Vita_Vargen skrev:
Har nu fått svar från snappcar angående transportstyrelsen
Hej! Måste de anmälas till transportstyrelsen om bilen ska hyras ut?Snappcar skrev:
Hej, nej - tvärtom. Bilen måste vara registrerad på privatperson annars gäller inte försäkringen. SnappCar har däremot tillstånd av Transportstyrelsen som biluthyrare för att drive förmedlingstjänst. mvh Fredrik
Ogillar företag som går in i forum, men jag ser här att jag själv har blivit citerad (från SnappCarchatten) så jag tar mig rätten att förtydliga, då jag ogillar att tesen att vi skulle vara oseriösa. Fult, långsamt, onödigt, inte värt kan jag ta, vi är långt ifrån för alla - men vi ger allt för att göra rätt för oss, för att följa svensk lag och att aldrig försöka utnyttja våra användare eller skattesystemet. Syftet är att ni som skrivit och kollar med tredje part (vilket ju är helt rätt) kolla på rätt ställe för att undvika fler missförstånd.
Vår försäkring: SnappCar tillhandahåller en ftgsförsäkring via IF, som inte är en tilläggsförsäkring (typ bostadsrätt) utan en specialförsäkring som blir aktiv för uthyrningar under den aktiva hyran. Vill ni kolla upp det så ring till IF fordon företag, inte privatfordon. Läs mer här https://www.snappcar.se/forsakring Vi har en front end site, ja - men det som är mest värde för ägare i vår produkt är just försäkringsupplägget snarare än matchning/trafik (det är blocket bättre på). Återkommande ägare nyttjar just försäkringen, de har redan en mindre bilpool eller ngn som vill hyra. Vid vägassistans/skador jobbar If med SOS, även där - vi har en företagsförsäkring som täcker privatbilar.
Tillstånd: Vi har sedan 2012 tillstånd att bedriva förmedling av uthyrning via Transportstyrelsen. Detta uppdaterades nyligen i januari, också lätta att kolla.
SnappCar förmedlar bara uthyrning av privatpersoners bilar - det har vi också byggt in i vår försäkring. Ett ytterligare syfte med det är att vi inte vill ha förtäckt yrkesverksamhet. Det är lätt att säga men vi jobbar aktivt med att sätta upp spärrar för detta - bl.a. inga yrkesreggade fordon och max antal bilar per konto. Vi är också med i BIluthyrarnas branschförbund - vilket vi vill fortsätta vara av flera skäl, men framförallt för att vi inte vill dumpa priser för arbete eller vara otydliga med vad som är fritidsverksamhet och vad som är yrkesverksamhet. Här har andra s.k. internationella delningssiter gjort bort sig totalt, vilket gör att begreppet “delningsekonomi” idag är ganska intetsägande och missvisande.
Jämförelsen med Uber ställer vi oss starkt emot av fler skäl än bara deras bedrövliga internpolitik och att vi inte sysslar med "samåkning". Vi momsar (just försäkring momsas dock ej enligt lag), betalar all skatt i Sverige, är skrivna/registrerade i Sverige, följer lagar och utsätter varken personal eller användare i situationer där de kan riskera bryta mot lagen pga av oss.
Slutligen, så jobbar vi med delning av varor (kapitalvaror enl. skatteverket) och inte delning av tjänst, som Uber. Detta är en fundamental skillnad - “delning” av tjänster eller den s.k. gig-ekonomin har framförallt blivit ifrågasatt från arbetsrättsligt håll då de frångår inte bara trygghetsavtal men också bidrar till lönedumpning och otrygga anställningar. Delning av kapitalvaror skattas i deklarationen under 7.2 https://www.skatteverket.se/privat/skat … 02033.html Precis som privat uthyra av husvagn, släp, båt och fritidshus ska man skatta 30% av intäkter. Precis som de andra inkomstslagen så varken vill eller kan Skatteverket ta emot våra kontrolluppgifter automatiskt (man måste göra det själv) då det krävs lagbeslut om det. I princip alla partier, SD undantaget (vad jag vet, har ingen källa - de kan ha) har dock lagt fram motioner och interna förslag på att privathyra av kapitalvaror ska förenklas på ngt sätt genom antingen avdrag, eller lägre skattesats till en nivå - likt Danmark, Norge och Finland.
DMa mig gärna eller ring in till oss (nummer finns på siten) och fråga efter mig, Fredrik så svarar jag gärna eller ringer upp, men kommer inte ta det är på Garaget då redan det här svaret touchar marknadsföring redan nu.
Senast redigerat av Bjuck72 (18 mars 2018)