Runflat däck eller inte? Saknar reservhjul...

chrizz Administratör
21 mars 2018 · 11 783 Inlägg

I praktiken, vad är fördelarna med ett runflat egentligen? Överväger de nackdelarna?

Vad hade du gjort?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hilmer
21 mars 2018 · 1 779 Inlägg

De få gånger det faktiskt händer så kan man alltid ringa någon efter hjälp ifall man saknar utrustning (eller plats för sådan) för att lösa det själv.
Om vi säger så här, jag personligen har kört en sträcka som motsvarar 35-40 gånger runt jordklotet sedan jag tog mitt körkort, och detta med endast 3 punkteringar. Så speciellt ofta sker det ju inte.

chrizz Administratör
21 mars 2018 · 11 783 Inlägg

Nej, det sker ju verkligen inte ofta...

jag tänker om det är bättre med runflat ur ren säkerhetsaspekt? Jag menar, om däcket smäller i hög fart t.ex. och... ja, jag vet inte riktigt. Det kanske inte har något betydelse?

De gånger jag fått punktering under mina dryga 18 år med körkort så har det varit pyspunka pga en spik eller en skruv i däcket, och jag har upptäckt det när bilen stått still smile

Så min fråga är väl egentligen ur ett mer säkerhetsvinklat perspektiv antar jag. Punktering är besvärligt hur som helst, så runflat eller inte ur den aspekten har ingen större betydelse för mig.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hilmer
21 mars 2018 · 1 779 Inlägg

Däckexplosioner är väldigt sällsynta, åtminstone så länge man håller sig rätt friska och nyare däck.
Så en punktering idag handlar oftast om pyspunka som du säger, så ur ett säkerhetstänk så spelar det väl egentligen ingen roll kan man tycka!
Ur förbrukningssynpunkt bör man väl kanske undvika dem.

caromania Forummoderator
21 mars 2018 · 9 296 Inlägg

Runflat har även en generell benägenhet att vara mer spåriga vilket är fiende 1 mot att trivas med sin bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
chrizz Administratör
21 mars 2018 · 11 783 Inlägg

Jo, men nackdelar med runflat finns det gott om. Högre ljudnivå, sämre komfort, högre pris osv.

Om det inte finna några fördelar ur säkerhetsaspekt och enda fördelen är att det blir aningen bekvämare att få punka då man kan köra till verkstaden så är det inget för mig åtminstone.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
zemet
21 mars 2018 · 4 037 Inlägg

Jag skulle tro att runflat håller bättre vid tillfällen som att man kör emot en vass trottoarkant och sliter hål i sidan på däcket.

Men jag skulle säga att det inte är värt det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
21 mars 2018 · 7 234 Inlägg

En granne och en son har fått "punka" på sina Runflat monterade på BMW.
I de tre fall det inträffat har det varit stora sprickor i sidan på däcken.
Grannens BMW blev "okontrollerbar" så att bilen sladdade runt och lämnade med bakdelen före motorvägen och ut över vägrenen. Tog närmare ett halvår att få tag på ett ersättningsdäck p g a a BMW´n var av ovanlig modell(cabriolet).
Sonens BMW blev näst intill okörbar då däcket tömdes.
Jag fick rycka ut med garagedomkraft och hjulbytesverktyg samt hämta ett vinterhjul.
Även i hans fall tog det mycket lång tid för BMW att få fram ersättningsdäck.
BMW´n var en "vanlig" 520 kombi.
Nu har han en X3 UTAN Runflat.

chrizz Administratör
21 mars 2018 · 11 783 Inlägg

Jag struntade i runflat och beställde en uppsättning Michelin Pilot Sport 4S i 19" till BMW:n nu.

Tack för alla synpunkter och råd!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2018 · 13 736 Inlägg

Hilmer skrev:
Däckexplosioner är väldigt sällsynta, åtminstone så länge man håller sig rätt friska och nyare däck.
Så en punktering idag handlar oftast om pyspunka som du säger, så ur ett säkerhetstänk så spelar det väl egentligen ingen roll kan man tycka!
Ur förbrukningssynpunkt bör man väl kanske undvika dem.

haha du skulle behövt ta det snacket med en fabror som stog efter motorvägen med sin Premium audi..   med punktering..   utan reservdäck så klart.. det är ju en premiumvagn.

frågade om han behövde hjälp att byta däck då han lastade ur en rullator just när jag närmade mig bilen.

svaret jag fick var att BILJÄVELN har inget jävla reservdäck och idioterna tror att punkteringssprej lagar det här stora jävla hålet sen pekade han på ett stort hål i sidan på däcket..     han var måttligt road kan jag säga.  men han hade iallfall en Premiumbil..  jag som har det sämsta skiten från Spanien har reservdäck orginal fast bilen får plats i skuffen på den där audin ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Timol
21 mars 2018 · 358 Inlägg

Det gjorde du rätt i chrizz, den enda gången jag rekommenderar  ett runflat är om man i stort sett endast åker vältrafikerad motorväg och vid ev. punktering då kan långsamt köra till närmaste avfart/parkering.

Hilmer
21 mars 2018 · 1 779 Inlägg

Growe skrev:

Hilmer skrev:
Däckexplosioner är väldigt sällsynta, åtminstone så länge man håller sig rätt friska och nyare däck.
Så en punktering idag handlar oftast om pyspunka som du säger, så ur ett säkerhetstänk så spelar det väl egentligen ingen roll kan man tycka!
Ur förbrukningssynpunkt bör man väl kanske undvika dem.

haha du skulle behövt ta det snacket med en fabror som stog efter motorvägen med sin Premium audi..   med punktering..   utan reservdäck så klart.. det är ju en premiumvagn.

frågade om han behövde hjälp att byta däck då han lastade ur en rullator just när jag närmade mig bilen.

svaret jag fick var att BILJÄVELN har inget jävla reservdäck och idioterna tror att punkteringssprej lagar det här stora jävla hålet sen pekade han på ett stort hål i sidan på däcket..     han var måttligt road kan jag säga.  men han hade iallfall en Premiumbil..  jag som har det sämsta skiten från Spanien har reservdäck orginal fast bilen får plats i skuffen på den där audin ;-)

Jo tyskarna är väldigt glada för punkteringsvätska, men det hjälper ju dåligt om däcket är förstört. Man kan ju undra lite hur han skadat däcket, eller kanske rättare sagt hur länge har han kört runt med punkteringen, för det är sällan som en vanlig punktering sliter stora hål i däcket!?
Personligen kör jag runt med både reservhjul, punkteringsvätska och kompressor, men det stjäl ju inte mycket utrymme i en Volvo kombi! wink

torsen
21 mars 2018 · 7 234 Inlägg

En sonhustru fick i somras punktering på sin nya Mazda.
Hon gick efter instruktionsboken.
D v s kopplade ihop kompressorn med "burken med kräm/vätska", apterade munstycket till däckventilen och anslöt kompressorn till cigtänduttaget.
Men den gulvita krämen letade sig ut genom sprickan i sidan på däcket och bildade en flera kvadratmeter stor pöl på asfalten.
Jag fick komma med garagedomkraft, hjulbytesverktyg samt ett uppraggat hjul.

Personligen kommer jag aldrig aldrig köpa en bil utan reservhjul - fullstort eller nöd.
Men det finns inte många bilar kvar att välja mellan.
Honda har det dock, därför, bl a, men inte enbart, bidderre CR-V.
Tyvärr finns det i en del nya bilar inte ens plats för ett reservhjul.

Vi skulle inte våga ge oss ut på norrlandsresorna á cirka 70 mil i Norrlands inland utan reservhjul flera gånger om året.

Ps. Senaste, och förhoppningsvis sista, gången jag fick punka hittade jag inte nyckeln till den låsbara fälgmuttern. Men det löste sig ändå. Så nu har jag inte fälglåsmutter på någon bil. Ds.

chrizz Administratör
21 mars 2018 · 11 783 Inlägg

De här punkteringssprayerna, måste man inte kassera däcket efteråt? Jag menar, en pyspunka av en skruv som man inte kört runt med kan man ju laga utan problem...

...kommer det bli ramaskrik nu av att jag låtit laga däck förut? wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
MFred
21 mars 2018 · 164 Inlägg

Kör icke-RFT på min F31 då det är både bekvämare och billigare. Jag tänker att skulle man få punktering så testar man med punkteringsspray eller ringer försäkringsbolaget/någon anhörig som kommer med reservhjul.
Att tänka på ifall man har x-drive är ju dock att det eventuella reservhjulet måste ha samma rullomkrets som övriga hjul på bilen för att inte skada fördelningslådan smile

Utmarks-Loke
21 mars 2018 · 5 833 Inlägg

Jag fick tag i några begagnade runflat att köra på nu i vinter, 17" med dubb. Det första jag reagerade på var hur extremt tunga de var och den ofjädrade vikten skall ju helst hållas låg. Det gör väl inte så mycket på vintern men jag skulle inte vilja ha det på sommaren på en sportig bil. Jag har även provat att köra dom utan luft och det gick, men det var inte bekvämt. Det kändes väldigt tydligt att det var lufttomt, men det var väl aldrig meningen att det skulle kännas bra att köra dom med punktering kanske

torsen
21 mars 2018 · 7 234 Inlägg

MFred skrev:
Kör icke-RFT på min F31 då det är både bekvämare och billigare. Jag tänker att skulle man få punktering så testar man med punkteringsspray eller ringer försäkringsbolaget/någon anhörig som kommer med reservhjul.
Att tänka på ifall man har x-drive är ju dock att det eventuella reservhjulet måste ha samma rullomkrets som övriga hjul på bilen för att inte skada fördelningslådan smile

Mycket bra synpunkt.
Dock ingen fara på en bil med RIKTIG fördelningslåda.
Där lägger man bara ur 4x4-läget.
Bl a Land Rover och Niva tål att köras med ett udda hjul, om man inte spärrar mellandifferentialen.

Timol
21 mars 2018 · 358 Inlägg

chrizz skrev:
De här punkteringssprayerna, måste man inte kassera däcket efteråt? Jag menar, en pyspunka av en skruv som man inte kört runt med kan man ju laga utan problem...

...kommer det bli ramaskrik nu av att jag låtit laga däck förut? wink

Så länge däcket inte gått tomt (sönderkört) och man rengör ordentligt så går det att laga utan problem.

Muttley
21 mars 2018 ·

chrizz skrev:
De här punkteringssprayerna, måste man inte kassera däcket efteråt? Jag menar, en pyspunka av en skruv som man inte kört runt med kan man ju laga utan problem...

...kommer det bli ramaskrik nu av att jag låtit laga däck förut? wink

Har använt sådant en gång.  Det var bara att tvätta ur däcket.

Nej plugg är bra grejjer.   Funkat de få gånger jag använt det.
Men sist jag fick skruv i däcket så fick jag tjata till mig en lagning hos en liten mack för de ville inte göra det.   Det tog emot men jag fick tamejtusan inte kvitto på arbetet, och jag ogillar egentligen att betala svart. Men vad gör man när de inte är någon som gör det pga att det släppt för någon   smile

torsen
21 mars 2018 · 7 234 Inlägg

Timol skrev:

chrizz skrev:
De här punkteringssprayerna, måste man inte kassera däcket efteråt? Jag menar, en pyspunka av en skruv som man inte kört runt med kan man ju laga utan problem...

...kommer det bli ramaskrik nu av att jag låtit laga däck förut? wink

Så länge däcket inte gått tomt (sönderkört) och man rengör ordentligt så går det att laga utan problem.

Fick punka på hojen för några år sedan.
Tömde i punkasprejen.
Men det höll bara luften några mil.
I alla fall så jag kom hem, tack och lov
Men det blev ett styvt jobb att rengöra däcket(efter någon vecka när geggan torkat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang