Frågor gällande klassiska V8-or

Cargo1980
16 april 2018 · 245 Inlägg

Att kontrollera om en mopedmotor har gnista kan göras genom att skruva ut och lägga stiftet med tändhatten på mot topplocket och sen snurra motorn. Hur är det med gamla jänke-V8-or? Hur kollar ni om gnista finns, exempelvis om man misstänker att det är tändningen som strular? Något snabbt sätt?

Sen en annan grej, det är som sagt dags att snart ta ut gamlingen, en cheva med 350. Byte filter och olja innan avställningen. Det är mineral 20-50 olja med zink i (flat tapped kam). Kör bara på sommaren, men hur kallt kan det rent temperaturmässigt vara med denna tröga olja. Är runt 10+ nu.

Tack för att ni tar er tid :-)

jompazx
16 april 2018 · 291 Inlägg

Gnistan kollar du likadant på alla motorer jordar tändstiftet. Det gör du exempelvis genom att lägga tändstiftet mot topplocket. mvh

Senast redigerat av jompazx (16 april 2018)

CC72
16 april 2018 · 1 661 Inlägg

Du kan även använda en tändinställningslampa för att se om tändningen är som den ska.

Cargo1980
17 april 2018 · 245 Inlägg

CC72 skrev:
Du kan även använda en tändinställningslampa för att se om tändningen är som den ska.

Hur är det med uppstart? Motorn borde väl inte ta skada vid +7-10 grader med 20-50-olja i?

caromania Forummoderator
17 april 2018 · 9 296 Inlägg

Classicern skrev:

CC72 skrev:
Du kan även använda en tändinställningslampa för att se om tändningen är som den ska.

Hur är det med uppstart? Motorn borde väl inte ta skada vid +7-10 grader med 20-50-olja i?

Nej.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang