Glapp/Ryck vid gaspådrag/gassläpp på Volvo 940 98

4 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!
Jag har en Volvo 940, 98 som rycker vid gaspådrag/gassläpp på 1,2 och 3ans växel (5-30km/h). Ej vid växling utan bara vid början på gaspådrag-släpp.

*går att jämföras lite med en moped med slapp kedja.

Växelspaken donkar till lite tillsammans med ett oljud under bilen när ”glappet” uppstår.
Så känns som om det hela ligger i kardanaxeln eller växellådan?

Förstår att dessa bilar inte är nya och att man måste vara mjuk i gasande/växlandet men detta är något jag aldrig känt innan.

Är detta känt ”fel”?

Tack på förhand!

Senast redigerat av saltap (17 april )

4 Inlägg
Skrivet 26 april · Inlägg av trådskaparen #2

Bump

1 044 Inlägg
Skrivet 26 april #3

Kolla upphängning vid växellådan, ev motorkuddar.

Kan även va stödlagret på kardanstången. Men jag tippar mest på upphängningen vid växellådan

4 Inlägg
Skrivet 26 april · Inlägg av trådskaparen #4

uhlin skrev:

Kan även va stödlagret på kardanstången. Men jag tippar mest på upphängningen vid växellådan

Tack för svaret!

Kikade under bilen idag.
Stödlagret va lagom slut vilket jag borde fattat pga vibrationerna i 70-90, men att "glappet" skulle bero på det känns konstigt.
Har även lagt märke till att det ibland är lite svårare att få i 1an samt backen, så kanske har med växellådan att göra trots allt.

1 044 Inlägg
Skrivet 26 april #5

saltap skrev:

uhlin skrev:

Tack för svaret!

Kikade under bilen idag.
Stödlagret va lagom slut vilket jag borde fattat pga vibrationerna i 70-90, men att "glappet" skulle bero på det känns konstigt.
Har även lagt märke till att det ibland är lite svårare att få i 1an samt backen, så kanske har med växellådan att göra trots allt.

Kan nog va stödlagret som är boven ändå. Byt det först och kolla samtidigt gummikuddar vid motor/växellåda

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck