Smörja in baksida bromsbelägg?

lill_sankan
20 april 2018 · 346 Inlägg

Hej.

Har precis monterat nya bromsok och skivor. Inhandlade ATE Plastilube och smorde in gliddelarna på beläggen. Sen smorde jag även in baksidan av beläggen så att säga. Började fundera nu på om det var rätt att smörja in även baksidan? Läste nånstans att det kunde vara bra att göra. Ska väl inte vara nån fara om det kommer i kontakt med damasken till bromsokskolven iom att det är Plastilube? Brukar man smörja in baksidan?

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
xXSammy
20 april 2018 · 6 566 Inlägg

Jag smörjer bara ytan som bromsbelägget glider på (Och under monteringssatsen)
Om inte glidpinnarna kärvar med, sträcker mig till att ta bort gummistyrningarna då och slipa samt smörja innanför

De/Dem
Meaganeowner
20 april 2018 · 2 250 Inlägg

Att smörja baksidorna med lite smörjmedel på baksidan av klossarna gör man för att förhindra gnissel och oljud, som de flesta tror uppstår mellan skiva och bromsklossar.
Vissa nyare klossar har en liten gummimatta på baksidan, som har samma funktion.
Även såna skrikplåtar funkar för det mesta.


Jag har alltid kört med lite kopparpasta utan problem.
Fy på dig säger säkert någon nu.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 april 2018)

torsen
20 april 2018 · 7 202 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Att smörja baksidorna med lite smörjmedel på baksidan av klossarna gör man för att förhindra gnissel och oljud, som de flesta tror uppstår mellan skiva och bromsklossar.
Vissa nyare klossar har en liten gummimatta på baksidan, som har samma funktion.
Även såna skrikplåtar funkar för det mesta.


Jag har alltid kört med lite kopparpasta utan problem.
Fy på dig säger säkert någon nu.

Jaa, fy på dig.
Aluminiumpasta ska det vara, ha ha ha!

Djo
20 april 2018 · 10 157 Inlägg

torsen skrev:

Meaganeowner skrev:
Att smörja baksidorna med lite smörjmedel på baksidan av klossarna gör man för att förhindra gnissel och oljud, som de flesta tror uppstår mellan skiva och bromsklossar.
Vissa nyare klossar har en liten gummimatta på baksidan, som har samma funktion.
Även såna skrikplåtar funkar för det mesta.


Jag har alltid kört med lite kopparpasta utan problem.
Fy på dig säger säkert någon nu.

Jaa, fy på dig.
Aluminiumpasta ska det vara, ha ha ha!

nejnejnej metalfri pasta än bättre wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
lill_sankan
20 april 2018 · 346 Inlägg

Det står att Plastilube är kompatibelt med de flesta packningar och o-ringar, så tycker inte det borde vara någon fara. Dessutom rekommenderar ATE att man har Plastilube på glidpinnarna och de sitter ju under gummidamasker. Det får nog vara som det är. Tack för alla svar.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
jaka54
20 april 2018 · 5 682 Inlägg

Hej!
??? Smörja in bromsbeläggen??? -Skojar ni?!

it_mutt Avstängd
20 april 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? Smörja in bromsbeläggen??? -Skojar ni?!

Inte det minsta.

Som påpekat; en klick XXXXXXpasta på baksidan (vilket topic beskriver) (givetvis inte den bromsande ytan av belägget) är ett fungerande knep för att förhindra vibrationer och därigenom gnissel. Finns då även de som förespråkar att man smörjer in "glidskenorna" också (inte glidpinnen, utan den del av bromsokshållaren som klossarna glider på)

Senast redigerat av it_mutt (20 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
20 april 2018 · 2 250 Inlägg

Lärde mig av en som servade HD.

Evildan
20 april 2018 ·

Djo skrev:

torsen skrev:

Meaganeowner skrev:
Att smörja baksidorna med lite smörjmedel på baksidan av klossarna gör man för att förhindra gnissel och oljud, som de flesta tror uppstår mellan skiva och bromsklossar.
Vissa nyare klossar har en liten gummimatta på baksidan, som har samma funktion.
Även såna skrikplåtar funkar för det mesta.


Jag har alltid kört med lite kopparpasta utan problem.
Fy på dig säger säkert någon nu.

Jaa, fy på dig.
Aluminiumpasta ska det vara, ha ha ha!

nejnejnej metalfri pasta än bättre wink

Bromsoksfett är fett bra just att smörja bromsdetaljer med, schkumt men sant.

torsen
21 april 2018 · 7 202 Inlägg

Mjaa, man tar inte samma smörjmedel till att stryka på beläggens baksida som på glidpinnarna!!!!!!!!

caromania Forummoderator
21 april 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Mjaa, man tar inte samma smörjmedel till att stryka på beläggens baksida som på glidpinnarna!!!!!!!!

Jodå. Det går bra. Silikonfett dvs fett avsett för bromsar. Just baksidan brukar inte jag smörja, men kanterna. Utöver gummi och glidpinnar såklart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
21 april 2018 ·

Dina packningar lär inte svulla om det går att använda i glidpinnarna under damasken.

Jag själv fettar enbart in glidpinnar.  Annars är det snustorrt på övriga ytor.  Med en rejäl rengöring så att belägg och allt bara trillar på.  Funkar superbra men sen sitter de ju skrikdämpplattor på alla belägg i nutid med.
Ge bara fan i att lägga på kopparpasta och sånt skit så är du rätt säker.

Senast redigerat av Muttley (21 april 2018)

torsen
21 april 2018 · 7 202 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:
Mjaa, man tar inte samma smörjmedel till att stryka på beläggens baksida som på glidpinnarna!!!!!!!!

Jodå. Det går bra. Silikonfett dvs fett avsett för bromsar. Just baksidan brukar inte jag smörja, men kanterna. Utöver gummi och glidpinnar såklart.

Jaha! JAG gör det i alla fall inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang