Helt död bil efter installation av nytt batteri

Anbrahaesl
24 mars 2018 · 1 Inlägg

Jag vet hur knäppt detta låter och jag är ändå inte så dum som det låter...

Men så här gick det till, jag har en Land Rover Defender från 2004. Jag skulle installera dubbla batterier i den med ett relä från Red Bison. Inga konstigheter egentligen. Men när inatallationen var klar och jag kopplade in batterierna var bilen helt död. Inte någonting reagerade. Jag har kollat jorden, den är kvar i hela bilen. Plus går fram till startmotor och generator men jag kan inte hitta 12v efter det. Det är inte lätt att hitta plus poler för allt är så kapslat. Men det är ingen ström alls i huvudsäkringsboxen. Sen är jag inget geni på elektronik, när jag mäter efter kontakt (den som piper på elmätaren) från minus polen piper det både när jag mäter på plus och minus, men det gör den på min Amazon också, så jag antar att det skall vara så, jag fattar bara inte varför. Om jag mäter samma sak men från plus polen då händer det inget mer än om jag mäter på startmotor och generator. Jag är helt uppgiven, jag fattar inte vad som kan ha hänt eller vad jag skall göra. Jag hoppas att det finns råd ute hos er skarpa fixare...

MVH
Anders

Volvo 121 "Amazon" (1962)
Hilmer
24 mars 2018 · 1 778 Inlägg

Och du är helt säker på att du inte korsat batterikablarna så systemet är kortslutet!?
Prova att koppla ur det nya batteriet igen och se om det blir någon skillnad.

torsen
24 mars 2018 · 7 233 Inlägg

Vad händer om du kopplar ur "extrabatteriet"?

xXSammy
24 mars 2018 · 6 569 Inlägg

Serie eller parallell kopplade du?

De/Dem
torsen
25 mars 2018 · 7 233 Inlägg

Anbrahaesl skrev:
Jag vet hur knäppt detta låter och jag är ändå inte så dum som det låter...

Men så här gick det till, jag har en Land Rover Defender från 2004. Jag skulle installera dubbla batterier i den med ett relä från Red Bison. Inga konstigheter egentligen. Men när inatallationen var klar och jag kopplade in batterierna var bilen helt död. Inte någonting reagerade. Jag har kollat jorden, den är kvar i hela bilen. Plus går fram till startmotor och generator men jag kan inte hitta 12v efter det. Det är inte lätt att hitta plus poler för allt är så kapslat. Men det är ingen ström alls i huvudsäkringsboxen. Sen är jag inget geni på elektronik, när jag mäter efter kontakt (den som piper på elmätaren) från minus polen piper det både när jag mäter på plus och minus, men det gör den på min Amazon också, så jag antar att det skall vara så, jag fattar bara inte varför. Om jag mäter samma sak men från plus polen då händer det inget mer än om jag mäter på startmotor och generator. Jag är helt uppgiven, jag fattar inte vad som kan ha hänt eller vad jag skall göra. Jag hoppas att det finns råd ute hos er skarpa fixare...

MVH
Anders


Vad menar du med att allt är så kapslat?
Jag har ägt flera Defender, bl a just -04, och inte på någon av dem har batteriet varit kapslat.
Nu hade jag endast ett batteri i min -04, men jag har sett att man kan montera ett batteri bredvid originalbatteriet.
Har du monterat extrabatteriet själv och under vänstra stolen?
Eller sitter det i något av de bakre hjulhusen?
Förstår inte vad du menar med "allt är så kapslat".

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Men så här gick det till, jag har en Land Rover Defender från 2004. Jag skulle installera dubbla batterier i den med ett relä från Red Bison. Inga konstigheter egentligen. Men när inatallationen var klar och jag kopplade in batterierna var bilen helt död.

MVH
Anders

Om det fungerade innan så kan inkopplingen inte vara korrekt, alterntivt att nya batteriet är kasst.
Jag satsar dock en 5:a på att inkopplingen av reläet spökar till det i just detta fallet eftersom jag tror att du kan skilja på plus o minus..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MammDiin
25 mars 2018 · 2 019 Inlägg

Har du skruvat bort någon kabel från polplinten som du glömt skruva fast igen?

Utmarks-Loke
25 mars 2018 · 5 833 Inlägg

Jag antar att pluskabeln till batteriet går till startmotorn och generatorn, men var tas ström till resten av bilen ut? Om det är via någon mindre kabel så kan den ha suttit med kabelsko på batteriklämman, och ha fallit bort vid installationen av nya batteriet. I såna fall borde den finnas lös någonstans i närheten av batteriet. Ibland kan det också finnas en säkring i säkringshållare direkt på kabeln, som kanske har bränt om något kopplats fel.

torsen
25 mars 2018 · 7 233 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag antar att pluskabeln till batteriet går till startmotorn och generatorn, men var tas ström till resten av bilen ut? Om det är via någon mindre kabel så kan den ha suttit med kabelsko på batteriklämman, och ha fallit bort vid installationen av nya batteriet. I såna fall borde den finnas lös någonstans i närheten av batteriet. Ibland kan det också finnas en säkring i säkringshållare direkt på kabeln, som kanske har bränt om något kopplats fel.

På Defendern finns original endast 2 batterikablar.
Den ena till jord.
Den andra till startmotorn.
Från startmotorn tas övrig ström.
Antar att du ställt extrabatteriet bredvid originalbatteriet under vänstra framsätet - eller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang