Är det tillåtet att publicera registreringsskyltar på internet?

MaxCi
23 april 2018 · 1 Inlägg

Hej!
Ny på det här forumet.
Jag har hört att det inte skulle vara tillåtet att publicera bilder på bilar med synlig registreringsskylt på internet utan ägarens tillstånd längre, då detta skulle räknas som någon form av brott mot PUL, alternativt olaga integritetsintrång. Är detta någon ny regel/lag, är det bara påhitt eller har det alltid varit såhär?
Hoppas jag ställde min fråga i rätt forum
//Max

Evildan
23 april 2018 ·

https://www.datainspektionen.se/fragor- … onuppgift/

Vad är en personuppgift?Fråga

Vad menas egentligen med en personuppgift?

Svar

All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet räknas enligt personuppgiftslagen som personuppgifter. Även bilder (foton) och ljudupptagningar på individer som behandlas i dator kan vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter, som exempelvis IP-nummer, räknas som personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.

Sigge84
16 augusti 2018 · 9 Inlägg

Jag tror man har blivit ännu hårdare nu när det gäller dessa bitar efter GPDR-lagen

Slash Saabifierad
17 augusti 2018 · 2 026 Inlägg

Registreringsskyltar och ägaruppgifter är offentliga handlingar, vid fototillfället har bilen och dess förare troligtvis befunnit sig på offentlig plats vilket innebär att man inte behöver dölja registreringsnummer på bilder etc.

GDPR har med företag, anställda, konsumenter och privatpersoner sinsemellan att göra, inte mellan två privatpersoner.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang