JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 208 306 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
14 mars 2018 · 4 442 Inlägg

Plockade av kompressorhuset för att kunna snygga till + mäta upp hjulet.

15t vs hx35(finns olika storlek på hx35 hjul, detta är det största)
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a6511f8bebd45f22bc5811c9687dffd7.jpg
Sniglarna brevid varandra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-15e5eaded2c39fb77e4789d239d6be2d.jpg

Har kommit fram till att jag ska ha 53,88 / 81,3 hjul, men måste plugga på vilken typ av billet hjul som ger snabbast spool. Original är 8+8 vingar där hälften är lägre
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-485d1ed4e06126275fe373b96d8df65d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-111e13c31289b799e3092875336c9205.jpg
I teorin ska fler vingar spoola snabbare vid lägre rpm. T.ex garretts gtx gen 2 agg ska ha 11+0 bladiga hjul och ger mer än 100hp extra mot samma storlek i gen 1 utförande.

Är någon kunnig på området tar jag gärna emot info!

Senast redigerat av JKDesign (14 mars 2018)

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
stefanwasa
15 mars 2018 · 766 Inlägg

Tjenare!
Grymt kul att följa denna tråden och dina filmer på Youtube! smile
Tänkte höra med dig hur det har fungerat när du limmade listerna runt bakrutan på 9-5:an, du använde väl det där monteringslimmet från No more nails (water proof)?

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
JKDesign
15 mars 2018 · 4 442 Inlägg

stefanwasa skrev:
Tjenare!
Grymt kul att följa denna tråden och dina filmer på Youtube! smile
Tänkte höra med dig hur det har fungerat när du limmade listerna runt bakrutan på 9-5:an, du använde väl det där monteringslimmet från No more nails (water proof)?

Tjena!

Kul att du gillar det wink

Det funkar inte, eller inte helt iaf. Värmeväxlingarna gör att det blir jäkla spänn i listerna. Tror man behöver kapa bort en liten bit.

Efter detta hände mig har ja sett mängder med samma problem hmm

Sista utvägen blir att gå till glasmästaren som har riktiga grejer

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
stefanwasa
15 mars 2018 · 766 Inlägg

JKDesign skrev:
Tjena!

Kul att du gillar det wink

Det funkar inte, eller inte helt iaf. Värmeväxlingarna gör att det blir jäkla spänn i listerna. Tror man behöver kapa bort en liten bit.

Efter detta hände mig har ja sett mängder med samma problem hmm

Sista utvägen blir att gå till glasmästaren som har riktiga grejer

Ok, det var ju synd!

Ja mina lister hänger längs med karossen och sitter bara fast på vissa ställen. Men då ska jag kolla med glasmästaren framåt våren, skriver ut hur det gick...om du inte hinner före smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
JKDesign
20 mars 2018 · 4 442 Inlägg

Update:

Reality bites eller vad man brukar säga. Har lite småtaskig motivation för tillfället.

Märkte att avgassystemet hängde ner på mitten när ja kom ut från affären. Hängde ju av hela bakre delen och bommade att hänga tillbaka 1 av 3 upphängningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8da3933a79b70048ad0d7a8ce9f4ebca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-24300a34ff65cdcf5aeb7afa783bb155.jpg

Så nu kommer troligtvis utblåsen vara lite missplacerade när ja hänger dit den sista upphängningen sad

Sen hade handbromsen frusit en morgon så abs och brake lampan lös rätt i ansiktet. Då blev ja bara trött och ställde in bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-67ce1c52063111c6f9dbcd14838a434f.jpg

Mycket funderingar på framtiden osv, är ju min daily driver till och från jobbet. Kommer nog skrota ideerna med hx35a och allt vad det medför. Hade inte blivit klar förrän till hösten typ....Blir något enklare typ 19t med billethjul och 350hp typ.

Har mycket annat i livet för tillfället, men ska göra det till ett intressant bygge ändå.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
wBes
20 mars 2018 · 405 Inlägg

Ibland går förnuftet före, förstår dig helt. Sitter (som jag vill minnas att jag nämnt tidigare) i samma dilemma, ligger en 19t#6a i garaget.. Men något större turbo med extern wastegate och screampipe är ju så förbannat fränt.. roll

Har fått erfara växellådshaveri med enbart hårt stressad 15t, och dessutom går gränsen någon stans runt 19t/350-400HK för en någorlunda bruksvänlig bil.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
20 mars 2018 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:
Ibland går förnuftet före, förstår dig helt. Sitter (som jag vill minnas att jag nämnt tidigare) i samma dilemma, ligger en 19t#6a i garaget.. Men något större turbo med extern wastegate och screampipe är ju så förbannat fränt.. roll

Har fått erfara växellådshaveri med enbart hårt stressad 15t, och dessutom går gränsen någon stans runt 19t/350-400HK för en någorlunda bruksvänlig bil.

Ja det är ju så tyvärr. Men man kör ju ifrån många påmotorvägen ändå + att man klarar troligtvis besiktning osv.

Försöker hålla huvudet högt och pusha frammåt ändå så får vi se vart allt landar smile

Tack för kommentaren wBes!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
20 mars 2018 · 690 Inlägg

Tråkigt! Men tycker inte du ska ge upp planerna på turbon riktigt än..

Bromsarna du har monterar man inte i onödan direkt wink

Nä men avvakta lite och ta en sak i taget. Jag höll på att ge upp efter olyckan. Hade precis fixat nya mätarhuset så blir man påkörd en vecka senare...

Hur många mil har den gått? Min ABS krans lär också pajja snart tror jag. Vanligt fel på Saabarna.

JKDesign
20 mars 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Tråkigt! Men tycker inte du ska ge upp planerna på turbon riktigt än..

Bromsarna du har monterar man inte i onödan direkt wink

Nä men avvakta lite och ta en sak i taget. Jag höll på att ge upp efter olyckan. Hade precis fixat nya mätarhuset så blir man påkörd en vecka senare...

Hur många mil har den gått? Min ABS krans lär också pajja snart tror jag. Vanligt fel på Saabarna.

20k mil, tror dock bara det va handbromsen som frös denna gången. Men tillräckligt för att ja skulle tappa suget lite hmm

Men någonting skall jag försöka pilla ihop i närtid iaf smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
20 mars 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Tråkigt! Men tycker inte du ska ge upp planerna på turbon riktigt än..

Bromsarna du har monterar man inte i onödan direkt wink

Nä men avvakta lite och ta en sak i taget. Jag höll på att ge upp efter olyckan. Hade precis fixat nya mätarhuset så blir man påkörd en vecka senare...

Hur många mil har den gått? Min ABS krans lär också pajja snart tror jag. Vanligt fel på Saabarna.

20k mil, tror dock bara det va handbromsen som frös denna gången. Men tillräckligt för att ja skulle tappa suget lite hmm

Men någonting skall jag försöka pilla ihop i närtid iaf smile

Skönt o höra! Men  förstod inte riktigt det med avgassystemet, hade du glömt att hänga upp det ordentligt eller fästena gav upp?

JKDesign
21 mars 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Tråkigt! Men tycker inte du ska ge upp planerna på turbon riktigt än..

Bromsarna du har monterar man inte i onödan direkt wink

Nä men avvakta lite och ta en sak i taget. Jag höll på att ge upp efter olyckan. Hade precis fixat nya mätarhuset så blir man påkörd en vecka senare...

Hur många mil har den gått? Min ABS krans lär också pajja snart tror jag. Vanligt fel på Saabarna.

20k mil, tror dock bara det va handbromsen som frös denna gången. Men tillräckligt för att ja skulle tappa suget lite hmm

Men någonting skall jag försöka pilla ihop i närtid iaf smile

Skönt o höra! Men  förstod inte riktigt det med avgassystemet, hade du glömt att hänga upp det ordentligt eller fästena gav upp?

Glömt häng tillbaka på ett ställe under bilen sad

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
21 mars 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

20k mil, tror dock bara det va handbromsen som frös denna gången. Men tillräckligt för att ja skulle tappa suget lite hmm

Men någonting skall jag försöka pilla ihop i närtid iaf smile

Skönt o höra! Men  förstod inte riktigt det med avgassystemet, hade du glömt att hänga upp det ordentligt eller fästena gav upp?

Glömt häng tillbaka på ett ställe under bilen sad

Aha! Men det löser sig ska du se. Bara en sak i taget så smile

Dawidd
21 mars 2018 · 192 Inlägg

Jag körde 19t i min og 9-3 brukis, med sinterlamell, 630 spridare, wallbro pump osv. Den gick fint faktiskt, förutom när en gubbe fick motorstopp i en 15-20% brant backe o jag låg bakom och bilar bakom mig, inget dragläge så fick ju dumpa kopplingen o börna hela vägen upp haha!

Men iaf så var min bänkad till 293whp och den rörde på sig fint

volvoglracing
21 mars 2018 · 531 Inlägg

Tycker inte du ska ge upp hx35-projektet. Livet går upp och ner så finns inte motivationen där nu så kan du ju alltid lägga det till sidan ett tag tills det smakar igen. Många här som vill se mer av det du gör inklusive jag själv och ett hx35 agg i en 9-5 det skulle vara något alldeles extra. Ge inte upp nu!

amazinjoey
21 mars 2018 · 1 139 Inlägg

Skippa HX35 agget och kör på EFR6258 eller EFR6758! Laddar tidigare än 19T, och klarar högre effekt! 400hk är inga problem för dessa agg, dock kostar de en fin slant. Annars hade jag kört på 19T så slipper du allt runt om som nytt grenrör för Hx35 å de

Abs kransen från min erfarenhet ger sig mellan 22-26k milen

Senast redigerat av amazinjoey (21 mars 2018)

JKDesign
21 mars 2018 · 4 442 Inlägg

volvoglracing skrev:
Tycker inte du ska ge upp hx35-projektet. Livet går upp och ner så finns inte motivationen där nu så kan du ju alltid lägga det till sidan ett tag tills det smakar igen. Många här som vill se mer av det du gör inklusive jag själv och ett hx35 agg i en 9-5 det skulle vara något alldeles extra. Ge inte upp nu!

Tack för din kommentar!

Du har rätt i det du säger och ja tror att det går att få till en riktigt schysst setup med hx35an toppmonterad. Tyvärr blir det för mycket jobb och för dyrt att få den setupen relativt driftsäker.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
21 mars 2018 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:
Skippa HX35 agget och kör på EFR6258 eller EFR6758! Laddar tidigare än 19T, och klarar högre effekt! 400hk är inga problem för dessa agg, dock kostar de en fin slant. Annars hade jag kört på 19T så slipper du allt runt om som nytt grenrör för Hx35 å de

Abs kransen från min erfarenhet ger sig mellan 22-26k milen

Skippar absolut inte hx35an för att köpa något ännu dyrare och värre.

Kommer köra på en billigare variant som jag kan få i drift kanske redan om ett par månader. Kommer bli lite annorlunda, men det innefattar ett 19t agg.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
21 mars 2018 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:
Skippa HX35 agget och kör på EFR6258 eller EFR6758! Laddar tidigare än 19T, och klarar högre effekt! 400hk är inga problem för dessa agg, dock kostar de en fin slant. Annars hade jag kört på 19T så slipper du allt runt om som nytt grenrör för Hx35 å de

Abs kransen från min erfarenhet ger sig mellan 22-26k milen

Skippar absolut inte hx35an för att köpa något ännu dyrare och värre.

Kommer köra på en billigare variant som jag kan få i drift kanske redan om ett par månader. Kommer bli lite annorlunda, men det innefattar ett 19t agg.

Det förstår jag! smile Tänkte ifall du ville skippa byta grenröret å de och ha ett effektivare agg, dock som du säger så är de mycket dyrare(typ 3 ggr mer).

Har du checkat på 22T? kostar lite mer än 19T

http://www.turbomeck.se/node/197

Finns biligare på ebay såklart!

JKDesign
21 mars 2018 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:
Skippa HX35 agget och kör på EFR6258 eller EFR6758! Laddar tidigare än 19T, och klarar högre effekt! 400hk är inga problem för dessa agg, dock kostar de en fin slant. Annars hade jag kört på 19T så slipper du allt runt om som nytt grenrör för Hx35 å de

Abs kransen från min erfarenhet ger sig mellan 22-26k milen

Skippar absolut inte hx35an för att köpa något ännu dyrare och värre.

Kommer köra på en billigare variant som jag kan få i drift kanske redan om ett par månader. Kommer bli lite annorlunda, men det innefattar ett 19t agg.

Det förstår jag! smile Tänkte ifall du ville skippa byta grenröret å de och ha ett effektivare agg, dock som du säger så är de mycket dyrare(typ 3 ggr mer).

Har du checkat på 22T? kostar lite mer än 19T

http://www.turbomeck.se/node/197

Finns biligare på ebay såklart!

Har kollat på 20t agg men skilljer så lite,
Kommer troligtvis köra 19t med billethjul, 8,5cm2 avgashus och extern wg.
Tror det kan bli bra och lite annorlunda.
Vill helst undvika kostnaden att uppgradera till qdiff + förstärkt låda osv.

Så målet är att hålla nere vridet en del, som tidigare har skrivit kan man skrota en låda på originaleffekt. Men du förstår konceptet lite...

Har beställt en ”cobra” till att börja med.

Så fort ekonomin tillåter skall beställningar läggas, delar från asien är ju dryga att vänta på ibland.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
24 mars 2018 · 4 442 Inlägg

Första tvätten på väldigt länge!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7dfcceac36b1b9c175b970da7ca6041d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f6575334e41b48b8504f665a62f70801.jpg

Har sett ett par stycken bilar som har börjat smyga på sommardäcken, + mötte en Ferrari 458 italia på vägen igår. Tydliga vårtecken wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang