Köpråd: Audi S6 C6 V10 5.2l (FETSKET SIG)

pucko97
20 april 2018 · 93 Inlägg

Evildan skrev:

Soulman skrev:
Det är väl växellådan kanske att hålla koll på. Tror det är oljebyte minst var 12k mil och ska växla mjukt och fint. Det är ju en hederlig slushlåda.

Utläggningar om VAG växellådor undanbedes.

Den ZF-lådan brukar fungera finfint i Hyundaierna (där min erfarenhet av den återfinns) och tydligen i flertalet BMWs likaså, så länge den servas som du skrev.
Jag föredrar just draggomater framför dubbelkopplingar pga mjukheten och egna mindre bra upplevelser så det är bara positivt.
Förhandling fortskrider. Ska ned en tjuga eller ny gummin på 8 fälgar då dom är slut. Inväntar kamrat bilhandlarens svar. Är en inbytesbil företaget gärna slipper ta in.
Tack för supporten.

ZF 6hp26 behöver oftast renoveras vid 30000-40000 mil. I min BMW diesel så höll den 28000mil utan oljebyte och började växla relativt fint igen efter jag bytt olja. Så nog tål de stryk alltid. Jag skulle verkligen inte rekommendera att köra så långt med oljan men det går(och förkortade antagligen livet på solenoiderna avsevärt) men det går.

Senast redigerat av pucko97 (20 april 2018)

Soulman
20 april 2018 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:

Mack855 skrev:
Har farbror Evildan fått 40-årskris?

Nej då, farbror köper precis vad som helst så länge priset är rätt.

Det är väl dags att klimatkompensera.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
20 april 2018 ·

Soulman skrev:

Evildan skrev:

Mack855 skrev:
Har farbror Evildan fått 40-årskris?

Nej då, farbror köper precis vad som helst så länge priset är rätt.

Det är väl dags att klimatkompensera.

Den där förbrukar ungefär 400% så mycket bensin som Toylådan. Åker tåg för att hämta den, alltid något. Men 31 mil hem sedan med den törstläppen, jösses vad pungvinerna kommer drälla liggandes i dikeskanterna tillsammans med sälarna.

Evildan
20 april 2018 ·

Förvånande jä... hooo...
Tantens son protesterade högljutt och väldigt bestämt vis ett hembesök till min bilförsäljande kamrat nu på kvällen när det grillades i den småländska vårvärmen.
Han skrek om bedrägeri och lurendrejeri då hans mamma, enligt honom, inte är vid sina sinnens fulla bruk och ska sättas under godmanskap.
Liten stad och ryktet är sim alltid mycket viktigt för en märkeshandlare så affären är avblåst medelst en eventuell polisanmälan gällande olaga hot hängandes i luften över den grillkolssäckssparkande sonen.
Men vad är väl en bal på slottet.
Nåväl, bara att invänta nästa släde, blir väl någon koreansk småbil istället.
Lite sur är jag för 90000kr var den ju värd.

jaka54
20 april 2018 · 5 680 Inlägg

Va... Blev det inget av.??

fish Allfixare
21 april 2018 · 1 475 Inlägg

Hur fan tog ni er hem igen om ni åkt tåg dit? Hyfsat less man skulle bli när man kommer fram och inte får köpa bilen...

Senast redigerat av fish (21 april 2018)

Utmarks-Loke
21 april 2018 · 5 813 Inlägg

Kanske lika bra, då slipper du riskera att få cykla hela sommaren efter att körkortet rykt

Evildan
21 april 2018 ·

jaka54 skrev:
Va... Blev det inget av.??

Näe, tanten är tydligen inte tillräknelig så hela affären är inställd. Trist för min kamrat som lagt några timmar på detta utan att få någon vinst.

fish skrev:
Hur fan tog ni er hem igen om ni åkt tåg dit? Hyfsat less man skulle bli när man kommer fram och inte får köpa bilen...

Jag var inte där på grillningen utan hade tänkt att åka ned i dag och göra klart affären, jag var alltså inte där när sonen kom och härjade när kompisen hade grillkväll med några av sina lokala kamrater inkl familjer.

Svarte_Orm skrev:
Kanske lika bra, då slipper du riskera att få cykla hela sommaren efter att körkortet rykt

Jag har en bra cykel så det var som du skriver tur, jag vill inte nöta på en fin cykel i onödan liksssm.

Men lite lurad på konfekten känner jag mig allt!
Får väl ta tåget till Malmö istället och köpa en beige Renault 20, mer underhållningsvärde för mig i en sådan.

caromania Forummoderator
21 april 2018 · 9 296 Inlägg

Låt mig tipsa om denna. En klok investering värt varenda krona. Dessutom rak V6 så den går som ett troll faktiskt!
https://m.blocket.se/stockholm/Rover_82 … 11&w=3

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
21 april 2018 · 4 228 Inlägg

vad fan ville sonen? och vad var det för fel på tanten? ursäkta tror inte jag förstod riktigt vad jag läste här, kan någon snäll förklara lite? bilen skulle alltså inte säljas då sonen kom in och sa nej eller har jag missförstått?

Evildan
21 april 2018 ·

caromania skrev:
Låt mig tipsa om denna. En klok investering värt varenda krona. Dessutom rak V6 så den går som ett troll faktiskt!
https://m.blocket.se/stockholm/Rover_82 … 11&w=3

Det där är en mkt fin bil!
Problemet med den är att jag kommer få svårt att vända den då habegäret är för stort. Jag tycker det är bra att motorn är rak och fin, krokiga motorer är ju sådär liksssm.

Evildan
21 april 2018 ·

panda666 skrev:
vad fan ville sonen? och vad var det för fel på tanten? ursäkta tror inte jag förstod riktigt vad jag läste här, kan någon snäll förklara lite? bilen skulle alltså inte säljas då sonen kom in och sa nej eller har jag missförstått?

Sonen sa (nåväl skrek) att tanten inte klarar av att ta ekonomiska beslut utan ska få en så kallad god man, någon som sköter hennes ekonomi. Bilen åter till tanten och lånebilen tillbaka till min kamrat. Han håller god min då familjen har en stabil ekonomi då tantens man har varit mycket framgångsrik inom sitt område. Den gubben är en känd profil inom sitt gebit och har ofta förekommit i media under sin verksamma storhetstid, lämnar inte ut familjen då det är sorgligt nog med tantens tillstånd. Kompisen hoppas givetvis att det blir fortsatta framtida affärer inom familjen när sonen landat lite, den jvl gringubben.

trubbelturbo
21 april 2018 · 1 442 Inlägg

JAHAAAA....

Jag trodde att det var du som hade varit på grillfest hos bilförsäljaren med DIN tant och HENNES son som levde jävel på grillfesten...

Jag tänkte att det var värst vad Evildan, så att säga, var "oförbehållsam gällande sin familjesituation" på ett publikt forum..

tongue

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
21 april 2018 ·

trubbelturbo skrev:
JAHAAAA....

Jag trodde att det var du som hade varit på grillfest hos bilförsäljaren med DIN tant och HENNES son som levde jävel på grillfesten...

Jag tänkte att det var värst vad Evildan, så att säga, var "oförbehållsam gällande sin familjesituation" på ett publikt forum..

tongue

Hahaha, nej för bövelen.
Det var Audiägarinnans son som levde jävlar på grillningen vilken jag inte var närvarande vid. Det var bilhandlarkamraten med familj och besökande vänner som blev utsatta för detta obehagliga agerande.

Utmarks-Loke
21 april 2018 · 5 813 Inlägg

Jag råkade ut för en liknande grej på den tiden jag jobbade med hemelektronik. En äldre herre hade köpt ny TV på OBS och jag fick uppdraget att köra hem och installera den. Det gjorde jag, och körde även iväg hans gamla apparat som han ville bli kvitt. Det var en ganska ny Finlux, betydligt bättre apparat än den han nyss köpt, men han tyckte att den pep från elektroniken så han inte kunde ha den. Jag hittade inget fel på den och tänkte sälja den men han lyckligtvis inte. Någon vecka senare ringde gubbens son och var förbannad, han skulle ha tillbaka TV:n som hans senile far hade gjort sig av med. För firmans anseende blev jag ju tvungen att ge tillbaka den. Personalen på OBS bad senare om ursäkt för att de lämnat ut mitt nummer men de kände sig ju också tvungna.

AudiJ Avstängd
21 april 2018 · 70 Inlägg

Trist att höra att det inte gick vägen Evildan. Kul att du försökte dig på en riktig bil istället för en japansk leksakslåda. wink

Muttley
21 april 2018 ·

Evildan skrev:

trubbelturbo skrev:
JAHAAAA....

Jag trodde att det var du som hade varit på grillfest hos bilförsäljaren med DIN tant och HENNES son som levde jävel på grillfesten...

Jag tänkte att det var värst vad Evildan, så att säga, var "oförbehållsam gällande sin familjesituation" på ett publikt forum..

tongue

Hahaha, nej för bövelen.
Det var Audiägarinnans son som levde jävlar på grillningen vilken jag inte var närvarande vid. Det var bilhandlarkamraten med familj och besökande vänner som blev utsatta för detta obehagliga agerande.

Hur reagerade din kamrat :p  Jag hade blivit fly förbannad och sonen hade flugit ut från mina ägor.   Affärer tar man för bövelen på kontorstid.  Inte åker man hem till handlaren och brölar som ett förvuxet blöjbarn.

Evildan
21 april 2018 ·

AudiJ skrev:
Trist att höra att det inte gick vägen Evildan. Kul att du försökte dig på en riktig bil istället för en japansk leksakslåda. wink

Det var trist men även skönt ur riskaspekten sett.
Det här köpet syftade enbart i att sälja vidare eftersom AUDI-ägare är så förbenat lättlurade att de betalar rejäla överpriser för halvdant konstruerade bilar som riskerar att stå på verkstad mer än andra till skyhöga notor.
Jag grinar inte nämnvärt även om det var trist att köra 60 mil för att provköra bilen, men jag åkte Priusen så det var inte någon större ekonomisk satsning med dess förbrukning och så blev jag bjuden på lunch.

Senast redigerat av Evildan (21 april 2018)

Evildan
21 april 2018 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

trubbelturbo skrev:
JAHAAAA....

Jag trodde att det var du som hade varit på grillfest hos bilförsäljaren med DIN tant och HENNES son som levde jävel på grillfesten...

Jag tänkte att det var värst vad Evildan, så att säga, var "oförbehållsam gällande sin familjesituation" på ett publikt forum..

tongue

Hahaha, nej för bövelen.
Det var Audiägarinnans son som levde jävlar på grillningen vilken jag inte var närvarande vid. Det var bilhandlarkamraten med familj och besökande vänner som blev utsatta för detta obehagliga agerande.

Hur reagerade din kamrat :p  Jag hade blivit fly förbannad och sonen hade flugit ut från mina ägor.   Affärer tar man för bövelen på kontorstid.  Inte åker man hem till handlaren och brölar som ett förvuxet blöjbarn.

Han tog det lugnt, barnen var ju närvarande samt han har även sitt rykte som affärsman att tänka på. Fast inte fasiken är han nöjd över sonens agerande, och nog knöts nävarna ihop rejält inför ev handgemäng. Han inväntar en uppriktig ursäkt annars blir det förmodligen en polisanmälan mot sonen.
Känns rätt bra att slippa bilfan trots allt, ponera att sonen hade kommit på detta i afton eftersom planen var att montera däck och köra hem den cirka precis nu idag. Hade han knackat på här och härjat så hade nog inte jag tagit det lika passivt med den 53-åriga loosern som kompisen gjorde.
Nu kör jag ju Toyota så...
https://78.media.tumblr.com/badb0a2b171ad14df036d96f50ccc500/tumblr_opea5a7cDY1w6atg6o6_400.gif

Senast redigerat av Evildan (21 april 2018)

granadadr
21 april 2018 · 7 269 Inlägg

Evildan skrev:

AudiJ skrev:
Trist att höra att det inte gick vägen Evildan. Kul att du försökte dig på en riktig bil istället för en japansk leksakslåda. wink

Det var trist men även skönt ur riskaspekten sett.
Det här köpet syftade enbart i att sälja vidare eftersom AUDI-ägare är så förbenat lättlurade att de betalar rejäla överpriser för halvdant konstruerade bilar som riskerar att stå på verkstad mer än andra till skyhöga notor.
Jag grinar inte nämnvärt även om det var trist att köra 60 mil för att provköra bilen, men jag åkte Priusen så det var inte någon större ekonomisk satsning med dess förbrukning och så blev jag bjuden på lunch.

hoppas det var en god lunch smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang