Koppling helt ur funktion

LevandeLiket
20 april 2018 · 36 Inlägg

Hej,

Detta gäller en Volvo S40 T4, 2000.

Märkte under en körning att kopplingen började fastna lite lätt när jag kopplade, men försvann sen när jag satte den i neutral och pumpa lite. När jag kom hem o stängde av den, testade jag att pumpa den igen - inget tryck överhuvudtaget - startade bilen och testade = inget tryck.

Försökte felsöka lite med hjälp av en annan som satt och pumpade kopplingen i bilen. Såg klart o tydligt att det läckte någonstans i motorrummet. Exakt var vet jag ej. Man ser bara att det droppar under motorn. Någon som har en idé vad det kan vara?

Har kollat runt en hel del om vad det kan vara. Hittar mestadels om att det kan vara slav- eller huvudcylindern. Ser det så illa ut att jag blir tvungen att byta slavcylindern och koppling?

Några idéer?

Tack i förhand

Senast redigerat av LevandeLiket (20 april 2018)

Hilmer
20 april 2018 · 1 776 Inlägg

Om du inte får upp något tryck i pedalen så finns det ju en läcka, mest troligt är det slavcylindern vid kopplingen som gett upp. I absolut bästa fall så är det slang eller rör fram dit som skavt hål, det gjorde det på min 855a.
Dessvärre är det väl en inbyggd cylinder på din -00a och då måste man dela på motor och låda för att byta, att samtidigt byta koppling (och packboxen på vevaxeln) är ju en bra idé när man ändå delar på allt även om det drar iväg i pengar.

LevandeLiket
20 april 2018 · 36 Inlägg

Hilmer skrev:
Om du inte får upp något tryck i pedalen så finns det ju en läcka, mest troligt är det slavcylindern vid kopplingen som gett upp. I absolut bästa fall så är det slang eller rör fram dit som skavt hål, det gjorde det på min 855a.
Dessvärre är det väl en inbyggd cylinder på din -00a och då måste man dela på motor och låda för att byta, att samtidigt byta koppling (och packboxen på vevaxeln) är ju en bra idé när man ändå delar på allt även om det drar iväg i pengar.

Jag kollar en hel del i Haynesbok då jag inte fixat med kopplingen förut. Den går in på att jag ska ta bort slavcylindern tillsammans med urtrampningslagret från växellådshuset.
Kan jag då inte komma iväg (lite billigare) med att köpa en begagnad slavcylinder och bara byta ut den och sedan montera på det hela igen med urtrampningslagret?

Hilmer
20 april 2018 · 1 776 Inlägg

LevandeLiket skrev:

Hilmer skrev:
Om du inte får upp något tryck i pedalen så finns det ju en läcka, mest troligt är det slavcylindern vid kopplingen som gett upp. I absolut bästa fall så är det slang eller rör fram dit som skavt hål, det gjorde det på min 855a.
Dessvärre är det väl en inbyggd cylinder på din -00a och då måste man dela på motor och låda för att byta, att samtidigt byta koppling (och packboxen på vevaxeln) är ju en bra idé när man ändå delar på allt även om det drar iväg i pengar.

Jag kollar en hel del i Haynesbok då jag inte fixat med kopplingen förut. Den går in på att jag ska ta bort slavcylindern tillsammans med urtrampningslagret från växellådshuset.
Kan jag då inte komma iväg (lite billigare) med att köpa en begagnad slavcylinder och bara byta ut den och sedan montera på det hela igen med urtrampningslagret?

Slavcylinder och urtrampningslager är en och samma enhet, en ny enhet kostar kring 850:- och det är ju ett stort jobb att dela på motor och växellåda, dumt att snåla in på en sån sak ifall man inte kan garantera den begagnade delens funktion.

LevandeLiket
20 april 2018 · 36 Inlägg

Hilmer skrev:

LevandeLiket skrev:

Hilmer skrev:
Om du inte får upp något tryck i pedalen så finns det ju en läcka, mest troligt är det slavcylindern vid kopplingen som gett upp. I absolut bästa fall så är det slang eller rör fram dit som skavt hål, det gjorde det på min 855a.
Dessvärre är det väl en inbyggd cylinder på din -00a och då måste man dela på motor och låda för att byta, att samtidigt byta koppling (och packboxen på vevaxeln) är ju en bra idé när man ändå delar på allt även om det drar iväg i pengar.

Jag kollar en hel del i Haynesbok då jag inte fixat med kopplingen förut. Den går in på att jag ska ta bort slavcylindern tillsammans med urtrampningslagret från växellådshuset.
Kan jag då inte komma iväg (lite billigare) med att köpa en begagnad slavcylinder och bara byta ut den och sedan montera på det hela igen med urtrampningslagret?

Slavcylinder och urtrampningslager är en och samma enhet, en ny enhet kostar kring 850:- och det är ju ett stort jobb att dela på motor och växellåda, dumt att snåla in på en sån sak ifall man inte kan garantera den begagnade delens funktion.

Så skaffa en ny enhet av slavcylinder och urtrampningslager, samt kopplingssats. Byta både koppling, lager och cylinder är det som jag borde göra för att det ska bli rätt? Låter som några timmars arbete helt klart. Vet du om jag behöver några special verktyg eller liknande?

Är denna del den rätta då? https://www.skruvat.se/Slavcylinder-kop … 11795.aspx
Sen en kopplingssats på det.
Har jag förstått rätt?

Tack för hjälpen jag fått.

Senast redigerat av LevandeLiket (20 april 2018)

Hilmer
20 april 2018 · 1 776 Inlägg

LevandeLiket skrev:
Så skaffa en ny enhet av slavcylinder och urtrampningslager, samt kopplingssats. Byta både koppling, lager och cylinder är det som jag borde göra för att det ska bli rätt? Låter som några timmars arbete helt klart. Vet du om jag behöver några special verktyg eller liknande?

Är denna del den rätta då? https://www.skruvat.se/Slavcylinder-kop … 11795.aspx
Sen en kopplingssats på det.
Har jag förstått rätt?

Tack för hjälpen jag fått.

Ja det tar ju en stund, räkna med att en verkstad hade tagit runt 8h för jobbet, blir ju så klart mer om man ska göra det själv för första gången.
Kontrollera att det är rätt genom att söka på regnummer, gärna på flera sidor bara för att dubbelchecka.
Kopplingssats + urtrampningslager/slavcylinder + packbox till vevaxeln bakom svänghjulet, man ser gärna till att byta packboxen samtidigt som man ändå har allt nere, förargligt som fan att skippa det och sedan få riva allt igen ett halvår senare för att det börjar läcka olja.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 april 2018 · 13 674 Inlägg

några timmar?  det är rätt många timmar om man inte är riktigt duktig på att meka..  räkna med en helg om du inte jobbar som mekaniker... ibästa fall

och snåla inte utan byt allt som har med kopplingen att göra och packboxen för din egna skull för var så säker att grejerna pajar direkt efteråt bara för att det kan jävlas så gör det de... smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
21 april 2018 · 7 202 Inlägg

Ursäkta en kanske irrelevant fråga, men är det lönsamt att kosta på en så gammal bil så mycket.
8 - 10 tim på verkstad á 1.800:-/tim plus delar (koppling m m) leder till utlägg på i storleksordningen 20 - 25.000:-.
Om man måste lämna in bilen.
Ovanstående reparation höjer ju inte bilens värde.

Hilmer
21 april 2018 · 1 776 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta en kanske irrelevant fråga, men är det lönsamt att kosta på en så gammal bil så mycket.
8 - 10 tim på verkstad á 1.800:-/tim plus delar (koppling m m) leder till utlägg på i storleksordningen 20 - 25.000:-.
Om man måste lämna in bilen.
Ovanstående reparation höjer ju inte bilens värde.

Nu var väl tanken på att försöka göra det själv vad jag förstått, då är man ju i ett lite annorlunda sits.
Men även om man gör det själv så drar det ju så klart iväg i lite pengar med ny kopplingssats osv.
Om det är värt det, ja om man är nöjd med bilen förövrigt och tänker behålla den så är det helt okej att lägga pengar anser jag, värdeökning är det ju trots allt för utan koppling är bilen inte värd någonting wink

LevandeLiket
22 april 2018 · 36 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta en kanske irrelevant fråga, men är det lönsamt att kosta på en så gammal bil så mycket.
8 - 10 tim på verkstad á 1.800:-/tim plus delar (koppling m m) leder till utlägg på i storleksordningen 20 - 25.000:-.
Om man måste lämna in bilen.
Ovanstående reparation höjer ju inte bilens värde.

Tänkte fixa själv hemma på gården med lite hjälp. Kostnad för både kopplingssats, packbox och slavcylinder kommer ligga mellan ca 3 - 3,5k.
Fixat en hel del med bilen (har en massa verktyg), så är nog inte omöjligt att göra det själv. Har aldrig lämnat in bilen för något. Inte lönsamt. Gör det själv isåfall.
Skulle tro att arbetstiden kommer att ligga på 1 dag om allt går som det ska.
Tänkte ha bilen i några år till - som en experiment bil (lära sig med).

Senast redigerat av LevandeLiket (22 april 2018)

zzr94092
22 april 2018 · 4 378 Inlägg

Har du lyft? Subframen måste vinklas ner på vänster sida.
Räcker inte med 6/7 timmar..

LevandeLiket
22 april 2018 · 36 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du lyft? Subframen måste vinklas ner på vänster sida.
Räcker inte med 6/7 timmar..

7 h rent arbete tänkte jag (ser det lite för positivt just nu kanske), men med pauser och liknande tittar jag nog på 1 dag förhoppningsvis. Ingen lyft. Pallbockar o domkraft har jag tillgång till. (Ska sänka ner växellådshuset med en hemmagjord ställning).
Kommer förbereda några dagar innan med att ta bort det som jag kan innan jag lyfter upp den (luftfilter burk, slangar, klämmer, fästen, etc). Tänkte mig fint väder (nästa helg) när jag ska börja med det stora jobbet + beställa grejer först.

Har dessutom hittat en bra video för min bil: https://www.youtube.com/watch?v=I5xIS4uWnMw&t=

Senast redigerat av LevandeLiket (22 april 2018)

xXSammy
22 april 2018 · 6 566 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta en kanske irrelevant fråga, men är det lönsamt att kosta på en så gammal bil så mycket.
8 - 10 tim på verkstad á 1.800:-/tim plus delar (koppling m m) leder till utlägg på i storleksordningen 20 - 25.000:-.
Om man måste lämna in bilen.
Ovanstående reparation höjer ju inte bilens värde.

Rikttiden på plocka ner och montera tillbaka lådan på en nyare Ford Focus  är 4 timmar så om de nu ska ta betalt för dubblatiden med en enklare konstruerad bil så blir det dyrt!

Edit: Tror till och med att rikttiden på en V70N var omkring 5h..

Våga fråga vad en verkstad tar så har du på papper.

Senast redigerat av xXSammy (22 april 2018)

De/Dem
Meaganeowner
22 april 2018 · 2 250 Inlägg

Bytte växellåda på en Passat en gång i tiden. I princip samma jobb som du ska göra.
Det skulle gå att få ut lådan genom vänster hjulhus, typ snett nedåt.
Ett jädrans bök. Och så bävade jag flr att få ihop allt igen.

Pockade ur hela drivpaketet uppåt. Då blev det lätt, även om det var betydigt mera kringarbete. Tappa ur kylvätska, lossa all el. Bort med grill, kylare och allt med AC, uta att släppa ur kylmediet.
Lossa avgassystemet från turbon mm mm.

Men det gick inte på 7 timmar smile

Hilmer
22 april 2018 · 1 776 Inlägg

xXSammy skrev:
Rikttiden på plocka ner och montera tillbaka lådan på en nyare Ford Focus  är 4 timmar så om de nu ska ta betalt för dubblatiden med en enklare konstruerad bil så blir det dyrt!

Edit: Tror till och med att rikttiden på en V70N var omkring 5h..

Våga fråga vad en verkstad tar så har du på papper.

På en 850 är tiden 8h, tror inte på att de bara skulle sätta 5h på en V70N då konstruktionen är snarlik.
Att jämför med en Ford Focus blir ju lite missvisande när upphängningen inte är densamma.

LevandeLiket
30 april 2018 · 36 Inlägg

Någon som vet vilken växellådsolja det ska vara i den? Försöker kolla i böcker och internet, men inte hittat något riktigt specifikt än. (Volvo S40 T4, 2000)

Hittat denna på mekonomen, men är själv inte helt säker om den fungerar eller inte: https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … C4007567sv

Alt. https://www.okq8.se/webbshop/bilprodukt … ae-75w-80/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/H … 000023996/

Senast redigerat av LevandeLiket (30 april 2018)

Hilmer
30 april 2018 · 1 776 Inlägg

Vad jag kan hitta så ska det vara en helsyntetisk transmissionsolja enligt: API GL4 SAE 75W-80

LevandeLiket
15 juli 2018 · 36 Inlägg

God kväll.
Hade ingen möjlighet att uppdatera snabbare än ikväll. Ville tacka alla för hjälpen och säga att bilen är fixad och ihopsatt. Fungerade bra när jag testade (inte varit ute på vägen än dock).
Underskattade tiden. Det gick på ungefär 4,5k exkl. framvagnsinställning.

Med Vänliga Hälsningar //

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 juli 2018 · 14 008 Inlägg

LevandeLiket skrev:
God kväll.
Hade ingen möjlighet att uppdatera snabbare än ikväll. Ville tacka alla för hjälpen och säga att bilen är fixad och ihopsatt. Fungerade bra när jag testade (inte varit ute på vägen än dock).
Underskattade tiden. Det gick på ungefär 4,5k exkl. framvagnsinställning.

Med Vänliga Hälsningar //

Hur lång tid tog det till slut?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
LevandeLiket
15 juli 2018 · 36 Inlägg

Vettemannen skrev:

LevandeLiket skrev:
God kväll.
Hade ingen möjlighet att uppdatera snabbare än ikväll. Ville tacka alla för hjälpen och säga att bilen är fixad och ihopsatt. Fungerade bra när jag testade (inte varit ute på vägen än dock).
Underskattade tiden. Det gick på ungefär 4,5k exkl. framvagnsinställning.

Med Vänliga Hälsningar //

Hur lång tid tog det till slut?

/Benny

Jag slöade ganska mycket, så tog väl ca 5-6 helger. Värsta var att sätta ihop det igen, dels växellådan men också dem rostiga o brutna bultarna (speciellt på motorbalken, fick borra ut).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang