Mondeo mk3, ESP lampa samt andra elektronikfel

Roaster
16 mars 2018 · 175 Inlägg

ESP lampan lyser konstant. Besiktningen gav dessa felkoder: C1165, C1175, C1279. Det står för ingångskretsfel på höger och vänster hjulvarvtalssensor samt sidoaccelerationssensor.

Jag tycker det är osannolikt att 3 sensorer ger sig samtidigt, först då och då och sedan för alltid. Vart tar dessa signaler vägen? Jag skulle vilja titta på andra sidan av kablarna efter fukt eller korrosion.

Är det någon som har länk till kopplingsschema för detta?

Ibland lyser SRS lampan, eller larm för att säkerhetsbältet inte används. Då kan jag stänga av motorn och starta om så försvinner det larmet.

Något tips om vad det kan vara? var sitter enheten som behandlar signalerna från alla dessa sensorer?

Senast redigerat av Roaster (25 mars 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Jag skulle börjat med att mäta batteriet i vila som då bör ha bortåt 12,5 volt.
Under 12 volt kan man börja ta sig en funderare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Roaster
18 mars 2018 · 175 Inlägg

Batterispänningen när generatorn inte går (motor och tändning är av) är 12.3V.

Var sitter elektronikenheten för ESP?

Roaster
24 mars 2018 · 175 Inlägg

Jag sprayade alla elkontakter jag kunde se under huven med 5-56. Ingen direkt effekt. Nästa dag värmde upp kupen genom att ha värmen på max under en timmes körning, jag tänkte få det torrt i alla fall i kupen. (fönstren öppna för att stå ut). När jag kom fram och stängde av motorn och startade den igen, så fungerade ESP i två-tre dagar ?!? Det var snö så jag kunde verkligen se att den gjorde som den skulle, och ingen lampa lyste... detta efter lampan lyst konstant många månader...

men efter två-tre dagar lyser den konstant igen. Jag har upprepat värmen i kupen utan resultat, och nu har jag sprayat på samma ställen igen... Får se vad som händer nu.

Mystiskt, inte sant?

Men det känns som om alla givare är ok, någon fukt någonstans?

tacksam om någon kunde berätta vad ESP kontrollenheten sitter, så jag kan prova att jorda den eller se över kontakterna.

Senast redigerat av Roaster (24 mars 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Lämnar generatorn MINST 13,5 volt på tomgång?
Och när du gasar lite så borde du nå bortåt 14,5 volt eftersom batteriet inte verkar helt på topp..
Jag tjatar om detta för att undvika onödiga felsökningar. .
Sen verkar du vara på rätt väg ang esp..
Tror lite värme under huven kanske gör susen för att få bort ev fukta, eller motionering av sensoranslutningarna..
Kan du inte följa en sensor från hjulet och se var den tar vägen i motorutrymmet?
Sen kan du avsluta med en fräck norsk reset..

Senast redigerat av insatsen (24 mars 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Roaster
24 mars 2018 · 175 Inlägg

jag mäter upp batteriet i alla lägen i morgon, jag har för mig att den ger 14.5V vid både tomgång och högre varv, men jag kan inte utesluta att du är på rätt väg där, batteriet är 14 år gammalt...

Jag har provat med att släcka och tända tändningen i farten för att se till så jag snabbt har hög spänning. Det verkar inte göra någon skillnad jämfört med vanlig start.

ESP problemet var perfekt ett tag, men sedan fick den samma problem som krockkudde och bälte att det felade ibland och om jag vred av tändningen och på igen så blev det bra. Så är krockkudde och bälte fortfarande men ESP kan jag inte släcka längre.

Vad menar du med norsk reset?

Senast redigerat av Roaster (24 mars 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Det är när man tar av jorden på batteriet en bra stund  istf att återställa med dator..
Typ fattigmans  ..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Roaster
25 mars 2018 · 175 Inlägg

batteriet har 11.8V om den stått kallt under 24h, det är med tändningen på (för att kunna läsa ut det med en app). När motorn går har den 14.2-14.3V oberoende av hur mycket man varvar. När man stänger av motorn ligger den på 12.5V.

Det verkar som om den nollställer ESP fel automatiskt, det fungerade som sagt i 3 dagar utan att jag gjorde någon form av reset, och om man startar i farten så bör jag alltså ha haft 13.5V vid de försöken. Det tyder väl på att man kan räkna bort batteriet som felkälla (och även reset behov?)

Senast redigerat av Roaster (25 mars 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Antal godkända cykler är väl det som återställer espn..
Men jag hade ändå haft batteriet i tankarna..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Roaster
25 mars 2018 · 175 Inlägg

vad är en cykel i detta sammanhang? det är intressant att veta när jag felsöker vidare, vad krävs för att en ändring ska få effekt, så att säga.

xXSammy
26 mars 2018 · 6 569 Inlägg

Du har fortfarande inte svarat på min förra fråga som jag skrev i förra tråden:

xXSammy skrev:
Original delar eller pirat, om pirat.. satt det en givare på navet eller fick du flytta över den gamla?

De/Dem
Roaster
26 mars 2018 · 175 Inlägg

Det satt givare i Naven, och de fungerade ett tag efter bytet (minns inte längre hur många dagar), och efter ~6 månader med tänd ESP lampa så fungerade de tre dagar förra veckan (efter meck enligt ovan). Jag hänger inte med på varför det är relevant i detta sammanhang om givarna satt fömonterade, det är ju så att utan att jag var i närheten av naven så fungerade det 3 dagar. Jag kan nämna att 3e dagen så fungerade det inte varje gång, utan om ESP lampan tändes så vred jag av och på tändningen så fungerade det igen. (fungerade 60% av gångerna). 4e dagen så lyser det konstant igen.

Felkoderna (från besiktningen ) säger kretsfel i naven, förvisso i de bytta baknaven, samt i yawsensorn, visst kan man få 3 fel samtidigt, men det är normalt sett osannolikt om de inte har en gemensam felkälla.

Felet med att SRS lampan lyste ibland ser det ut som om jag löste i helgen genom att ta isär krocksensorn och torka ur den och limma fukttätt.

Jag vet inte hur länge koden för kretsfel ligger kvar, jag har testat att koppla loss och se hur ABS lampan tändes (kan det felet ha legat kvar när jag kollade felkoderna??), det + kortslutning är väl vad som går under kretsfel? Eller?

Senast redigerat av Roaster (26 mars 2018)

Roaster
4 april 2018 · 175 Inlägg

insatsen: varför säger du ta bort jorden från batteriet. Jag tänker spontant att det är plus man ska lossa, vad är fördelen med att lossa jorden?

[alla andra fel löste sig när jag fixade krocksensorn, men ESP felet är kvar, men fungerade i tre dagar...]

Senast redigerat av Roaster (4 april 2018)

granadadr
4 april 2018 · 7 287 Inlägg

Roaster skrev:
insatsen: varför säger du ta bort jorden från batteriet. Jag tänker spontant att det är plus man ska lossa, vad är fördelen med att lossa jorden?

[alla andra fel löste sig när jag fixade krocksensorn, men ESP felet är kvar, men fungerade i tre dagar...]

lättare att kortsluta om man tar pluspolen,,  ex om man byter batteri BÖRJAR man ta lös -,, och när man monterar börjar man med + wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Roaster
4 april 2018 · 175 Inlägg

ok. tack! ok, jag tog bort + ett tag och när jag monterde tillbaka så lyser ESP lampan fortfarande.

Grogg88
4 april 2018 · 2 Inlägg

Roaster skrev:
ok. tack! ok, jag tog bort + ett tag och när jag monterde tillbaka så lyser ESP lampan fortfarande.

Som inbiten Fordåkare och med mången timmar kliandes i huvudet vill jag be dig att ladda ner appen Forscan, jag kör den på android och pc. Du kan fiska ur felkoder och logga givare och sensorer under tid medans du kör. På detta vis kan man se om någon givare beter sig illa eller annorlunda.

Det är ett gratisprogram som kommer tämligen djupt i Ford och Mazda. Bla kan man tvångsregenerera partikelfilter och återställa "EGR adaptations"

Roaster
5 april 2018 · 175 Inlägg

Jag har fått reda på att felkoden är C1279, de andra var falsklarm. Kan vara yawsensorn, eller kablaget till den. om jag bara visste var själva ABS modulen sitter så jag kan kolla kablagen där innan jag köper ny yawsensor.

granadadr
6 april 2018 · 7 287 Inlägg

borde ju finnas beggade,, köpte beggad abs sensor till min Sierra jag ägde

Roaster
7 april 2018 · 175 Inlägg

Adaptive Restraint module, sitter under handbromsen... men var sitter ABS "ECU:n"?.. Eller går Yaw-sensorn direkt till ABS-Pumpen, utan någon elektronikenhet mellan?

Senast redigerat av Roaster (7 april 2018)

Hardalday
7 april 2018 · 5 Inlägg

Om jag inte minns helt fel så lyser ESP om bilen har varit strömlös, den slocknar först när man rullar i minst 10km/h och svänger lite.
Under förutsättning att inget är fel.
Så att ta bort plus eller minuspol och sen sätta tillbaka räcker inte för att se om den slocknar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang