar tills säsongen börjar. Iaf för min del då det jag planerat att vara ute och rulla tills den 1'a Maj. Och då ska allt va klart så att man kan njuta av säsongen utan att skruva (förhoppningsvis...)
Så jag röjde upp garaget ordentligt, tog mej i kragen, och började rota i vårt största problem - Mitt tveksamma oljetryck.

Förra säsongen avslutades med detta problem, ärligt talat vet jag inte om det fanns i början av säsongen och jag bara vart dålig på att hålla koll på mätaren, men det var aldrig tillräckligt lågt för att orsaka oro.

Mitt mål är att bänka 200 på naven (eller 250 i motorn, vilket som kommer först) under säsongen, så jag ser gärna att oljetrycket åtminstonde är inom spec.

-----

Det köptes oljetrycksmätare på Biltema (som btw kräver en del modifikationer för att kunna läsa trycket i realtid för det finns backventiler som håller kvar trycket på högste värdet hela tiden. Vems ide var detta...)
https://i.imgur.com/PFBHFlp.jpg

Motorn varmkördes och gav, ehm, intressanta värden.
https://i.imgur.com/eGqWwAZ.jpg

Jag tror det dock är något lurigt som händer här, kanske har med slangens längd att göra och faktum att jag hade den uppe vid rutan? Men den visade som synes knappa 0.5bar på ren tomgång.
1k RPM - 1Bar
2k RPM - 2Bar
3k RPM - 3Bar
4k RPM - 4Bar
Notera skillnaden på tomgång och 1K (~0.6bar på ~300rpm)
Kom i närheten utav 5Bar uppe vid 5-6k RPM

Denna manometer sjönk inte när laddtrycket kom, vilket sätter mej i en situation. Jag trodde det symtomet berodde på givarfel, men om denna givare oxå visar för lågt men samtidigt behåller trycket vid ladd? Det har jag ingen förklaring på...

Oavsett vad så blir resultatet detsamma - Bara att börja riva...
https://i.imgur.com/4iia0pV.jpg
https://i.imgur.com/5LERvy7.jpg

Hade tydligen inte bytt packning senast jag var där. Och jag hoppades lite på att det var det som skulle va problemet. Den är gammal och torr, men ser inte ut att ha läkt nånstans. Så jag vet inte om jag vågar byta packning smacka ihop prova igen, för då kan jag åka på att få plocka ner allt sen ändå för att få bort pumpen (vilket är nästa steg)
https://i.imgur.com/bZNsP0E.jpg

Passade på att göra ren silen och kolla om det var stopp i den eller nått, men allt var fint här
https://i.imgur.com/XMmRna8.jpg

-----

Just nu ser det ut som att nästa steg är att plocka isär hela fronten samt framsidan motorn för att plocka bort och inspektera pumpen. Jag har flera pumpar liggandes, och en som jag vet gav perfekta värden i förra motorn. Det är ju ett jävla jobb, men det känns som att jag inte har så många alternativ.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
24 februari 2018 · 6 359 Inlägg

2018 - Del 2

For till garaget idag för att riva fronten av motorn och förhoppningsvis få bort oljepumpen och ta en närmare titt på den, men det övergick fort till andra bekymmer vi hittade längs vägen...

-----

Detta verkar som orimliga mängder olja i intercoolern efter bara 1 säsong.
Det nalkas trubbel...
https://i.imgur.com/GadzSrE.jpg

Fuck me.
Bara att börja riva då antar jag...
https://i.imgur.com/Nng93us.jpg
https://i.imgur.com/SGgA5GE.jpg

Trängre än djävulens anus
https://i.imgur.com/TblNUmo.jpg
https://i.imgur.com/DNUagCN.jpg

Ugh sad
https://i.imgur.com/b96ZFhS.jpg

-----

Så, om någon där ute har en fräsch K24 eller motsvarande roll
https://i.imgur.com/OX24Vjf.jpg

Jag ska beställa en jävla massa  prylar under helgen, så lagom till nästa helg borde vi bada i ett hav utav bildelar. En turbo stod inte med på inköpslistan, men nu har man ju inte så mycket val tydligen

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
3 mars 2018 · 6 359 Inlägg

2018 - Del 3

Ny helg, nya tag.
Det enda som var värt att göra denna helg var det som vi TÄNKTE göra förra helgen - Ta bort oljepumpen.

-----

Lite bråk med navbulten, men till slut så.
Rent spontant kan jag inte se nå tecken på skador eller liknande.
https://i.imgur.com/azjOAfW.jpg

Enda skillnaden imellan pumparna är denna lilla markering på det yttre hjulet.
Nuvarande pump har en triangel som ligger ett kugg -efter-  den inre. Medans den "nya" har en kvadrat som ligger ett kugg -före-. Skulle va kul att veta vad markeringarna betydde.
https://i.imgur.com/nQaRyAV.jpg
https://i.imgur.com/JmerQHy.jpg

"Nya" pumpen ska putsas upp lite och byta packbox innan den  åker tillbaka, bör vara tillbaka nästa helg.

-----

Ett par utav mina paket har dykt upp dock!
Ny dumpventil. Dubbelkolv som tydligen ska funka mycket bättre med kinkiga bränslesystem...
https://i.imgur.com/3ynL2Fw.jpg

Och en turbo-mössa. Inget speciellt igentligen, men när grenröret sitter direkt under insuget försöker jag fånga värmen så gott det går
https://i.imgur.com/0I9YNqj.jpg

-----

Resten bör ramla in under nästa vecka, så då kan vi börja skruva tillbaka saker istället

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
N0rstr0m Audiot
6 mars 2018 · 72 Inlägg

Riktigt härlig bil du har. Har följt detta projekt i tystnad i många år smile
Tänkte på ditt dåliga oljetryck.
Du tror inte att det är något ram/vevlager som börjar att ge upp?

Audi S6 "Svensken" (1996)
Audi 60L (1971)
LeafBox Lat Perfektionist
6 mars 2018 · 6 359 Inlägg

N0rstr0m skrev:
Riktigt härlig bil du har. Har följt detta projekt i tystnad i många år smile
Tänkte på ditt dåliga oljetryck.
Du tror inte att det är något ram/vevlager som börjar att ge upp?

Fullt medveten om att det är en möjlighet.
Men jag citerar mej själv ifrån en tråd på ett annat forum; "Om det skulle vara så väljer jag att vara lyckligt ovetande så länge som möjligt..."

Planen just nu är att montera tbx allt och hålla tummarna, skiter det sej så har jag en balkong jag kan hoppa ifrån satt smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
17 mars 2018 · 6 359 Inlägg

2018 - Del 4

Förra veckan var det rätt tyst i brist på... Ja, allt igentligen.
Under veckan har vi fått lite gjort, men ett par packboxar är fortfarande på vift vilket sätter käppar i hjulen.

-----

Först och främst dök min nya turbo upp, väldigt spännande!
Det är en orginal K24(7000) som norrbaggen Vidar Skotheim har byggt om. Den har numera 360° glidlager, billet impellrar, och båda sidorna är som synes liiite större. Ser fram imot testkörning!

https://i.imgur.com/2Qw8DqO.jpg
https://i.imgur.com/8kjwAr8.jpg
https://i.imgur.com/PAdM3a2.jpg
https://i.imgur.com/6WqpBnB.jpg
https://i.imgur.com/BBLQjWJ.jpg

-

Sen tänkte jag passa på att byta tryckare. Förutom att dom hydraliska och 30 år gammal så hade jag 1 som brukade fastna imellanåt och förde ett himla liv. Plus att det ger mej en chans att byta packbox på kammen.

https://i.imgur.com/QdQugAT.jpg
https://i.imgur.com/ObBY6f4.jpg
https://i.imgur.com/0ExEu26.jpg

-

Sen vart det tvärstopp. I brist på packboxar blev allting låst. Istället röck jag mej i kragen och tog allas råd och passade på att mäta lagerspelet på veven. (oljetrycks-problemet, remember?)

Plastigage inköptes och ramlager överfallen på Cyl 1&3 testades.
Spec som NY är 0.018-0.058 och båda mina gav <0.051 och banorna såg fina ut, så problemet ska inte sitta här iaf.

Vilket är skönt, men det ska bli spännande att se vad mätarn säger med 'nya' oljepumpen, för jag tror inte problemet satt där. Så då är frågan, om trycket inte ramlar bort på varken vev eller pump, vart fan tar det vägen?

https://i.imgur.com/iP2FONX.jpg
https://i.imgur.com/Zcj6YtW.jpg
https://i.imgur.com/dQpy3cV.jpg

-----

Ett par bortsprunga packboxar satt som sagt stopp för provstart denna veckan, men dom förväntas dyka upp i början av nästa, och då blir det att snabbt smacka ihop och hålla tummarna för att oljetrycket är tillbaka där det ska vara. Om allt går bra så ska vi bara svetsa fast en bredbandslambda och sen boka tid på Motornord för bänkning cool

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
24 mars 2018 · 6 359 Inlägg

2018 - Del 5

Mina bortsprugna packboxar dök äntligen upp, och då blev det hög växel på en gång!
Ihop-plocket är ju inte så intressant, bara bilder på en massa packningar i princip. Men det dök upp lite gotte-delar som vi dick slänga på istället!

-----

Innovate bredbandslambda. Alltid bra med fler mätare!
Gömdes i handsfacket för att inte väcka uppmärksamhet. Tror jag ska använda en bit kardborrtejp för att hålla den riktad imot föraren.
https://i.imgur.com/zTdkBta.jpg
https://i.imgur.com/03hFpI6.jpg
https://i.imgur.com/TPWVL1U.jpg
https://i.imgur.com/QEiTps0.jpg

-

Här är motorn ihop igen, passade även på att bygga om främre motorfästet för att hindra motorn ifrån att tippa neråt när man släpper av gasen.
https://i.imgur.com/nVuURrG.jpg
https://i.imgur.com/bhFpyC5.jpg

-

Sen var det dags för provkörning. Vi gjorde ju allt detta för en anledning...
https://i.imgur.com/CN6EaWV.jpg
https://i.imgur.com/rYqFFRB.jpg
https://i.imgur.com/WxrUmCG.jpg

-----

Oljetrycket - Fortfarande oförändrat. Enligt mätaren för lågt, speciellt på tomgång. Men vid detta laget funderar jag STARKT på om det är nå vajsing på mätaren eller mätmetoden jag använder.

Jag bytte ju oljepump, ramlagren var inom NY-spec, turbon pissar inte längre olja ner i intercoolern, och oljan försvinner ingenstans. Motorn går dessutom tyst och fint utan ens antydan till missljud. Och enligt mätarn har jag inte ens 0.5bar på tomgång, så då tycker jag defenetivt det borda slammra omkring. Speciellt i toppen. Jag ska byta till en annan orginal-mätare igen och kolla ännu en gång. Men efter det kan jag inte göra så mycket mer? Vevlager kanske, men om dom är så dålig att jag inte har nått oljetryck alls på tomgång borde dom ju leva jävulen tyck jag?

Nya Turbon - HÄR DU. HÄR märks det skillnad kan jag säga! Helvete vad tidigt det skjutsar på jämfört med sluta org-turbon. Ska ta kameran med mej nästa provtur så får ni hänga på!

Nya dumpen - Förra dumparna jag körde med funkade inte speciellt bra för dom stängde så dåligt. Nya 2-kolvs dumpen var defenetivt rätt beslut. Inga problem med svajjig tomgång eller att den dog när man koppla. Den är dessvärre öppen, och låter bra fjantigt, men jag får väll leva med det antar jag...

Bradbandslambdan - Smidigt installation och verkar funka bra. Den visar lite magert på tomgång, men landar nästan perfekt under press, så nu är det bara att ställa upp laddtrycket tills lambdan säger ifrån wink

-----

Jag ska fara ut imorrn en sväng igen och montera turbomössan (den glömde jag ju såklart), kolla efter läckor, fylla på kylvätska, och så gänga in en annan oljetrycksgivare igen. Följt av provkörning och förmodligen hänga dit andra lycktan igen.

Sen ska jag nog ringa ett samtal till Motornord och fråga om man får låna bänken ett par minuter cool

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
28 mars 2018 · 6 359 Inlägg

2018 - Del 6

Det ser ut som att jag rev ner motorn i onödan, och det helt enkelt var givaren som var trasig hela tiden.
Den externa manometern är antingen kraftigt felkalibrerad eller så funkar helt enkelt inte mätmetoden som den ska, kan dock inte se varför.

Skruvade in en annan org-mätare - Boom, nah prahblem...
Kul att man rivigt helt i onödan. Men å andra sidan hade jag aldrig märkt att turbon va slut istället. Så you know, silver lining.

-----

En liten testkörning. På engelska eftersom den även hamnar på internationella forum.
Jag vet att lambdavärdet är lite högt här, jag kommenterar det tom. Men jag ska dubbelkolla att ersättningsröret inte läker först innan jag börjar oroa mej.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
28 mars 2018 · 1 366 Inlägg

Det ser bra ut, och den nya turbon verkar skjuta på bra :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
LeafBox Lat Perfektionist
28 mars 2018 · 6 359 Inlägg

vw_audi skrev:
Det ser bra ut, och den nya turbon verkar skjuta på bra :-)

Natt & Dag jämfört med den gamla. Väldigt trevlig att köra!
Ska bli kul och se vad bänken säger!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Putteliten
28 mars 2018 · 9 068 Inlägg

Skönt att det inte var några lagerproblem då. Inget kul att behöva renovera motor. Är lite sugen på att köpa turbo från Vidar jag med. Han har en K27 som motsvarar MTMs 303hk turbo, som skulle sitta fint. smile

LeafBox Lat Perfektionist
28 mars 2018 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Skönt att det inte var några lagerproblem då. Inget kul att behöva renovera motor. Är lite sugen på att köpa turbo från Vidar jag med. Han har en K27 som motsvarar MTMs 303hk turbo, som skulle sitta fint. smile

Jag blev faktiskt glatt överraskad över hans arbete. Jag hade inte sett några tidigare exempel utan förväntade mej att få tillbaka ett halvskabbigt hus med nya fina impellrar typ. Men den var ju nästan för fin för att montera lol

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Putteliten
28 mars 2018 · 9 068 Inlägg

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:
Skönt att det inte var några lagerproblem då. Inget kul att behöva renovera motor. Är lite sugen på att köpa turbo från Vidar jag med. Han har en K27 som motsvarar MTMs 303hk turbo, som skulle sitta fint. smile

Jag blev faktiskt glatt överraskad över hans arbete. Jag hade inte sett några tidigare exempel utan förväntade mej att få tillbaka ett halvskabbigt hus med nya fina impellrar typ. Men den var ju nästan för fin för att montera lol

Det låter ju bra det, verkar vara en del som handlar av honom med.
Hehe, då får du ju se till att motorrummet matchar turbon med då. wink

LeafBox Lat Perfektionist
31 mars 2018 · 6 359 Inlägg

2018 - Del 7

Senast var jag lite orolig över mitt AFR(Air/Fuel Ratio) värde. Den verkade ligga runt 16 på tomgång och när man bara cruisa. Efter lite research insåg jag att detta kanske inte är optimalt, men inte heller skadligt för motorn.

När man därimot stämplade på lite så var det lägsta värdet jag såg 13isch och det var typ 1/2 gånger när jag började dra ifrån över 3k, så inte speciellt hög belastning. Medans majoriteten av gångerna hoppade värdet upp till 17 precis i början, för att sedan landa kring ~15 så länge jag vågade hålla på allmän väg...

Så under veckan har jag läst på mycket om CIS-tuning och att försöka brottas med den svarta magin som är K-jet. Hittade ett par riktigt intressanta läsningar, och i slutändan bestämmde jag mej för att det mest realistiska för min del var att försöka justera "styrtrycket".

I mitt fall bestod det utav att borra och gänga ett litet hål i toppen av bränslevärmaren(aka styrtrycksventil).
Målet är att flytta positionen utav den lilla cylindern upp/ner i sitt hål. Lättast verkar vara att knacka ner den för att sedan använda en bult/mutter för att dra upp den utifall att man har för stora muskler.

https://i.imgur.com/fMSV4Gc.png
https://i.imgur.com/AloI3p5.jpg

-----

Efter ingreppet så togs ett par test repor och det verkar som att det är lite bättre nu faktiskt.
Det slutade med att den inte längre stack upp till 17 vid pådrag, och höga 14 var det sämsta värdet vi såg.

Jag tror det krävs lite mer test-n-tune innan jag låter det vara. Det är dock inte det lättaste att försöka ställa in på gatan, man skulle haft en bänk där man kunde låsa belastning osv för att få konsistenta värden.

Jag planerar ju en tripp till ner till Motornord, men vill helst inte slösa bort tiden där nere med att mixtra med detta. Och jag vet inte vad dom tycker ifall man hyr en bänkning och så börjar man pilla på saker.

Anyway. Mer research och testing under påskledigheten sen får det vara nog för bänken.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Unleash
1 april 2018 · 370 Inlägg

spännande läsning!

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
LeafBox Lat Perfektionist
10 april 2018 · 6 359 Inlägg

Jag vill bara skryta cool

https://i.imgur.com/bHMbnr5.jpg

-----

Unleash skrev:
spännande läsning!

Tack du! smile

Senast redigerat av LeafBox (10 april 2018)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
A-Svenssonn
11 april 2018 · 545 Inlägg

Stan vad de fälgarna gjorde sig bra:)
Grymt bra val smile

Audi Coupé 2,8E "Entusiasten" (1992)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
11 april 2018 · 1 366 Inlägg

Riktigt snygga fälgar, de passar bra till den bilen :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang