945 Turbo - Glykol i vevhusventilationen/tryckrör/intercooler

Nikke_E
23 mars 2018 · 31 Inlägg

Hej, en liten förklaring om problemet.

Bilen drog kylarvatten och när vi skulle byta topp packningen så hittade vi kylarvatten i rören plus ca 2-3 deciliter i IC.. hade en kina 18t så vi tyckte den halvt rimliga förklaringen var att rotorhuset kanske hade någon spricka så vattnet tog sig den vägen in.. så vi bytte turbon till en mitsu och problemet verkade borta..

Någon vecka senare så försvann kylarvattnet igen så då plockades allt ner och nu fanns det gott om olja i hela IC och tryckrör, samt några droppar glykol i diverse rör o slangar men inget i närheten av första gången., även så var slangen från vevhuset väldigt kladdig invändigt.. Så vi bytte Topplockspackningen, rengjorde vevhusventilationen och bytte slangarna.. Allt frid och fröjd, bättre tomgång, bredbandslambdan visade glatt mellan 14.5-14.9 på tomgång.

Men nu ca 2 veckor efter så försvinner det glykol återigen, ca halva behållaren har försvunnit så jag började plockade ner vevhusventilationen och mycket riktigt, det finns glykol i slangen. Även så var rören och IC smetade med oljesörja, verkligen riktig sörja..

Så nu gjorde jag en tillfällig burk till vevhuset och stoppade ner slangen i och pluggade inloppsröret.

Men vad kan felet vara? Finns ingen Olja i kylarvattnet, det finns inget kylarvatten i Oljan, spricka i block eller topp?
Att oljan tar sig in via vevhuset till trycksidan är väl inget spec egentligen, dock beror väl mängden mer på slitna kolvringar och ökad blow-by, dock förstår jag inte hur kylarvattnet letar sig dit..

Mack855
24 mars 2018 · 1 354 Inlägg

Jag är ingen expert men planades toppen i samband med bytet av topplockspackningen?

Nikke_E
24 mars 2018 · 31 Inlägg

Mack855 skrev:
Jag är ingen expert men planades toppen i samband med bytet av topplockspackningen?

Givetvis!

Mack855
25 mars 2018 · 1 354 Inlägg

Nikke_E skrev:

Mack855 skrev:
Jag är ingen expert men planades toppen i samband med bytet av topplockspackningen?

Givetvis!

Då har jag inget mer att bidra med hmm Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang