B20A, går varm (kompression i kylsystem?)

WilleG
19 mars 2018 · 185 Inlägg

Tjenare, är riktigt frustrerad och ska göra detta så kortfattat som möjligt.

Motorn är en gammal B20A som sitter i min 142a.
Jag rev ur motorn för drygt ett år sedan för att få plats med ett trimprojekt som senare rasade, bestämde mig för att sätta tillbaka originalaren då jag vill gå vidare till nya och mer seriösa projekt. Notera att standard motorn drog inget vatten, den drog dock olja som en sleten b20 gör.

Jag bytte i princip alla packningar i motorn så den skulle läcka lite mindre olja och jag hade nämligen en topplockspackning kvar sedan trimprojektet så jag tänkte att det är lika bra den får en ny. Jag lyfte först i motorn, sen lossade jag toppen och rengjorde blocket och toppens packningsytor noggrant varpå jag lade dit nya packningen och momentdrog enligt verkstadshandboken (40nm, 80nm sen 90nm efter 10min körning)

Motorn "kokar" på tempmätaren, alltså den går till och med över det röda. Det blir ett väldigt högt tryck och sprutar åt alla håll när jag lossar på kylarlocket. Det blir vitklägg under oljelocket vilket indikerar vatten i oljan. Alla tändstift är torra och tyder inte på vatten i nån cylinder. Jag borde även tillägga att det sitter ett Volvo 240 kylsystem som har fungerat felfritt innan den revs ur.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Meaganeowner
19 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Kan vara så här:

Läcker kylsystemet så blir det som du beskriver. Är läckan över kylvätskenivån, så droppar det heller ingen vätska.

Kylsystemet ska ha ett tryck vid varm motor, som oftast bestäms av en av ventilerna i expansionskärlets lock.
Blir det inget eller fel tryck, så kokar kylvätskan vid kontakt inuti motorn på vissa ställen.
Och då blir det extremt övertryck.

Alltså vatten / kylvätska kokar först vid högre temperatur då det ligger under tryck.

Alla verkstäder har utrustning för provtryckning.

Senast redigerat av Meaganeowner (19 mars 2018)

jaka54
19 mars 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Förstår jag dig rätt så har du satt tillbaka en B20A motor som är sliten..? Den drar olja säger du!
Att att byta packningar hjälper inte när en motor drar olja. Olja drar en motor när ventilstyrningar och kolvringar är slitna. -Och dessa har du väl inte fixat?

Sen en annan grej! Motorn kokar säger du! Har du kollat att kylaren inte är igensatt?

Evildan
20 mars 2018 ·

Det blev kanske inte tätt mellan någon vatten och oljekanal när du böt cylinderhuvudpackning?
Hur ser oljan i tråget, på stickan, ut?

WilleG
20 mars 2018 · 185 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Förstår jag dig rätt så har du satt tillbaka en B20A motor som är sliten..? Den drar olja säger du!
Att att byta packningar hjälper inte när en motor drar olja. Olja drar en motor när ventilstyrningar och kolvringar är slitna. -Och dessa har du väl inte fixat?

Sen en annan grej! Motorn kokar säger du! Har du kollat att kylaren inte är igensatt?

Nej givetvis blir den inte "ny" för att man byter packningar, ville egentligen bara att den inte skulle läka utombords så det blir nåt oljesöl nånstans. Dock har jag inte börjat misstänka att kylaren är tät i och med att jag har vit gegga under oljelocket, men jag ska ha det it åtanke.

Evildan skrev:
Det blev kanske inte tätt mellan någon vatten och oljekanal när du böt cylinderhuvudpackning?
Hur ser oljan i tråget, på stickan, ut?

Om jag kollar på stickan så ser oljan i princip helt normal ut, då jag nyligen har kört motorn så kan man se en svag färgskiftning av grått, precis som att den vispar vatten. Som det ser ut så försvinner inga mängder av glykol heller ur expansionskärlet.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
jaka54
20 mars 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Enklast och billigast är att byta termostat!

Meaganeowner
20 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Ett bra förslag att börja med;)

WilleG
21 mars 2018 · 185 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Enklast och billigast är att byta termostat!

Termostaten är helt ny, har även en till som är helt ny och båda är kokade i vatten och dem funkar bägge två, dem är även monterade rätt.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Xebers76
21 mars 2018 · 2 266 Inlägg

I vilket skick är vattenpumpen?

WilleG
21 mars 2018 · 185 Inlägg

Xebers76 skrev:
I vilket skick är vattenpumpen?

Den har fungerat felfritt tidigare, läcker inget, nya packningar och inga skador på vingarna.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Xebers76
21 mars 2018 · 2 266 Inlägg

WilleG skrev:

Xebers76 skrev:
I vilket skick är vattenpumpen?

Den har fungerat felfritt tidigare, läcker inget, nya packningar och inga skador på vingarna.

Inte så att vingarna slirar på axeln?

WilleG
21 mars 2018 · 185 Inlägg

Xebers76 skrev:

WilleG skrev:

Xebers76 skrev:
I vilket skick är vattenpumpen?

Den har fungerat felfritt tidigare, läcker inget, nya packningar och inga skador på vingarna.

Inte så att vingarna slirar på axeln?

Det har jag faktiskt inte tänkt på att kolla, men den bör inte göra det i och med att det blir ett väldigt tryck i kylarslangarna. Kan det vara tätt i kylaren ändå?

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Xebers76
21 mars 2018 · 2 266 Inlägg

WilleG skrev:

Xebers76 skrev:

WilleG skrev:

Den har fungerat felfritt tidigare, läcker inget, nya packningar och inga skador på vingarna.

Inte så att vingarna slirar på axeln?

Det har jag faktiskt inte tänkt på att kolla, men den bör inte göra det i och med att det blir ett väldigt tryck i kylarslangarna. Kan det vara tätt i kylaren ändå?

Tryck blir det i slangarna endå pga värmen, testa det.

Ang kylaren så plocka ur den och skölj med vatten så ser du om det flödar fint.

jaka54
21 mars 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Om du tittar på kylarens ganglier! -Hur ser de ut? Har de ärgat på flera ställen så är garanterat kylaren slut och behöver bytas ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang