Volvo 850 -95 dra ljud.

albin2009
19 mars 2018 · 13 Inlägg

Hej,

Nyligen köpt in en bas med inbyggt slutsteg av en polare. Han hade knappt koll på vad basen ens hette mer än att denna var rund och med inbyggt slutsteg och har funkat fint fint för honom...Alltså inte mycket att gå på.
drar iväg en länk på följande bas för att ge er en bild av hur den ungefär ser ut:
https://www.worten.pt/i/beb4e0eaecdbc43 … 9220ba.jpg



Fick dock inte med något som helst kablage.

Är intresserad av bilar men har aldrig gjort mer än att byta däck/stereo samt lite småfix på . Men är dock väldigt sugen på att börja greja lite och lära mig laga diverse ting själv, och varför inte börja på denna bilen?

Så för någon som är helt ny på detta? Vad behövs köpas och bör jag göra detta själv eller fråga någon som man känner och är mer kunnig inom området.


Vad anser ni?

Tack på förhand för all hjälp jag kan få!

Hilmer
19 mars 2018 · 1 776 Inlägg

Detta är väl ett bra startkit:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … 000032880/

Börja med att se hur bilen ser ut, var sitter batteriet, var finns det genomföringar, hur paneler ser ut och lite hur och var man kan gömma undan kablar.
Om detta inte räcker till för att få bak kablarna så frågar man någon som kan det för tips och råd, men absolut tycker jag du ska testa själv.

På min har jag dragit strömkabel på vänster sida eftersom batteriet sitter på just vänster sida och det finns hål i genomföringarna som man kan använda sig utav.
Sen får man lossa på lite paneler för att gömma undan det tills man är bak vid kofferten.
RCA har har jag dragit på höger sida (man bör inte blanda signal och strömkabel).

albin2009
19 mars 2018 · 13 Inlägg

Amen super! Skall absolut försöka till helgen och så får vi väl se på måndag hur det går, återkommer smile
Tack för snabbt svar och, supersnällt! Då är det bara att dra igång då!

Hilmer
19 mars 2018 · 1 776 Inlägg

Ta det lugn bara, det handlar om 20 år gammal plast som kan vara rätt skört på sina ställen!
Men som sagt, börja med att kika runt lite på bilen och skapa dig en uppfattning om omfånget på projektet!

albin2009
19 mars 2018 · 13 Inlägg

Mjo, har haft hjälp av polarna och farsan tidigare och för dem har det väl gått på mer än någon timme/timmar.
Spelar igentligen ingen roll om det tar 20 minuter eller 1 dag för mig, tanken med det hela är att göra det lite själv!
Ska tänka på att plasten och allt kan va skört med tanke på åldern också såklart! smile
Skönt att veta att man kan vända sig till såna här forum också!

albin2009
20 mars 2018 · 13 Inlägg

Hilmer skrev:
Ta det lugn bara, det handlar om 20 år gammal plast som kan vara rätt skört på sina ställen!
Men som sagt, börja med att kika runt lite på bilen och skapa dig en uppfattning om omfånget på projektet!

Hur är det med högtalare då? Jag missade helt och hållet detta.
Jag antar att det är nått jag bara måste ha också? sitter ju original i för fan. Och kan tänka mig att det inte låter speciellt bra med dessa?

Hilmer
20 mars 2018 · 1 776 Inlägg

albin2009 skrev:

Hilmer skrev:
Ta det lugn bara, det handlar om 20 år gammal plast som kan vara rätt skört på sina ställen!
Men som sagt, börja med att kika runt lite på bilen och skapa dig en uppfattning om omfånget på projektet!

Hur är det med högtalare då? Jag missade helt och hållet detta.
Jag antar att det är nått jag bara måste ha också? sitter ju original i för fan. Och kan tänka mig att det inte låter speciellt bra med dessa?

Originalhögtalarna låter faktiskt bättre än man kan tro, åldern till trots!
Börja med att montera basen osv, sen byter du ut efterhand som man tycker det behövs.
Sitter 5,25" i dörrarna fram, oftast behöver man adapters bak då dessa ligger kring 5,5" vilket inte är speciellt vanligt.

BasGalen
31 mars 2018 · 111 Inlägg

Hilmer skrev:

albin2009 skrev:

Hilmer skrev:
Ta det lugn bara, det handlar om 20 år gammal plast som kan vara rätt skört på sina ställen!
Men som sagt, börja med att kika runt lite på bilen och skapa dig en uppfattning om omfånget på projektet!

Hur är det med högtalare då? Jag missade helt och hållet detta.
Jag antar att det är nått jag bara måste ha också? sitter ju original i för fan. Och kan tänka mig att det inte låter speciellt bra med dessa?

Originalhögtalarna låter faktiskt bättre än man kan tro, åldern till trots!
Börja med att montera basen osv, sen byter du ut efterhand som man tycker det behövs.
Sitter 5,25" i dörrarna fram, oftast behöver man adapters bak då dessa ligger kring 5,5" vilket inte är speciellt vanligt.

Instämmer helt.

Ägde en 850 -96a i nästan ett år. ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang