Vågar man köpa Diesel idag?

eastereverybodybay
17 mars 2018 · 360 Inlägg

AudiJ skrev:
[
Varför inte? Vad är det som är så magiskt med diesel?

Eldrivna fordon är framtiden

Nej, det är ju inget magiskt med diesel, så sant, men det behövs ny batteriteknik om diesel och bensin ska ersättas med eldrift.

Kanske kommer denna nya teknik i framtiden.

panda666
17 mars 2018 · 4 228 Inlägg

många dieslar har tyvärr problem me dpf, egr, spridare, pumpar, sot mm. Turbos som rycker etc. lite jobbigt att planera köpa diesel när dom har så mycket som kan strula, medans kanske en hybrid eller el har mycket mindre skit som kan strula, ok jag går o gömmer mig the shitstorm nu;smile (gömmer sig bakom soffan)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 mars 2018 · 14 007 Inlägg

panda666 skrev:
många dieslar har tyvärr problem me dpf, egr, spridare, pumpar, sot mm. Turbos som rycker etc. lite jobbigt att planera köpa diesel när dom har så mycket som kan strula, medans kanske en hybrid eller el har mycket mindre skit som kan strula, ok jag går o gömmer mig the shitstorm nu;smile (gömmer sig bakom soffan)

Turbon följer väl motorvarvet vad jag förstår annars är det väl lager som är på väg att skära.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
panda666
17 mars 2018 · 4 228 Inlägg

Vettemannen skrev:

panda666 skrev:
många dieslar har tyvärr problem me dpf, egr, spridare, pumpar, sot mm. Turbos som rycker etc. lite jobbigt att planera köpa diesel när dom har så mycket som kan strula, medans kanske en hybrid eller el har mycket mindre skit som kan strula, ok jag går o gömmer mig the shitstorm nu;smile (gömmer sig bakom soffan)

Turbon följer väl motorvarvet vad jag förstår annars är det väl lager som är på väg att skära.

/Benny

hört turbos som rasat efter några hundra mil eller så, i veckan hörde ja om en seat helt ny från fabrik som var inne på verksta för turbobyte inte ens gått 1000 mil^^

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 mars 2018 · 14 007 Inlägg

panda666 skrev:

Vettemannen skrev:

panda666 skrev:
många dieslar har tyvärr problem me dpf, egr, spridare, pumpar, sot mm. Turbos som rycker etc. lite jobbigt att planera köpa diesel när dom har så mycket som kan strula, medans kanske en hybrid eller el har mycket mindre skit som kan strula, ok jag går o gömmer mig the shitstorm nu;smile (gömmer sig bakom soffan)

Turbon följer väl motorvarvet vad jag förstår annars är det väl lager som är på väg att skära.

/Benny

hört turbos som rasat efter några hundra mil eller så, i veckan hörde ja om en seat helt ny från fabrik som var inne på verksta för turbobyte inte ens gått 1000 mil^^

Jag bara undrar hur en turbo gör när den rycker?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
panda666
17 mars 2018 · 4 228 Inlägg

Vettemannen skrev:

panda666 skrev:

Vettemannen skrev:

Turbon följer väl motorvarvet vad jag förstår annars är det väl lager som är på väg att skära.

/Benny

hört turbos som rasat efter några hundra mil eller så, i veckan hörde ja om en seat helt ny från fabrik som var inne på verksta för turbobyte inte ens gått 1000 mil^^

Jag bara undrar hur en turbo gör när den rycker?

/Benny

aha menade att dom försvinner/pajar, fel formulerat av mig kanske.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2018 · 17 380 Inlägg

panda666 skrev:

Vettemannen skrev:

panda666 skrev:

hört turbos som rasat efter några hundra mil eller så, i veckan hörde ja om en seat helt ny från fabrik som var inne på verksta för turbobyte inte ens gått 1000 mil^^

Jag bara undrar hur en turbo gör när den rycker?

/Benny

aha menade att dom försvinner/pajar, fel formulerat av mig kanske.

Försvinner? Vart tog den stora stygga turbon vägen? Efterlys den!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
17 mars 2018 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Vettemannen skrev:

Jag bara undrar hur en turbo gör när den rycker?

/Benny

aha menade att dom försvinner/pajar, fel formulerat av mig kanske.

Försvinner? Vart tog den stora stygga turbon vägen? Efterlys den!

de kommer en liten fe/älva som snor turbos mitt i natten när alla sover;) de ja menade från början.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2018 · 17 380 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

aha menade att dom försvinner/pajar, fel formulerat av mig kanske.

Försvinner? Vart tog den stora stygga turbon vägen? Efterlys den!

de kommer en liten fe/älva som snor turbos mitt i natten när alla sover;) de ja menade från början.

Förklarar saken. Min turbo brukar försvinna när det är under -5 grader. Bilen orkar knappt röra sig klockan 5 på morgonen. Fast efter 10 minuter så ramlar den på plats igen och bilfan piggnar till rejält.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
17 mars 2018 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

Försvinner? Vart tog den stora stygga turbon vägen? Efterlys den!

de kommer en liten fe/älva som snor turbos mitt i natten när alla sover;) de ja menade från början.

Förklarar saken. Min turbo brukar försvinna när det är under -5 grader. Bilen orkar knappt röra sig klockan 5 på morgonen. Fast efter 10 minuter så ramlar den på plats igen och bilfan piggnar till rejält.

hon kanske kramar om den o värmer upp den på morgonen för dig;)( så du ska kunna åka till jobbet;) ( inga sånna tankar nu)

Muttley
17 mars 2018 ·

eastereverybodybay skrev:

Muttley skrev:
Det kommer elbilar som klarar det galant.   Kolla bara teslas lastbil wink   Utveckling kallas det för.

Nä diesel är över inom några år.

En eldriven lastbil kommer aldrig kunna utföra samma tunga och långa transporter som dagens dieseldrivna lastbilar.
Jag gissar att vi aldrig kommer att få se en eldriven lastbil köra ut i skogen för att lasta timmer.

Dessutom är flera av dom jordartsmetaller som idag används till batteritillverkning en precis lika ändlig resurs som olja och kol.

Med dagens batteriteknik är det en omöjlighet att ersätta hela världens fossil-drivna bilar med elkraft.

Helt klart är att världen står inför en enorm utmaning dom kommande 200 åren om människan ska lyckas fortsätta med det liv som vi lever idag.

Nej  precis, den måste laddas efter ett antal mil, typ "Förhandsuppgifterna sa 320 till 480 kilometers räckvidd. Men vid presentationen av Tesla semi truck berättade vd Elon Musk att fordonet kommer 80 mil på en laddning."
Hur det blir rent fysiskt lär man ju se när det är dags.   Men om Elon har rätt så lär väl inte 80 mil vara något problem?   Kommer man 80 mil på lagliga arbetstimmar idag ?
36 ton för fullastad är väl rätt okej kan jag tycka.

Förhoppningen är väl att de vise männen inser hur idiotiskt det är att ha hundratusentals lastbilar som går upp och ner i vårt land (andra länder med)  och bygger ut och förbättrar järnvägen.   Då kan vi utan något som helst problem använda 99% el till transport.


Utveckling kallas det återigen.

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-se … ad-6884158

Muttley
17 mars 2018 ·

Low skrev:
Blir nog tillbaka till häst o vagn. :-)

Man skall inte förakta de där märkliga sakerna som finns innanför huden.   Jag har hört att de kan hjälpa till att transportera oss framåt och bakåt.   Tydligen klarar de av en cykel med. 

Hur många resor görs som man egentligen hade klarat med en cykel/promenad wink    Tar man bort pendling till arbete så har jag 5-10% jag behöver bil i .

Evildan
17 mars 2018 ·

eastereverybodybay skrev:

Muttley skrev:
Det kommer elbilar som klarar det galant.   Kolla bara teslas lastbil wink   Utveckling kallas det för.

Nä diesel är över inom några år.

En eldriven lastbil kommer aldrig kunna utföra samma tunga och långa transporter som dagens dieseldrivna lastbilar.
Jag gissar att vi aldrig kommer att få se en eldriven lastbil köra ut i skogen för att lasta timmer.

Dessutom är flera av dom jordartsmetaller som idag används till batteritillverkning en precis lika ändlig resurs som olja och kol.


Med dagens batteriteknik är det en omöjlighet att ersätta hela världens fossil-drivna bilar med elkraft.

Helt klart är att världen står inför en enorm utmaning dom kommande 200 åren om människan ska lyckas fortsätta med det liv som vi lever idag.

En betydande skillnad är att 95% av ädelmetallerna i ett batteri kan återvinnas medans petroleumet är till 100% förbrukat när det har förbränts.

Senast redigerat av Evildan (17 mars 2018)

granadadr
17 mars 2018 · 7 268 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

Försvinner? Vart tog den stora stygga turbon vägen? Efterlys den!

de kommer en liten fe/älva som snor turbos mitt i natten när alla sover;) de ja menade från början.

Förklarar saken. Min turbo brukar försvinna när det är under -5 grader. Bilen orkar knappt röra sig klockan 5 på morgonen. Fast efter 10 minuter så ramlar den på plats igen och bilfan piggnar till rejält.

beror nog mer på att bilen känner av att motorn är kall och reducerar turbotrycket wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Low
17 mars 2018 · 3 296 Inlägg

Muttley skrev:

Low skrev:
Blir nog tillbaka till häst o vagn. :-)

Man skall inte förakta de där märkliga sakerna som finns innanför huden.   Jag har hört att de kan hjälpa till att transportera oss framåt och bakåt.   Tydligen klarar de av en cykel med. 

Hur många resor görs som man egentligen hade klarat med en cykel/promenad wink    Tar man bort pendling till arbete så har jag 5-10% jag behöver bil i .

Ja bor man 2 mil från stan kanske det inte går så bra:-) de går men...:-)

Muttley
17 mars 2018 ·

Low skrev:

Muttley skrev:

Low skrev:
Blir nog tillbaka till häst o vagn. :-)

Man skall inte förakta de där märkliga sakerna som finns innanför huden.   Jag har hört att de kan hjälpa till att transportera oss framåt och bakåt.   Tydligen klarar de av en cykel med. 

Hur många resor görs som man egentligen hade klarat med en cykel/promenad wink    Tar man bort pendling till arbete så har jag 5-10% jag behöver bil i .

Ja bor man 2 mil från stan kanske det inte går så bra:-) de går men...:-)

Trams, Möter cykelpendlare varenda morgon. De kommer från vår stad ca 12-14 km cyklande enkel resa. 

Ser ingen putande mage där inte big_smile

torsen
18 mars 2018 · 7 198 Inlägg

panda666 skrev:
många dieslar har tyvärr problem me dpf, egr, spridare, pumpar, sot mm. Turbos som rycker etc. lite jobbigt att planera köpa diesel när dom har så mycket som kan strula, medans kanske en hybrid eller el har mycket mindre skit som kan strula, ok jag går o gömmer mig the shitstorm nu;smile (gömmer sig bakom soffan)

Har haft 3 dieselbilar "på raken" utan driftproblem.
Cherokee/Liberty 2.8 CRD, Defender Storm och Defender Puma.
Om man tar för vana att låta motorn/turbon "lugna ner sig" efter motorvägskörning så undviker man att oljan "koksar" i lager och kanaler.
Defender Puman visade ibland, i diagnosuttaget, fel på EGR-ventilen, trots att inget fel fanns.
Ett akustiskt tecken på att EGR-ventilen i Puman är intakt är att den låter "tjoff, tjoff, tjoff 3 gånger när man stänger av motorn.

Någon annan dieselmotor som själv talar om att EGR-ventilen är "frisk"?

Dock kommer jag aldrig mer att köpa någon diesel p g a frånvaron av värme.
Men önskar man ha 3,5 ton dragvikt så måste man nog välja en diesel.

panda666
18 mars 2018 · 4 228 Inlägg

torsen skrev:

panda666 skrev:
många dieslar har tyvärr problem me dpf, egr, spridare, pumpar, sot mm. Turbos som rycker etc. lite jobbigt att planera köpa diesel när dom har så mycket som kan strula, medans kanske en hybrid eller el har mycket mindre skit som kan strula, ok jag går o gömmer mig the shitstorm nu;smile (gömmer sig bakom soffan)

Har haft 3 dieselbilar "på raken" utan driftproblem.
Cherokee/Liberty 2.8 CRD, Defender Storm och Defender Puma.
Om man tar för vana att låta motorn/turbon "lugna ner sig" efter motorvägskörning så undviker man att oljan "koksar" i lager och kanaler.
Defender Puman visade ibland, i diagnosuttaget, fel på EGR-ventilen, trots att inget fel fanns.
Ett akustiskt tecken på att EGR-ventilen i Puman är intakt är att den låter "tjoff, tjoff, tjoff 3 gånger när man stänger av motorn.

Någon annan dieselmotor som själv talar om att EGR-ventilen är "frisk"?

Dock kommer jag aldrig mer att köpa någon diesel p g a frånvaron av värme.
Men önskar man ha 3,5 ton dragvikt så måste man nog välja en diesel.

ingen av dom du nämnde är av typiskt svenson/babbe bil tyvärr, försöker säga att dom flesta där ute kör, audi,bmw.merca,vw,volvo etc etc och dom brukar ha lite strul ibland^^ har nästan aldrig hört nån köra det du hade i garaget; bmw tex har ett jävla problem me egr, sett o hört modeller som strular me egren redan efter 1000mil från fabrik.

-Akerfeldt-
18 mars 2018 · 2 638 Inlägg

Att förbjuda dieselbilar framöver är ekonomiskt vansinne, även om vi pratar om vissa delar av städer. Att det ska drabba vanligt folk som för något år sedan köpte det en ny och dyr bil som klassades som miljövänlig och som idag anses som miljöbov och ska förbjudas på sikt är ett hån mot vanligt folk.

Så vad man ska köpa idag är svårt att säga, en hybrid som är lika populär idag som dieseln var för 5 år sen kanske är lika avskyvärd om 5 år som dieseln är idag.

Man borde lägga folkus på nytillverkningen istället för befintlig fordonsflotta är min åsikt.

Mack Forum- och sitemoderator
18 mars 2018 · 26 113 Inlägg

Vi, jag och min fru, köpte faktiskt nyligen vår första dieselbil.
Det var inte planerat att bli en diesel, men fordonet i fråga, en Volvo V60, hade den utrustning vi eftersökte varför affären blev ett faktum.
Balanserade och avvägde dock det här med dieselfrågan många gånger innan.
Vågar man eller vågar man inte?
Det som till slut fick vågskålen att tippa över till ja för oss var att vi köpte en tillräckligt "ny" vagn för att vara relativt snål i bränsleåtgång - jämför man med tidigare V70 så är skillnaden enorm - samt att dieslar tenderar till att rulla långt utan större bekymmer. Känns i alla fall så.

Skulle vi idag eller i morgon inte bli insläppta i innerstan i Stockholm eller vart det nu må vara så är det helt okej. Vi är vanligast om somrarna till huvudstaden men då bor vi aldrig mitt i smeten, utan vi fraktar oss runt medelst buss eller tunnelbana.

Summa summarum: vågar man? Ja det tycker jag. Men det beror också på framtidsutsikter och hur man bor.

Nästa bil har vi dock ingen aning om vad det ska bli. Hybrid vore trevligt förstås, men det får vi ta till ställning när väl den dagen kommer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang