Köpråd: Fabia RS

Delareno
18 mars 2018 · 218 Inlägg

Hej

Efter att ha kört tråkiga och snåla bilar de senaste tio åren så börja jag drömma mig tillbaka efter min trimmade 540 E34.
Dock är det trevligt att åka snålt så har börjat vända blickarna mot en Skoda Fabia RS diesel(de med lägre skatt).

Är det nå att köra med? 0-100 va ju inte skrämmande men ska tydligen röra på sig när man har den i rullning.
En gammal kollega sa att den hade bättre 70-120 än en Porsche Carrera, kan det stämma?

Nå speciellt man ska kolla efter eller som brukar pajja?

Mvh Delareno

Soulman
18 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Tycker du själv det låter rimligt när en Carrera, beroende på årsmodell, har dubbla, trippla eller ännu mer effekt än en 130hk Fabia?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Low
18 mars 2018 · 3 296 Inlägg

Soulman skrev:
Tycker du själv det låter rimligt när en Carrera, beroende på årsmodell, har dubbla, trippla eller ännu mer effekt än en 130hk Fabia?

:-)

caromania Forummoderator
18 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Det kanske är på högsta växeln? Skulle tro att en Fabia har problem att hänga av en Porsche Carrera där föraren tillåts använda växelspaken. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 mars 2018 ·

caromania skrev:
Det kanske är på högsta växeln? Skulle tro att en Fabia har problem att hänga av en Porsche Carrera där föraren tillåts använda växelspaken. smile

SAAB 9000 Talladega accelererar 70-120 km/h snabbare än en Ferrari Testarossa...på högsta växeln, enligt dåtida reklam åtminstone.
Jag kan tänka mig att det är någon liknande tanke bakom ovan påstående.

caromania Forummoderator
18 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Det kanske är på högsta växeln? Skulle tro att en Fabia har problem att hänga av en Porsche Carrera där föraren tillåts använda växelspaken. smile

SAAB 9000 Talladega accelererar 70-120 km/h snabbare än en Ferrari Testarossa...på högsta växeln, enligt dåtida reklam åtminstone.
Jag kan tänka mig att det är någon liknande tanke bakom ovan påstående.

Precis det påståendet/reklamen jag hade i åtanke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 mars 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Det kanske är på högsta växeln? Skulle tro att en Fabia har problem att hänga av en Porsche Carrera där föraren tillåts använda växelspaken. smile

SAAB 9000 Talladega accelererar 70-120 km/h snabbare än en Ferrari Testarossa...på högsta växeln, enligt dåtida reklam åtminstone.
Jag kan tänka mig att det är någon liknande tanke bakom ovan påstående.

Precis det påståendet/reklamen jag hade i åtanke.

Det var visst 80-120 enligt obekräftade uppgifter från 1991.
9000 AERO 7,8sek.
Testarossa 10,3sek.
Porsche 928GT 8,6sek.
BMW B10 Alpina 9.2sek.

Prius gen III
80-120 9.8sek.
60-100 7.1sek.

Senast redigerat av Evildan (18 mars 2018)

Soulman
18 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Fin research. Vad gör Prius på samma sträcka? 1200m gummikabel? 2,5 liter fulbensin?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Mangisen
18 mars 2018 · 1 034 Inlägg

Soulman skrev:
Fin research. Vad gör Prius på samma sträcka? 1200m gummikabel? 2,5 liter fulbensin?

Hybriderna är det drag i soulman big_smile

Delareno
18 mars 2018 · 218 Inlägg

Inga köprådstips?

caromania Forummoderator
18 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Delareno skrev:
Inga köprådstips?

Jag tror du slog ihjäl det i starten. En fabia är nog trots allt bara tråkig och snål. Inget fel i det alls, men vill du uppleva fornstora dagar från din BMv med V8 får du nog tyvärr sikta högre. Eller sänka ribban!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
18 mars 2018 · 4 228 Inlägg

de bara försöka få tag i en 540 igen, ha lite kul på vinter sen sälja igen;) fast vintern e kanske på väg ut snart.

Evildan
18 mars 2018 ·

Fabia är en av de minst felbenägna bilarna ftån koncernen.
Men likt alla vag så kan dom rosta ohemult och dras med små elfel här och där. Växellådorna på en kepsenbakochframbil brukar leva ett hårt liv, ja hela drivlinan kört och gott. Skiftande 2a är inte ovanligt. Dieselmotorerna är i mitt tycke rena katastrofen både lönemässigt och ljudmässigt, låter som ett haveri är stundande.
Jag hade mao valt något helt annat och definitivt inte något drögigt tråkigt dieseldrivet ens som vardagstransportör än mindre som skojbil.

Delareno
18 mars 2018 · 218 Inlägg

Evildan skrev:
Fabia är en av de minst felbenägna bilarna ftån koncernen.
Men likt alla vag så kan dom rosta ohemult och dras med små elfel här och där. Växellådorna på en kepsenbakochframbil brukar leva ett hårt liv, ja hela drivlinan kört och gott. Skiftande 2a är inte ovanligt. Dieselmotorerna är i mitt tycke rena katastrofen både lönemässigt och ljudmässigt, låter som ett haveri är stundande.
Jag hade mao valt något helt annat och definitivt inte något drögigt tråkigt dieseldrivet ens som vardagstransportör än mindre som skojbil.

Vad skulle du då välja för småbil som både rör på sig men inte drar för mycket?

Presidento Of World
18 mars 2018 · 3 306 Inlägg

Delareno skrev:

Evildan skrev:
Fabia är en av de minst felbenägna bilarna ftån koncernen.
Men likt alla vag så kan dom rosta ohemult och dras med små elfel här och där. Växellådorna på en kepsenbakochframbil brukar leva ett hårt liv, ja hela drivlinan kört och gott. Skiftande 2a är inte ovanligt. Dieselmotorerna är i mitt tycke rena katastrofen både lönemässigt och ljudmässigt, låter som ett haveri är stundande.
Jag hade mao valt något helt annat och definitivt inte något drögigt tråkigt dieseldrivet ens som vardagstransportör än mindre som skojbil.

Vad skulle du då välja för småbil som både rör på sig men inte drar för mycket?

Corsa opc. 210hk..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
18 mars 2018 ·

Delareno skrev:

Evildan skrev:
Fabia är en av de minst felbenägna bilarna ftån koncernen.
Men likt alla vag så kan dom rosta ohemult och dras med små elfel här och där. Växellådorna på en kepsenbakochframbil brukar leva ett hårt liv, ja hela drivlinan kört och gott. Skiftande 2a är inte ovanligt. Dieselmotorerna är i mitt tycke rena katastrofen både lönemässigt och ljudmässigt, låter som ett haveri är stundande.
Jag hade mao valt något helt annat och definitivt inte något drögigt tråkigt dieseldrivet ens som vardagstransportör än mindre som skojbil.

Vad skulle du då välja för småbil som både rör på sig men inte drar för mycket?

Civic Type R GT.

Soulman
18 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Det är ju helt oväsentligt vad bilen drar. Ett par deciliter hit och dit betyder ingenting om man jämför med försäkring, reservdelar osv.

Mekar du själv och bor du i en storstad?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang