Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt renovering. De här är mitt första bilprojekt så är en stor nybörjare som inte tackar nej till tips och trix! :)
  • 180 Följare
  • 206 600 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2018
Funkiee Saab älskare!
10 augusti 2015 · 4 597 Inlägg

fan det går frammåt!! big_smile kul o se! visst är det skönt med lite semester? wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fillefilmjolk
5 december 2015 · 156 Inlägg

Funkiee skrev:
fan det går frammåt!! big_smile kul o se! visst är det skönt med lite semester? wink

Semester är bäst big_smile




--------------------------------------------------

Öka! Tar ju f*n år innan de här blir klart..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-97e266ef7f9ef9a46b33b9bfc88b73fc.jpg

På med dörrsidorna så kanske de börjar röra på sig! smile

Men först behövdes de nya plastpluggarna tryckas dit.. När dörrsidorna för typ 6 år sen plockades lös så sprack såklart var och var annan eller teleporterades vidare till en annan dimension.

Så de fick bli Nytt! Nytt! Nytt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f23c7b2f31599be3baf3a08c3a97530b.jpg

Då pluggarna bara höll dörrsidan ”på plats”, så behövde även handtagen skruvas fast
för att få allt att sitta.

Men först fick de lite färg i form av Plasti Dipp

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c5960b20c2b9aa8ab70e2921048e8bf8.jpg

Solblekt babyblå byttes mot ljusgrå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9386297ebf3febe877f16e6bed454ac0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c286d92dc889ae1286ed95bcbc60a445.jpg

Det hemliga godisfacket.. från början en askopp kanske.. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5f20d709102f193b2792c5ee423c99ab.jpg

Sen tidigare hade samtliga högtalar-kablar dragits fram, så de vart bara och pilla upp, vartefter de fick en kabelsko i blå och röd färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f3ab30d7c4205eb5798718df3378a378.jpg

Den blåa kabelskon fick gå på minus, och den röda på plus, sen kunde högtalaren skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-91130554a0f3ab031548b181b2da51c8.jpg

Med båda framdörrarna klara så skulle de bakre högtalarna dit, men innan de behövde bälte, isolering och en bit golvmatta sättas in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7cdab15cbb091ff47efa651076309937.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-04d9f95184e7dc0e604421a452cbf3c2.jpg

De fick bli samma isoleringsmatta som i taket, dvs. den med klister på baksidan.

För att lättare kunna skära i isoleringsmattan provades samma kniv som används vid skärning i gullfiber. Det funkade super smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e237b16e95b38e1668a5cd891908241e.jpg

Sen vart de limspray.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ef7db1c0805215358ac4436f5eac10de.jpg

Varpå det originala innerskärm tyget kunde läggas på. Original har de en ljusblå färg, men med lite svart tygspray vart de som nytt.. nästan tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-28d2708d089f913cf202e8b4d9f1b8d6.jpg

Som bagagelucke-matta så användes en vanlig ”bilmatta” som gick att köpa på lösmeter i den lokala färgaffären.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-328a301efb4463d72aa5661c3ed883d5.jpg

Med vanlig sax kunde en rätvinklig fyrkant klippas ut, varpå mattan sattes fast med hjälp av
några plastpluggar som köpts in via nätet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-665060df98174dda11e42a340589654f.jpg

Genom att borra hål i innerskärmstyget som var relativt hårt, så kunde pluggarna tryckas ner och hålla fast bagagerumsmattan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8874a992f884f62a4a8b8784b83465ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dc2ed55f35056a3869ba988de17554fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-849d507eb2f49ac4be35e8c9070af0d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8ba128c040514d0349f407744782bcd1.jpg

Med bagagerums golvet nästintill färdig klätt så sattes sidoinfästningen för baksätet fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5f5bcbe41d255b642b4595b7a639b603.jpg

Sen borrades det upp 4 st hål för diskanthögtalarna i takpanelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2deb66cc50b421536fb60f9056800413.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-370b3d70d583d53afb649078e6d9ea0b.jpg

Varpå delningsfiltren kunde sättas fast.

På bilden under syns delningsfiltret för vänster bak, där filtret sitter i en fack som kommer vara gömt under vänster C-stolpe smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6aa4bd84acafdbfe18e4e61aa22157da.jpg

Då delningsfiltret var av passiv typ, så behövdes ingen egen strömkälla. Det enda som behövde kopplas in var mellanregistrets högtalare på ”WOOFER” +/-. Det som i det här fallet var en 5,25” högtalare. Diskanten fick gå in på ”MAIN TWEETER” +/- , och sist fick högtalarkablarna från slutsteget gå in på ”INPUT” +/-.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-72b44c42cf009ae947369f70a1892942.jpg
Tyvärr blev bilden snedställd när den lades upp hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6e4a0d91ecbd95f2f591046c7ddd91fd.jpg

Med delningsfiltren på plats så kunde resten av den bakre klädseln sättas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ef8ae9f53c06dcb7cc81899be8c40fe9.jpg

Men först fick de bli nya pluggar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0dea99c4d4ed354cef3d1e79f37f47ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-43b3187df6d7065753aa89565b23bb98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-10193dd3e02a4ecec52bea88ae03997b.jpg

...sen kunde övre bältes infästningen för baksätet skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c4578ef230d77b0b48e6b6e1b927c5a0.jpg

Och ännu en platsplugg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f02bb4ef26407606bfac403123e97580.jpg

Och dam dam dam dam! Så vart de tid för baslådorna smile

Innan bashögtalaren skruvades fast på prov så fylldes baslådorna upp med äkta fårull smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86b8a753fdc715ea4edfd71e4fc5a4e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8f99e959a12d9504f0a10e096d1ad55e.jpg

Och efter baslådan kom de bakre högtalarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-82434304a9a848b37b86b71125eba2fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ec653b7668c6af096a798540c2bd7fbf.jpg

Yeah! .. typ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-406c059c46fe147eaf373bfc1dbbea33.jpg

I brist på bilder över hur baslådsbygget gick till så visar jag den lilla jag hade hmm

Först vart det spånskiva => glasfiberväv + epoxi => och sist ett flexibelt spackel. Varpå allting flockades. Och baslådan fick bli av modellen ”Sluten låda” som innebär att lådan är tät, och inte har några basportar/rör/hål där luft kan färdas in eller ut. (Rätta mig gärna om jag har fel) smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-40bac43048a418b5854e3cfe1bbecf8d.jpg

Men! För att dölja upp isoleringen i golvet, samt skydda kanten på baslådan så skars de ut några plåtar på jobbet i Aludurk som sedan pulverlackerades svart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d206af35d1046db9beb397ff7186e54d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-107d5ea2f6c2c5aee5f694f49b9747dc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b10b255ffc49c32d6da265eeabf522d1.jpg

Kanske kan gå dedär... hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4704eb7ae14202675074c54ad626a322.jpg

Bruapp bruapp bruapp!

Men! För att få ut så mycket som möjligt av sina högtalare kan det ibland behövas ett slutsteg.

Och i mitt fall så råkar det behövas.. eller det rekommenderas iallafall.

Detta då jag som tidigare nämnt kör med följande högtalar-kombination.


Framssytem

CDT Audio HD-42

Storlek: 4” inkl. diskanter
Effekt RMS: 140W
Impedans: 4 Ohm




Baksystem:

CDT Audio HD-52

Storlek: 5,2” inkl. diskanter
Effekt RMS: 170W
Impedans: 4 Ohm


För att driva samtliga fyra högtalare som är tänkt att fungera som mellanregister och diskant, så valdes följande steg:


B² audio Quattro MK4

Med 4x100W i 4 ohm

Slutsteg: fram/bak system

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-066d6365c23f2e2fd6f22c45b03d06c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6f3255ce8f7a3cb924eb3f04fbff44ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3ebb140eb5a4ff0d9ff1c571b945f1c2.jpg

För att få steget lite undangömt så gjordes ett fäste på jobbet som pulverlackerades vitt.

Och för att slutsteget inte skulle sitta stumt i chassit så monterades de fast i fästet med skumgummiringar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2e758487b223020d74756af694daf6bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f84f592a2e7a80bbf29936cf128dc8cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-393e25a5fb2b90ca4dca2b6ba7bacd3c.jpg

Ett liknande fäste vart gjort för det slutsteg som skulle användas för basarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9bcb3392889665a8a8cb8d58242c0f10.jpg


Då bashögtalarna var av typen:


Hertz ES F25.5

Storlek: 10”
Effekt RMS: 300W
Max Effekt: 900W
Impedans: 4 Ohm



Så fick slutsteget bli ett:

Hertz HCP 1d
Med:

380W(RMS) i 4 ohm 
700W(RMS) i 2 ohm 



Och för att kunna klara av och driva slutstegen så behövdes grova kablar.

Detta då de båda slutstegen är i behov av ganska mycket ström.

Är strömkabeln för tunn för att transportera den behövda strömmen så händer bland annat detta:

- Slutsteget kan få för lite ström, och därav presterar riktigt dåligt.
- Kabeln blir VARM, som kan leda till att den blir så varm, att plasten smälter, och antingen sätter eld på nånting pga. värmen, eller att den då exponerade kopparkabeln kommer i kontakt med jord, och då gnistrar till och tar eld på nått annat.

En jämförelse skulle kunna vara en liten dörr på ett stort varuhus som många plötsligt måste ut genom.. samtidigt... det brukar tyvärr inte bli så bra..

...Så en smal kabel som mycket ström vill gå igenom blir inte så bra...


För att vilja veta vilken kabeltjocklek som kan tänkas vara aktuell, för den strömstyrka som kan behöva gå igenom kabeln så kan man kolla på den tabell som ibland följer med slutstegen.

Men då tabellen i mitt fall var ganska knepig så använde jag istället en tabell som används vid installation av elmotorer.

Den följer inte direkt vad vissa andra kanske skulle tycka räcka, istället är den lite mer åt det överdimensionerande hållet. Men bättre det än att de blir för lite.

Dock tar tabellen inte hänsyn till bland annat ”spänningsfall” som kan uppstå om man skulle ha en lång kabel. Men så länge man inte drar runt kabeln i bilen en fem-sex varv runt stolarna innan den går till steget så ska de inte vara något större problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f45331293ac455a5096cde652dddd44d.jpg
(OBS! Bortse från den mellersta kolumnen angående "Belastning i kW." då denna angår 3-fas elmotorer och inte 12V för slutsteg )

Det som också bör nämnas är att tabellen endast visar den rekommenderade säkringen för den angivna kabeltjockleken, så slutsteget eller den strömkälla som ska kopplas in bör naturligtvis använda sig av mindre ström än vad säkringen är skapad för.

Så i mitt fall, där jag fått fram att vardera slutsteg kan dra en max ström på 75 ampere, ska jag enligt tabellen klara mig bra på en 25mm2 kabel då den ska gå att säkra med en 80 amper:s säkring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-10314885d1e7ade88d46bb284f6cd216.jpg

Och roligt nog var de även 25mm2 som var det grövsta som gick att få in i kopplingsplinten på slutsteget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bcf0422d72d31b2863289e38b48d6f61.jpg

Men först fick en 50mm2 kabel (en likadan som till startmotorn) gå till en säkringsplint för slutstegen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-08dd339714abeee44bc61be7d423551c.jpg

I säkringsplinten fanns plats för två glassäkringar som från batteri ingången delades upp i varsin utgång för en 25mm2 kabel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1939de256e31483a268d772c9596bad2.jpg

De två kablarna fick i sin tur gå in i kupén genom gummigenomföringar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c715e95ea1bc07adb453d9db79d9a611.jpg

Där de på andra sidan fick en kabelsko för 25mm2 kabel och en stump krympslang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f4aeff41ab8bb71a9485c577b64c2fcb.jpg

Den strömkabel som skulle gå till slutsteget för baslådorna fick först gå till en kondensator med
1 Farad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cb1b830ce752cd2ae22bfac6bb3d1a71.jpg

Anledningen till att man monterar en kondensator, samt vad den gör, finns väldigt bra beskrivet på denna länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=4755

En annan kort och gott förklaring som jag hört några gånger, men kan ha fel, är:
”Den sitter där för att inte belysningen på bilen ska blinka i takt med musiken” .. När man spelar med hög musik,

Så där av har ja satt in en som sitter mellan batteriet och slutsteget till baslådan, då jag kliat mig i huvet och tyckt att det är där den lär behövas mest... Men kan ha fel tongue


Då det konstant ligger på ström till slutstegen, så brukar de finnas ett inbyggt relä som fungerar som strömbrytare för att kunna stänga av och på slutstegen.

Ingången för strömmen som behövs för att sätta på reläet och i sin tur slutsteget, brukar markeras med textraden ”REM”, och syns mellan (+) och (-) ingången på bilden under. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3ebb140eb5a4ff0d9ff1c571b945f1c2.jpg

Dvs. När det ligger 12V på REM ingången så är steget på, och finns de ingen ström på REM så är slutsteget avstängs.

Vill man så kan man koppla en kabel med strömbrytare och säkring direkt från batteriet till REM ingången på slutsteget. Då kan man sätta på och av slutsteget när man vill.

Eller så kan man använda sig av ”REM Out” som ofta går att hitta på dagens och gårdagens bilstereoapparater. Det den gör är att ge en 12V (+) ström när bilstereon sätts på.

Så startar man stereon, så startar slutstegen. Stängs stereon av så stängs slutstegen av.

På bilden under har ja pressat in två kablar på prov till slutstegen.
Dvs. ”REM Out” på bilstereon (blå/vit kabel) till två gula kablar, en till vardera slutsteg.


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4524c8a38dfa312b89fc658d93dae284.jpg

Och här under syns slutsteget från Hertz som ska driva de två bashögtalarna.
Där går det att se den gula kabeln som fungerar som signalkabel för att sätta på och stänga av slutsteget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a4ca2e6d57a288f4235fdb35cf5c9150.jpg

Minus / Jord – kabeln som kom från slutstegen fick också bli i 25mm2, där de gick ihop på en plåt som var svetsat i resterade bilplåt. Men för att garantera en ordentlig jordning så monterades det på samma plats fast en kabel som var 50mm2 och gick vidare, ut från kupén och ner till balkramen, som var ordentligt jordad i bilbatteriet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c2acf3c7827e42d446477f4ee3eba893.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-99ac06c4c41598e24b71d8a513c281b0.jpg

Sen! Som det gick att se på en av bilderna ovan, så vart även högtalarkablarna inkopplade.

Och för att vara säker på att högtalarna var kopplade som ja ville ha dom, som i mitt fall var fas-rätt, så var jag tvungen att veta vilken kabel som gick till plus på högtalaren och vilken som gick till minus.

Hade det gå att se och följa kabeln hela vägen från högtalaren fram till slutsteget, eller om kabeln varit färgmärkt med vad som är plus och minus så hade det bara varit att koppla in plus(+) på plus(+) och minus(-) på minus(-) vid slutsteget.

Men då hela kabeln var gömd under bilklädseln, och kabeln helt vit så fick ja ta till en annat sätt.

Då jag inte känner till något befintligt namn på denna metod så döper jag den fantasilöst till: ”kolla med ett batteri” metoden..

Vad det går ut på är att man tar ett batteri med en spänning på 1,5V, spelar ingen roll om det är ett AA, AAA, eller annan storlek.

Sen tar man högtalarkabeln och för den mot varsin batteri pol på 1,5 Volts batteriet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5e9488e2c5cd13a31365ec74810274b7.jpg

När båda kablarna rör varsin batteripol så kommer det att spraka till lite i den högtalare man tagit kablarna till. Samtidigt som det sprakar till så kommer högtalarelementet att antingen tryckas ut eller dras in.

Skulle högtalarelementet exempelvis dras inåt då man kopplat på batteriet som på bilden ovan, men tryckas utåt när man kopplat det som på bilden under. Då går vänster högtalarkabel till plus(+) ingången på högtalaren och höger kabel går till minus(-) i detta exempel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b198f1c19c8f0b01ace624f5be8389d6.jpg

Med skissen här under kanske det blir lite tydligare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-475d9bf0a219517a47c5d8e8f2ac5589.jpg

Dvs. går plus(+) till plus(+) och minus(-) till minus(-) som på vyn till vänster på bilden ovan så kommer högtalaren att spela upp ljud genom att trycka högtalar-konan utåt. (Detta kallar en del för att högtalaren spelar ”fas-rätt”)

Går plus(+) till minus(-) och minus(-) till plus(+) som på vyn till höger på bilden ovan så kommer högtalaren att spela upp ljud genom att dra högtalar-konan inått. (Detta kallar en del för att högtalaren spelar ”fas-vänt”)

Hurivida vilket som låter bäst, eller om det är dåligt/skadligt att spela fas-vänt låter jag vara osagt. Det är en forums-debatt som kan pågå till oändligheten och vidare tongue

Kan dock tillägga att metoden ”kolla med ett batteri” inte fungerar något vidare bra för en liten diskant högtalare då rörelsen den gör är så liten att det knappt går att urskilja om den rör sig utåt eller inåt.

Men för bashögtalare och mellan register brukar det fungera bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4835c0646a0718205df4444a1195483b.jpg

Med ström och högtalarkablar på plats så var de bara signalkablarna från bilstereo till slutstegen kvar.. (de är dessa som överför ljudet/musiken från bilstereo till slutsteg)

Med 3x4V utgångar så räckte det precis till båda slutstegen.

Fyrkanalslusteget ville ha 2 par och monoslutsteget (eller monoblocket) ville ha 1 par.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cb24bfec5e63d719241b2d1b24bf18d6.jpg

Sen var det bara vrida på tändningen i radioläge..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e7a31ea1473aaecb87c2f30ad3b423c0.jpg

… starta stereon

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1c207c254fa8b970565ec214e82235ca.jpg

Välja något man tycker om..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f7d43b0ba9343af3d3e20176453c272.jpg

Bfoff Bfoff Bfoff... Pjuj pjuj pjup pjup.. Bfoff Bfoff Bfoff..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fb825c38973a6586c15ee26853aec9ab.jpg

Gofika! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fe98a38110f98690766ede4382a7ac89.jpg


Bfoff Bfoff Bfoff... Pjuj pjuj pjup pjup.. Punchrulle.. Bfoff Bfoff Bfoff..

Senast redigerat av Fillefilmjolk (25 december 2015)

Putteliten
5 december 2015 · 9 078 Inlägg

Ser kanon ut som alltid!

Hunted Jackass
5 december 2015 · 795 Inlägg

Känslan att börja läsa ett nytt inlägg du skrivit är som när man var liten och fick en Kalle Anka i posten. Sjukt vackert dokumenterat och slutresultatet är klanderfritt som vanligt.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Mervolic Yawn...
6 december 2015 · 3 151 Inlägg

Mycket lärorika och roliga inlägg att läsa. smile Bra blir det också, kan inte göra annat än att instämma med Hunted!

Stol3n_Identity så äre!
6 december 2015 · 872 Inlägg

Ritigt väl gjort! Saknade dina uppdates! wink alltid lika roligt o spännande att läsa! Tummen upp! smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Fillefilmjolk
7 december 2015 · 156 Inlägg

Putteliten skrev:
Ser kanon ut som alltid!

Tusen Tack! smile


Hunted skrev:
Känslan att börja läsa ett nytt inlägg du skrivit är som när man var liten och fick en Kalle Anka i posten. Sjukt vackert dokumenterat och slutresultatet är klanderfritt som vanligt.

Hahaha! Den kommentaren satte sig djupt! Min dag vart som färdig när ja läste de big_smile


Mervolic skrev:
Mycket lärorika och roliga inlägg att läsa. smile Bra blir det också, kan inte göra annat än att instämma med Hunted!

Tack så mycket! smile Är ibland lite små fundersam på om humorn som då och då kan få följa med även är kul för andra tongue


SpendeX skrev:
Ritigt väl gjort! Saknade dina uppdates! wink alltid lika roligt o spännande att läsa! Tummen upp! smile

Stort Tack! smile Har fått hem en hel del saker på posten nu i förra veckan. Så kanske, kanske, kanske hinner det bli en till uppdatering nu innan Julen roll

Stol3n_Identity så äre!
7 december 2015 · 872 Inlägg

Härligt! Jag längtar då! wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Funkiee Saab älskare!
8 december 2015 · 4 597 Inlägg

Som vanligt, antagligen världens bästa projekttråd! Och ditt bygge är ju så sjukt underbart big_smile känslan när man loggar in o ser att något har hänt här den är oslagbar cool

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fillefilmjolk
25 december 2015 · 156 Inlägg

Hann tyvärr inte till innan jul, men en dag efter kanske är okej hmm


Slutfikat! … en sen liten julspecial

För att kunna slutföra golvet så behövdes resterande isolering och golvmatta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f7403fa81fa3ea2ff023f5a6ea02777d.jpg

Men först fick de bli att spänna fast några hängande kablar med hjälp av något jag använt tidigare, men så vitt jag vet missat att visa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a2b8a6b84796a7957d489f18d7c817fc.jpg

Med hjälp av dubbelhäftade tejp på plastbitarnas baksida + ett buntband/stripe så satt de fast som ett smäck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a1212474cada958f20ef9b60ac57af0c.jpg

Nertill fick de bli ett rör för de kommande kablarna till stolsvärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-77b191dd48357d3947ed9bd1603c5f90.jpg

Efter kablarna och rören var på plats så plockades den nya golvmattan fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6a531785ee3fdd122f4e5761104870a2.jpg

Varpå en passande bit till förarsidan mättes upp och skars ur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fee882d866aae80a6b44b0bb961f2183.jpg

Men innan mattan kunde läggas på plats så fick de bli lite mer golvisolering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fd167656079573139270873f5598f7e4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-24f6b983187d4b8efa7ce59c8cec1e6c.jpg

Fast här nån stans så… kände jag att.. nää.. nu måste jag fixa några smådetaljer som sticker än i ögat.

Och det som råkade vara problemetet var de skruvar som höll fast hantagen i taket. Dvs. de handtag som normalt finns över varje passagerarstol.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5ac0a3b3f5fd70193483127eb2ac9519.jpg

Normalt så skulle skruvarna vara gömda under små täckbitar i plast.. Men då de som allt annat som var litet och av plast försvunnit vid demontering.. så satt ja så här nu vid slutet bara kvar med en plastbit som var hel och en som var sprucken..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-abda9a711527e5ccf07553c37cd7e0c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ebe6b8d4cc15daf903dae843efbeda8b.jpg

Normalt så går det typ att hitta nästan vad som helst till dessa bilar på nätet.. men just dessa små plastbitar kunde i alla fall inte ja hitta hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e71d23b434eae173703b25e16d796363.jpg

Men med turen att kunna få låna en 3D-skrivare för hemmabruk, så kanske situationen gick att lösa ändå smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5d5211b0e15b3bad9c34a1bcdde0ad04.jpg

Hur som helst!

Innan det gick att börja! Behövdes en halvtaskig kopia på de plastbitar som saknades.

Och utan en fansy 3D-skanner så fick de bli att ta en annan väg..

Så steg 1 blev att ta fram mobilkameran och fotografera den enda plastbit som var hel från tre olika vinklar… uppfrån.. från sidan.. och typ bakifrån..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-043dffd192bce34746ec21e277560154.jpg

Sen startades samma program som användes då mittkonsollen gjordes.. Dvs. Solidworks…smile

Yes, mittkonsollen kommer tillbaka tongue

Det som fick bli steg 2 var att rita tre linjer. En linje för höjd, en för bredd, och än för längd. Sen fick linjerna de mått som plastbiten hade. Så då längden på plastbiten var 43 mm så fick linjen för ”längden” också bli 43 mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dd63515e349b6eead72324d63c66ed21.jpg

Efter linjerna så klistrades de bilder som tidigare tagits på plastbilden in.

Bilderna las in enligt bilden nedan. Tanken var att skapa en typ… synvilla, eller mall.. för att se hur plastbiten skulle se ut.. Eller rättare sagt.. en vy från sidan ,en från ovan, och en bakifrån.. så man skulle veta hur man skulle rita upp allt. Bilderna skalades så de blev lika långa, höga, och breda som linjerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-71fb7eeb4faab9889db4960b3d4915d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ef976639dc1a33a22cebc3c0a69109da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0d039ccc6e343d6e3e5baf605139bbe5.jpg

Då bilderna såg ut och vara så rätt skalade som möjligt efter de linjer som tidigare ritats så ritades det upp nya linjer. Den första fick följa formen på plastbiten sett från sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9b956e0d8dee38921588cbf4b0c2f757.jpg

Den andra linjen fick följa formen sett bakifrån och den tredje sett uppifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4aa931926b5567d786a7f98060ffeeeb.jpg

Sen användes en funktion som heter ”Loft”.

Det fina med funktionen ”Loft” är att man kan välja ett flertal ytor som man ritat på, i detta fall två, och be programmet dra material i mellan dessa. Tillsamman med en ”Guide Curve” som programmet kallar det (som i detta fall ritades på den vy som är från sidan), så kan man visa hur man vill att materialets ska dras ut mellan de två ytor som man ritat på. ... … … är seriöst tveksam på om denna förklaring gick att förstå, men bilden under kanske kan hjälpa till att förklara lite hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d714b64f6dec1079c259a86b7a863d3f.jpg

Det problem som dock kan uppstå när man använder funktionen ”Loft” är att programmet ibland inte riktigt förstår hur man vill ha det..

Ett exempel på detta syns på de två bilderna under..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e33781363fec94864abf66ebc2dd5289.jpg

Med funktionen ”Zebra Stripes” på bilden under så kanske det syns lite bättre (eller inte..) att biten blivit lite flummig på höger sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1a13b4a3739b9457b13841b9ca25a0f4.jpg

Vill man så kan man ta sig lite tid att fixa och trixa i inställningarna på funktionen ”Loft” så löser det sig nog tillslut.. eller så kan man fuska och dela biten på mitten, vart efter man tar bort den sida som vart flumm flumm...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2b0f6b746efa2f67291ef44d9814b1d3.jpg

Och kopierar över den sida som vart bra med funktionen ”Mirror” smile (Mirror = Spegla)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6ce2f35dd244e7a9734ad9a9c17fdf10.jpg

Sen vart det bara att gröpa ut biten med funktionen ”Shell”

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f5e6bf464a416ceaa0c66b9e7008b52.jpg

Varpå kanterna som skulle hålla fast biten ritades upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d29ecf366b08bddd93c555a191d4ac79.jpg

Och med det gjort så vart fusk-kopian klar tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1f0162b2e1f3b6859497c34cc0e9b9ac.jpg

Men för att kunna skriva från den 3D-skrivare som vart lånad så behövdes biten först sparas i ett format som hette STL.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c1ea1a218da8d7cae6c7bbd610a9516a.jpg

Med en STL fil sparad så öppnades programmet CURA, som är det program som följer med 3D-skrivaren Ultimaker 2. Programmet finns att ladda ner gratis på Ultimakers hemsida, och är till för att typ ”simulera” och spara en fil i det format som 3D-skrivaren senare kan läsa av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-886df6906bda7067d890e3516ce2ae04.jpg

Så med CURA öppet så kunde den STL-fil som sparats i Solid Works dras in, och vips så låg den i skala 1:1 på den blårutiga ytan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7773c7c38c73c21e95ecb1966e85ad53.jpg

Vad den blårutiga ytan egentligen är, är den byggyta som 3D skrivaren klarar av att skriva ut på.

Och anledningen till varför programmet vet att det är just en Ultimaker 2 som ska användas, är för att det var ”Ultimaker 2” rutan som kryssades i första gången programmet startades tongue

Men de går att ändra till andra 3D-skrivare i programmets inställningar i efterhand.


Hur som helst!

Med biten inlagd så går den att vrida och vända på i samtliga led, och så klart även ändra skala på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c686b0840f249eeecf81865f1adbeacf.jpg

Och så som biten ligger upplagd, är så som biten kommer att skrivas ut.

Så det som syns på de fyra bilderna under är typ en simulering av hur biten kommer att byggas upp om den ligger ner med insidan neråt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-97ebe7313e34662bdd0aa709b25d02c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1fd983c6c18e11f370074df95e775aba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-71329f17d54bfcef303db24a394871c1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e0a5f5df0d787205a3e7ac30d5a69ec.jpg

Beroende på hur biten ligger på byggytan, så kommer man få olika resultat.

Dvs. Bygger man den som på bilderna ovan, så kommer man få en fin utsida, men med stor chans få en lite skrovlig insida.

Anledningen till detta kan man bland annat se på bilden under.  Då CURA visar upp hur den ska bygga upp filen, så vill den (om man kryssat i rutan ”support structure”) lägga in en så kallat stödstruktur. Stödstrukturen finns där för att 3D skrivaren inte kan bygga något svävandes i luften… eller okej, ”kan” kan den men de blir inge bra.. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-02da7fda059d54f91b49e388ddd94699.jpg

Ställer man istället upp 3D-modellen på hög kant så känner programmet av att det är mindre material som kommer att ligga i luften och behöva stödstruktur. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3d22a41dd473ccbbb6f17ff6629e6f15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-068a91d5f88f13de24e85e4b3323872e.jpg

Som resultat av att ställa 3D-modellen på högkant så kommer det ta 45 minuter att skriva modellen kontra 54 minuter om den skulle ligga ner. Ett annat + är att det går åt lite mindre plastmaterial då det är mindre stödstruktur som behövs. (Tiden och materialåtgången syns om man tittar noga upp i vänstra hörnet under ”spara” ikonen” på bilderna ovan och under)

Ett tredje plus är att den färdiga plastbiten får både en snygg in - och utsida, men ett minus för att den kommer bli lite skrovlig i den kant som går rakt ner mot byggytan på bilden under… fast det lilla kommer gå att slipa till med en bit sandpapper.


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b9fd7902bf70dc5402bb70f5fc923d95.jpg

Genom att högerklicka och trycka på ”Multiply” och välja 3 st ”Copies” så blev det fyra 3D-modeller på byggytan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5486d47ea0c11ec910ca58aeaa29d05c.jpg

Sen var det bara trycka på ”Spara” ikonen och dra över sparfilen på det SD-kort som följde med 3D-skrivaren.

Med SD-kortet tillbaka så blev det till att trycka på ”PRINT"...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-098c75ceb5f4c39286f488b9bc8b60dd.jpg

…och välja filen med plastbitarna till Landrovern smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e36bfb11d0be2e1970091595abd05ea6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8cee17acab08d57918344ed3880e010f.jpg

Kort info om 3D-skrivare i allmänhet samt info kring stödstrukturer, byggmaterial och liknande finns på länken under. (Kuriosa: Denna maskin har arbetesprocess: Spritsning/FDM)

http://www.creativetools.se/3d-skrivare-info


Men! 3 timmar och 45 minuter senare vart de första 4 klar smile

Original till vänster och kopian till höger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-44a5f850c5261d97dfa8a05c383da20c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d6e17a6cdf9eef45704bdc9de46b3071.jpg

Yeah!


... sen … för att bara ge lite inspiration till vad man också kan göra om man har en bild och för mycket fritid tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b71bfec96a0d0ef94cfc878bf37a50a7.jpg

Bildinfo
Bilden som användes för att göra 3D-modellen på vapnet från tv-spelet ”Mass Effect” vart lånad från hemsidan www.tested.com
Från följande artikel: http://www.tested.com/art/makers/451576 … ison-krix/


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6e53f0b88e9f663589402a799b1eec1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e82c16ece887c79129b0f8011cc8e739.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b0e7b060747403494ec765e1a1b1f666.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-063aea21542a1adf3d3b41b88454d061.jpg

Här nån stans så kände ja mig i min fantasivärld redigt cool.. ... ... eller inte tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6f2e5aa76fcd3c874cad8d07952a77d0.jpg

… men sen typ 150 timmar skrivartid senare + lite plastlim

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-326d1d9137eb0a8c4ba73ce93251c50e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cb92ed0bc5051b5675e9fc88a3b71518.jpg


Hur som helst!

Med en bit sandpapper så fixades de ytor som var lite trubbiga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-28ff4dbcb1a09e50d023774a65f29fcb.jpg

Sen passade det bra att prova kopiorna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6e81a174e2b65ca6d25aa103d51bf137.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4a38a64e4225d104744e42f692791e2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8d195ca55c486fb62d9f2e1a9e02f282.jpg

Hoho! Svarta marknan kan känna sig utkonkurrerad..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f4883795b2dc89eae6e43ddfd8f74a86.jpg

Speciellt efter att plastbitarna fått på sig lite ”nästan-likadan-färg”

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f3eedf1f37689901e1c5548ea8e60ceb.jpg

Nää, men skämt åt sido.. Råkade bara ha sånt flyt att den Plasti Dip som tidigare använts till de inre dörrhandtagen hade nästintill samma kulör som original plastbitarna tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7b113573f3f24eed8519f875ca9af3c7.jpg

Så det fick bli Sprutspackel + Plasti Dip smile

Hare Super!

Senast redigerat av Fillefilmjolk (25 december 2015)

Hunted Jackass
25 december 2015 · 795 Inlägg

Detaljarbete at it's finest! Tack för den spännande uppdateringen och god fortsättning mannen!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Mervolic Yawn...
26 december 2015 · 3 151 Inlägg

Grym uppdatering som vanligt! smile Riktigt intressant att se hur du går tillväga med allt!

Godspeaker Specialist
27 december 2015 · 1 187 Inlägg

Sträckläst. Följer smile
Grymt imponerad.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Funkiee Saab älskare!
27 december 2015 · 4 597 Inlägg

som vanligt, sjukt jobb o helt grym kreativitet! o även noggrannhet! Älskar ditt bygge big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
zekezeke Vila i frid, pappa..
28 december 2015 · 517 Inlägg

Fan kul att se en 3D skrivare in action! Vilken grej big_smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Fillefilmjolk
29 december 2015 · 156 Inlägg

Hunted skrev:
Detaljarbete at it's finest! Tack för den spännande uppdateringen och god fortsättning mannen!

Tack desamma! big_smile

Mervolic skrev:
Grym uppdatering som vanligt! smile Riktigt intressant att se hur du går tillväga med allt!

Tack så mycket! smile Tyckte dock själv att just den här uppdateringen kanske blev lite drygläst, men kommande blir nog som vanligt smile

Godspeaker skrev:
Sträckläst. Följer smile
Grymt imponerad.

Tack! Men själv är ja nog mest imponerad över din Prelude. Som Japan fanboy så är jag som heeelt såld tongue

Funkiee skrev:
som vanligt, sjukt jobb o helt grym kreativitet! o även noggrannhet! Älskar ditt bygge big_smile

Som vanligt så tackar jag och bockar djupt, alltid lika kul att höra big_smile

zekezeke skrev:
Fan kul att se en 3D skrivare in action! Vilken grej big_smile

Jaa! Får hoppas de sjunker lika mycket i pris som de vanliga papperslaserskrivarna gjorde genom åren big_smile

Fillefilmjolk
18 mars 2018 · 156 Inlägg

Har man påbörjat nått kan de va kul att avsluta det också.. Så nu bygger vi klart tycker ja..


Med 2 år sen senaste uppdateringen så har de såklart hänt lite grann. Dock har kameran tyvärr ej hängt med under de sporadiska tillfällen som man orkat tagit sig ut i verkstan.
Varför då kan man undra? Och tyvärr blir mitt svar att interiören inte känts nå vidare motiverande då det inte direkt vart min starka sida. Så när det kom lite sug att ta sig ut så vart det som det vart.

Men såhär efter 2 år så är det iallafall ett okej bruksskick för att kunna köra ut, så nu kom lusten tillbaka.

Så tyvärr blir denna uppdatering mer av en visning på vad som hänt sen sist.


Först!

Fick jag hjälp att svetsa ihop det avgasrör jag satt ihop av universalbitar från Sveriges vuxendagis

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5216036d57bf80eceedd29eebc940ea0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-43db39c32ced609ce62d6db11b019d31.jpg
Efter grenröret ”headers:en” fick rören gå vidare till en katalysator placerad på vardera sida,
vartefter de fick gå ihop till ett X strax innan bakaxeln, och sedan rakt ut, dvs. inga ljuddämpare O.o

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-400a35ace2bd98437e9375b44c42ecbb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-91365f8fe066ef73bdad319de89401e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4e0393c3060ff35c58acaabdb3174c40.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-942f1a8f49e194968831fd4009c4a2ee.jpg
På sidorna sattes det upp ”side stepes” med ny aludurk i saltvattenbeständig aluminium, samt nya ytterlister och plastskärmar

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fb7b42e2d1c0282e4f1dd305364d92e2.jpg
Innerdelen på bagageluckan blev beklädd i tyg, tillsammans med ett originalhandtag som målats i grå plastidip

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eb3083885d34fd3297f4f12358f10e9b.jpg
Då framsätena vart tagna från en gammal BMW 530 med hel läder, så blev baksätet kvar som original, men i brist på lösningar vart det klätt i vattenavstötande bilklädsel från ebay.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a1796f7fe8ea3d524f25c545e56c8ec9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c186136b7b5dd173e6261bc52842c3a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-afef9a8857db52f5883e07e78147334a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b5cf48cd8c5ff6383b1cc4a7eea744bc.jpg
En ny mittkonsol vart framtagen med små modifieringar i bakkant. Denna blev målad i svart pulver.
Nya växelspaksdamasker och en biljardkula hittades även dessa online för att liva upp den nya mittkonsolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5bb538e4d6d8bb004b6eacec0854b9fa.jpg
Träratten från begynnelsens tider fick stanna kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1697cc9ea5bdb61373778dc73d8c1b9e.jpg
”Info in your face” utrustningen vart monterad den med 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8ae69fa5389534ff3ddaa89f0076d0af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-57d519449a9ab2879743ab38884bd1d7.jpg
Från vänster ovan och ner:

AFR/Lambda – vänster motorsida
AFR/Lambda – höger motorsida
Avgastemp/EGT - vänster motorsida
Avgastemp/EGT - höger motorsida

Från höger ovan och ner:

Volt
Vattentemp
Oljetemp
Oljetryck

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9ac1107c6f5af38880d256be71b9cd49.jpg
Snart redo för 28 000 nya mil

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9b7f7081ba2f1699ecce4df01f270b1e.jpg
Knapparna för fönsterhissar, speglar och belysningshöjd vart samtliga satta i originalmönster på mittkonsolen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8add11ff52739dfa3818d0316a46dc22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-93bb72e13e6dbd80fb095c4898825a9d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aaa89e9bc0de5c052d2b5709559019dc.jpg
Med tiden fick även motorrummet sina små fix för att typ bli helt klart

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a770a3c0d1305b4262396679e3d6e922.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-937242345cbee1f7036a8e18b79a0b2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4d9f7b54432e095ea1bf219bce074b21.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-327e0a0308c57e55750b0793fefabb9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a9b211de07e371100179bec864a88d03.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-92d2cf84582d06bc4cacb191fe4375a8.jpg
Då tanken med att få igång den nya ”elektroniska” tändfördelaren gick i stöp så blev det till att fixa nya röda tändkablar då de gula inte passade med den gamla tändfördelaren. Dock kunde den nya flashiga tändspolen sättas på plats. (yeah, kabelskorna ska bytas, ja vet..)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-456dd02c6cbe02ab51c30294c767138a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-45f213db768f0b8ee1d7b1ef9bf1c386.jpg
Till sist sattes denna lilla svart vakuumbehållare på plats. Då de vart ett antal år sen det plockades lös tog de mig bra lång tid att lista ut vad den var till. Visade sig att den ger/håller vakuum för att stänga friskluftsintaget för kupéfläkten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-252500a70bb9ddfacd390c2c75eca906.jpg
Och med det klart var det bara småfix kvar

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bed95eb4fb3987fe5b3ae09b0e6a991f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f651e34602d8c79c9280317a414cf81b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8b46f9f7f204c76a249c3ae37f6c2525.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a4116207b696fba774772669ddd15784.jpg
Yeah! Nu är det nära!

Så nu på onsdag den 21 blir det besiktning, och så länge de inte blir körförbud så lägger ja upp lite fler bilder och en kort körfilm

Hare super! big_smile

Funkiee Saab älskare!
19 mars 2018 · 4 597 Inlägg

Fyfan va kul! Väntar nyfiket på bes. Roligt att du har fortsatt på tråden och inte bara släppt den såhär efter 2 år big_smile

Vart ju riktigt snyggt invändigt! Hur blir höjden med avgasrören? Såg rätt låga ut vid bakaxeln?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
mondeofin
19 mars 2018 · 217 Inlägg

Kul med uppdatering! Lycka till med besiktningen

Honda CR-V (2011)
___
19 mars 2018 · 588 Inlägg

Wow big_smile coolt du är tillbaka!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang