Glapp/Ryck vid gaspådrag/gassläpp på Volvo 940 98

saltap
16 april 2018 · 9 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo 940, 98 som rycker vid gaspådrag/gassläpp på 1,2 och 3ans växel (5-30km/h). Ej vid växling utan bara vid början på gaspådrag-släpp.

*går att jämföras lite med en moped med slapp kedja.

Växelspaken donkar till lite tillsammans med ett oljud under bilen när ”glappet” uppstår.
Så känns som om det hela ligger i kardanaxeln eller växellådan?

Förstår att dessa bilar inte är nya och att man måste vara mjuk i gasande/växlandet men detta är något jag aldrig känt innan.

Är detta känt ”fel”?

Tack på förhand!

Senast redigerat av saltap (17 april 2018)

saltap
26 april 2018 · 9 Inlägg

Bump

uhlin
26 april 2018 · 2 834 Inlägg

Kolla upphängning vid växellådan, ev motorkuddar.

Kan även va stödlagret på kardanstången. Men jag tippar mest på upphängningen vid växellådan

saltap
26 april 2018 · 9 Inlägg

uhlin skrev:
Kolla upphängning vid växellådan, ev motorkuddar.

Kan även va stödlagret på kardanstången. Men jag tippar mest på upphängningen vid växellådan

Tack för svaret!

Kikade under bilen idag.
Stödlagret va lagom slut vilket jag borde fattat pga vibrationerna i 70-90, men att "glappet" skulle bero på det känns konstigt.
Har även lagt märke till att det ibland är lite svårare att få i 1an samt backen, så kanske har med växellådan att göra trots allt.

uhlin
26 april 2018 · 2 834 Inlägg

saltap skrev:

uhlin skrev:
Kolla upphängning vid växellådan, ev motorkuddar.

Kan även va stödlagret på kardanstången. Men jag tippar mest på upphängningen vid växellådan

Tack för svaret!

Kikade under bilen idag.
Stödlagret va lagom slut vilket jag borde fattat pga vibrationerna i 70-90, men att "glappet" skulle bero på det känns konstigt.
Har även lagt märke till att det ibland är lite svårare att få i 1an samt backen, så kanske har med växellådan att göra trots allt.

Kan nog va stödlagret som är boven ändå. Byt det först och kolla samtidigt gummikuddar vid motor/växellåda

Empii
20 januari 2019 · 15 Inlägg

Har exakt samma problem har bytt både motorkuddar växelådskudde och stödlager men har fortfarande kvar problemet någon som vet vad det ksn vara ?
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang