Köpråd: Billig plåtburk (Toyota Aygo)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 mars 2018 · 17 473 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Köper man en bil för under 100.000:- får man räkna med grejer som behöver fixas
den Länkade Audi:n för 104.000:- är nog den som ger minst problem med

läs mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323219

smile

Du är rolig du. Men TS kanske missar ironin vilket kan bli dyrt.

Vår Prius som nu börjar bli till åren, minst sagt, rullar på. Min i augusti -17 inköpta pendlarsläde för en mycket låg 5-siffrig summa rullar på den med. Men jag gjorde läxan och köpte en väldokumenterad pulka. Tittade på några lik innan det blev affär. Fast ombesiktning på för vita blinkers var fan lågt... Bytt idag. Lustigt nog var det lätt.

En kollega köpte en ny Citroen C1 för 10 år sedan (2008) och den går fortfarande som en klocka. Låter illa vid start men vi pratar tokblonderad dam på 40+ här...

Min
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-5ce49e76baa43fd2121113e71f5493fe.jpg

Du behöver fylla på waschflüssigkeit snart ser det ut som.

Trillingarna brukar sällan ge sina ägare några större problem men händer något är bilarna väldigt lättmekade. En släkting hade en X3 en e61 en -62 Impala samt en Aygo, på mornarna slogs han och hans fru om Toylådan att ratta på småvägarna utanför staden dom bör utanför. Bägge BMWna såldes och en C1 samt en familjevänligare rymlig Avensis köptes istället.

Påfylld förut och 4 dunkar i bagage... x3? Tja, är man självplågare så.
Trillingarna är bra bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
2 mars 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Du är rolig du. Men TS kanske missar ironin vilket kan bli dyrt.

Vår Prius som nu börjar bli till åren, minst sagt, rullar på. Min i augusti -17 inköpta pendlarsläde för en mycket låg 5-siffrig summa rullar på den med. Men jag gjorde läxan och köpte en väldokumenterad pulka. Tittade på några lik innan det blev affär. Fast ombesiktning på för vita blinkers var fan lågt... Bytt idag. Lustigt nog var det lätt.

En kollega köpte en ny Citroen C1 för 10 år sedan (2008) och den går fortfarande som en klocka. Låter illa vid start men vi pratar tokblonderad dam på 40+ här...

Min
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-5ce49e76baa43fd2121113e71f5493fe.jpg

Du behöver fylla på waschflüssigkeit snart ser det ut som.

Trillingarna brukar sällan ge sina ägare några större problem men händer något är bilarna väldigt lättmekade. En släkting hade en X3 en e61 en -62 Impala samt en Aygo, på mornarna slogs han och hans fru om Toylådan att ratta på småvägarna utanför staden dom bör utanför. Bägge BMWna såldes och en C1 samt en familjevänligare rymlig Avensis köptes istället.

Påfylld förut och 4 dunkar i bagage... x3? Tja, är man självplågare så.
Trillingarna är bra bilar.

Gott till Frolic vet jag.

Ett annat alternativ för TS är en Indesit washer machine?
https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_i … 12&w=2

spillolja
3 mars 2018 · 4 024 Inlägg

Annars kan Renault Clio vara ett alternativ, men bilen hålls i ordning med ständig mek och omvårdnad, kan evt. vara svårt att hitta en begagnad som är prisvärd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
3 mars 2018 · 4 250 Inlägg

min kollega pendlar mellan tyresö och åkersberga varje dag i sin lilla c1, han klagar inte alls, drar lite samt klarar allt besiktningar, sist var avgasdämpare som hade lossnat men de va bara o svetsa tbax igen snabbis. Bmw åker man fint i, dom är bekväma, det kan inte ja säga nått emot men fan va dom ska krångla. Skulle inte bmw krångla och vara lika pålitliga som asiaterna skulle de va de bästa märket kanske. Synd!

-jimmy
3 mars 2018 · 377 Inlägg

Hybrid_ skrev:

-jimmy skrev:
Har haft min Aygo -08 i 2 år nu, avverkat kanske 4-5tusen mil. Bara går o går.  Perfekt mjölkbil.

Jo. Aygo/C1/107 är samma bil och tillverkades på samma lina så det är mest en smaksak vilken man väljer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Aygo

Jamenvisst så är det. Saknar dock deras egna hörselkåpor. Var inne hos Toyotahandlaren och frågade om det fanns  Toyota hörselkåpor som tillbehör eftersom jag gärna vill ha samma märke, men icke. Jag får ha mina Peltor till långresa.

Senast redigerat av -jimmy (3 mars 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2018 · 13 741 Inlägg

AudiJ skrev:

MrMaz skrev:
Köp en prius för 40 lök så får du automat och billig skatt på 360kr om året samt större än A3. Lätt värt enligt mig.

Verkar svårt att hitta en fräsch Prius med låga miltal för 40k. Samt bor jag i lägenhet så lär bli svårt att ladda den.

Haha en prius laddas i regel av en... Tada bensinmotor...   Måste vara skapligt nya innan  någon på Toyota kom på att ladd hybrid är bra grejer...   Sen att man kommer några få mil på batteriet på en ladd hybrid är ju en annan sak få priusägare skryter över

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
WilleG
4 mars 2018 · 185 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hur funkar en Aygo i farter på 90+? För jag antar ett det blir en del sådant när man pendlar 4 mil om dagen. Jag skulle snarare säga att det är en bil att åka mellan rödljusen och rondellerna inne i stan med, än att pendla i. Om man tvunget vill ha toyota är nog Auris bättre.

Körde en lånad Aygo i somras och vi åkte ca. 60-65 mil totalt under resan och snittade 100-130 km/h hela vägen, fulltankade sedan bilen så fick vi i 31 liter. Den drog alltså knappa halvlitern på hög fart.

Bilen i sig är ju liten och billigt konstruerad så det finns mycket vägljud in i kupén, men ändå bra med benrum och helt ok komfort. Trots den lilla raka trean så finns det ändå kraft för omkörningar pga. den lätta vikten.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars 2018 · 13 741 Inlägg

WilleG skrev:

Svarte_Orm skrev:
Hur funkar en Aygo i farter på 90+? För jag antar ett det blir en del sådant när man pendlar 4 mil om dagen. Jag skulle snarare säga att det är en bil att åka mellan rödljusen och rondellerna inne i stan med, än att pendla i. Om man tvunget vill ha toyota är nog Auris bättre.

Körde en lånad Aygo i somras och vi åkte ca. 60-65 mil totalt under resan och snittade 100-130 km/h hela vägen, fulltankade sedan bilen så fick vi i 31 liter. Den drog alltså knappa halvlitern på hög fart.

Bilen i sig är ju liten och billigt konstruerad så det finns mycket vägljud in i kupén, men ändå bra med benrum och helt ok komfort. Trots den lilla raka trean så finns det ändå kraft för omkörningar pga. den lätta vikten.

Många underskattar små bilar..   Kör själv runt på en bil som väger 990kg med förare (inte feta jag då så klart)  60hk och inga problem att ligga i 130km/h   det enda är ju just vägljud som blir rätt höga i små bilar      jag kör min varje dag till och från jobbet   nu är det en seat men storleksmässigt är dom nog rätt lika och lika missuppfattade att vara extremt små fast man sitter helt okej även om  man inte är en halv fot hög och väger som ett mjölkpaket.   Skulle helt klar provköra en och se om det fungerar ut på motorvägen och känn om ljudnivån fungerar      en stor fördel med dessa små bilar att dom oftast är bytydligt billigare att äga än en stor bil.  Dessutom låg skatt och drar lite bränsle

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
17 mars 2018 ·

Hur går det för den hugade småbilsspekulanten?

AudiJ Avstängd
17 mars 2018 · 70 Inlägg

Evildan skrev:
Hur går det för den hugade småbilsspekulanten?

Köpet blev gjort igår faktiskt. Blev kär i trillingbilarna när jag provkörde lite. Känns som att köra gokart, snuskigt roligt det vill säga.

Det blev en Peugeot 107 -12 med ca 9000 mil på mätaren för 48000. Riktigt fräsch och kändes skön att köra. Är inte säker på om jag är nöjd med priset dock. I andra delar av sverige fanns det mer prisvärda exemplar, men det var svårt att finna här i Skåne.

Får bilen på måndag, men jag blir säkert nöjd! smile

Senast redigerat av AudiJ (17 mars 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2018 · 17 473 Inlägg

AudiJ skrev:

Evildan skrev:
Hur går det för den hugade småbilsspekulanten?

Köpet blev gjort igår faktiskt. Blev kär i trillingbilarna när jag provkörde lite. Känns som att köra gokart, snuskigt roligt det vill säga.

Det blev en Peugeot 107 -12 med ca 9000 mil på mätaren för 48000. Riktigt fräsch och kändes skön att köra. Är inte säker på om jag är nöjd med priset dock. I andra delar av sverige fanns det mer prisvärda exemplar, men det var svårt att finna här i Skåne.

Får bilen på måndag, men jag blir säkert nöjd! smile

Grattis! Ja, roliga är de!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
17 mars 2018 ·

Hybrid_ skrev:

AudiJ skrev:

Evildan skrev:
Hur går det för den hugade småbilsspekulanten?

Köpet blev gjort igår faktiskt. Blev kär i trillingbilarna när jag provkörde lite. Känns som att köra gokart, snuskigt roligt det vill säga.

Det blev en Peugeot 107 -12 med ca 9000 mil på mätaren för 48000. Riktigt fräsch och kändes skön att köra. Är inte säker på om jag är nöjd med priset dock. I andra delar av sverige fanns det mer prisvärda exemplar, men det var svårt att finna här i Skåne.

Får bilen på måndag, men jag blir säkert nöjd! smile

Grattis! Ja, roliga är de!

Grattis! Ja dom är roliga och du vet ju ändå inte skicket på dom som är billigare.
Gocart med tak.

AudiJ Avstängd
17 mars 2018 · 70 Inlägg

Tack!

Har lite funderingar som någon kanske kan svaret på bättre än jag..
I annonsen stod det att bilen är av årsmodell 2012. När jag kollar upp bilen genom trafikstyrelsen står det där att bilen är av 2011 årsmodell. Den är byggd i oktober 2011 men först satt i trafik 2012. Är det då normalt att bilaffärer skriver ut 2012 som årsmodell?

Det är en märkesbutik jag köpte den ifrån, så jag antar att de har koll.

Samt är bilen servad för ca 400 mil sedan. Jag tackade nej till service när jag köpte bilen på grund av att jag då hade fått bilen om minst en vecka. Tänkte att den inte gått särskilt länge sedan sista servicen. Men bilen har stått hos den firman väldigt länge och servicen är därför gjord för flertalet månader sedan. Blir oljan dålig av att bara ligga där? Känns värt att få servicen samtidigt som jag behöver en bil asap.

Muttley
17 mars 2018 ·

AudiJ skrev:
Tack!

Har lite funderingar som någon kanske kan svaret på bättre än jag..
I annonsen stod det att bilen är av årsmodell 2012. När jag kollar upp bilen genom trafikstyrelsen står det där att bilen är av 2011 årsmodell. Den är byggd i oktober 2011 men först satt i trafik 2012. Är det då normalt att bilaffärer skriver ut 2012 som årsmodell?

Det är en märkesbutik jag köpte den ifrån, så jag antar att de har koll.

Samt är bilen servad för ca 400 mil sedan. Jag tackade nej till service när jag köpte bilen på grund av att jag då hade fått bilen om minst en vecka. Tänkte att den inte gått särskilt länge sedan sista servicen. Men bilen har stått hos den firman väldigt länge och servicen är därför gjord för flertalet månader sedan. Blir oljan dålig av att bara ligga där? Känns värt att få servicen samtidigt som jag behöver en bil asap.

Den är av modellår 12.   Man brukar ha en brytpunkt ungefär i mitten av året.  Brukar vara så med de mesta.  När de släppt modellåret så går de på och utvecklar nästa år framöver.

Ja oljan bör bytas en gång per år eller enligt miltal.   Många tror att oljan håller i 3000 mil (ett exempel)   men kör du bara 3000 mil på 6 år så är oljan 5 år för gammal.

Senast redigerat av Muttley (17 mars 2018)

AudiJ Avstängd
17 mars 2018 · 70 Inlägg

Muttley skrev:
Den är av modellår 12.   Man brukar ha en brytpunkt ungefär i mitten av året.  Brukar vara så med de mesta.  När de släppt modellåret så går de på och utvecklar nästa år framöver.

Ja oljan bör bytas en gång per år eller enligt miltal.   Många tror att oljan håller i 3000 mil (ett exempel)   men kör du bara 3000 mil på 6 år så är oljan 5 år för gammal.

Okej, tack för hjälpen! Då blir det att ta den servicen.

Muttley
17 mars 2018 ·

AudiJ skrev:

Muttley skrev:
Den är av modellår 12.   Man brukar ha en brytpunkt ungefär i mitten av året.  Brukar vara så med de mesta.  När de släppt modellåret så går de på och utvecklar nästa år framöver.

Ja oljan bör bytas en gång per år eller enligt miltal.   Många tror att oljan håller i 3000 mil (ett exempel)   men kör du bara 3000 mil på 6 år så är oljan 5 år för gammal.

Okej, tack för hjälpen! Då blir det att ta den servicen.

Det skadar aldrig smile   Be  om en liten check på bilen så får du lite koll på din nya leksak.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2018 · 17 473 Inlägg

Ett oljebyte med filter och kupéfilter tar en dryg timma om man tar det lugnt. Det borde väl firman kunna klämma in någonstans?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
18 mars 2018 · 4 024 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang