Funkiee skrev:
fan det går frammåt!! kul o se! visst är det skönt med lite semester?
Semester är bäst
--------------------------------------------------
Öka! Tar ju f*n år innan de här blir klart..
På med dörrsidorna så kanske de börjar röra på sig!
Men först behövdes de nya plastpluggarna tryckas dit.. När dörrsidorna för typ 6 år sen plockades lös så sprack såklart var och var annan eller teleporterades vidare till en annan dimension.
Så de fick bli Nytt! Nytt! Nytt!
Då pluggarna bara höll dörrsidan ”på plats”, så behövde även handtagen skruvas fast
för att få allt att sitta.
Men först fick de lite färg i form av Plasti Dipp
Solblekt babyblå byttes mot ljusgrå.
Det hemliga godisfacket.. från början en askopp kanske..
Sen tidigare hade samtliga högtalar-kablar dragits fram, så de vart bara och pilla upp, vartefter de fick en kabelsko i blå och röd färg.
Den blåa kabelskon fick gå på minus, och den röda på plus, sen kunde högtalaren skruvas fast.
Med båda framdörrarna klara så skulle de bakre högtalarna dit, men innan de behövde bälte, isolering och en bit golvmatta sättas in.
De fick bli samma isoleringsmatta som i taket, dvs. den med klister på baksidan.
För att lättare kunna skära i isoleringsmattan provades samma kniv som används vid skärning i gullfiber. Det funkade super
Sen vart de limspray.
Varpå det originala innerskärm tyget kunde läggas på. Original har de en ljusblå färg, men med lite svart tygspray vart de som nytt.. nästan
Som bagagelucke-matta så användes en vanlig ”bilmatta” som gick att köpa på lösmeter i den lokala färgaffären.
Med vanlig sax kunde en rätvinklig fyrkant klippas ut, varpå mattan sattes fast med hjälp av
några plastpluggar som köpts in via nätet.
Genom att borra hål i innerskärmstyget som var relativt hårt, så kunde pluggarna tryckas ner och hålla fast bagagerumsmattan.
Med bagagerums golvet nästintill färdig klätt så sattes sidoinfästningen för baksätet fast.
Sen borrades det upp 4 st hål för diskanthögtalarna i takpanelen.
Varpå delningsfiltren kunde sättas fast.
På bilden under syns delningsfiltret för vänster bak, där filtret sitter i en fack som kommer vara gömt under vänster C-stolpe
Då delningsfiltret var av passiv typ, så behövdes ingen egen strömkälla. Det enda som behövde kopplas in var mellanregistrets högtalare på ”WOOFER” +/-. Det som i det här fallet var en 5,25” högtalare. Diskanten fick gå in på ”MAIN TWEETER” +/- , och sist fick högtalarkablarna från slutsteget gå in på ”INPUT” +/-.
Tyvärr blev bilden snedställd när den lades upp
Med delningsfiltren på plats så kunde resten av den bakre klädseln sättas fast.
Men först fick de bli nya pluggar...
...sen kunde övre bältes infästningen för baksätet skruvas fast.
Och ännu en platsplugg
Och dam dam dam dam! Så vart de tid för baslådorna
Innan bashögtalaren skruvades fast på prov så fylldes baslådorna upp med äkta fårull
Och efter baslådan kom de bakre högtalarna
Yeah! .. typ..
I brist på bilder över hur baslådsbygget gick till så visar jag den lilla jag hade
Först vart det spånskiva => glasfiberväv + epoxi => och sist ett flexibelt spackel. Varpå allting flockades. Och baslådan fick bli av modellen ”Sluten låda” som innebär att lådan är tät, och inte har några basportar/rör/hål där luft kan färdas in eller ut. (Rätta mig gärna om jag har fel)
Men! För att dölja upp isoleringen i golvet, samt skydda kanten på baslådan så skars de ut några plåtar på jobbet i Aludurk som sedan pulverlackerades svart.
Kanske kan gå dedär...
Bruapp bruapp bruapp!
Men! För att få ut så mycket som möjligt av sina högtalare kan det ibland behövas ett slutsteg.
Och i mitt fall så råkar det behövas.. eller det rekommenderas iallafall.
Detta då jag som tidigare nämnt kör med följande högtalar-kombination.
Framssytem
CDT Audio HD-42
Storlek: 4” inkl. diskanter
Effekt RMS: 140W
Impedans: 4 Ohm
Baksystem:
CDT Audio HD-52
Storlek: 5,2” inkl. diskanter
Effekt RMS: 170W
Impedans: 4 Ohm
För att driva samtliga fyra högtalare som är tänkt att fungera som mellanregister och diskant, så valdes följande steg:
B² audio Quattro MK4
Med 4x100W i 4 ohm
Slutsteg: fram/bak system
För att få steget lite undangömt så gjordes ett fäste på jobbet som pulverlackerades vitt.
Och för att slutsteget inte skulle sitta stumt i chassit så monterades de fast i fästet med skumgummiringar.
Ett liknande fäste vart gjort för det slutsteg som skulle användas för basarna.
Då bashögtalarna var av typen:
Hertz ES F25.5
Storlek: 10”
Effekt RMS: 300W
Max Effekt: 900W
Impedans: 4 Ohm
Så fick slutsteget bli ett:
Hertz HCP 1d
Med:
380W(RMS) i 4 ohm
700W(RMS) i 2 ohm
Och för att kunna klara av och driva slutstegen så behövdes grova kablar.
Detta då de båda slutstegen är i behov av ganska mycket ström.
Är strömkabeln för tunn för att transportera den behövda strömmen så händer bland annat detta:
- Slutsteget kan få för lite ström, och därav presterar riktigt dåligt.
- Kabeln blir VARM, som kan leda till att den blir så varm, att plasten smälter, och antingen sätter eld på nånting pga. värmen, eller att den då exponerade kopparkabeln kommer i kontakt med jord, och då gnistrar till och tar eld på nått annat.
En jämförelse skulle kunna vara en liten dörr på ett stort varuhus som många plötsligt måste ut genom.. samtidigt... det brukar tyvärr inte bli så bra..
...Så en smal kabel som mycket ström vill gå igenom blir inte så bra...
För att vilja veta vilken kabeltjocklek som kan tänkas vara aktuell, för den strömstyrka som kan behöva gå igenom kabeln så kan man kolla på den tabell som ibland följer med slutstegen.
Men då tabellen i mitt fall var ganska knepig så använde jag istället en tabell som används vid installation av elmotorer.
Den följer inte direkt vad vissa andra kanske skulle tycka räcka, istället är den lite mer åt det överdimensionerande hållet. Men bättre det än att de blir för lite.
Dock tar tabellen inte hänsyn till bland annat ”spänningsfall” som kan uppstå om man skulle ha en lång kabel. Men så länge man inte drar runt kabeln i bilen en fem-sex varv runt stolarna innan den går till steget så ska de inte vara något större problem.
(OBS! Bortse från den mellersta kolumnen angående "Belastning i kW." då denna angår 3-fas elmotorer och inte 12V för slutsteg )
Det som också bör nämnas är att tabellen endast visar den rekommenderade säkringen för den angivna kabeltjockleken, så slutsteget eller den strömkälla som ska kopplas in bör naturligtvis använda sig av mindre ström än vad säkringen är skapad för.
Så i mitt fall, där jag fått fram att vardera slutsteg kan dra en max ström på 75 ampere, ska jag enligt tabellen klara mig bra på en 25mm2 kabel då den ska gå att säkra med en 80 amper:s säkring.
Och roligt nog var de även 25mm2 som var det grövsta som gick att få in i kopplingsplinten på slutsteget.
Men först fick en 50mm2 kabel (en likadan som till startmotorn) gå till en säkringsplint för slutstegen.
I säkringsplinten fanns plats för två glassäkringar som från batteri ingången delades upp i varsin utgång för en 25mm2 kabel.
De två kablarna fick i sin tur gå in i kupén genom gummigenomföringar.
Där de på andra sidan fick en kabelsko för 25mm2 kabel och en stump krympslang.
Den strömkabel som skulle gå till slutsteget för baslådorna fick först gå till en kondensator med
1 Farad.
Anledningen till att man monterar en kondensator, samt vad den gör, finns väldigt bra beskrivet på denna länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=4755
En annan kort och gott förklaring som jag hört några gånger, men kan ha fel, är:
”Den sitter där för att inte belysningen på bilen ska blinka i takt med musiken” .. När man spelar med hög musik,
Så där av har ja satt in en som sitter mellan batteriet och slutsteget till baslådan, då jag kliat mig i huvet och tyckt att det är där den lär behövas mest... Men kan ha fel
Då det konstant ligger på ström till slutstegen, så brukar de finnas ett inbyggt relä som fungerar som strömbrytare för att kunna stänga av och på slutstegen.
Ingången för strömmen som behövs för att sätta på reläet och i sin tur slutsteget, brukar markeras med textraden ”REM”, och syns mellan (+) och (-) ingången på bilden under.
Dvs. När det ligger 12V på REM ingången så är steget på, och finns de ingen ström på REM så är slutsteget avstängs.
Vill man så kan man koppla en kabel med strömbrytare och säkring direkt från batteriet till REM ingången på slutsteget. Då kan man sätta på och av slutsteget när man vill.
Eller så kan man använda sig av ”REM Out” som ofta går att hitta på dagens och gårdagens bilstereoapparater. Det den gör är att ge en 12V (+) ström när bilstereon sätts på.
Så startar man stereon, så startar slutstegen. Stängs stereon av så stängs slutstegen av.
På bilden under har ja pressat in två kablar på prov till slutstegen.
Dvs. ”REM Out” på bilstereon (blå/vit kabel) till två gula kablar, en till vardera slutsteg.
Och här under syns slutsteget från Hertz som ska driva de två bashögtalarna.
Där går det att se den gula kabeln som fungerar som signalkabel för att sätta på och stänga av slutsteget.
Minus / Jord – kabeln som kom från slutstegen fick också bli i 25mm2, där de gick ihop på en plåt som var svetsat i resterade bilplåt. Men för att garantera en ordentlig jordning så monterades det på samma plats fast en kabel som var 50mm2 och gick vidare, ut från kupén och ner till balkramen, som var ordentligt jordad i bilbatteriet.
Sen! Som det gick att se på en av bilderna ovan, så vart även högtalarkablarna inkopplade.
Och för att vara säker på att högtalarna var kopplade som ja ville ha dom, som i mitt fall var fas-rätt, så var jag tvungen att veta vilken kabel som gick till plus på högtalaren och vilken som gick till minus.
Hade det gå att se och följa kabeln hela vägen från högtalaren fram till slutsteget, eller om kabeln varit färgmärkt med vad som är plus och minus så hade det bara varit att koppla in plus(+) på plus(+) och minus(-) på minus(-) vid slutsteget.
Men då hela kabeln var gömd under bilklädseln, och kabeln helt vit så fick ja ta till en annat sätt.
Då jag inte känner till något befintligt namn på denna metod så döper jag den fantasilöst till: ”kolla med ett batteri” metoden..
Vad det går ut på är att man tar ett batteri med en spänning på 1,5V, spelar ingen roll om det är ett AA, AAA, eller annan storlek.
Sen tar man högtalarkabeln och för den mot varsin batteri pol på 1,5 Volts batteriet.
När båda kablarna rör varsin batteripol så kommer det att spraka till lite i den högtalare man tagit kablarna till. Samtidigt som det sprakar till så kommer högtalarelementet att antingen tryckas ut eller dras in.
Skulle högtalarelementet exempelvis dras inåt då man kopplat på batteriet som på bilden ovan, men tryckas utåt när man kopplat det som på bilden under. Då går vänster högtalarkabel till plus(+) ingången på högtalaren och höger kabel går till minus(-) i detta exempel.
Med skissen här under kanske det blir lite tydligare.
Dvs. går plus(+) till plus(+) och minus(-) till minus(-) som på vyn till vänster på bilden ovan så kommer högtalaren att spela upp ljud genom att trycka högtalar-konan utåt. (Detta kallar en del för att högtalaren spelar ”fas-rätt”)
Går plus(+) till minus(-) och minus(-) till plus(+) som på vyn till höger på bilden ovan så kommer högtalaren att spela upp ljud genom att dra högtalar-konan inått. (Detta kallar en del för att högtalaren spelar ”fas-vänt”)
Hurivida vilket som låter bäst, eller om det är dåligt/skadligt att spela fas-vänt låter jag vara osagt. Det är en forums-debatt som kan pågå till oändligheten och vidare
Kan dock tillägga att metoden ”kolla med ett batteri” inte fungerar något vidare bra för en liten diskant högtalare då rörelsen den gör är så liten att det knappt går att urskilja om den rör sig utåt eller inåt.
Men för bashögtalare och mellan register brukar det fungera bra
Med ström och högtalarkablar på plats så var de bara signalkablarna från bilstereo till slutstegen kvar.. (de är dessa som överför ljudet/musiken från bilstereo till slutsteg)
Med 3x4V utgångar så räckte det precis till båda slutstegen.
Fyrkanalslusteget ville ha 2 par och monoslutsteget (eller monoblocket) ville ha 1 par.
Sen var det bara vrida på tändningen i radioläge..
… starta stereon
Välja något man tycker om..
Bfoff Bfoff Bfoff... Pjuj pjuj pjup pjup.. Bfoff Bfoff Bfoff..
Gofika!
Bfoff Bfoff Bfoff... Pjuj pjuj pjup pjup.. Punchrulle.. Bfoff Bfoff Bfoff..
Senast redigerat av Fillefilmjolk (25 december 2015)