Vinscha istället för att skotta?

Meaganeowner
24 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Vid närmare eftertanke så blir nog de prylar jag föreslog ovan allt för klena.

En bil i snö, som inte orkar dra sig fram för egen motor, kommer att gå allt för tungt.

Skillnad med en maskin som glider på skidor och har ett band att rulla på, typ snöskoter.

Ett rent tankefel av mig.


Satsa du på en ordentlig skyffel, samt ev snökedjor. Jag har alltid Biltemas med och har använt dessa många gånger.

Och som skrevs ovan. Snön under bilen måste bort först oavsett.
Under bilen lär ju inte finnas mycket snö. Det är i bilens färdriktning det ska skottas.

Senast redigerat av Meaganeowner (24 mars 2018)

Evildan
24 mars 2018 ·

d-b skrev:

Evildan skrev:
Nej kommunal belysning eller skåp tål inte att användas som fäste för en vinsch.  Det är dessutom inte tilllåtet att göra så.

Säker på både att de inte tål resp att det är förbjudet?

En lyktstolpe ska ju rimligen tåla ganska hårda vindstyrkor ett antal meter över marken. En slinga precis vid dess "fot" är ju en mycket mindre belastning än 30 m/s 5 meter upp.

Och vilken lag förbjuder detta? Man blir naturligtvis ersättningsskyldig om man förstör något men det är civilrätt, inte straffrätt.

Är det tillåtet att göra åverkan på kommunal egendom? Visa gärna uträkningar på de olika belastningarna trettio sekundmeter fem meter upp kontra en vinsch, låt oss ponera, med dragkraften 4000Nm. Utöver lyktstolpar så hade du funderingar på olika typer av skåp och stolpar för vägskyltar att fästa vinschen i, räkna även där på konstruktionernas hållfasthet kontra vinschens belastning på sin fasta punkt. Har du inte fästpunkternas specifikationer råder jag dig att kontakta gatukontoret i den tilltänkta kommunen för uppgifter om konstruktionernas hållbarhet.
När du gjort detta är jag beredd att åter dryfta problemet. Innan dess har du liksssssm inget mer diskussionsunderlag att tillföra tråden i min mening, vi kan inte sitta och gissa på måfå menar jag i en sådan specifik och delikat frågeställning.

Meaganeowner
24 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Nu kanske det inte alltid finns lykstolpar där TS parkerar.big_smile


- Tror fortfarande på skyffel.

Då garagenister kan ni kanske bistå med inköpsställe för lämplig ordentlig skyffel.

Inget Biltemasmäck eller kronans 1/2 metet gröna skyttevärnsspade, utan nåt rejält av duralaluminium och hyfsat långt demonterbart skaft.

Min skyffel är typ std, kraftig och ligger i svensonkontainern på taket.

Så har jag dessutom en mindre hopfällbar skoterspade.

Är heller inte dumt att ha med dig en ordentlig bogserlina.
Men eventuell snövall måste väck först, annars blir du flrmodligen av med diverse plast, och då behöver du skyffel eller spafe enligt ovan.

Senast redigerat av Meaganeowner (24 mars 2018)

torsen
24 mars 2018 · 7 198 Inlägg

zemet skrev:
Den vinschen du länkade är ju kass för ditt ändamål om du inte tänkt bulta fast vinschen i motorhuven på din bil.

Men iden är inte dum och jag har själv åkt runt med en sån här för att kunna dra mig själv upp ur diken osv om jag skulle råka köra fast.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ck-229594/

Med denna har jag lyckats dra loss volvo 940 ur diken. Där håller dragöglan för detta iaf. Hur det ser ut på din bil låter jag vara osagt.

OBServera att julas 4 ton inte är i närheten av 4 ton. Tror det stod i produktbeskrivningen att det var typ 8000 newton.

Ts får ursäkta att vi fortsätter polemiken i "hans" tråd.
Zemet, glöm inte att du måste ha med bortåt 30 m stålvajer för att nå något att fästa i.
Själv har jag vintertid 2 "LUG ALL" *) i bagageutrymmet + stålvajer.
Stroppar går inte att använda då de är för elastiska = fjädrar.
Gissa hur jag vet det?

Jag framhärdar att ryckstropp rätt använd tillsammans med annat fordon är ett bra hjälpmedel.

*) LUG ALL är en mycket kraftig typ av spakblock som bl a användes av Vattenfall för att resa stolpar i ödemarken dit ingen traktor kunde ta sig fram.

Muttley
24 mars 2018 ·

Meaganeowner skrev:
Nu kanske det inte alltid finns lykstolpar där TS parkerar.big_smile


- Tror fortfarande på skyffel.

Då garagenister kan ni kanske bistå med inköpsställe för lämplig ordentlig skyffel.

Inget Biltemasmäck eller kronans 1/2 metet gröna skyttevärnsspade, utan nåt rejält av duralaluminium och hyfsat långt demonterbart skaft.

Min skyffel är typ std, kraftig och ligger i svensonkontainern på taket.

Så har jag dessutom en mindre hopfällbar skoterspade.

Är heller inte dumt att ha med dig en ordentlig bogserlina.
Men eventuell snövall måste väck först, annars blir du flrmodligen av med diverse plast, och då behöver du skyffel eller spafe enligt ovan.

Byggskyffel.  Inte en enda under mina unga år när jag sommarjobbade på byggfirma har en skyffel varit kortvarig.   De håller i massvis med år trots tungt och jobbigt arbete.   De tål cement med de mest giftiga du kan tänka dig om du tar hand om den.

Den kommer garanterat inte gå sönder av lite förfruset vatten.    Med högtopps- mount everest vädret de har i Stockholm så måste var man ur huse ha en byggskyffel, stormkök och givetvis en bastant lina om ens  kompis har lyckats ta sig ur lavinen för egen hand.

Förstår att min släkting i Dalarna hade det för enkelt när det kom en meter snö på ett dygn.  Han kom ju ut med sina små skitbilar likt skoda fabia och micra.

big_smile

Meaganeowner
24 mars 2018 · 2 250 Inlägg

smilesmilesmile

TurbOla Reservdansk
24 mars 2018 · 6 271 Inlägg

En lyktstolpe som utsätts för, i exemplet ovan, 30m/s, drabbas inte särskilt hårt. Och hur kommer det sig?

Den är i 99% av alla tillfällen rund. Det finns inget vindfång, ingen belastning.

En vajer som kopplas till en lyktstolpe skapar istället en statisk belastning som de inte är gjorda för.
Vägskyltar och lyktstolpar är gjorda för att deformeras vid lite kraftigare sidobelastning (jämför krock) för att på så vis minska risken för allvarliga skador p.g.a skyltar och lyktstolpar.

(Finns mer att läsa i en utredning här: )
STATENS VÄGINSTITUT • STOCKHOLM - Vägens trafiksäkerhet sidan 61

Senast redigerat av TurbOla (24 mars 2018)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evildan
24 mars 2018 ·

Borde det inte gå att montera trottoarspröt på bilens vänstra sida där brytaren kopplas till startknappen till ett bränsledrivetelaggregat i bagaget på TS bil. Elverket driver sedan 5  akvariedoppvärmare som är nedsänkta i varsin tioliters camping-plastdunk fylld med en lösning bestående av vatten och tösalt liggandes i en frifartslåda på taket. Från dessa seriekopplade dunkar via avtappningskranen som i sin tur är termostartstyrd ansluts en trädgårdsslang ned till ett plaströr monterat utmed fordonets tröskellåda. Detta plaströr är pluggat i andra änden fast med 19 1mm hål borrat snett uppåt.
Kontentan bilr att när snövallen pressar emot spröten startar elverket och värmarna värmer saltlösningen till lämplig temperatur varvid termostaten öppnar och med hjälp av fallhöjden rinner lösningen ned i slangen till plaströret som sprider lösningen ut på vallen som då smälter tills TS vill köra iväg. Givetvis är systemet möjligt att styra via en timer om så önskas.

Trassla med spadar i bagaget?

https://thumbs.gfycat.com/JauntyCarefreeFlyingfox-size_restricted.gif

Senast redigerat av Evildan (24 mars 2018)

Meaganeowner
24 mars 2018 · 2 250 Inlägg

.


Stackarn Trådskaparen

Hoppas att han fått tillräckligt med svar på sina enkla frågor.

God fortsättning på helgen.

Over and out...

Senast redigerat av Meaganeowner (24 mars 2018)

Muttley
24 mars 2018 ·

Evildan skrev:
Borde det inte gå att montera trottoarspröt på bilens vänstra sida där brytaren kopplas till startknappen till ett bränsledrivetelaggregat i bagaget på TS bil. Elverket driver sedan 5  akvariedoppvärmare som är nedsänkta i varsin tioliters camping-plastdunk fylld med en lösning bestående av vatten och tösalt liggandes i en frifartslåda på taket. Från dessa seriekopplade dunkar via avtappningskranen som i sin tur är termostartstyrd ansluts en trädgårdsslang ned till ett plaströr monterat utmed fordonets tröskellåda. Detta plaströr är pluggat i andra änden fast med 19 1mm hål borrat snett uppåt.
Kontentan bilr att när snövallen pressar emot spröten startar elverket och värmarna värmer saltlösningen till lämplig temperatur varvid termostaten öppnar och med hjälp av fallhöjden rinner lösningen ned i slangen till plaströret som sprider lösningen ut på vallen som då smälter tills TS vill köra iväg. Givetvis är systemet möjligt att styra via en timer om så önskas.

Trassla med spadar i bagaget?

https://thumbs.gfycat.com/JauntyCarefre … ricted.gif

Eller ?
Inte helt jävla dum sak ändå.  Typ eldkastare utan eld och bara värme.
https://www.lantbutiken.se/24241-thickbox_default/varmekanon-bv-77e.jpg

Evildan
24 mars 2018 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Borde det inte gå att montera trottoarspröt på bilens vänstra sida där brytaren kopplas till startknappen till ett bränsledrivetelaggregat i bagaget på TS bil. Elverket driver sedan 5  akvariedoppvärmare som är nedsänkta i varsin tioliters camping-plastdunk fylld med en lösning bestående av vatten och tösalt liggandes i en frifartslåda på taket. Från dessa seriekopplade dunkar via avtappningskranen som i sin tur är termostartstyrd ansluts en trädgårdsslang ned till ett plaströr monterat utmed fordonets tröskellåda. Detta plaströr är pluggat i andra änden fast med 19 1mm hål borrat snett uppåt.
Kontentan bilr att när snövallen pressar emot spröten startar elverket och värmarna värmer saltlösningen till lämplig temperatur varvid termostaten öppnar och med hjälp av fallhöjden rinner lösningen ned i slangen till plaströret som sprider lösningen ut på vallen som då smälter tills TS vill köra iväg. Givetvis är systemet möjligt att styra via en timer om så önskas.

Trassla med spadar i bagaget?

https://thumbs.gfycat.com/JauntyCarefre … ricted.gif

Eller ?
Inte helt jävla dum sak ändå.  Typ eldkastare utan eld och bara värme.
https://www.lantbutiken.se/24241-thickb … bv-77e.jpg

Var ska TS hitta ström till den?

Muttley
24 mars 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Borde det inte gå att montera trottoarspröt på bilens vänstra sida där brytaren kopplas till startknappen till ett bränsledrivetelaggregat i bagaget på TS bil. Elverket driver sedan 5  akvariedoppvärmare som är nedsänkta i varsin tioliters camping-plastdunk fylld med en lösning bestående av vatten och tösalt liggandes i en frifartslåda på taket. Från dessa seriekopplade dunkar via avtappningskranen som i sin tur är termostartstyrd ansluts en trädgårdsslang ned till ett plaströr monterat utmed fordonets tröskellåda. Detta plaströr är pluggat i andra änden fast med 19 1mm hål borrat snett uppåt.
Kontentan bilr att när snövallen pressar emot spröten startar elverket och värmarna värmer saltlösningen till lämplig temperatur varvid termostaten öppnar och med hjälp av fallhöjden rinner lösningen ned i slangen till plaströret som sprider lösningen ut på vallen som då smälter tills TS vill köra iväg. Givetvis är systemet möjligt att styra via en timer om så önskas.

Trassla med spadar i bagaget?

https://thumbs.gfycat.com/JauntyCarefre … ricted.gif

Eller ?
Inte helt jävla dum sak ändå.  Typ eldkastare utan eld och bara värme.
https://www.lantbutiken.se/24241-thickb … bv-77e.jpg

Var ska TS hitta ström till den?

Ström?  Behöver man ström till en oljeeldad jävla kanon?   Nääää då blev jag besviken.

Men det går väl alltid att kofota upp ett elskåp och koppla in den annars.

https://www.lantbutiken.se/varmeflakt-b … NUQAvD_BwE

Senast redigerat av Muttley (24 mars 2018)

mb_pucken
24 mars 2018 · 5 083 Inlägg

Ts skulle kunna peta in en uppblåsbar madrass i lagom storlek under bilden när denna parkeras, sen blåses denna upp och förhindrar snö att ta sig in och snöa fast bilstackaren.
Sen bara tömma madrassen och peta bort eventuella snövallar och rulla iväg.
Eller kanske montera kjol likt en svävare som sänks vid parkering och höjs innan avfärd.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
d-b
25 mars 2018 · 504 Inlägg

Evildan skrev:

d-b skrev:

Evildan skrev:
Nej kommunal belysning eller skåp tål inte att användas som fäste för en vinsch.  Det är dessutom inte tilllåtet att göra så.

Säker på både att de inte tål resp att det är förbjudet?

En lyktstolpe ska ju rimligen tåla ganska hårda vindstyrkor ett antal meter över marken. En slinga precis vid dess "fot" är ju en mycket mindre belastning än 30 m/s 5 meter upp.

Och vilken lag förbjuder detta? Man blir naturligtvis ersättningsskyldig om man förstör något men det är civilrätt, inte straffrätt.

Är det tillåtet att göra åverkan på kommunal egendom? Visa gärna uträkningar på de olika belastningarna trettio sekundmeter fem meter upp kontra en vinsch, låt oss ponera, med dragkraften 4000Nm. Utöver lyktstolpar så hade du funderingar på olika typer av skåp och stolpar för vägskyltar att fästa vinschen i, räkna även där på konstruktionernas hållfasthet kontra vinschens belastning på sin fasta punkt. Har du inte fästpunkternas specifikationer råder jag dig att kontakta gatukontoret i den tilltänkta kommunen för uppgifter om konstruktionernas hållbarhet.
När du gjort detta är jag beredd att åter dryfta problemet. Innan dess har du liksssssm inget mer diskussionsunderlag att tillföra tråden i min mening, vi kan inte sitta och gissa på måfå menar jag i en sådan specifik och delikat frågeställning.

Eftersom det är du som påstår något har du bevisbördan. Man kan inte bevisa icke-existens. Bara att peka på författning, lokal ordningsstadga eller vad det kan vara där förbudet du påstår existerar är beskrivet.

Evildan
25 mars 2018 ·

d-b skrev:

Evildan skrev:

d-b skrev:
Säker på både att de inte tål resp att det är förbjudet?

En lyktstolpe ska ju rimligen tåla ganska hårda vindstyrkor ett antal meter över marken. En slinga precis vid dess "fot" är ju en mycket mindre belastning än 30 m/s 5 meter upp.

Och vilken lag förbjuder detta? Man blir naturligtvis ersättningsskyldig om man förstör något men det är civilrätt, inte straffrätt.

Är det tillåtet att göra åverkan på kommunal egendom? Visa gärna uträkningar på de olika belastningarna trettio sekundmeter fem meter upp kontra en vinsch, låt oss ponera, med dragkraften 4000Nm. Utöver lyktstolpar så hade du funderingar på olika typer av skåp och stolpar för vägskyltar att fästa vinschen i, räkna även där på konstruktionernas hållfasthet kontra vinschens belastning på sin fasta punkt. Har du inte fästpunkternas specifikationer råder jag dig att kontakta gatukontoret i den tilltänkta kommunen för uppgifter om konstruktionernas hållbarhet.
När du gjort detta är jag beredd att åter dryfta problemet. Innan dess har du liksssssm inget mer diskussionsunderlag att tillföra tråden i min mening, vi kan inte sitta och gissa på måfå menar jag i en sådan specifik och delikat frågeställning.

Eftersom det är du som påstår något har du bevisbördan. Man kan inte bevisa icke-existens. Bara att peka på författning, lokal ordningsstadga eller vad det kan vara där förbudet du påstår existerar är beskrivet.

Du läste/förstod bara den första meningen tydligen.

Jag gör ett sista försök.

"Visa gärna uträkningar på de olika belastningarna trettio sekundmeter fem meter upp kontra en vinsch, låt oss ponera, med dragkraften 4000Nm.

Utöver lyktstolpar så hade du funderingar på olika typer av skåp och stolpar för vägskyltar att fästa vinschen i, räkna även där på konstruktionernas hållfasthet kontra vinschens belastning på sin fasta punkt.

Har du inte fästpunkternas specifikationer råder jag dig att kontakta gatukontoret i den tilltänkta kommunen för uppgifter om konstruktionernas hållbarhet.

När du gjort detta är jag beredd att åter dryfta problemet.
Innan dess har du liksssssm inget mer diskussionsunderlag att tillföra tråden i min mening, vi kan inte sitta och gissa på måfå menar jag i en sådan specifik och delikat frågeställning."


Det ligger inte i mitt intresse att ta fram någon lagtext gällande ditt problem, det är inte jag som har tankarna om att vinscha min bil genom att göra åverkan på kommunal/statlig egendom...det är ju faktiskt ditt problem att lösa.

Senast redigerat av Evildan (25 mars 2018)

Meaganeowner
25 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Stackarn TS, måtte bli rådvill med alla dessa spektakulära uppkräkta råd.

Spy på mig och Er:/

Senast redigerat av Meaganeowner (25 mars 2018)

Muttley
25 mars 2018 ·

Meaganeowner skrev:
Stackarn TS, måtte bli rådvill med alla desda spektakulära uppkräkta råd.

Spy på mig och Er:/

Nåja de är inte synd om ts.  Han har ju alpinspadar och vill vinscha i skyltar betalda av skattepengarna. Nu bor han ju inte i min kommun så jag skiter blankt i det.
Men att man inte lyssnar är ju hans ensak. 
Den skylten jag lyckades lägga ner var i krypfart.  Den fall som en fura.
Snacka om rejäl jävla otur jag hade smile  Skylten stod ju liksom inte där förra gången jag körde där.

Om man skall vinsha så bör man använda en bil eller ett bastant träd (helst inte det heller med en naken lina då det troligen förstör trädet)

d-b
3 november 2018 · 504 Inlägg

Evildan skrev:

d-b skrev:

Evildan skrev:
Är det tillåtet att göra åverkan på kommunal egendom? Visa gärna uträkningar på de olika belastningarna trettio sekundmeter fem meter upp kontra en vinsch, låt oss ponera, med dragkraften 4000Nm. Utöver lyktstolpar så hade du funderingar på olika typer av skåp och stolpar för vägskyltar att fästa vinschen i, räkna även där på konstruktionernas hållfasthet kontra vinschens belastning på sin fasta punkt. Har du inte fästpunkternas specifikationer råder jag dig att kontakta gatukontoret i den tilltänkta kommunen för uppgifter om konstruktionernas hållbarhet.
När du gjort detta är jag beredd att åter dryfta problemet. Innan dess har du liksssssm inget mer diskussionsunderlag att tillföra tråden i min mening, vi kan inte sitta och gissa på måfå menar jag i en sådan specifik och delikat frågeställning.

Eftersom det är du som påstår något har du bevisbördan. Man kan inte bevisa icke-existens. Bara att peka på författning, lokal ordningsstadga eller vad det kan vara där förbudet du påstår existerar är beskrivet.

Du läste/förstod bara den första meningen tydligen.

Jag gör ett sista försök.

"Visa gärna uträkningar på de olika belastningarna trettio sekundmeter fem meter upp kontra en vinsch, låt oss ponera, med dragkraften 4000Nm.

Utöver lyktstolpar så hade du funderingar på olika typer av skåp och stolpar för vägskyltar att fästa vinschen i, räkna även där på konstruktionernas hållfasthet kontra vinschens belastning på sin fasta punkt.

Har du inte fästpunkternas specifikationer råder jag dig att kontakta gatukontoret i den tilltänkta kommunen för uppgifter om konstruktionernas hållbarhet.

När du gjort detta är jag beredd att åter dryfta problemet.
Innan dess har du liksssssm inget mer diskussionsunderlag att tillföra tråden i min mening, vi kan inte sitta och gissa på måfå menar jag i en sådan specifik och delikat frågeställning."


Det ligger inte i mitt intresse att ta fram någon lagtext gällande ditt problem, det är inte jag som har tankarna om att vinscha min bil genom att göra åverkan på kommunal/statlig egendom...det är ju faktiskt ditt problem att lösa.

Med en höjd satt till 10 m och 30 m/s blir enligt denna sida vindlasten knappt 2600 N/m². Egentligen borde turbulensfaktorn för ett högt rör vara 1,2. Anta att sedan att stolpens yta är 1 m² (10 m x 1 dm diameter). 5 m (stolpens snitthöjd) x 2600 = 13 000 Nm. Betydligt mer än de 4000 Nm du drog till med för en vinsch. Även om man justerar siffrorna lite hr och där kommer du inte i närheten av 4000. Så, en lyktstolpe är med största sannolikhet fullt kapabel att fungera som ankare för att vinscha loss en personbil.

BTW, trivs kvinnor i ditt sällskap? Om inte kan jag nog ana varför.

Senast redigerat av d-b (3 november 2018)

Presidento Of World
4 november 2018 · 3 306 Inlägg

Bättre sent än aldrig..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
d-b
7 februari 2021 · 504 Inlägg

TIll alla skeptiker kan jag meddela att vinschen jag köpte för knappt två år sedan, men aldrig fick användning för förra vintern pga avsaknad av vinter, nu har kommit väl till pass två gånger. Ena gången fäste jag i en vanlig trafikskylt nära marken (vilket inte var någon som helst problem, vilket vissa gubbar i tråden var övertygade om att det skulle vara), andra gången i ett träräcke som markerar vara en parkering tar slut.

En lärdom är att man har nytta av en något slags kvastskaft, eller liknande, som man kan hålla vinschen på plats men. Utan detta har den en tendens att rotera och vara svårvevad. Vidare tog det stopp vid två tillfällen, dvs gick inte att vinscha mer, men då lät jag vinschen vara och knuffade istället (vilket inte hade gått innan) och då rullade bilen iväg en halvmeter utan att jag ens ansträngde mig. Veva in igen och upprepa.

Allt som allt tog det tio minuter från det att jag kom till en helt insnöad och -plogad bil till att jag var igenom och kunde köra iväg. Utan vinsch hade samma manöver tagit timmar och krävt hjälp av utomstående för knuffande, om den ens varit möjligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang