Suzuki Jimny istället för Toyota Yaris/Corolla?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2018 · 17 470 Inlägg

Suzuki SX4 finns ju med 4wd. Men jag vet inget om den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
17 mars 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Suzuki SX4 finns ju med 4wd. Men jag vet inget om den.

Det är en kanooooon kärrrraaaa eller....
Finns även som FIAT 16 badge engineering  du vet.

Corolla är permanent fyrhjulsdriven och håller samma höga driftsäkerhet som en dito fwd.

torsen
17 mars 2018 · 7 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Suzuki SX4 finns ju med 4wd. Men jag vet inget om den.

Har ingen "riktig" 4x4 utan har som andra "wannabes" = Volvo, Audi, BMW koreaner m fl.

doglas2009
17 mars 2018 · 209 Inlägg

Cracksoup skrev:
Du får inte många slantar för en 323i Compact som gått 28 000 mil. Om din BMW är hyfsat problemfri så skulle jag nog satsat på att köra den tills hjulen trillar av och byta till en billigare försäkring. Köpa bil i denna prisklassen är gambling hur man än ser på det. Risken är bara att du köper något som kostar mer än det smakar. Oavsett om det är Suzuki eller Toyota.

Du har ändå haft din bil i 3000 mil och känner den ganska bra vid det här laget. Du vet vad som är gjort och på ett ungefär hur bilen mår rent mekaniskt. 1l/mil är ingen fara så länge bilen fortsätter vara pålitlig. Många köper 4x4 bilar och tänker inte på att i stället investera i fina, ordentliga däck. Det är stor skillnad i gummikvalité och det kan räcka för att klara rundan ner till båten. Eller vad tror du?

Nej det är ju detta som är frågan. Om jag byter bil kommer jag definitivt få en mycket tråkigare bil, men samtidigt billigare månadskostnad om inte den "nya" bilen går sönder hela tiden.
Håller med gällande vikten av bra däck, i mitt fall räcker det dock inte om man har oflyt med vädret då vägen "rinner bort", man kan ju alltid gå ner till båten, men det blir väldigt mycket jobbigare.

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Suzuki SX4 finns ju med 4wd. Men jag vet inget om den.

Det är en kanooooon kärrrraaaa eller....
Finns även som FIAT 16 badge engineering  du vet.

Corolla är permanent fyrhjulsdriven och håller samma höga driftsäkerhet som en dito fwd.

Okej, det var ju trevligt att höra. Dök upp en "perfekt" Corolla nu om jag skulle köpa en... https://www.blocket.se/halland/Toyota_C … 17&w=3

Tror ni man får en enda krona om man byter in en 323ti med 28k mil? Allt utom fönsterhissar funkar, "ställningen" som rutan sitter i har på något magiskt sätt blivit sne men motorn funkar fortfarande... Bilen går bra i både motor och låda och bromsar känns fräscha.

Utmarks-Loke
17 mars 2018 · 5 833 Inlägg

Är det inte E36 323ti som är eftertraktad för sin bakaxel, som passar direkt på E30 och gör att fembultade hjul passar? Jag tror att den, till skillnad från fyrcylindriga compact, har de grövre hjullagren som klarar mer kraft, därför är den bättre. Så oavsett vad som händer har den alltid ett värde som reservdelsbil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2018 · 17 470 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Är det inte E36 323ti som är eftertraktad för sin bakaxel, som passar direkt på E30 och gör att fembultade hjul passar? Jag tror att den, till skillnad från fyrcylindriga compact, har de grövre hjullagren som klarar mer kraft, därför är den bättre. Så oavsett vad som händer har den alltid ett värde som reservdelsbil.

Tveksamt om handlaren ser det så. Denna kan se det som en GDS-bil som säljs vidare till någon burkhandlare och inbytespriset blir nog inte så kul då. Men några feta får han säkert för den.

Toyotan såg oförskämt fin ut! Med dragkrok dessutom!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
17 mars 2018 ·

doglas2009 skrev:

Cracksoup skrev:
Du får inte många slantar för en 323i Compact som gått 28 000 mil. Om din BMW är hyfsat problemfri så skulle jag nog satsat på att köra den tills hjulen trillar av och byta till en billigare försäkring. Köpa bil i denna prisklassen är gambling hur man än ser på det. Risken är bara att du köper något som kostar mer än det smakar. Oavsett om det är Suzuki eller Toyota.

Du har ändå haft din bil i 3000 mil och känner den ganska bra vid det här laget. Du vet vad som är gjort och på ett ungefär hur bilen mår rent mekaniskt. 1l/mil är ingen fara så länge bilen fortsätter vara pålitlig. Många köper 4x4 bilar och tänker inte på att i stället investera i fina, ordentliga däck. Det är stor skillnad i gummikvalité och det kan räcka för att klara rundan ner till båten. Eller vad tror du?

Nej det är ju detta som är frågan. Om jag byter bil kommer jag definitivt få en mycket tråkigare bil, men samtidigt billigare månadskostnad om inte den "nya" bilen går sönder hela tiden.
Håller med gällande vikten av bra däck, i mitt fall räcker det dock inte om man har oflyt med vädret då vägen "rinner bort", man kan ju alltid gå ner till båten, men det blir väldigt mycket jobbigare.

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Suzuki SX4 finns ju med 4wd. Men jag vet inget om den.

Det är en kanooooon kärrrraaaa eller....
Finns även som FIAT 16 badge engineering  du vet.

Corolla är permanent fyrhjulsdriven och håller samma höga driftsäkerhet som en dito fwd.

Okej, det var ju trevligt att höra. Dök upp en "perfekt" Corolla nu om jag skulle köpa en... https://www.blocket.se/halland/Toyota_C … 17&w=3

Tror ni man får en enda krona om man byter in en 323ti med 28k mil? Allt utom fönsterhissar funkar, "ställningen" som rutan sitter i har på något magiskt sätt blivit sne men motorn funkar fortfarande... Bilen går bra i både motor och låda och bromsar känns fräscha.

Den såg ruskigt tokfin ut !!
7A-FE har kamrem, handlaren har nog inte riktigt koll här, men det är väl också anledningen till att den säljs 20000kr billigare än vad man kan sälja den för.

Slagläge med andra ord.

doglas2009
17 mars 2018 · 209 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Är det inte E36 323ti som är eftertraktad för sin bakaxel, som passar direkt på E30 och gör att fembultade hjul passar? Jag tror att den, till skillnad från fyrcylindriga compact, har de grövre hjullagren som klarar mer kraft, därför är den bättre. Så oavsett vad som händer har den alltid ett värde som reservdelsbil.

Det låter som något jag läst. Även väldigt vanligt att dom används till "racing", coilovers, lite roligare bussningar, en bättre stol och r-däck så skulle den nog bli riktigt kul.

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:
Är det inte E36 323ti som är eftertraktad för sin bakaxel, som passar direkt på E30 och gör att fembultade hjul passar? Jag tror att den, till skillnad från fyrcylindriga compact, har de grövre hjullagren som klarar mer kraft, därför är den bättre. Så oavsett vad som händer har den alltid ett värde som reservdelsbil.

Tveksamt om handlaren ser det så. Denna kan se det som en GDS-bil som säljs vidare till någon burkhandlare och inbytespriset blir nog inte så kul då. Men några feta får han säkert för den.

Toyotan såg oförskämt fin ut! Med dragkrok dessutom!

Jo den såg fin ut. Ringde på den och frågade vad/om min bil var värd något och han skulle återkomma, vilket han ännu inte gjort så jag känner mig inte överdrivet optimistisk.

Evildan skrev:

doglas2009 skrev:

Cracksoup skrev:
Du får inte många slantar för en 323i Compact som gått 28 000 mil. Om din BMW är hyfsat problemfri så skulle jag nog satsat på att köra den tills hjulen trillar av och byta till en billigare försäkring. Köpa bil i denna prisklassen är gambling hur man än ser på det. Risken är bara att du köper något som kostar mer än det smakar. Oavsett om det är Suzuki eller Toyota.

Du har ändå haft din bil i 3000 mil och känner den ganska bra vid det här laget. Du vet vad som är gjort och på ett ungefär hur bilen mår rent mekaniskt. 1l/mil är ingen fara så länge bilen fortsätter vara pålitlig. Många köper 4x4 bilar och tänker inte på att i stället investera i fina, ordentliga däck. Det är stor skillnad i gummikvalité och det kan räcka för att klara rundan ner till båten. Eller vad tror du?

Nej det är ju detta som är frågan. Om jag byter bil kommer jag definitivt få en mycket tråkigare bil, men samtidigt billigare månadskostnad om inte den "nya" bilen går sönder hela tiden.
Håller med gällande vikten av bra däck, i mitt fall räcker det dock inte om man har oflyt med vädret då vägen "rinner bort", man kan ju alltid gå ner till båten, men det blir väldigt mycket jobbigare.

Evildan skrev:
Det är en kanooooon kärrrraaaa eller....
Finns även som FIAT 16 badge engineering  du vet.

Corolla är permanent fyrhjulsdriven och håller samma höga driftsäkerhet som en dito fwd.

Okej, det var ju trevligt att höra. Dök upp en "perfekt" Corolla nu om jag skulle köpa en... https://www.blocket.se/halland/Toyota_C … 17&w=3

Tror ni man får en enda krona om man byter in en 323ti med 28k mil? Allt utom fönsterhissar funkar, "ställningen" som rutan sitter i har på något magiskt sätt blivit sne men motorn funkar fortfarande... Bilen går bra i både motor och låda och bromsar känns fräscha.

Den såg ruskigt tokfin ut !!
7A-FE har kamrem, handlaren har nog inte riktigt koll här, men det är väl också anledningen till att den säljs 20000kr billigare än vad man kan sälja den för.

Slagläge med andra ord.

Jo, att den skulle ha kamkedja lät inte bekant.

Senast redigerat av doglas2009 (17 mars 2018)

Mew
17 mars 2018 · 2 157 Inlägg

Sälj din E36 på Blocket bara. Det finns alltid en marknad för de där. smile

doglas2009
17 mars 2018 · 209 Inlägg

Mew skrev:
Sälj din E36 på Blocket bara. Det finns alltid en marknad för de där. smile

Vid närmare eftertanke så är det nog smartare. Vad kan vara rimligt att slänga ut den för? Jag tänker mig "15000kr bvsa", vad tror ni?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2018 · 17 470 Inlägg

doglas2009 skrev:

Mew skrev:
Sälj din E36 på Blocket bara. Det finns alltid en marknad för de där. smile

Vid närmare eftertanke så är det nog smartare. Vad kan vara rimligt att slänga ut den för? Jag tänker mig "15000kr bvsa", vad tror ni?

Skick, mil, årsmodell?
Fönsterhiss såg jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doglas2009
18 mars 2018 · 209 Inlägg

Hybrid_ skrev:

doglas2009 skrev:

Mew skrev:
Sälj din E36 på Blocket bara. Det finns alltid en marknad för de där. smile

Vid närmare eftertanke så är det nog smartare. Vad kan vara rimligt att slänga ut den för? Jag tänker mig "15000kr bvsa", vad tror ni?

Skick, mil, årsmodell?
Fönsterhiss såg jag.

Mekaniskt bra skick vill jag påstå, motor går jättebra, startar alltid direkt, inga skumma vibrationer eller liknande, lätt att att växla. Koppling känns konstigt nog fräsch, trots 28000mil, lätt att växla. Skivor och  belägg fram har jag bytt så bromsar känns bra, drar inte snett och vibrerar inte när man bromsar. Inredning är i helt okej skick, väldigt sliten växelspaksknopp vilket drar ner helhetsintrycket ganska mycket, baksätet är nog inte använt mycket då skinnet där är i väldigt bra skick. Ganska mycket rost på ena framskärmen, en femkrona rost under ena bakrutan och så har det börjat komma lite rost på bakluckan. 1 tidigare ägare innan mig och så har den lyx likt fungerande AC och farthållare. Det är en -00.

torsen
18 mars 2018 · 7 234 Inlägg

Men då så, sälj BMW´n och köp en Jimny.

Utmarks-Loke
18 mars 2018 · 5 833 Inlägg

doglas2009 skrev:

Mew skrev:
Sälj din E36 på Blocket bara. Det finns alltid en marknad för de där. smile

Vid närmare eftertanke så är det nog smartare. Vad kan vara rimligt att slänga ut den för? Jag tänker mig "15000kr bvsa", vad tror ni?

Hur mycket billigare vid snabb affär? Jag kan bjuda 10.000kr och då kollar jag inte ens på bilen, jag bara betalar och kommer och hämtar den. Ingen diskussion, enklaste affären någonsin. Jag är ute efter en 2,5l sexa med manuell låda till min AC cobra så det gör inget om det är rostiga skärmar.

viccoA
19 mars 2018 · 3 109 Inlägg

Tänk på att Jimnyn drar mer soppa på långkörningar i motorvägshastighet (120km/h), dessutom är komforten tveksam. Men inte en dålig bil sett till hållbarhet.

torsen
19 mars 2018 · 7 234 Inlägg

viccoA skrev:
Tänk på att Jimnyn drar mer soppa på långkörningar i motorvägshastighet (120km/h), dessutom är komforten tveksam. Men inte en dålig bil sett till hållbarhet.

Dessutom oliiiiidligt att köra så fort med en Jimny, även om det gååååår.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2018 · 17 470 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

doglas2009 skrev:

Mew skrev:
Sälj din E36 på Blocket bara. Det finns alltid en marknad för de där. smile

Vid närmare eftertanke så är det nog smartare. Vad kan vara rimligt att slänga ut den för? Jag tänker mig "15000kr bvsa", vad tror ni?

Hur mycket billigare vid snabb affär? Jag kan bjuda 10.000kr och då kollar jag inte ens på bilen, jag bara betalar och kommer och hämtar den. Ingen diskussion, enklaste affären någonsin. Jag är ute efter en 2,5l sexa med manuell låda till min AC cobra så det gör inget om det är rostiga skärmar.

Låter väl som en ok deal för bägge. TS slipper ju "Blocket-folket" som ringer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
19 mars 2018 ·

Köp och sälj passar inte i forumet enligt regelverket, tas lämpligtvis i pm?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2018 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:
Köp och sälj passar inte i forumet enligt regelverket, tas lämpligtvis i pm?

Jo, det var bra att du påpekade detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang