Kopplingsvajer/ trög koppling vid varm bil

Smurfen40
27 januari 2018 · 689 Inlägg

Har en självjusterande vajer men den.är trög
På vajern sitter det en hållare som man kan vrida på och då verkar den gå lättare.
Vad är det för grunka
??

Senast redigerat av Smurfen40 (5 februari 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
spillolja
1 februari 2018 · 4 020 Inlägg

Är det en lyftkran ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smurfen40
1 februari 2018 · 689 Inlägg

spillolja skrev:
Är det en lyftkran ?

Haha nä det är seat ibiza ifrån 2000
Går bra och slirar inte men när man ska släppa upp kopplingen så går det inte att släppa upp den jämt utan den hackar så det blir som ett skutt när man ska börja köra ska se om jag hittar någon länk till vajern

Senast redigerat av Smurfen40 (22 februari 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
1 februari 2018 · 689 Inlägg

Nä är min seat ibiza
På mitten av kopplingdvajer så sitter där en plasthållare typ som du kan vrida ett kvarts varv.
Kanske sitter en fjäder där men vet inte.
Kopplingen tar bra och slirar inte men när man står vid rödljus och ska iväg så hackar pedaler när man släpper upp den och det resulterar i typ ett skutt ibland
Väldigt störande.
Det går inte att släppa mjukt och fint som normalt
Kan man kanske smörja vajern??
Kan ju vara pedalen som kärvar??

Senast redigerat av Smurfen40 (1 februari 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
1 februari 2018 · 689 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Nä är min seat ibiza
På mitten av kopplingdvajer så sitter där en plasthållare typ som du kan vrida ett kvarts varv.
Kanske sitter en fjäder där men vet inte.
Kopplingen tar bra och slirar inte men när man står vid rödljus och ska iväg så hackar pedaler när man släpper upp den och det resulterar i typ ett skutt ibland
Väldigt störande.
Det går inte att släppa mjukt och fint som normalt
Kan man kanske smörja vajern??
Kan ju vara pedalen som kärvar??

https://triscan.dk/sv/nomnom/expansion- … -oe-design
Längre ner på sidan tredje bilden
Här finns en sån vajer jag har men plastsaken är i mitten va vajern typ

Senast redigerat av Smurfen40 (1 februari 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
spillolja
1 februari 2018 · 4 020 Inlägg

Evt. kan den smöraj upp med kedjespray, men utbyte kan vara att föredra:
https://www.bildelaronline24.se/seat/ib … lingsvajer

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Smurfen40
1 februari 2018 · 689 Inlägg

spillolja skrev:
Evt. kan den smöraj upp med kedjespray, men utbyte kan vara att föredra:
https://www.bildelaronline24.se/seat/ib … lingsvajer

Ok tack för hjälpen

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
5 februari 2018 · 689 Inlägg

Har nu smörjt vajern och den blev bra men ett problem är kvar.
När bilen är kall så är kopplingspedalen lätt och bra
Men när bilen blir varm så blir den trög
Inga problem att få i växlarna.
Dragläget börjar rätt långt ner men hugger inte tag förrän långt upp.
Vet att wv är kända för att kopplingen tar högt upp så det är nog ingen fara.
Men varför blir kopplingen trögare när bilen blir varm??

Senast redigerat av Smurfen40 (5 februari 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
volvo245amazon
5 februari 2018 · 110 Inlägg

det mesta expanderar i värme

Smurfen40
5 februari 2018 · 689 Inlägg

volvo245amazon skrev:
det mesta expanderar i värme

Så egentligen nog inget att bry sig om??
Kan vara lite inbillning också men bara det inte är nåt allvarligt fel.
Den slirar inget vad jag märker iallafall.
Säkert bara mitt huvud som spökar
Men bilen går bra i lådan annars.
Ska köpa en ny kopplingvajer och sätta på så får man se.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
volvo245amazon
5 februari 2018 · 110 Inlägg

Köp en ny vajer och kör.

Smurfen40
5 februari 2018 · 689 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Köp en ny vajer och kör.

Ja får göra det.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
22 februari 2018 · 689 Inlägg

Har nu bytt kopplingsvajer och den gamla var låst med stripes.
Min fråga är.
Där var typ en låsning på den nya vajern innan sista hållare typ
Den ska väl i spåret på pedalen sen ska väl vajern/hållaren tryckas i den??
Blev lite bättre med den nya vajern men fortfarande hackande på pedalen när motorn blir varm,antar att det är tryckplattan men jag får väl vänja mig.
Tänker inte ta ner hela lådan så länge inte lamellerna är slut

Senast redigerat av Smurfen40 (22 februari 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
19 april 2018 · 689 Inlägg

Okej vajern är ny
Nu när värmen kom så blir bilen varm snabbare och väldigt trög och hackig att koppla.
Kan det vara urtrampningslagret som expanderar eller är det tryckplattan som bråkar??
Vajern är bytt mot en ny så den är det inte iallafall.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Meaganeowner
19 april 2018 · 2 250 Inlägg

Gissar att det är dåligt med fett på ingående axel till växellådan. Där som lamellcentrum åker kana, när du trycker ned och sen släpper kopplingspedalen.

Shälv har jag npgon gång tänkt borra hål i sprängkåpan och smörja axeln den vägen.
Gäller bara att träffa rätt...

Smurfen40
20 april 2018 · 689 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Gissar att det är dåligt med fett på ingående axel till växellådan. Där som lamellcentrum åker kana, när du trycker ned och sen släpper kopplingspedalen.

Shälv har jag npgon gång tänkt borra hål i sprängkåpan och smörja axeln den vägen.
Gäller bara att träffa rätt...

Ja det känns precis som du beskriver
Typ en axel som småhugger.när den blir varm.
Borra i sprängkåpan är ju ett bra alternativ men som du säger gäller det att borra rätt då.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Meaganeowner
20 april 2018 · 2 250 Inlägg

Nja... så farligt är det inte.

Det är ett rejält avstånd mellan kåpans insida och det som snurrar.
Visst finns det kopplingsarm och en slavcylinder på insidan, men de sitter inte dikt an mot kåpan.
Kolla en sprängskiss först.

Vet någon som haft dåligt med fett på axeln från början och det blev slitskador på axeln, som gjode att kopplingen typ högg till mitt på rörelsens gång.

Smurfen40
21 april 2018 · 689 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Nja... så farligt är det inte.

Det är ett rejält avstånd mellan kåpans insida och det som snurrar.
Visst finns det kopplingsarm och en slavcylinder på insidan, men de sitter inte dikt an mot kåpan.
Kolla en sprängskiss först.

Vet någon som haft dåligt med fett på axeln från början och det blev slitskador på axeln, som gjode att kopplingen typ högg till mitt på rörelsens gång.

Tänker såhär.
Frugan ex har verkstad så tänkte att han får byta hela kopplingen istället för att krångla för en billig peng.
Kollade på skruvat och där finns kopplingssatser för 850kr och uppåt.
Vad ska man köpa för någon koppling??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang