Hur ska jag transportera hem bilar?

Evildan
18 mars 2018 ·

Skogsvildarna har gjort dylik lösning.
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?p=75402

http://www.nymoen.se/blandat_/towbar.jpg

Senast redigerat av Evildan (18 mars 2018)

Stiiiiiv
18 mars 2018 · 27 Inlägg

Muttley: Om det går bra så hämtar jag kanske en bil i månad, troligtvis inte mer.

Tack Torsten och Evildan. Jag visste att de fanns och nu har jag kommit på vad dom heter (förutom "Y-länk" och dragstång). Det är en towbar, en a-frame towbar för att vara exact. Enligt en site jag har just hittat så har någon gått till grund med frågan huruvida den är laglig eller inte. Frågan ställdes till dåvarande Vägverkets juridikavdelning.

Överraskande nog blev svaret att det ÄR ett lagligt sätt att bogsera bilar i Sverige. Dessutom får man på så sätt även transportera bilar som väger betydligt mer än det man skulle kunna ta på en biltransportvagn. Man kan då även bogsera som ensam förare. Här finns hela diskussionen.

http://www.terrangbil.net/forum/index.p … igt/page-2

För säkerhetsskull ska jag ställa min egen fråga till transportstyrelsen. Man vill inte köra med någonting som "kanske" är laglig.

Det borde finnas ett sätt att kunna koppla en towbar på de flesta bilar. Om så är fallet så skulle en sådan lösa de flesta av mina bekymmer. Enda nackdelar, som jag ser det, är transport av automatbilar samt att man får endast köra 30 km/h på hemvägen. Jag tänker inte köpa någon bil som ligger alldeles för långt borta, så det borde vara OK. Den bör vara tillräkligt liten att få plats i bagageutrymme.

Känner någon till en hemmabyggare som tillverkar (och säljer) sådana. Jag har inte hittat någon kommersiell variant som säljs på nätet eller i affärer (Biltema, Mekonomen osv.)?

Senast redigerat av Stiiiiiv (18 mars 2018)

granadadr
18 mars 2018 · 7 287 Inlägg

Stiiiiiv skrev:
Muttley: Om det går bra så hämtar jag kanske en bil i månad, troligtvis inte mer.

Tack Torsten och Evildan. Jag visste att de fanns och nu har jag kommit på vad dom heter (förutom "Y-länk" och dragstång). Det är en towbar, en a-frame towbar för att vara exact. Enligt en site jag har just hittat så har någon gått till grund med frågan huruvida den är laglig eller inte. Frågan ställdes till dåvarande Vägverkets juridikavdelning.

Överraskande nog blev svaret att det ÄR ett lagligt sätt att bogsera bilar i Sverige. Dessutom får man på så sätt även transportera bilar som väger betydligt mer än det man skulle kunna ta på en biltransportvagn. Man kan då även bogsera som ensam förare. Här finns hela diskussionen.

http://www.terrangbil.net/forum/index.p … igt/page-2

För säkerhetsskull ska jag ställa min egen fråga till transportstyrelsen. Man vill inte köra med någonting som "kanske" är laglig.

Det borde finnas ett sätt att kunna koppla en towbar på de flesta bilar. Om så är fallet så skulle en sådan lösa de flesta av mina bekymmer. Enda nackdelar, som jag ser det, är transport av automatbilar samt att man får endast köra 30 km/h på hemvägen. Jag tänker inte köpa någon bil som ligger alldeles för långt borta, så det borde vara OK. Den bör vara tillräkligt liten att få plats i bagageutrymme.

Känner någon till en hemmabyggare som tillverkar (och säljer) sådana. Jag har inte hittat någon kommersiell variant som säljs på nätet eller i affärer (Biltema, Mekonomen osv.)?

aaa bra att ha fel ibland smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
volvo245amazon
18 mars 2018 · 110 Inlägg

Och om du har en egen transportbil så kan du kanske annonsera om att flytta bilar till en liten kostnad.
Lägre en vad en bärgare tar, då jag bodde i Sth. hade jag en kille som flytta för 1/3 av vad bärgarna tog.
Då kan du tjäna en extra slant på det med...

Stiiiiiv
18 mars 2018 · 27 Inlägg

Jag törs inte ropa hurrah ännu. Svaret att det var lagligt kom från dåvarande Vägverket, och den nya myndigheten kanske har en annan tolkning. Så här lyder frågan som jag har ställt till Transportstyrelsen. Den bör ge ett definitivt svar:

Fråga: Hej!
Jag har en fråga av det lite mer udda slaget, tror jag, men det kanske är bara en helt vanlig fråga för er, vem vet.
I alla fall, jag har för avsikt att köpa en så kallade towbar (dragstång) för att bogsera bilar utan att behöva någon som sitter i det fordon som dras. Allt jag har läst i lagarna, förordningar och på olika forum där sådana frågor tas upp tyder på att det är ett helt lagligt sätt att transportera bilar då bilen som dras blir till ett efterfordon. Det finns i diskussionerna även utlåtande ifrån en jurist på dåvarande Vägverket som fastställer vad som gäller rörande dragstång. Förutsättningarna som jag förstår det är att det dragna fordonet är besiktad och skattad samt att den har röda lyktor i mörkret samt de skyltar och reflexer som krävs på ett efterfordon (LGF skylt t.ex.) och transporteras i högst 30 km/h. Kan det stämma? Jag bifogar en fil med länkar till diskussioner, med bild på dragstången samt urklipp från gällande lagar och förordningar.

Nu är det bara att hålla tummarna och invänta svaret.

torsen
18 mars 2018 · 7 234 Inlägg

Ska bli intressant att få veta vad svaret blir.
Dock är jag, som jag skrivit tidigare, ganska säker på att det bogserade fordonet måste vara försäkrat och skattat - men inte besiktat.

Muttley
18 mars 2018 ·

torsen skrev:
Ska bli intressant att få veta vad svaret blir.
Dock är jag, som jag skrivit tidigare, ganska säker på att det bogserade fordonet måste vara försäkrat och skattat - men inte besiktat.

Helt säker ?  Om det mycket riktigt är så att dollyn är ett efterfordon vilket jag nästan är säker på så skall du inte behöva skatta bilen.
Men vi får väl se.

Försäkring kan jag köpa, men inte skattat.   Även om jag tror på att dragbilen funkar för försäkringen precis som vilken dragkombination som helst.

Hilmer
18 mars 2018 · 1 779 Inlägg

Muttley skrev:

torsen skrev:
Ska bli intressant att få veta vad svaret blir.
Dock är jag, som jag skrivit tidigare, ganska säker på att det bogserade fordonet måste vara försäkrat och skattat - men inte besiktat.

Helt säker ?  Om det mycket riktigt är så att dollyn är ett efterfordon vilket jag nästan är säker på så skall du inte behöva skatta bilen.
Men vi får väl se.

Försäkring kan jag köpa, men inte skattat.   Även om jag tror på att dragbilen funkar för försäkringen precis som vilken dragkombination som helst.

En bogserdolly är ett efterfordon, vid bogsering med en sådan behöver bilen inte vara i trafik eftersom man lyfter minst en (1) axel.
Vid bogsering så måste bilen vara skattad och försäkrad.
Frågan är ju vad det ska kallas om man använder en sk towbar, räknas det som en bogsering eller som ett efterfordon!?

jaka54
18 mars 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Man blir ju lite nyfiken på vilka slags reparationer du gör utomhus nu...på en parkering?
Och i en "Gör-det-själv-hall". -Man får ju inte svetsa där.

Stiiiiiv
19 mars 2018 · 27 Inlägg

Jaka54: Jag har ingen svets och kan inte svetsa, så det gör inte jag.

Nu har jag fått Transportstyrelsens svar:

Ja, bogsering med Y-bar eller  tow-bar kan jämställas med vanlig bogsering utom på en punkt; Den bogserade bilen är ju bromslös så därför får bruttovikten av den bogserade bilen inte vara högre än dragbilens bruttovikt (verkliga vikter med last).

Det bogserade fordonet måste vara lagligt att föras på väg, alltså registrerat och påställt. Och även om det förekommer att högre hastigheter är tillåtna exempelvis i USA så är det max 30 km/tim som gäller i Sverige. Dragbilens förare har självklart ansvar för att bogseringsanordningen och sammankopplingen är fackmannamässigt utförd och att denne har full kontroll över hela ekipaget.

Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Jag har hittat några sådana towbar i Storbritannien där dom verkar användas rätt mycket. Jag har även beställt ett exemplar och ska testa den. Jag återkommer med resultatet.

Här är några stycken:
https://cardno.co.uk/collections/tow-po … ng-a-frame
https://www.cjautos.eu/CAR_TOWING_A_FRAME_p/cm01.htm
https://www.youtube.com/watch?v=A3vE-9IWy5k

Senast redigerat av Stiiiiiv (19 mars 2018)

Hilmer
19 mars 2018 · 1 779 Inlägg

Stiiiiiv skrev:
Nu har jag fått Transportstyrelsens svar:

Ja, bogsering med Y-bar eller  tow-bar kan jämställas med vanlig bogsering utom på en punkt; Den bogserade bilen är ju bromslös så därför får bruttovikten av den bogserade bilen inte vara högre än dragbilens bruttovikt (verkliga vikter med last).

Det bogserade fordonet måste vara lagligt att föras på väg, alltså registrerat och påställt. Och även om det förekommer att högre hastigheter är tillåtna exempelvis i USA så är det max 30 km/tim som gäller i Sverige. Dragbilens förare har självklart ansvar för att bogseringsanordningen och sammankopplingen är fackmannamässigt utförd och att denne har full kontroll över hela ekipaget.

Med vänliga hälsningar
Göingberg Bo

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Jag har hittat några sådana towbar i Storbritannien där dom verkar användas rätt mycket. Jag har även beställt ett exemplar och ska testa den. Jag återkommer med resultatet.

Här är några stycken:
https://cardno.co.uk/collections/tow-po … ng-a-frame
https://www.cjautos.eu/CAR_TOWING_A_FRAME_p/cm01.htm
https://www.youtube.com/watch?v=A3vE-9IWy5k

Då var det som vi misstänkte då, med dolly behöver inte bilen vara i trafik, på den punkten är ju en dolly att föredra ifall man har plats för en sådan hemma.

Ja håll oss gärna uppdaterade hur det går och hur det funkar med en sådan, det är säkert fler än jag som är intresserad av detta! smile

Stiiiiiv
19 mars 2018 · 27 Inlägg

Jo, det stämmer. Med en dollyvagn så behöver inte bilen som dras vara i trafik, men man kan enkelt komma runt det kravet när man bogserar. Jag har läst om folk som har betalat skatt bara för dagen man bogserar bilen, och likaså med försäkring. Det är bra om bilen är även besiktad, men det är inte något absolut krav. Bilar med körförbud får bogseras till både (närmast) verkstad och till besiktning. Det är bara att säga till farbror polis att bilen är på väg till verkstaden (eller besiktning).

För min del så tror jag det finns flera fördelar med en towbar jämfört med samtliga andra alternativ. Förutom att jag inte har en plats där jag kan parkera en vagn eller dolly, jag har hört om olyckor/skador på den dragna bilen orsakad av dollyn när man tar en för skarp kurva. Det kanske var orsakad av att bilen inte var tillräcklig fastspänd på dollyn, men ändå... Sedan får man köra i vanlig hastighet till bilen han ska hämta om man använder towbar. Det är bara på hemvägen att man är begränsad till 30. Man sparar bensin, är mer miljövänlig, och det går även att bogsera åtminstone några bilar med automatlåda. Den enda alternativ som är billigare än en towbar är en bogseringslina.

Senast redigerat av Stiiiiiv (19 mars 2018)

Hilmer
19 mars 2018 · 1 779 Inlägg

Stiiiiiv skrev:
Jo, det stämmer. Med en dollyvagn så behöver inte bilen som dras vara i trafik, men man kan enkelt komma runt det när man bogserar. Jag har läst om folk som har betalat skatt bara för dagen man bogserar bilen, och likaså med försäkring. Det är bra om bilen är även besiktad, men det är inte något absolut krav. Bilar med körförbud får bogseras till både (närmast) verkstad och till besiktning. Det är bara att säga till farbror polis att bilen är på väg till verkstaden (eller besiktning).

För min del så tror jag det finns flera fördelar med en towbar jämfört med samtliga andra alternativ.

Det beror ju lite på hur man använder det, för min del så kör jag nästan uteslutande skrotbilar och där är man inte så sugen på att vare sig betala skatt eller något annat.
Så i mitt fall är det bättre med en dolly, men det finns för och nackdelar med båda.

torsen
19 mars 2018 · 7 234 Inlägg

Stiiiiiv skrev:
Jo, det stämmer. Med en dollyvagn så behöver inte bilen som dras vara i trafik, men man kan enkelt komma runt det när man bogserar. Jag har läst om folk som har betalat skatt bara för dagen man bogserar bilen, och likaså med försäkring. Det är bra om bilen är även besiktad, men det är inte något absolut krav. Bilar med körförbud får bogseras till både (närmast) verkstad och till besiktning. Det är bara att säga till farbror polis att bilen är på väg till verkstaden (eller besiktning).

För min del så tror jag det finns flera fördelar med en towbar jämfört med samtliga andra alternativ. Förutom att jag inte har en plats där jag kan parkera en vagn eller dolly, jag har hört om olyckor/skador på den dragna bilen orsakad av dollyn när man tar en för skarp kurva. Det kanske var orsakad av att bilen inte var tillräcklig fastspänd på dollyn, men ändå... Sedan får man köra i vanlig hastighet till bilen han ska hämta om man använder towbar. Det är bara på hemvägen att man är begränsad till 30. Man sparar bensin, är mer miljövänlig, och det går även att bogsera åtminstone några bilar med automatlåda. Den enda alternativ som är billigare än en towbar är en bogseringslina.

Kan vara bra att göra som jag brukar göra, nämligen boka en tid hos bilprovningen och ha papper med som styrker detta.
Sedan avbeställer man den bokade besiktningstiden när man är "hemma".

Senast redigerat av torsen (19 mars 2018)

Hilmer
19 mars 2018 · 1 779 Inlägg

torsen skrev:

Stiiiiiv skrev:
Jo, det stämmer. Med en dollyvagn så behöver inte bilen som dras vara i trafik, men man kan enkelt komma runt det när man bogserar. Jag har läst om folk som har betalat skatt bara för dagen man bogserar bilen, och likaså med försäkring. Det är bra om bilen är även besiktad, men det är inte något absolut krav. Bilar med körförbud får bogseras till både (närmast) verkstad och till besiktning. Det är bara att säga till farbror polis att bilen är på väg till verkstaden (eller besiktning).

För min del så tror jag det finns flera fördelar med en towbar jämfört med samtliga andra alternativ. Förutom att jag inte har en plats där jag kan parkera en vagn eller dolly, jag har hört om olyckor/skador på den dragna bilen orsakad av dollyn när man tar en för skarp kurva. Det kanske var orsakad av att bilen inte var tillräcklig fastspänd på dollyn, men ändå... Sedan får man köra i vanlig hastighet till bilen han ska hämta om man använder towbar. Det är bara på hemvägen att man är begränsad till 30. Man sparar bensin, är mer miljövänlig, och det går även att bogsera åtminstone några bilar med automatlåda. Den enda alternativ som är billigare än en towbar är en bogseringslina.

Kan vara bra att göra som jag brukar göra, nämligen boka en tid hos bilprovningen och ha papper med som styrker detta.
Sedan avbeställer man den bokade besiktningstiden när man är "hemma".

Det förutsätter ju att man åtminstone kör på rätt håll! wink

Jag blev förövrigt omkörd av polisen idag, dom hade som tur var bråttom!
Missade dom totalt och man blev ju lite svett när dom kom ifatt eftersom jag höll närmre 60 med dollyn efter...

granadadr
19 mars 2018 · 7 287 Inlägg

Hilmer skrev:

torsen skrev:

Stiiiiiv skrev:
Jo, det stämmer. Med en dollyvagn så behöver inte bilen som dras vara i trafik, men man kan enkelt komma runt det när man bogserar. Jag har läst om folk som har betalat skatt bara för dagen man bogserar bilen, och likaså med försäkring. Det är bra om bilen är även besiktad, men det är inte något absolut krav. Bilar med körförbud får bogseras till både (närmast) verkstad och till besiktning. Det är bara att säga till farbror polis att bilen är på väg till verkstaden (eller besiktning).

För min del så tror jag det finns flera fördelar med en towbar jämfört med samtliga andra alternativ. Förutom att jag inte har en plats där jag kan parkera en vagn eller dolly, jag har hört om olyckor/skador på den dragna bilen orsakad av dollyn när man tar en för skarp kurva. Det kanske var orsakad av att bilen inte var tillräcklig fastspänd på dollyn, men ändå... Sedan får man köra i vanlig hastighet till bilen han ska hämta om man använder towbar. Det är bara på hemvägen att man är begränsad till 30. Man sparar bensin, är mer miljövänlig, och det går även att bogsera åtminstone några bilar med automatlåda. Den enda alternativ som är billigare än en towbar är en bogseringslina.

Kan vara bra att göra som jag brukar göra, nämligen boka en tid hos bilprovningen och ha papper med som styrker detta.
Sedan avbeställer man den bokade besiktningstiden när man är "hemma".

Det förutsätter ju att man åtminstone kör på rätt håll! wink

Jag blev förövrigt omkörd av polisen idag, dom hade som tur var bråttom!
Missade dom totalt och man blev ju lite svett när dom kom ifatt eftersom jag höll närmre 60 med dollyn efter...

mm tänk på att lappen ryker i 51 med dolly,,

Hilmer
19 mars 2018 · 1 779 Inlägg

granadadr skrev:
mm tänk på att lappen ryker i 51 med dolly,,

Det gäller ju bara om man blir påkommen! wink

Evildan
19 mars 2018 ·

Hilmer skrev:

granadadr skrev:
mm tänk på att lappen ryker i 51 med dolly,,

Det gäller ju bara om man blir påkommen! wink

Varför tror du att begränsningen, inte rekommendationen, är satt till 30km/h?

Hilmer
19 mars 2018 · 1 779 Inlägg

Evildan skrev:

Hilmer skrev:

granadadr skrev:
mm tänk på att lappen ryker i 51 med dolly,,

Det gäller ju bara om man blir påkommen! wink

Varför tror du att begränsningen, inte rekommendationen, är satt till 30km/h?

Mest troligen för att vi befinner oss i Sverige där man i de allra flesta fall vill begränsa så mycket det bara går, i USA t ex så får samma ekipage hålla 80.

Muttley
19 mars 2018 ·

Hilmer skrev:

Evildan skrev:

Hilmer skrev:

Det gäller ju bara om man blir påkommen! wink

Varför tror du att begränsningen, inte rekommendationen, är satt till 30km/h?

Mest troligen för att vi befinner oss i Sverige där man i de allra flesta fall vill begränsa så mycket det bara går, i USA t ex så får samma ekipage hålla 80.

Det är då inte stabilt med stela dragfordon.   Det är tur vi har lite mer lagar här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang